Animo check Composiet Amplifier Mk2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Dan »

Ik ben wel geïnteresseerd. Hoewel ik nog voor heel wat manjaren werk heb aan onafgemaakte projecten :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Shadow »

Ja die mk1’s van mij zijn bijna klaar, dus laat versie 2 maar komen :rock:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef:
MarcelvdG schreef:
[
Ik vind het daarentegen knap irritant dat je bij praktisch elke post van mij wel wat te zeiken hebt, zelfs als ik alleen maar uitleg dat ik het met je eens ben.
Dat komt omdat je nog al eens met open deuren komt die al eens tot in den treuren besproken zijn en derhalve niets toevoegen. De hele discussie wel of niet gebalanceerd is bij de eerdere versie uitvoerig aan de orde geweest. Zo is dit draadje een animo check als vervolg op de ZBA-CA. Niet om de discussie al dan niet gebalanceerd opnieuw te doen. En wat ook verder geen discussie is. Dat vind ik dan weer irritant.
Dat zal allemaal wel, maar kennelijk was het rjmulder toch nog niet duidelijk dat gebalanceerde ingangen geen probleem zijn. Vandaar mijn reactie daarop.

Terug naar het oorspronkelijke onderwerp: ik heb geen interesse om een CA1, 2, 3 of 4 te bouwen, maar ik ben wel benieuwd hoe je ontwerp in elkaar komt te zitten.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door johan283 »

ik heb wel zin dus bij is mij is in principe er wel animo :)

Mits de kosten enigzins binnen de perken blijven.
Aan welke prijs "range" zat je te denkten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

Is nog moeilijk te zeggen Johan. De totaal materiaalkosten per kanaal zonder voeding van V1 lag rond de €60. Dat is dan wel met eerste kwaliteit relatief dure componenten. Doel is om het in vergelijk daarmee niet boven de €100 of maximaal het dubbele van de V1 te laten komen. Denk dat de meeste kostenstijging in de voeding gaat zitten: Duurdere trafo en en vooral duurdere elco's. 80V voeding elco's zijn flink duurder dan 50V exemplaren. Ik ga i.i.g. geen gebruik maken van dure exotische Sanken of Toshiba transistoren
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door ray5150 »

Klopt het dat ik uit je berichten opmaak dat je nog in het ontwerp (en teken) stadium zit, en nog geen prototype hebt gebouwd ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Ray, het is een verzameling ideeën en schetsen van de afgelopen jaren waar ik gewoon geen tijd voor heb gehad. De tak blijft een beetje hobby. Tijd om er ook iets leuks mee te doen en ook iets leuks te maken! Ik krijg behoorlijk wat vragen voor een composiet 100 - 200 watter via de mail. Ook via diyaudio.com waar ik alleen wat foto's van de ZBA-CA heb geplaatst.

Het idee is vooralsnog om hem ietwat modulair te maken: Een 125 watt versie uitbreidbaar tot een 250 watt versie met het dubbele aantal eindtorren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Shadow »

Ik heb genoeg 044’s, 150’s, 240’s en 244’s liggen plus 9610’s, mocht je wat willen hebben om te experimenteren...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

Da's top Joram :dank: ook 9240's? Contact je wel via PB als het zo ver is.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door johan283 »

Pjotr schreef:
Is nog moeilijk te zeggen Johan. De totaal materiaalkosten per kanaal zonder voeding van V1 lag rond de €60. Dat is dan wel met eerste kwaliteit relatief dure componenten. Doel is om het in vergelijk daarmee niet boven de €100 of maximaal het dubbele van de V1 te laten komen. Denk dat de meeste kostenstijging in de voeding gaat zitten: Duurdere trafo en en vooral duurdere elco's. 80V voeding elco's zijn flink duurder dan 50V exemplaren. Ik ga i.i.g. geen gebruik maken van dure exotische Sanken of Toshiba transistoren
Ok dat klinkt goed, is niet al te duur.
Het hoeft voor mij geen budget versterker te zijn, ik ga voor eerste klas componenten

BTW zijn die exotische componenten voor audio gebruik, nou significant beter? Of te wel zijn ze het prijsverschil tov niet exotische componenten wel waard?

ik heb het gevoel dat het geluid minimaal beter wordt en je toch al gauw het dubbele tot 3 dubbele kwijt ben :?
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door johan283 »

Pjotr schreef:
I.d.d. Ray, het is een verzameling ideeën en schetsen van de afgelopen jaren waar ik gewoon geen tijd voor heb gehad. De tak blijft een beetje hobby. Tijd om er ook iets leuks mee te doen en ook iets leuks te maken! Ik krijg behoorlijk wat vragen voor een composiet 100 - 200 watter via de mail. Ook via diyaudio.com waar ik alleen wat foto's van de ZBA-CA heb geplaatst.

Het idee is vooralsnog om hem ietwat modulair te maken: Een 125 watt versie uitbreidbaar tot een 250 watt versie met het dubbele aantal eindtorren.

ik zou wel willen gaan voor de optie van 250W dan klinkt het allemaal wat "vetter" /gemakkelijker voor mijn gevoel :think:
Weet even niet hoe ik het geluid van meer vermogen beter moet omschrijven
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Da's top Joram :dank: ook 9240's? Contact je wel via PB als het zo ver is.
Nee maar die zijn nooit ver weg :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

Ok, i.i.g. de kosten zijn die dingen niet
johan283 schreef:
ik zou wel willen gaan voor de optie van 250W dan klinkt het allemaal wat "vetter" /gemakkelijker voor mijn gevoel :think:
Weet even niet hoe ik het geluid van meer vermogen beter moet omschrijven
Ja, begrijp wel wat je bedoelt met hoe meer vermogen klinkt. Maar dat hangt ook heel erg van de speakers af. En ook wel van het versterkerontwerp.

Die exotische componenten was ook een uitdaging 30 - 40 jaar geleden voor halfgeleiderfabrikanten om steeds betere transistoren te maken. Ook de toenmalige high-end fabrikanten vroegen er om. Maar die tijd is over. De omzet is gedaald en de productie gesaneerd. Maar met een zakje (néééééé níet van Knorr! :D) klassieke D44H11/D45H11, 2N2222 etc van een paar kwartjes bouw je net zulke mooie versterkers.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 09 nov 2018, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door ray5150 »

Tsja, wat 30 jaar geleden nog nieuw en exotisch was is in sommige gevallen nu zwaar obsolete (en nog veel exotischer.)
Ik moet zeggen dat het me niet onverstandig lijkt om goed rekening te houden met verkrijgbaarheid van met name de halfgeleiders voor de komende jaren. maar ik ga er van uit dat dat wel aan jou is toevertrouwd. :wink:
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door tearitup »

Geïnteresseerd. Meer vermogen en geen SMD maakt me wel vrolijk. (Tot mijn grote spijt nooit toegekomen aan het bouwen van MK1, pcb's liggen nog altijd in de enveloppe :().
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door OpaBert »

Ik durf het niet te bouwen
Enerzijds dat dat geknetter uit hedendaagse versterkers Sonie Amai enzo mij irriteert
Eveneens dat gedreun uit die subwoofers , met Bas poorten elke dreun klinkt het zelfde geen instrumenten meer in te herkennen , dat ligt misschien aan de opname,s , of moderne muziek , ik zet het meteen af.
Klinkt leuk in een een video oorlog games waar er geschoten wordt En daar moet ik al helemaal niks van hebben
Dit omdat elke gedachte aan oorlog ik denk aan wat mijn familie is overkomen .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

Wat van oudsher analoog met lineaire componenten werd opgelost, wordt steeds meer switch mode en digitaal geregeld gedaan. Dus de componentenontwikkeling past daar op zich aan. Is ook wel een beetje kip of ei verhaal: Digitale implementatie vereist op zijn beurt specifieke componenten en steeds betere digitale componenten schept meer gebruiksmogelijkheden.

@Bert:
Sprak ooit een oud trambestuurder die mij vertelde dat niets zo fijn reed als een weerstand geregelde tram! Die moderne thryristorbakken vond hij maar helemaal niks :mrgreen:
ray5150 schreef:
Ik moet zeggen dat het me niet onverstandig lijkt om goed rekening te houden met verkrijgbaarheid van met name de halfgeleiders voor de komende jaren. maar ik ga er van uit dat dat wel aan jou is toevertrouwd. :wink:
Dat is wel de insteek. Al zal zijn er wel op-amps en transistoren die te mooi zijn om te laten liggen, die alleen in SMD verkrijgbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 09 nov 2018, 11:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door SSassen »

Goed om te zien dat je het idee wat ik jaren geleden in je CA topic opperde nu uit gaat voeren, zo'n LM3886 is best geinig, maar echt vermogen komt er natuurlijk niet uit!
absolute_001.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door OpaBert »

Met 2 x50 Watt had ik ook direct mee gedaan Maar 2x160Watt :shock:
Dat is meer vermogen dan een popgroep uit 1970 gebruikte in een zaal
Maar ik mot niet zeiken Mn Cressendo zat ook wel die richting :D
Ik kom er steeds meer achter dat ik maar 2x1 Watt gebruik en dan roept Mn echtgenote al van Denk aan de buren :!:
Wat kost zo iets Peter. Ex kast en trafo..
Ik neem aan dat je alleen de Print aan levert als het project doorgaat O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

Geen punt Bert. Als je 50W genoeg vindt hang je er gewoon een kleinere voeding aan. Met + en - 35V Vb (2x 24V @ 100VA trafo) kom je prima weg. En voor een 50W versie laat je de helft van de eindtorren weg. Maar veel meer dan een tientje zal dat niet gaan schelen. De bedoeling is idd dat ik alleen de printen lever mocht het tot een GB komen. Dat zal dan ook weer dubbelzijdig dubbeldik (2 oz) koper worden. Qua kosten: Zie een paar posts terug.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door OpaBert »

Prijs valt wel mee eigenlijk
Ik ga eens kijken wat ik aan heavy metal heb liggen
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door meanman64 »

SSassen schreef:
Goed om te zien dat je het idee wat ik jaren geleden in je CA topic opperde nu uit gaat voeren, zo'n LM3886 is best geinig, maar echt vermogen komt er natuurlijk niet uit!

absolute_001.jpg
Dan die je toch.
https://www.diyaudio.com/forums/vendor- ... w-thd.html
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Ah!buis »

meanman64 schreef:
SSassen schreef:
Goed om te zien dat je het idee wat ik jaren geleden in je CA topic opperde nu uit gaat voeren, zo'n LM3886 is best geinig, maar echt vermogen komt er natuurlijk niet uit!
Dan die je toch.
https://www.diyaudio.com/forums/vendor- ... w-thd.html
Krijg je dit http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3&start=12 in veelvoud :( .
Anne
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door dirklammers »

Dit ga ik volgen. En misschien wel meebouwen. Ik heb wel belangstelling voor een THEL achtige versterker van een 200Watt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

Ha Dirk. Qua vermogen vergelijkbaar met THEL. Qua kostprijs zal het iets van de helft worden O:)
Plaats reactie