Fusible weerstanden

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk zijn die transistoren te zwak voor het doel. Ook al zijn het op zich wel 1:1 vervangers van de originele transistoren, die dus ook al veel te zwak waren. Had ik er in het eerdere restauratiedraadje niet wat steviger MJ vervangers voor aangedragen van Motorola?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Ah!buis »

Meest voor de hand liggend zijn BD941/BD942 maar die zitten in een TO-220 huisje met als gevolg emitter- en basis-aansluiting verwisseld.
Er is ook wat van Toshiba met max1,5A ipv ½A nml TCC004BQ-ND en TCA004BQ-ND in een TO-126 dan is er niks verwisseld, vermoedelijk moeilijker te vinden.
Anne
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Fusible weerstanden

Bericht door buisje »

Ik heb de 2sc2690 / 2sa1220a ook al met andere pinout op print gemonteerd tov de 2sc1962/2sa835 origineel. Opgelost door ze achterop koelplaat ipv voorop te monteren en 2 gekruiste pootjes, B en C. De Emitter is recht gehouden

De 2sc2690-2sa1220a werd mij door de kenner aangeraden destijds, zijn 100W stuurtorren speciaal voor dat doel ontworpen.

De D44-D45 lijken me misschien te "snel"
Overigens zitten dezelde D44-D45 torren nu in de eindtrap als vervanging van de oude 2sa473/2sc1173, nu kan de versterker wel 4ohm speakers aansturen en zou het een stuk stabieler zijn. De kenner van wie ik destijds de Vfets heb gekocht vertelde dat deze Vfet sneuvelen als een BJT in rook opging, en niet andersom. Maar goed eerst eens wat specs vergelijken en nw torren en weerstanden monteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Pjotr »

Zijn dat geen darlingtons Anne? Punt is een beetje dat de originele een vrij grote Ft hebben, 150 MHz dacht ik een een forse Hfe.

Probleem zit em in de SOA, ze moeten toch wel een paar 100 mA kunnen sjouwen. En met een faseverschuiving van 60 graden bij een woefert een volt of 30 tegelijkertijd. En met een LS kortsluiting is dat wel 50V - 60V.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Zijn dat geen darlingtons Anne? Punt is een beetje dat de originele een vrij grote Ft hebben, 150 MHz dacht ik een een forse Hfe.

Probleem zit em in de SOA, ze moeten toch wel een paar 100 mA kunnen sjouwen. En met een faseverschuiving van 60 graden bij een woefert een volt of 30 tegelijkertijd. En met een LS kortsluiting is dat wel 50V - 60V.
Die dat erin zaten kunnen 500mA bij 40V DC hebben meen ik, geen datablad waar 't op staat.
Maar die torren bezwijken als de eindtrap het laat afweten, wordt de belasting geen emittervolger-ingang meer maar een diode+emitterweerstand.En de stroombegrenzing doet nog steeds alsof de eindtrap wel werkt.
De vervang-transistors zijn geen darlingtons, hier de data ...
Anne
Bijlagen
BD933-941.pdf
(111.95 KiB) 30 keer gedownload
TTA004B_pnp-TTC_npn.pdf
(184.09 KiB) 32 keer gedownload
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Fusible weerstanden

Bericht door buisje »

Die Toshiba’s lijken me wel wat eens kijken waar ze te krijgen zijn :)
De bd’s zijn me wat te traag tov de originele die erin zaten

Origineel zat er 2sc1962/2sa835 in:
Type Designator: 2SC1962
Material of Transistor: Si
Polarity: NPN
Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 0.95 W
Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 200 V
Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 200 V
Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 8 V
Maximum Collector Current |Ic max|: 0.5 A
Max. Operating Junction Temperature (Tj): 150 °C
Transition Frequency (ft): 22 MHz
Collector Capacitance (Cc): 24 pF
Forward Current Transfer Ratio (hFE), MIN: 70
Noise Figure, dB: -
Package: TO220

Type Designator: 2SA835
Material of Transistor: Si
Polarity: PNP
Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 7.9 W
Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 140 V
Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 140 V
Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 8 V
Maximum Collector Current |Ic max|: 0.5 A
Max. Operating Junction Temperature (Tj): 175 °C
Transition Frequency (ft): 22 MHz
Collector Capacitance (Cc): 60 pF
Forward Current Transfer Ratio (hFE), MIN: 60
Noise Figure, dB: -
Package: TO202
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Pjotr »

Het gaat hier om Q130 en Q131 begrijp ik. Dat ze voldoende spanning en stroom aan kunnen is maar een deel van de eisen, belangrijker is de SOA. Dan kom je eerder op MJE15030/15031.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Fusible weerstanden

Bericht door buisje »

Schema is daar net wat dubbel afgedrukt, maar gaat dus inderdaad om de Q 130 en Q 131.

Die MJE15030/15031 kunnen meer power leveren dus denk dat we die maar moeten bestellen.

Ik heb evt origineel service manual op PDF alhoewel de spanningen je daarop niet zo goed ziet, dat bij vorige posts gepresenteerde schema is dan stuk duidelijker te lezen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Pjotr »

Dat service manual heb je mij al eens gemaild JW ;) Power is hier trouwens niet zo het probleem. Het is meer het gebied waar stroom en spanning tegelijkertijd aanwezig zijn en waar ze heel blijven. Eigenlijk het piekvermogen maar dan gerelateerd aan de tijdsduur: Het Safe Operating Area, oftewel afgekort SOA. Dat wordt nog al eens over het hoofd gezien. Die MJE15030/15031 zitten w.d.b. wel goed en zijn ook verkrijgbaar O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Het gaat hier om Q130 en Q131 begrijp ik. Dat ze voldoende spanning en stroom aan kunnen is maar een deel van de eisen, belangrijker is de SOA. Dan kom je eerder op MJE15030/15031.
De Q130 en Q131 dus ja.
Die BD's zijn al (on)behoorlijk oud, tijd gaat ook zo hard.En die MJE zien er wat overbemeten uit, maar beter teveel dan tekort.
Nu maar hopen dat Buisje de eindtrap in orde krijgt anders blaast ie de boel weer op.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
.................En die MJE zien er wat overbemeten uit, maar beter teveel dan tekort.
Nu maar hopen dat Buisje de eindtrap in orde krijgt anders blaast ie de boel weer op.
Anne
"Tis ook nooit goed hè :lol: Maar als je naar het SOA grafiekje kijkt zie dat het helemaal niet zo overbemeten is.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Fusible weerstanden

Bericht door buisje »

De eindtrap meet goed door maar mooiste is om elke vfet te testen op functie middels een spannings/stroom bron. Had daar eens een methode voor gelezen. Zoveel werk weer ..
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
"Tis ook nooit goed hè :lol: Maar als je naar het SOA grafiekje kijkt zie dat het helemaal niet zo overbemeten is.
Maar 's even die soa dingen over elkaar gelegd, rare toestanden :?
Boven de 40V doet de simpele MJE340 het zelfs beter dan de MJE15030, die laatste doet wel grotere stroom (bij lage spanning) maar dat hebben we hier niet nodig.
En de Toshiba is helemaal beneden peil :(
Vraag me wel af hoe betrouwbaar dit soort gegevens zijn :think:
Anne
Bijlagen
SOA.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Pjotr »

Ja die MJ340/350 zouden als paartje mooi kunnen, ware het niet dat de 350 sterk niet lineair wordt boven de 100 mA en snel in zijn Hfe gaat afvallen. Het zijn oude Motorola beestjes, tegenwoordig ON-Semi. Ga er maar van uit dat die grafiekjes kloppen. Ook die van Toshiba kloppen. Er is ook geen opgave van Ft en ze zijn ook niet voor audio als zodanig aangemerkt.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Fusible weerstanden

Bericht door buisje »

Dit gaat me net iets boven mijn hoofd. Wat is jullie conclusie ? Welke drivertor is meest geschikt in deze toepassing?

Viel me inderdaad op dat in de toshiba beschrijving je eigenlijk wel allerlei verassingen kunt krijgen als je ze buiten safe area gaat gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Pjotr »

Gewoon die MJE15030/15031. Zal het daar niet meer aan liggen. Is ook courant verkrijgbaar en dat wil ook wat... :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Ah!buis »

buisje schreef:
De eindtrap meet goed door maar mooiste is om elke vfet te testen op functie middels een spannings/stroom bron. Had daar eens een methode voor gelezen. Zoveel werk weer ..
Is wel in de schakeling te meten als de Q130 en Q131 eruit liggen.
De uitgang van de versterker, waar alle emitterweerstanden aan elkaar zitten aan massa leggen.
Dan zou op de collectors van de eindtorren, die daarmee aan de fets zitten, een spanning staan richting voeding (iets van +50 en -50v).Steekt niet zo nauw, is niet zo belangrijk (afknijpspanning fet).
Dan weerstand 180Ω 5W tussen massa en source-fet=collector transistor, moet dan ong 15...20v geven.Is bij de voorgeschreven ruststroom van rond 100mA.
Als dat, voor alle 6, klopt dan is er een redelijke kans dat 't goed zit met de fet's.
Anne
Bijlagen
FETtest.png
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Fusible weerstanden

Bericht door buisje »

Dankje Anne. Ga ik dit nameten
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Fusible weerstanden

Bericht door buisje »

Ik heb div spanningen in eindtrap al nagemeten zonder bovenstaande methode maar met drivertorren nog op zijn plek. Ik had ook15 a 20 volt waardes op de collectors van de eind BJT's dus denkt/verwacht dat eindtrap wel ok is.

Maar de drivertorren zijn er uit dus zal eens dubbelcheck doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Pjotr »

buisje schreef:
...................Ik had ook15 a 20 volt waardes op de collectors van de eind BJT's dus denkt/verwacht dat eindtrap wel ok is.
Als dat in orde is voor alle torren dan is dat allemaal ok. Dan kan hooguit de biasstroom nog fout zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Fusible weerstanden

Bericht door Ah!buis »

Wel beetje link, zomaar alles inschakelen.Maar 't schijnt goed te gaan.
Met die 15...20V lijkt 't in orde maar die zijn ook afhankelijk van de ruststroom.
Die spanning zakt met toenemende ruststroom, slechte fet en verkeerde ruststroom samen kunnen dezelfde spanning geven.Met allemaal ong hetzelfde zal het wel goed zitten, ook de stroom.
Anne
Plaats reactie