Marp schreef:Wel heeft Ivo een paar jaar terug nog een
Raspberry Pi succesvol ingezet als crossover. In eerste instantie op 96KHz. Aan 192KHz moest hij nog werken, dacht ik.
Dat was met Jack en Jack plugins. 192kHz is ook wel gelukt, maar er zitten nog wat gaten in het verhaal. Lang verhaal kort lijkt het dat aanpassingen aan de audiodriver niet altijd werden uitgevoerd, waardoor je meestal wel en soms niet de output uit de HDMI kreeg die ingesteld was. Verder geklik en gehaper, wat leek op een buffer-probleem maar uiteindelijk vooral een conflict tussen ethernet (voor het streamen) en USB (muis en toetsenbord) leek te zijn. Het feit dat ik de RPI ook als mediaspeler gebruikte speelde ook een rol (overhead, beperkte rekenkracht), denk ik tenminste.
Ik kreeg het óf multichannel en instabiel, óf stereo en wel stabiel. Ik heb het even laten rusten, maar wel ideeën voor doorontwikkeling.
- Conflict USB/ethernet kun je omzeilen met streamen over wifi, of bluetooth muis/toetsenbord, of RPI bedienen via SSH/VNC via een andere computer.
- Gedoe met drivers kun je omzeilen door een USB geluidskaart te gebruiken. Ik vond juist zo min mogelijk extra hardware een uitdaging, dus vond dat toen niet zo interessant, maar soms wil je gewoon dat iets werkt, out of the box. Ik weet wel dat er gewerkt wordt aan een betere audiodriver, dus het komt een keer goed met multichannel PCM over HDMI, out of the box.
- Verder zou je de RPI minder kunnen belasten door hem niet tegelijkertijd als speler te gebruiken, dan kun je een eventuele ingang van de USB-geluidskaart of een aparte digitale ingang kunnen gebruiken. Hifiberry heeft een I/O HAT voor RPI. De pure geluidsbewerking is het probleem niet zo, het spelen van de media ook niet, maar al die vervelende interacties tussen van alles en nog wat. Real-time kernels en hard-core prioritering van processen is boven mijn pet.
Overigens heb ik een wat bijzondere benadering gekozen, vanwege de GUI en de nauwe synchronisatie tussen processen van Jack. Je hebt ook system-wide EQ met ALSA, wat volgens mij wat vriendelijker is. In ieder geval meer tutorials die je kunt volgen. Je kunt zelfs in een audiospeler als Audacious parametrische EQ plugins laden en een RPI als een DLNA-speler gebruiken. Het valt me een beetje tegen dat daar niet wat meer standaard van in Raspbian zit, of Debian/Ubuntu zelf. Maar ja, iemand moet dat aanzwengelen en dat doe ik zelf ook niet...
Verder zit in Jriver óók een volledige crossover en EQ-functie. Het is jammer dat Jriver op RPI nog geen video afspeelt, want verder ziet dat er goed uit. Kodi draait heel goed op RPI, maar heeft weer geen audio DSP etc. Op een intel-laptop had ik die Gui/Jack DSP lopen met multichannel crossover, en daarover dan Kodi draaien. Dat was echt uitstekend en mijn uiteindelijk doel voor de RPI.
Sorry voor de stortvloed van losse lijntjes. Even pauze van een huilende baby die nu even slaapt, dus snel meters maken.