Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

Ik begrijp het niet helemaal? Als ik de roltafel gebruik met dwarsaanslag dan parkeer ik de parallelgeleider helemaal uit de weg. Die heb ik immers helemaal niet nodig. Overigens heb ik de parallel geleider perfect parallel met het zaagblad maar het steek niet voorbij het begin van het zaagblad. Het zaagblad en het spouwmes neemt het tenslotte over. Dus het gaat nooit wringen zelfs niet wanneer het materiaal door vrijgekomen inwendige spanning kromtrekt direct na het zagen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Bij mijn 'probleem' gebruik ik of de dwarsgeleider, of de lengtegeleider. Bij beide wordt er niet haaks gezaagd, zit wel een paar graden in.

De dwarsgeleider kan ik stellen, daar zit zo'n gradenboog op, bij de lengtegeleider kan ik alleen de afstand stellen, niet de hoek. Als ik op de dwarsgeleider de gradenboog er en paar graden naast zet wordt het wel haaks, tsja.

Heb er achteraan gebeld net, probleem is geconstateerd, schijnt vaker voor te komen, wat op zich wel bijzonder is voor een machine die als precisie instrument wordt verkocht. Maar als het netjes wordt opgelost en daar lijkt het wel op, prima.

@Wouter, vwb het wringen, het gaat hier om relatief smalle dunne latjes, ding is niet voor luidsprekerbouw oid bedoelt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
het gaat hier om relatief smalle dunne latjes, ding is niet voor luidsprekerbouw oid bedoelt.
Daar heb je volgens mij wel een punt, ja.
De vergelijking met een "grote" zaagtafel gaat net zo min op als die tussen een Dremel en een Hilti.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Heb 'm woensdag retour ontvangen, de zaagtafel, gisteravond geinstalleerd en geprobeerd: probleem verholpen. Wat het nou geweest is stond er helaas niet bij en kon de verkoper me ook niet vertellen (sturen het ding rechtstreeks door naar Proxxon).
Had op advies van de verkoper de accessoires er niet bij gedaan, die zaten er nu allemaal nog een keer bij, heb ik nu dubbel. Kan er nog een keer wat gesloopt worden O:)
Maar ben er blij mee, we kunnen weer zagen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

Da's een mooi mazzeltje, altijd handig om dubbel te hebben.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door rjmulder »

Heb je dan de zelfde terug gekregen of een nieuwe?
Maar mooi dat die terug is.

Ben ook aan het kijken naar een andere zaagtafel de huidige (kinzo) doet het niet altijd zo als ik wil kan natuurlijk ook niet daar stel ik iets te veel eisen voor :hide: heb al wel een mooie op het oog :-$
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Welke heb je op het oog?

Nee het is dezelfde die ik terug kreeg. Had (zoals altijd en weer komt het van pas) de originele verpakking bewaard, en ‘m daarin teruggestuurd. In de uitsparingen van het schuim zaten dus de geleiders, stopblokjes e.d. die ik er zelf niet in had gestopt.
Maar prima opgelost zo, het was even gedoe, tis niet anders.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door rjmulder »

Weet je zeker dat de machine nu goed is nagekeken.

Wat ik op het oog heb is een precisio cs 70 eb set.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Lijkt me een supermachine, erg fraai! Die zou hier ook wel passen in de werkplaats :bakkie:

Of ‘ie goed is nagekeken, in zoverre, zag eerst een duidelijke afwijking, zelfs zonder blokhaak.
Gisteravond wat aan het zagen geweest, blokhaak erlangs, haaks.
Even zien of het goed blijft, voor nu ziet het er goed uit.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door rjmulder »

Ja lijkt mij ook en past hier zeker ;)

En als die toch niet goed is gewoon weer terug al zou dat wel vervelend zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”