Ik heb ook nog een poging gedaan tot een filter en ben op dit schema uitgekomen:

- Crossover proposal.PNG (6.69 KiB) 1342 keer bekeken
Veel van de ontwerp keuzes komen uit mijn eerdere ervaring met de drivers. Op zich is het schema niet gek veel anders dan wat ik gebruik voor mijn eigen luidsprekers met dezelfde SB Acoustics drivers. Ik heb in dit geval wel een RLC circuit bij de tweeter toegevoegd omdat anders de filter werking onder de 1kHz toch wel erg achteruit gaat door de impedantie piek van de tweeter. On-axis krijg ik het volgende resultaat:
Een dip is te zien rond de 3.5kHz maar hier moet je voorzichtig zijn want dit komt door difractie. De voorkant van de luidspreker kast heeft namelijk scherpe hoeken en geen chamfers of round-overs. Voor de off-axis respones krijg ik het volgende:
on-axis paars, 15 graden blauw, 30 graden groen, 45 graden geel en 60 graden rood.
Deze data toont goed aan dat de dip op 3.5kHz een drifactie probleem is. Het filter moet dan ook niet proberen dat gat daar op te vullen want off-axis is er geen tekort aan output in die regio. Als je verolgens naar de power response kijkt dan zul je zien dat het er keurig uit ziet:
De fase zou nog beter kunnen maar op het crossover punt zijn de drivers perfect aligned. Daarbuiten wordt het wel wat minder:
Als we dan kijken naar de filter werking dan zie je dat de tweeter eigenlijk gewoon vlak gefilterd wordt en dat de high-pass filter ook goed werkt onder 1kHz. In het woofer circuit is duidelijk de werking te zien van de zuigkring rond 1kHz voor de baffle step en de notch rond 7.5kHz die wordt gebruikt om de break-up op te vangen:
Als laatste de impedantie:
De minimale impedantie zit rond de 3.5ohm en is daarbij vrij laag maar met een 4ohm nominale woofer zie ik dit ook niet veel beter worden. Dit is de opzet waar ik zelf voor zou gaan omdat het naar mijn mening de juiste balans tussen de verschillende compromieen geeft.