Klipsch La Scala filter AL-3
Moderator: Beheerdersteam
Klipsch La Scala filter AL-3
Hoi,
Vergeef me als kersvers forumlid mijn technische onnozelheid, maar kan mij iemand vertellen welk type variabele transformator is toegepast in het MF-circuit van het Klipsch AL-3 scheidingsfilter. Voor mijn DIY-project wil ik dit filter nabouwen (zie bijgevoegd plaatje en schakelschema) en ik heb alleen de spoelen nog nodig.
De met "T4A" aangeduide trafokernspoel?? kan ik echter niet achterhalen qua type en verkrijgbaarheid on-line.
Kan mij iemand helpen? zou erg sjiek zijn!
Oh ja, ik bouw een tweedelig, 3-weg hoornsysteem (La Scala like ) met dubbele 15" gevouwen bashoorn, zie plaatje.
Vergeef me als kersvers forumlid mijn technische onnozelheid, maar kan mij iemand vertellen welk type variabele transformator is toegepast in het MF-circuit van het Klipsch AL-3 scheidingsfilter. Voor mijn DIY-project wil ik dit filter nabouwen (zie bijgevoegd plaatje en schakelschema) en ik heb alleen de spoelen nog nodig.
De met "T4A" aangeduide trafokernspoel?? kan ik echter niet achterhalen qua type en verkrijgbaarheid on-line.
Kan mij iemand helpen? zou erg sjiek zijn!
Oh ja, ik bouw een tweedelig, 3-weg hoornsysteem (La Scala like ) met dubbele 15" gevouwen bashoorn, zie plaatje.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Hoi welkom hier! We hebben een voorstelhoek voor nieuwe leden; http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewforum.php?f=51
Ik vermoed dat je trafospoel een Klipsch specifiek item is...
En ik denk ook dat het toepassen van het La Scala filter op die kasten niet gaat werken.
Ik vermoed dat je trafospoel een Klipsch specifiek item is...
En ik denk ook dat het toepassen van het La Scala filter op die kasten niet gaat werken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Maar reteduur.........Shadow schreef:Slim bedacht als ik het zo lees!
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Dank mensen voor de snelle reactie! Kom ik zeker verder mee. Vraag me alleen af waarom Het AL-3 filter niet zou werken in mijn systeemontwerp. Nu gebruik ik een universeel Eminence filter (PXB3:5K0) en dat klinkt al heel aardig, maar de bas vind ik te wollig (2 DAS G-35 drivers parallel)
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Ja zo'n "Autoformer" heet in de wandelgangen normaliter "Autotransformer" Veel 230V <--> 115V aanpassingstransformatoren zijn zo uitgevoerd: Hebben een hoog rendement. In dat filter zorgt het voor een volume verzwakking. Dat zou je in dit geval ook kunnen bereiken door een paar vermogensweerstanden. Krijg je alleen een wat andere impedantie over de frequentie. Maar daar moet een beetje versterker mee om kunnen gaan. Tenzij je echt met 7 watt buizenversterkers werkt.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Het kan wel werken, maar optimaal voor die kasten is het waarschijnlijk niet, maar goed als jij blij bent is het ok toch?Pollem schreef:Dank mensen voor de snelle reactie! Kom ik zeker verder mee. Vraag me alleen af waarom Het AL-3 filter niet zou werken in mijn systeemontwerp. Nu gebruik ik een universeel Eminence filter (PXB3:5K0) en dat klinkt al heel aardig, maar de bas vind ik te wollig (2 DAS G-35 drivers parallel)
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Zo'n autoformer zal ook werken als laagdoorlaat volgens mij. Het is en blijft een spoel. Vervangen met een L-pad levert niet hetzelfde op.
Je weet daarnaast niet waar de middenaftakking zit, daarmee is reproductie vrij kansloos. Je kunt misschien met een variac van de dump wat uitproberen. Als je de waarden van de autoformer weet of hebt benaderd kun je met twee geschikte spoelen in serie zelf een nabouwen.
Je weet daarnaast niet waar de middenaftakking zit, daarmee is reproductie vrij kansloos. Je kunt misschien met een variac van de dump wat uitproberen. Als je de waarden van de autoformer weet of hebt benaderd kun je met twee geschikte spoelen in serie zelf een nabouwen.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Nope. Zo'n autotransformer is wel degelijk een transformator. De zelfinductie staat parallel aan de ingang. Maak je die maar groot genoeg dan zit ie niet in de weg en hou je een transformator over. Teken het vervangingsschema maar eens. Dat kun je niet vervangen door 2 willekeurige spoelen in serie te zetten. Het kan zijn dat de zelfinductie door Klipsch zo gekozen is dat de parallel zelfinductie zo klein gekozen is dat ie wel uit maakt voor de filterwerking maar dat hoeft niet. Dat weet je pas als je zo'n ding opmeet. Maar omdat ze spreken van "Autoformer" en niet van "Coupled inductors" (wat gebruikelijk is bij filters) heb ik de indruk dat het geen frequentie afhankelijk effect heeft.markbakk schreef:Zo'n autoformer zal ook werken als laagdoorlaat volgens mij. Het is en blijft een spoel. Vervangen met een L-pad levert niet hetzelfde op.
Je weet daarnaast niet waar de middenaftakking zit, daarmee is reproductie vrij kansloos. Je kunt misschien met een variac van de dump wat uitproberen. Als je de waarden van de autoformer weet of hebt benaderd kun je met twee geschikte spoelen in serie zelf een nabouwen.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Ik zeg toch niet dat je twee willekeurige spoelen moet pakken? Ik acht het echter totaal niet uitgesloten dat Klipsch handige waarden heeft gekozen voor de inducties, want verder zit er bijzonder weinig laagdoorlaat in het filter voor de middentoner.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Als dat zo zou zijn, is die 5 mH aan de speaker/secundaire kant overbodig. De autotransformer samen met die spoel gedraagt zich als 1 spoel naar de min voor de filterwerking. Uiteindelijk is het geheel niet anders dan een 2e orde hoog-doorlaatfilter met een volume aanpassing.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Daarin heb je gelijk. Hem zelf nabouwen gaat natuurlijk alleen lukken als je beide spoelen ook op één kern wikkelt.Pjotr schreef:De autotransformer samen met die spoel gedraagt zich als 1 spoel naar de min voor de filterwerking.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Interessante discussie heren, maar niet aan mijn -niet zo technische- oren besteed. Weet iemand wellicht waar ik zo'n autoformer met 4 db verzwakking kan krijgen. Mijn zoektocht op het net heeft nog niets opgeleverd, buiten ebay VS, maar dat is me te kostbaar vanwege de hoge verzendkosten, dus liefst een leverancier in de EG.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Nogmaals, het precies nabouwen van het filter zal alleen dan werken als je exact dezelfde speakers bouwt met exact dezelfde drivers als het origineel. Zodra je ergens afwijkt heb je een custom filter nodig voor een optimaal resultaat.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Het enige antwoord dat ik kan bedenken is dat je er zelf een wikkelt of dat laat doen. Een demping van 4dB is niet zo moeilijk te vertalen in een wikkelverhouding (lees: daar waar de middenaftakking moet komen). Bedrijven die kunnen wikkelen vind je op internet genoeg. En componenten en handleidingen om het zelf te doen ook.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
4 dB is een factor 0,63. Dat moet AE in Schagen wel kunnen klussen. En anders zou iemand een filter zonder trafo moeten uitrekenen en de verzwakking met weerstanden kunnen uitvoeren. Het is zo te zien een simpel 2e orde HP zonder verdere toeters en bellen. Eigenlijk zou dat een eerste optie kunnen zijn om het werkend te krijgen. Bevalt dat, dan niks meer aan doen. Heb je nog zin kun je altijd nog verder met de trafo optie.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Hoeveel ohm denk je dat de schakeling is? Je zou me een variabele L-pad kunnen werken, een potmeter met verschillende weerstandcombinaties
Met 3,3 in serie, en 10 Ohm parallel zit je rond 3dB verzwakking bij 8 Ohm. De serieweerstand kies je groter, de parallel weerstand lager wannneer je naar 4 og 5 dB wil.
Bij een 4 ohm schakeling moet je met andere waardes beginnen. Kortom, wat is het ohmage van je midsectie?
Met 3,3 in serie, en 10 Ohm parallel zit je rond 3dB verzwakking bij 8 Ohm. De serieweerstand kies je groter, de parallel weerstand lager wannneer je naar 4 og 5 dB wil.
Bij een 4 ohm schakeling moet je met andere waardes beginnen. Kortom, wat is het ohmage van je midsectie?
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Nogmaals dank! we komen er wel denk ik. met L-pad schakelingen voor verzwakking van signaal naar een speaker heb ik enige ervaring en dat is de moeite waard om uit te proberen vind ik. de MF-driver is zover ik weet 8 ohm nominaal (Klipsch K-55-V (Alnico))
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Heb de waarden van het schema met de autotransformer eens in PSpice gesimuleerd met een trafoverzwakking van 4 dB. Dan krijgen we deze frequentieresponsie:
Uitgaande van een speaker van 8 ohm zien we een gemoedelijke 2 orde HP met een -3dB punt op 434 Hz. Aan de hoge kant wordt de speaker niet begrensd. Daar gebruikt men duidelijk de natuurlijke afval van de speaker,
Uitgaande van een speaker van 8 ohm zien we een gemoedelijke 2 orde HP met een -3dB punt op 434 Hz. Aan de hoge kant wordt de speaker niet begrensd. Daar gebruikt men duidelijk de natuurlijke afval van de speaker,
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Het mooie van die transformer is dat de verzwakking weinig afhankelijk is van de impedantie van de schakeling erachter. Klipsch heeft dat ook best slim gedaan.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Duhh ??? Dat maakt niet veel uit. De impedanties worden gewoon getransformeerd hoor van secundair naar primair en vv.. Enige wat je niet hebt is warmteverlies in verzwakkingsweerstanden en daarmee een hoger rendement. Zeker in het buizentijdperk geen onbelangrijk gegeven.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Nou... zet eens een complexe impedantie achter een spanningsdeler met weerstanden in plaats van achter zo’n transformer. Dan is de overdracht in de sperband toch echt anders.
Re: Klipsch La Scala filter AL-3
Ja klopt uiteraard. Dat wil nog niet zeggen dat je het met wat denk, reken en nog wat werk, het qua overdracht niet equivalent aan elkaar kunt krijgen. Op het rendement verhaal na dan.
