Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Hoi Pjotr, nee hoor smaudi is een samenvoegsel van smart en audi als auto merken. Ja denk wel dat die kloon er gaat komen.
Geinspireerd door dit topic heb ik al een eerste poging met een fast systeem gedaan met een Mivoc wpt 138 en een monacor spx 32 (die met dat knopje) in een tl behuizing zoals de Fuzzie opgebouwd met plakjes mdf. Mooi slank kastje met woofer aan de zijkant zoals de W5 wel een andere maat natuurlijk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Rumoh kan het denk ik als enige leveren. Rudy heeft er lang over gedaan om die tweeters te kunnen inkopen.

Ik zal ook graag mijn setje bouwen, maar ik kocht net een huis toen ik hieraan begon. Sindsdien zijn de prio's non-audio helaas. Komt tegen de winter wel weer.
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Ik snap nu dat het topic niet veel nieuws genereerd, neemt niet weg dat het erg interessant is: is sven een handige gast met meer verhaal dan kwaliteiten of zijn die producten echt het exorbitante bedrag wat hij er voor vraagt waard.
Ik kan wel een aantal zaken volgen nl je componenten zo uitzoeken aanpassen dat er eenvoudige filtering nodig is, naar mijn idee is het een commercieel idee dat luidsprekers een recht frequentie verloop moeten hebben om als goed te worden ervaren. Commerciele luidsprekers moeten ook altijd redelijk luid kunnen spelen. Ik woon in een appartement met 4 aangrenzende buren dus hard spelen is er zo wie zo niet bij ik zoek dan ook meer levendigheid resolutie en natuurlijkheid, bas mag maar een volledige baffle step verdraagt mijn omgeving niet dus een corectie van 3 á 4 dB is al ruim voldoende. Het leven zit vol compromissen nietwaar?
Verder zo'n ambient tweeter is echt heel mooi qua ruimtelijke afbeelding. Heb die ook in mijn hoofdsysteem toegepast (afgeleide van de satorique 1 met focal td120 5 en HiFi RT1 rear tweeter)
Ik zag trouwens dat die tweeters van de W5 niet in assortiment van RUMO worden getoond maar ik begrijp dat ze er mogelijk wel zijn daar moet ik nog naar informeren in ieder geval dank voor de tip want die tweeter schijnt nergens op voorraad te zijn. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Ach het topic heet ook kloon en kloon'isch :mrgreen: Waarom zou je een exacte kopie willen maken? Voor de ambiance tweeter kun je evt. ook een Dayton tweetje gebruiken. De crux zit 'm m.i. toch in de Fountek die ondersteund wordt door wat laag en die daarmee flink ontlast wordt in dat gebied.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door markbakk »

smaudi schreef:
of zijn die producten echt het exorbitante bedrag wat hij er voor vraagt waard.
Waarde is (ook hier) volstrekt subjectief. En dus: ja, voor sommigen wel. Net als velen geloven in homeopathie. Dat is prima, zo lang je anderen niet schaadt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

https://www.avhub.com.au/product-review ... est-490429

Hier nog meer niet-hifi achtige meetresultaten. Wel consistent met de W5 opzet. Als ik dit zie en bedenk dat als dit mooi zou kunnen klinken je wel van alle standaard doelstellingen af kunt stappen omdat er blijkbaar extreme wegen zijn die naar Rome leiden. Dit zou ik mijn oren niet aan willen doen als ik alleen naar het gemiddelde van 9 metingen kijk op 3 meter.
W8 3meter sa.jpg
ter vergelijk, uit hetzelfde testlab, de JBL 130 metingen (zegt alleen iets over de metingen, niet perse iets over de klank):
https://www.avhub.com.au/product-review ... ge3-394581
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door markbakk »

We bouwen iets met zo’n badkuip ook wel in een achternamiddag na. Het is algemeen bekend: de badkuip verkoopt goed, maar gaat na langere tijd behoorlijk irriteren. Bedenk: luidsprekers als de Boenicke zullen doorgaans niet op gemiddelde tot hoge niveaus spelen en juist op achtergrondniveau is een beetje loudness en een beetje indirect geluid best prettig.

De W5 is daarmee objectief gezien misschien legitiem. En dat de producent ze weet te slijten zegt veel over zijn verkooptalent. Ik ben zelf redelijk verknocht aan Apple. Dus begrijp het best dat mensen ook status kopen. Voor zeg € 2k had ik het nog min of meer redelijk gevonden. Maar de kwaliteit/prijsverhouding bij deze speakers vind ik dermate scheef dat ik het niet kan nalaten om ze de grond in te prijzen. Dit is geluidstechnisch van het niveau gemiddelde Bluetooth-speaker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
..............
Dit is geluidstechnisch van het niveau gemiddelde Bluetooth-speaker.
Maar wel weer stukken beter dan Bose :yeah: :P
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Dan heb jij al een tijd geen Bose BT meer gehoord denk ik...
De nieuwe Revolve serie vind ik erg sterk voor de toepassing.
De soundlink mini (alu behuizing, gebalanceerde passief membraan posities, goede dsp en dynamiek) laat zien wat het kleinst maakbare is... nu is er de micro en die is ook weer indrukkend!

Ik had ooit de Bose Music Monitor, niets dan lof over die dingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Vorige week nog. Een vrij recente Bose set. Het was bij een vriendin van mijn vrouw, een mede koorlid van het kamerkoor waarin zij beide zingen. Zij was zeer ontevreden over het geluid: I.d.d. die typische badkuip curve zo op het gehoor en een muf midden. Vooral dat drukkende laag werd als erg vermoeiend ervaren. Dat viel gelukkig te regelen al zat dat wel erg verstopt onder een aantal menu'tjes. Je kon de "Bass processing" ook uit uitzetten. Veel meer was er niet aan te verhapstukken. Minder laag was al beter te pruimen maar het bleef zo zo.
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Het heeft wel enige tijd mogen duren, maar eindelijk zijn mijn Boenicke clonen dan af.
Ik moet wel zeggen dat het een project met flinke tegenslagen was ook al omdat werken met een frees nog geleerd moest worden.
Uiteindelijk heb ik 4 mallen gemaakt voordat het er op leek.
Een volledige cloon is het ook niet geworden die van mij zijn 2cm dieper en 1cm hoger dan het origineel.
Het is de versie se + met hoogwaardig filtermateriaal waar ik extra inhoud voor nodig had uiteindelijk is het filter dan toch uitwendig gemaakt in een houten doosje. Daardoor is de basafstemming ws wel wat lager uitgevallen en daardoor de bult in het laag wat vlakker (hoop ik) De weerstand in het filter met 0.8ohm verlaagd om de badkuip minder diep uit te laten vallen.
Resultaat tja ik weet het niet ze gaan in ieder geval mijn satori 1 niet vervangen vooral het laag komt op mij niet goed over met inspelen is het wel aanzienlijk beter geworden maar met mijn versterker Naim nap 200 wordt het niks heb ze gehoord aan marantz mono blokken en die wisten er wel raad mee. Veel betere bas wat minder definitie maar over het geheel een stuk aangenamer
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

mooi.
heb je nog wat foto's van t eindresultaat?
of nog liever: kan je ze meenemen naar de luisterdag in Breda?
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Heb wel wat foto's maar ben er nog niet achter hoe ze te versturen naar dit forum.
Wanneer is de luisterdag in Breda?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
mooi.
heb je nog wat foto's van t eindresultaat?
of nog liever: kan je ze meenemen naar de luisterdag in Breda?
Toch maar liever foto's smaudi! :mrgreen: Naar Breda kan natuurlijk altijd nog voor wie ze daar wil zien. Leuk dat je er desondanks mee doorgegaan bent :rock: Jammer wel dat het laag wat tegen valt. Misschien dan toch maar een concessie aan het formaat voor een beter laag?
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Mijn eerste poging foto's te versturen
IMG_20190401_204826.jpg
IMG_20190401_204840.jpg
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Ik ben zelfs het voodoo draadje niet vergeten dat het niet van zilver maar van koper is mag de pret niet drukken toch. :lol:
IMG_20190402_155146.jpg
IMG_20190402_155146.jpg
Bijlagen
IMG_20190401_204943.jpg
IMG_20190401_204917.jpg
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door matjans »

Heel mooi!

Ik ben nog (al heel lang) in een ander stadium. De aiyima fullrangertjes zijn definitief afgekeurd hiervoor. Terug naar de Founteks.

Metingen ?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door matjans »

Ik heb nog wel een stukje zilver over, mocht je het voodoo-compliant willen hebben ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Volgens mij is het belangrijkste de kleur van de isolatie: Geel-groen om het contact met de aarde niet te verliezen. Zo te zien zit dat wel goed.
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Jij hebt me door Pjotr, had niet gedacht dat iemand het zou opmerken =D>
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

:lol: Jawel, maar het zou leuker zijn als je het laag goed kunt krijgen. Nou ja laag, ben toch bang dat het ergens tussen de 70Hz en 90Hz wel ophoudt. Op zich niet verkeerd voor bij de TV en voor muziek i.c.m. een sub.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Shadow »

Die kabels aan zo'n luciferdoosje, hilarisch!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Kalimba »

Mooi geworden zeg! Ben benieuwd hoeveel de materiaal kosten waren en of dit echt kan concurreren in de 5k prijsklasse met andere luidsprekers.
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Materiaal kosten rond de 600 euri maar ik heb echt nergens op bezuinigd en oh ja dat is zonder die pijpleidingen die er van achter in steken dan komt er nog een 200 euri bij als je ze zelf maakt gemaakt mag je daar naar gissen, ik schat een veelvoud daarvan
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door indoubt »

Leuk,

Ik was vanavond in de kelder aan het struinen en vond een paartje TB W5-1138SM (met neo magneet)

Ik wilde er eigenlijk een boombox van bouwen maar ik denk nu nog even na :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”