Ik heb het vermoeden dat er hier twee soorten fasedraaiing door elkaar gehaald worden.Willy_61 schreef:Barry jouw verhaal blijft me toch in mijn hoofd zitten.Barry2001 schreef:Misschien is dit iets: in m'n KT88PP (dat was ook in UL, en niet in Triode) had ik een schoolvoorbeeld van oscillatie op 250kHz. De oscillaties worden veroorzaakt door fase draaiing in de trafo tussen de aansluitingen voor anode en g2. De oplossing was een RC netwerkje tussen de anode en g2.
Ik begrijp echt niet hoe je een UGT, waarbij een fase draaiing in de trafo zit tussen de aansluitingen voor anode en g2, toch kan gebruiken door een RC-netwerkje toe te passen tussen anode en schermrooster van alle 4 de eindbuizen.
RC filter.jpg
..dixit Dalojan †:
"Ik heb wel de ervaring dat de eindtrap met de KT88 en de uitgangs trafo neiging geeft te oscilleren in het hoogfrequente gebied, in mijn geval 250 kHz. Als dat gebeurt dan gaat dat ook echt goed: vol vermogen !! Het verhoogt de vervorming aanzienlijk, klinkt niet fijn en is slecht voor de KT88 buizen. Oorzaak is vaak fase draaiing tussen de spanning op Anode en G2. De versterking van G2 naar Anode is dan voldoende om de zaak aan het oscilleren te krijgen. Als je een oscilloscoop hebt zou ik het kontroleren, maar let op de spanningen die kunnen een piekwaarde hebben van 2 x de voedingsspanning!! Oplossing is een serie schakeling van een R (10k) en C (100pF 1kV) tussen Anode en G2 van iedere KT88.
Mijn KT88 versterker draait al ruim 3 jaar zonder problemen met dezelfde buizen."
UGT-spanningsmetingen.jpg
Dit zijn de spanningsmetingen die ik eerder aan mijn UGT's heb uitgevoerd en besluit dat hier geen fase draaiing in de trafo zit tussen de aansluitingen voor anode en g2, toch heb ik ook een oscillatie van 175kHz en enkel bij gebruik van UL. Net zoals bij jou werkt triode prima.
RaRa...raar
Als je een trafo verkeerd aansluit, kan dat de polariteit omkeren, oftewel een fasedraaiing van 180 graden voor alle frequenties veroorzaken. Dat valt op te lossen door de trafo niet verkeerd aan te sluiten.
Sluit je de trafo goed aan, dan heb je nog altijd te maken met fasedraaiingen bij heel hoge en heel lage frequenties ten gevolge van bandbreedtebeperkingen van de trafo. Ik denk dat Dalojan en Barry het over dat soort fasedraaiingen hebben. In principe vallen die fasedraaiingen niet te vermijden, want een trafo met oneindige bandbreedte is helaas nog niet uitgevonden, maar je kan wel proberen je schakeling er minder gevoelig voor te maken. Kennelijk helpt dat RC-netwerkje daarvoor.