PC als DSP?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

PC als DSP?

Bericht door dynamike »

Hey zelfbouwers,

Ik gebruik al enkele jaren volop een MiniDSP 2x4/MiniDIGI stackje voor digitale crossovers en EQ, en als pre met volumeknop. Ik geniet van de flexibiliteit van het het apparaat en heb al diverse setups ermee aangestuurd met verschillende bronnen ervoor en versterkers erachter.

Ik wil zeker niet meer zonder DSP, en vind het leuk dat de ook de commerciële markt er steeds meer gebruik van gaat maken. Ik houd ook goed in de gaten wat er allemaal qua DIY uit komt op dit gebied, maar ik besefte me vanmiddag dat ik een richting nog niet zo goed had onderzocht. Als je kijkt naar DIY DSP apparaten dan is het wel een redelijk specificatie oorlog: zoveel processing power, zoveel biquads, zoveel FIR taps, etc. Uiteindelijk gaat het veel om rekenkracht, iets wat een hedendaagse PC/Mac (die vaak ook als bron gebruik wordt), in overvloed heeft.

Mijn gedachte was dus, een flinke USB DAC, en dan gewoon de PC alles laten doen. Dus stel je voor: twee 3-weg speakers. Minimaal een 6 kanaals USB DAC nodig. Vanuit de DAC naar 6 amps, en vanuit de amps naar de 6 drivers. De PC als bron + de crossovers en bassmanagement laten doen + EQ doen + Room-correction doen. Niks anders nodig.

Bestaat zoiets? Iets zoals de MiniDSP plugins of Hypex FIlter Designer, maar dan direct uitgestuurd naar outputs van de PC?

Vergeet ik hier iets? Zijn de chips van bijv. een MiniDSP ofHypex DLCP hier dermate goed op gemaakt dat ze het beter doen dan een PC, ook al heeft een PC nog veel meer rekenkracht?

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: PC als DSP?

Bericht door Dynky »

Roon heeft zoiets in z'n DSP gedeelte ingebouwd zitten.
weliswaar niet zichtbaar in de default settings, maar als je in het DSP menu een nieuw filter toevoegt en daarbij kiest voor de "procedural EQ", dan krijg je binnen die procedural EQ de optie om ook meerdere "generic IIR filters" in te geven, tot maximaal 8 output kanalen.

een stereo 3-weg zoals je in gedachten hebt zou daarmee dus perfect mogelijk moeten zijn, mits je je wat verdiept in het hele IIR filter gegeven :wink:
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: PC als DSP?

Bericht door dynamike »

Dat ziet er best wel goed uit zeg: https://kb.roonlabs.com/DSP_Engine
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PC als DSP?

Bericht door OpaBert »

DSP via pc is zeker al 15 jaar oud Zoek maar eens naar Brian Beezly , maakte DSP filters voor radio zendamateurs
Geen hifi maar gewoon om verstaanbaarheid te verbeteren.
Je kon het kopen op een 3.5 Disk in de usa
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: PC als DSP?

Bericht door John P »

Onze Twentse coalitie heeft toch ook een keer daar aan gewerkt op Linux?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PC als DSP?

Bericht door Henkjan »

Ja, hoe heette dat ook al weer?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: PC als DSP?

Bericht door John P »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PC als DSP?

Bericht door Henkjan »

Juist, BruteFir was t
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PC als DSP?

Bericht door OpaBert »

Brian Beezley Had er een paar o.a DSP Blaster
Je kon bandbreedte kiezen en Ook ruisonderdrukking en Notch welke meer dan 60Db die was en er smal
Dat is denk nog steeds bruibaar ook in deze hobby om resonanties weg te filteren
Kijk hiermaar of je er iets mee kan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: PC als DSP?

Bericht door Marp »

Wat processorkracht betreft: Voodooless sprak destijds (2005) over oude Pentiums en Athlons, en Bertor had eens een AMD 800MHz CPU in gebruik. Met het toenemen van de gemiddelde samplerate en van de behoefte aan kleiner/zuiniger werden de bordjes met Atom-processor interessant. Dat verstomde min of meer toen MiniDSP aan de horizon verscheen met een kant & klare oplossing die véél compacter en zuiniger was.

Wel heeft Ivo een paar jaar terug nog een Raspberry Pi succesvol ingezet als crossover. In eerste instantie op 96KHz. Aan 192KHz moest hij nog werken, dacht ik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PC als DSP?

Bericht door ds23man »

En vergeet ook niet dat een modern dspchippie van 4 euro meer en beter doet dan een PC. Ook moet je ook nog een meerkanaals dac hebben, Minidsp heeft er 1 voor 350 euri en anders kom je in de pro audio gear terecht met hoge prijzen en een hoop overbodige ingangen.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: PC als DSP?

Bericht door dynamike »

Leuke geschiedenisles :lol:

Die RBPi van Ivo inspireert me enorm. Gewoon 1 klein doosje als speler met ingebouwde DSP. Misschien is deze 8-channel output HAT iets om te integreren zodat we iets gemakkelijker amps kunnen koppelen :sure:

De prijzen van interfaces om een leuk aantal outputs aan je pc te krijgen vallen me inderdaad enorm tegen. Waarom moet dat zo duur zijn? :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PC als DSP?

Bericht door ds23man »

Dat Octodingetje is wel leuk. Maar ik mis spec's.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: PC als DSP?

Bericht door dynamike »

ds23man schreef:
Dat Octodingetje is wel leuk. Maar ik mis spec's.
Op de kickstarter staat iets meer: https://www.kickstarter.com/projects/12 ... he-raspber
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PC als DSP?

Bericht door hannesie »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PC als DSP?

Bericht door ds23man »

dynamike schreef:
ds23man schreef:
Dat Octodingetje is wel leuk. Maar ik mis spec's.
Op de kickstarter staat iets meer: https://www.kickstarter.com/projects/12 ... he-raspber
Mmmm, maar max 1,5v output daar krijg je de meeste ncore's niet volledig mee uitgestuurd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: PC als DSP?

Bericht door John P »

Zeer nalatig van Ncore dan. :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PC als DSP?

Bericht door ds23man »

Nee hoor, 2 volt of meer is tegenwoordig de standaard. De DLCP poept er 2,35 volt uit.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: PC als DSP?

Bericht door Marp »

Die OCTO verscheen eerder als zelfbouwproject op een blog. De bedenker bouwde een 8-kanaals DAC in de hoop dat hij een RPi als crossover kon inzetten. Het leek bij een deels succesvolle proef te blijven, want de maker schreef (aanvankelijk onoverkomelijke) issues toe aan beperkingen van de RPi. Daar las ik niets meer over terug, toen veel later alsnog productieplannen ontstonden en een crowdfunding-actie werd opgestart voor de OCTO.

Door deze voorgeschiedenis en het ontbreken van specs besloot ik het succes af te wachten, maar dat bleef achter bij andere DAC's voor de RPi. Uiteindelijk verschenen wel wat (uiteenlopende) metingen op diyaudio:
https://www.diyaudio.com/forums/pc-base ... ector.html

Ik vermoed dat de prestaties niet meer van deze tijd zijn, en dat met Knuisje's AFDAC-2 of een andere ES9016/9018 in 8-kanaals configuratie wat mooiers te maken is, al ontbreekt dan nog een hoogwaardige audio-ingang. De ontwikkelingen v.w.b. AD-converters staan helaas stil voor zelfbouwers. Naast de aloude AD24QS van Uwe Beiss, die zowat in prijs verdubbelde, is er niet veel meer bijgekomen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PC als DSP?

Bericht door hannesie »

GJ.JPG
In Breda stond een/de opzet die GerardJ maakte met de 8 kanaals opzet voor de RPI , en volgens mij ook met Brutefir.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: PC als DSP?

Bericht door dynamike »

Goeie info Marp!

Die Raspberry opzet van de foto heb ik ook gezien in Breda. Dit was volgensmij vooral een Raspberry met externe klokken. Deze stond ook juist te draaien met speaker met heeeele grote externe scheidingsfilters.

Ik heb nog een wat goedkopere versie gevonden van een 8-kanaals output USB interface:
https://www.esi-audio.com/products/gigaporthd+/"
We iets ouder product, maar reviews zijn goed. Aantal bits en kHz zakt wel met het aantal kanalen dat je inzet lijkt het.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: PC als DSP?

Bericht door democles »

Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: PC als DSP?

Bericht door dynamike »

Ik vind het mooI. Er zijn wel nog wat voedinkjes bij nodig toch? En hoe zit het met die XMOS PCB? Is dat nodig om hem zo in USB te kunnen prikken?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: PC als DSP?

Bericht door toetertje »

Is de software niet belangrijker? Je zult de surround kanalen dan afzonderlijk aan moeten kunnen sturen.
Als je software dat kan, dan moet het met bijna elke meerkanaals soundcard kunnen toch?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: PC als DSP?

Bericht door democles »

En hoe zit het met die XMOS PCB? Is dat nodig om hem zo in USB te kunnen prikken?
Ja.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”