starten met 3D printen...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: starten met 3D printen...

Bericht door OpaBert »

Dat is mooi dan :D
Ik bestel een trafo WEL via DHL :!: en 100€ aan totale kosten
Echter DHL stond voor de deur met noggeens een rekening van 50€ .
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Thomox »

Bij DHL, als ongeveer de enige, komt er ALTIJD een dikke rekening met importheffing/BTW/onderzoekskosten bij...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Henkjan »

TNT, PrutNL, FedEx, allemaal hoor. alles wat met t&t verstuurd wordt klaren ze braaf in.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: starten met 3D printen...

Bericht door OpaBert »

Als dat zo is HenkJan ga je braaf de mist in met 167€ dan komt er een flinke rekening bij
Misschien dat er boven bepaalde afmetingen / gewicht / en Kosten voor sorteren
Op artikelen Minder dan 25€ heb ik nog nooit iets hoeven te betalen uit China
En dat is zeker 50 keer in 3 jaar bedragen van 60 cent tot 25€
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Marp »

hardy schreef:
Bert61 schreef:
167€ komt toch een 50€ bij aan import belasting en admin kosten en een levertijd shipping van 35-40 Werkdagen
Als je mazzel heb 167€
:D
Komt niks bij, wordt vanuit europa verzonden en ook best snel
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: starten met 3D printen...

Bericht door OpaBert »

Marp schreef:
hardy schreef:
Bert61 schreef:
167€ komt toch een 50€ bij aan import belasting en admin kosten en een levertijd shipping van 35-40 Werkdagen
Als je mazzel heb 167€
:D
Komt niks bij, wordt vanuit europa verzonden en ook best snel
Marp dat staat er niet bij O:)
, ik koop dat ding toch niet , en ik heb er geen zn meer in om er verder tijd in te steken .
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Vinculum »

Good call. Die Anet's zijn goedkoop voor een reden.
Zoals met alles geld: goedkoop is duurkoop.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: starten met 3D printen...

Bericht door daniel »

Wat de aanbieding interessant maakt is dat er drie rollen filament bij zitten. Die krijg je er niet bij als je de printer bij Ali koopt voor 167.

Maar zoals Vinculum al aangeeft, verwacht er niet teveel kwaliteit van. Leuk printertje voor kleine projectjes, dat wel
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: starten met 3D printen...

Bericht door hardy »

Vinculum schreef:
Good call. Die Anet's zijn goedkoop voor een reden.
Zoals met alles geld: goedkoop is duurkoop.
Duurkoop is natuurlijk te bezien, de onderdelen los kosten al meer, en je kunt nu voor weinig ervaring opdoen met de materie, bevalt het niet, dan val je geen buil.
Ik ken inmiddels een aantal tevreden anet 8 gebruikers, en dat tweaken kan natuurlijk ook nog een leuke uitdaging zijn, maar wil je direct "perfecte" resultaten boeken en geen zin hebben in het zelfbouwen (we zitten overigens hier wel op een zelfbouw forum :wink: ), dan ben je wel het veelvoudige kwijt.
Maar ook over de duurdere professionele printers kun je op diverse fora de nodige problemen lezen, het blijft ook dan vaak een try and error verhaal, alleen heb je er dan wel een technische ondersteuning bij waar je dan ook goed voor betaald hebt.
Voor de hobbyist die geen productie hoef te draaien, kun je best met zo'n goedkope chinees leuke dingen maken die ook in kwaliteit niet onder hoeven te doen.
Maar men vergist zich vaak in de tijd die het teken met zich mee brengt, want op b.v. thingiverse kun je wel leuke dingen vinden, maar voor jezelf moet het dan weer net even anders, of zijn ook slecht ontworpen en doen niet wat je er van verwacht.
Als je het teken onder de knie hebt, kun je soms ook nog iets van je machine terug verdienen,b.v. bij mijn saeco koffie machine waren de uitlooppijpjes afgebroken, dit onderdeel was nergens meer leverbaar, dus na een avondje tekenen, hoefde ik geen nieuwe machine van een paar honderd euro te kopen.

Hardy
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: starten met 3D printen...

Bericht door John P »

Mag de koffie wel niet te warm zijn, want anders smelten de pijpjes weer. Ook ik zie de toekomst van 3D printen toch als eerste in de reserveonderdelen. Als je je voorstelt hoeveel kunststof onderdelen een firma als Bosch op magazijn moet houden, dan moet je daar toch enige winst kunnen halen .
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: starten met 3D printen...

Bericht door hardy »

Haha, inderdaad, had het eerst met PLA geprint, werd mooi zacht, daarna van met ABS, dat kan er wel tegen, werkt inmiddels al weer een paar maanden perfect.

hardy
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: starten met 3D printen...

Bericht door FredM »

Topic is al behoorlijk stil gevallen. Wordt er niet meer zelf geprint? Is het beter om een print buiten de deur te laten maken?
Ben zelf wel geïnspireerd geraakt in Hengelo met de speakers van Satefan.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: starten met 3D printen...

Bericht door hardy »

FredM schreef:
Topic is al behoorlijk stil gevallen. Wordt er niet meer zelf geprint? Is het beter om een print buiten de deur te laten maken?
Ben zelf wel geïnspireerd geraakt in Hengelo met de speakers van Satefan.
Ik ben nog wel steeds actief bezig met printen en printers bouwen, in de audio sfeer gebruik ik het alleen om brackets voor pcb's en connectoren te ontwerpen en te printen, het 3D printen/bouwen is bij mij wel een nieuwe verslavende hobby geworden :hide: , maar misschien verzin ik nog wel wat meer voor audio toepassingen, eerst de printers verder tweaken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: starten met 3D printen...

Bericht door satefan »

Ook hier wordt nog behoorlijk geprint hoor. Voor mijn luidspreker maak ik de meeste onderdelen zelf. De cilinders van 200cmmm diamter en 240cmmm hoogte heb ik onlangs laten printen, omdat dit niet in 1 keer kan op mijn printer. Heb ze eerst in 2 delen geprint en gelijmd, maar nu een keer uit 1 stuk laten printen.

Qua kosten is het best te doen om ze te laten printen. Ik zou ook de cilinders met SLS oid willen laten printen als het ontwerp helemaal af is, maar dit is flink prijzig helaas. Het is wel oersterk overigens. Ik heb al wel kleinere onderdelen laten printen met SLS, maar grotere objecten nog niet.

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op ma 24 feb 2020, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: starten met 3D printen...

Bericht door hardy »

satefan schreef:
Ook hier wordt nog behoorlijk geprint hoor. Voor mijn luidspreker maak ik de meeste onderdelen zelf. De cilinders van 200cm diamter en 240cm hoogte heb ik onlangs laten printen, omdat dit niet in 1 keer kan op mijn printer. Heb ze eerst in 2 delen geprint en gelijmd, maar nu een keer uit 1 stuk laten printen.

Satefan
Dat zijn grote !! :think: 2 meter bij 2.40 meter, voor op een festival podium zeker :D, en waar staat die printer eigenlijk?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Barry2001 »

Denk dat Stefan ook sate’s eet van 2 meter lang :mrgreen: en mm bedoelt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: starten met 3D printen...

Bericht door hardbats »

Ik print ook nog steeds vol op hoor. Niet zoveel voor audio toepassingen maar goed.
Binnekort het voorbeeld van de kt120 versterker printen zodat het zeker is dat alle maten kloppen
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: starten met 3D printen...

Bericht door satefan »

hardy schreef:
satefan schreef:
Ook hier wordt nog behoorlijk geprint hoor. Voor mijn luidspreker maak ik de meeste onderdelen zelf. De cilinders van 200cm diamter en 240cm hoogte heb ik onlangs laten printen, omdat dit niet in 1 keer kan op mijn printer. Heb ze eerst in 2 delen geprint en gelijmd, maar nu een keer uit 1 stuk laten printen.

Satefan
Dat zijn grote !! :think: 2 meter bij 2.40 meter, voor op een festival podium zeker :D, en waar staat die printer eigenlijk?
Okay okay, 240mm hoog en 200mm doorsnede dan. Satetjes mogen wel veel groter inderdaad.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Henkjan »

Binnenkort staat deze in m'n schuur:
xyz.jpg
dus dan zal ik dit topic waarschijnlijk wel wat gaan aanvullen
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Barry2001 »

Gaaf. Welk oppervlak kan íe printen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Henkjan »

150x150mm
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: starten met 3D printen...

Bericht door AntonZ »

Hier staat sinds kort een Sovol SV06. Printen in PLA gaat tot nog toe prima. In het begin heb ik vooral veel parts geprint voor kleine verbeteringen aan de printer zelf. Nuttig en leerzaam tegelijk. Inmiddels heb ik ook wat nuttige prints gemaakt.

Deze week heb ik de eerste experimenten met PETG gedaan. Dat gaat nog niet helemaal lekker, komt vast ook wel goed.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Marp »

Met 3D-printers gaat het al dezelfde kant op als met inkjetprinters, zie ik: enkel duur filament van eigen fabrikaat, wat voorzien moet zijn van een chip. Dat is dan weer jammer. We zouden juist meer de kant van extruders op moeten gaan, zodat we ook kunnen recyclen.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: starten met 3D printen...

Bericht door hardy »

Marp schreef: za 01 jul 2023, 5:17
Met 3D-printers gaat het al dezelfde kant op als met inkjet printers, zie ik: enkel duur filament van eigen fabricaat, wat voorzien moet zijn van een chip.
Wel erg kort door de bocht, firma's die filament gebruiken met een chip zijn er bijna niet, kom je toch zo'n printer tegen dan bouw die heel makkelijk om, bijna alles is open source, ik gebruik hier zelf 3 printers helemaal scratch zelf gebouwd, en daar is niets moeilijks aan, ook de commerciële printers zijn veelal standaard met goed toegankelijke software uitgerust, en filament kost ook bijna niks, voor 1 kilo pla, petg of abs/asa betaal je gemiddeld €18,00 tot €22,00 en daar kun je behoorlijk veel kastjes en toebehoren mee printen.
Het is wel zo dat wanneer je zelf iets wilt ontwerpen je moet gaan verdiepen in één of ander Cad programma, maar er is al erg veel kant klare op internet te vinden. (https://thangs.com)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Henkjan »

hardy schreef: za 01 jul 2023, 10:20
firma's die filament gebruiken met een chip zijn er bijna niet
XYZ precies dus wel :lol:
maar zoals je zegt, erg moeilijk om daar omheen te gaan is het ook niet.
Plaats reactie