Animo check Composiet Amplifier Mk2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ik ben wel geïnteresseerd. Hoewel ik nog voor heel wat manjaren werk heb aan onafgemaakte projecten 
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ja die mk1’s van mij zijn bijna klaar, dus laat versie 2 maar komen 
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Dat zal allemaal wel, maar kennelijk was het rjmulder toch nog niet duidelijk dat gebalanceerde ingangen geen probleem zijn. Vandaar mijn reactie daarop.Pjotr schreef:Dat komt omdat je nog al eens met open deuren komt die al eens tot in den treuren besproken zijn en derhalve niets toevoegen. De hele discussie wel of niet gebalanceerd is bij de eerdere versie uitvoerig aan de orde geweest. Zo is dit draadje een animo check als vervolg op de ZBA-CA. Niet om de discussie al dan niet gebalanceerd opnieuw te doen. En wat ook verder geen discussie is. Dat vind ik dan weer irritant.MarcelvdG schreef:[
Ik vind het daarentegen knap irritant dat je bij praktisch elke post van mij wel wat te zeiken hebt, zelfs als ik alleen maar uitleg dat ik het met je eens ben.
Terug naar het oorspronkelijke onderwerp: ik heb geen interesse om een CA1, 2, 3 of 4 te bouwen, maar ik ben wel benieuwd hoe je ontwerp in elkaar komt te zitten.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
ik heb wel zin dus bij is mij is in principe er wel animo
Mits de kosten enigzins binnen de perken blijven.
Aan welke prijs "range" zat je te denkten?
Mits de kosten enigzins binnen de perken blijven.
Aan welke prijs "range" zat je te denkten?
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Is nog moeilijk te zeggen Johan. De totaal materiaalkosten per kanaal zonder voeding van V1 lag rond de €60. Dat is dan wel met eerste kwaliteit relatief dure componenten. Doel is om het in vergelijk daarmee niet boven de €100 of maximaal het dubbele van de V1 te laten komen. Denk dat de meeste kostenstijging in de voeding gaat zitten: Duurdere trafo en en vooral duurdere elco's. 80V voeding elco's zijn flink duurder dan 50V exemplaren. Ik ga i.i.g. geen gebruik maken van dure exotische Sanken of Toshiba transistoren
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Klopt het dat ik uit je berichten opmaak dat je nog in het ontwerp (en teken) stadium zit, en nog geen prototype hebt gebouwd ?
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
I.d.d. Ray, het is een verzameling ideeën en schetsen van de afgelopen jaren waar ik gewoon geen tijd voor heb gehad. De tak blijft een beetje hobby. Tijd om er ook iets leuks mee te doen en ook iets leuks te maken! Ik krijg behoorlijk wat vragen voor een composiet 100 - 200 watter via de mail. Ook via diyaudio.com waar ik alleen wat foto's van de ZBA-CA heb geplaatst.
Het idee is vooralsnog om hem ietwat modulair te maken: Een 125 watt versie uitbreidbaar tot een 250 watt versie met het dubbele aantal eindtorren.
Het idee is vooralsnog om hem ietwat modulair te maken: Een 125 watt versie uitbreidbaar tot een 250 watt versie met het dubbele aantal eindtorren.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ik heb genoeg 044’s, 150’s, 240’s en 244’s liggen plus 9610’s, mocht je wat willen hebben om te experimenteren...
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Da's top Joram
ook 9240's? Contact je wel via PB als het zo ver is.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ok dat klinkt goed, is niet al te duur.Pjotr schreef:Is nog moeilijk te zeggen Johan. De totaal materiaalkosten per kanaal zonder voeding van V1 lag rond de €60. Dat is dan wel met eerste kwaliteit relatief dure componenten. Doel is om het in vergelijk daarmee niet boven de €100 of maximaal het dubbele van de V1 te laten komen. Denk dat de meeste kostenstijging in de voeding gaat zitten: Duurdere trafo en en vooral duurdere elco's. 80V voeding elco's zijn flink duurder dan 50V exemplaren. Ik ga i.i.g. geen gebruik maken van dure exotische Sanken of Toshiba transistoren
Het hoeft voor mij geen budget versterker te zijn, ik ga voor eerste klas componenten
BTW zijn die exotische componenten voor audio gebruik, nou significant beter? Of te wel zijn ze het prijsverschil tov niet exotische componenten wel waard?
ik heb het gevoel dat het geluid minimaal beter wordt en je toch al gauw het dubbele tot 3 dubbele kwijt ben
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Pjotr schreef:I.d.d. Ray, het is een verzameling ideeën en schetsen van de afgelopen jaren waar ik gewoon geen tijd voor heb gehad. De tak blijft een beetje hobby. Tijd om er ook iets leuks mee te doen en ook iets leuks te maken! Ik krijg behoorlijk wat vragen voor een composiet 100 - 200 watter via de mail. Ook via diyaudio.com waar ik alleen wat foto's van de ZBA-CA heb geplaatst.
Het idee is vooralsnog om hem ietwat modulair te maken: Een 125 watt versie uitbreidbaar tot een 250 watt versie met het dubbele aantal eindtorren.
ik zou wel willen gaan voor de optie van 250W dan klinkt het allemaal wat "vetter" /gemakkelijker voor mijn gevoel
Weet even niet hoe ik het geluid van meer vermogen beter moet omschrijven
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Nee maar die zijn nooit ver wegPjotr schreef:Da's top Joramook 9240's? Contact je wel via PB als het zo ver is.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ok, i.i.g. de kosten zijn die dingen niet
Die exotische componenten was ook een uitdaging 30 - 40 jaar geleden voor halfgeleiderfabrikanten om steeds betere transistoren te maken. Ook de toenmalige high-end fabrikanten vroegen er om. Maar die tijd is over. De omzet is gedaald en de productie gesaneerd. Maar met een zakje (néééééé níet van Knorr!
) klassieke D44H11/D45H11, 2N2222 etc van een paar kwartjes bouw je net zulke mooie versterkers.
Ja, begrijp wel wat je bedoelt met hoe meer vermogen klinkt. Maar dat hangt ook heel erg van de speakers af. En ook wel van het versterkerontwerp.johan283 schreef:ik zou wel willen gaan voor de optie van 250W dan klinkt het allemaal wat "vetter" /gemakkelijker voor mijn gevoel![]()
Weet even niet hoe ik het geluid van meer vermogen beter moet omschrijven
Die exotische componenten was ook een uitdaging 30 - 40 jaar geleden voor halfgeleiderfabrikanten om steeds betere transistoren te maken. Ook de toenmalige high-end fabrikanten vroegen er om. Maar die tijd is over. De omzet is gedaald en de productie gesaneerd. Maar met een zakje (néééééé níet van Knorr!
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 09 nov 2018, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Tsja, wat 30 jaar geleden nog nieuw en exotisch was is in sommige gevallen nu zwaar obsolete (en nog veel exotischer.)
Ik moet zeggen dat het me niet onverstandig lijkt om goed rekening te houden met verkrijgbaarheid van met name de halfgeleiders voor de komende jaren. maar ik ga er van uit dat dat wel aan jou is toevertrouwd.
Ik moet zeggen dat het me niet onverstandig lijkt om goed rekening te houden met verkrijgbaarheid van met name de halfgeleiders voor de komende jaren. maar ik ga er van uit dat dat wel aan jou is toevertrouwd.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Geïnteresseerd. Meer vermogen en geen SMD maakt me wel vrolijk. (Tot mijn grote spijt nooit toegekomen aan het bouwen van MK1, pcb's liggen nog altijd in de enveloppe
).
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ik durf het niet te bouwen
Enerzijds dat dat geknetter uit hedendaagse versterkers Sonie Amai enzo mij irriteert
Eveneens dat gedreun uit die subwoofers , met Bas poorten elke dreun klinkt het zelfde geen instrumenten meer in te herkennen , dat ligt misschien aan de opname,s , of moderne muziek , ik zet het meteen af.
Klinkt leuk in een een video oorlog games waar er geschoten wordt En daar moet ik al helemaal niks van hebben
Dit omdat elke gedachte aan oorlog ik denk aan wat mijn familie is overkomen .
Enerzijds dat dat geknetter uit hedendaagse versterkers Sonie Amai enzo mij irriteert
Eveneens dat gedreun uit die subwoofers , met Bas poorten elke dreun klinkt het zelfde geen instrumenten meer in te herkennen , dat ligt misschien aan de opname,s , of moderne muziek , ik zet het meteen af.
Klinkt leuk in een een video oorlog games waar er geschoten wordt En daar moet ik al helemaal niks van hebben
Dit omdat elke gedachte aan oorlog ik denk aan wat mijn familie is overkomen .
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Wat van oudsher analoog met lineaire componenten werd opgelost, wordt steeds meer switch mode en digitaal geregeld gedaan. Dus de componentenontwikkeling past daar op zich aan. Is ook wel een beetje kip of ei verhaal: Digitale implementatie vereist op zijn beurt specifieke componenten en steeds betere digitale componenten schept meer gebruiksmogelijkheden.
@Bert:
Sprak ooit een oud trambestuurder die mij vertelde dat niets zo fijn reed als een weerstand geregelde tram! Die moderne thryristorbakken vond hij maar helemaal niks
@Bert:
Sprak ooit een oud trambestuurder die mij vertelde dat niets zo fijn reed als een weerstand geregelde tram! Die moderne thryristorbakken vond hij maar helemaal niks
Dat is wel de insteek. Al zal zijn er wel op-amps en transistoren die te mooi zijn om te laten liggen, die alleen in SMD verkrijgbaar zijn.ray5150 schreef:Ik moet zeggen dat het me niet onverstandig lijkt om goed rekening te houden met verkrijgbaarheid van met name de halfgeleiders voor de komende jaren. maar ik ga er van uit dat dat wel aan jou is toevertrouwd.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 09 nov 2018, 11:46, 4 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Goed om te zien dat je het idee wat ik jaren geleden in je CA topic opperde nu uit gaat voeren, zo'n LM3886 is best geinig, maar echt vermogen komt er natuurlijk niet uit!
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Met 2 x50 Watt had ik ook direct mee gedaan Maar 2x160Watt
Dat is meer vermogen dan een popgroep uit 1970 gebruikte in een zaal
Maar ik mot niet zeiken Mn Cressendo zat ook wel die richting
Ik kom er steeds meer achter dat ik maar 2x1 Watt gebruik en dan roept Mn echtgenote al van Denk aan de buren
Wat kost zo iets Peter. Ex kast en trafo..
Ik neem aan dat je alleen de Print aan levert als het project doorgaat
Dat is meer vermogen dan een popgroep uit 1970 gebruikte in een zaal
Maar ik mot niet zeiken Mn Cressendo zat ook wel die richting
Ik kom er steeds meer achter dat ik maar 2x1 Watt gebruik en dan roept Mn echtgenote al van Denk aan de buren
Wat kost zo iets Peter. Ex kast en trafo..
Ik neem aan dat je alleen de Print aan levert als het project doorgaat
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Geen punt Bert. Als je 50W genoeg vindt hang je er gewoon een kleinere voeding aan. Met + en - 35V Vb (2x 24V @ 100VA trafo) kom je prima weg. En voor een 50W versie laat je de helft van de eindtorren weg. Maar veel meer dan een tientje zal dat niet gaan schelen. De bedoeling is idd dat ik alleen de printen lever mocht het tot een GB komen. Dat zal dan ook weer dubbelzijdig dubbeldik (2 oz) koper worden. Qua kosten: Zie een paar posts terug.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Prijs valt wel mee eigenlijk
Ik ga eens kijken wat ik aan heavy metal heb liggen
Ik ga eens kijken wat ik aan heavy metal heb liggen
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Dan die je toch.SSassen schreef:Goed om te zien dat je het idee wat ik jaren geleden in je CA topic opperde nu uit gaat voeren, zo'n LM3886 is best geinig, maar echt vermogen komt er natuurlijk niet uit!
absolute_001.jpg
https://www.diyaudio.com/forums/vendor- ... w-thd.html
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Krijg je dit http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3&start=12 in veelvoudmeanman64 schreef:Dan die je toch.SSassen schreef:Goed om te zien dat je het idee wat ik jaren geleden in je CA topic opperde nu uit gaat voeren, zo'n LM3886 is best geinig, maar echt vermogen komt er natuurlijk niet uit!
https://www.diyaudio.com/forums/vendor- ... w-thd.html
Anne
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Dit ga ik volgen. En misschien wel meebouwen. Ik heb wel belangstelling voor een THEL achtige versterker van een 200Watt.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ha Dirk. Qua vermogen vergelijkbaar met THEL. Qua kostprijs zal het iets van de helft worden 
