is het niet te lijmen met 2k metaallijm?motoindo schreef:Ik ben op dit moment bezig een mooi plekje te vinden voor het StarBass connection board en heb als locatie het rode kruisje op het oog, jammer genoeg zit er geen spare klem op het chassis en voordat ik er een tap in ga boren wil ik zeker zijn dat eventueel boorsel geen weg vind naar de luchtspleetop een van de benen is ook nog een optie maar doe ik liever niet omdat het ding 20 kilo weegt en het gevaar bestaat dat bij het inbouwen schade optreedt aan uitstekende delen...
StarBass / ClingOn test drivers
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: StarBass VI test drivers
Re: StarBass VI test drivers
Dat is zeker ook nog een optie die het overwegen waard is ! wat ook nog speelt is het monteren van de aansluitlitze. CSS heeft de voicecoil litze door de spider heen genaaid en afgewerkt met een druppel lijm, erg netjes. Moet ook wel natuurlijk, je wilt niet dat die dingen losscheuren bij 5 cm heen en weer. Ik ben nog even in afwachting van litze van Fred @ audiofriends, zodra ik dat binnen heb ga ik kijken hoe dat het beste gemonteerd kan worden.Henkjan schreef:is het niet te lijmen met 2k metaallijm?
Zukke grote boksen JONGUHShadow schreef:Devcon F
Re: StarBass VI test drivers
Chris je bent in de war met Defcon 1 denk ik, dat is een hakken en zagen festival, Devcon F is een 2 componenten lijm voor zwaar gebruik.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: StarBass VI test drivers
In plaats van te boren kun je de extra aansluitingen er toch ook op lijmen ?
Re: StarBass VI test drivers
Ah, was inderdaad even op het verkeerde been gezet, leuk spul maar vooralsnog houdt ik het even bij de UHU 2K compo, is beter betaalbaarShadow schreef:Chris je bent in de war met Defcon 1 denk ik, dat is een hakken en zagen festival, Devcon F is een 2 componenten lijm voor zwaar gebruik.
Re: StarBass VI test drivers
Ik heb nog eens even goed zitten loeren naar de gegoten korf, de spider zit met een behoorlijke lip van bijna een centimeter rondom verlijmt met de poolplaat en dacht als ik nu eens een blind gaatje van 7mm boor dan voorkom ik dat eventueel boorresidue er aan de achterkant uitloopt, zo bedacht zo gedaan en er een M3 standoff in gedraaid.

StarBass connection bordje erop, de standoff maakt aan de achterzijde van het printje verbinding met de min aansluiting zodat het chassis ook meteen geaard wordt.

Het litze van Audiofriends er doorheen en afmonteren aan de StarBass. Omdat er geen kilowatt door de draadjes hoeft heb ik de dunste variant genomen die ik kon krijgen. Voordeel is dat het nix weegt en daarom gewoon los kan hangen.

Zo, weekend, tijd om eens even lekker wat herrie te gaan maken


StarBass connection bordje erop, de standoff maakt aan de achterzijde van het printje verbinding met de min aansluiting zodat het chassis ook meteen geaard wordt.

Het litze van Audiofriends er doorheen en afmonteren aan de StarBass. Omdat er geen kilowatt door de draadjes hoeft heb ik de dunste variant genomen die ik kon krijgen. Voordeel is dat het nix weegt en daarom gewoon los kan hangen.

Zo, weekend, tijd om eens even lekker wat herrie te gaan maken

Laatst gewijzigd door motoindo op do 06 sep 2018, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: StarBass VI test drivers
motoindo schreef:Zo, weekend, tijd om eens even lekker wat herrie te gaan maken![]()
Mooi vakwerk aan de woofer trouwens, een genot om te volgen!
Re: StarBass VI test drivers
1 x per 3 jaar laat ik mij millimeterends23man schreef:Waar is je haar gebleven?![]()
![]()
Luca, mij jongste van 19, is er dit jaar naar toe geweest. Vier dagen drum & bass in Tjechie op een verlaten vliegveld met een stuk of veertig van deze kastjes voor het laagShadow schreef:Let it roll

Ik ga maandag met EVE aan de gang, moet ik ze straks opsturen of kom je ze halen ?Henkjan schreef:goed bezig
Ja, tis ook niet allemaal mijn smaak maar die show schijnt echt een dingetje te zijn qua beeld en geluidwouter schreef:dat geeft voor mij wel weer een nieuwe definitie aan het begrip 'herrie'
Dankje, er zijn fijne stapjes voorwaarts gemaakt sinds onze eerste ontmoeting. Ik heb trouwens ook nog even de Electrovoice response gemeten, compleet ander beeld als bij de SDX maar wel prima voor buiten gebruik schat ik zo in.wouter schreef:Mooi vakwerk aan de woofer trouwens, een genot om te volgen!

Re: StarBass VI test drivers
Met de beschikbaarheid van de StarBass V voor voicecoils tot 2 inch en de eerste succesvolle tests van de StarBass VI achter de rug stijgt het aantal vragen over hoe zelf een MFB lus te bouwen. Om dat process zo makkelijk mogelijk te maken heb ik een tijdje terug EVE ontworpen - een printje van 25 bij 50mm met daarop alles benodigd voor het maken van een mfb lus.
Deze EVE manual is onlangs voorzien van een hoofdstuk Configuring the MFB loop waarin een eerste aanzet gegeven wordt tot uitleg van de loop en hoe deze te configureren. Ik zeg met nadruk eerste aanzet omdat MFB voor mijzelf - gelukkig - nog steeds een ontdekkings tocht is met bij tijd en wijlen nieuwe inzichten, vandaar ook de DRAFT vermelding
Heb je vragen of kom je onduidelijk en/of onjuist heden tegen dan hoor ik dat graag.
Deze EVE manual is onlangs voorzien van een hoofdstuk Configuring the MFB loop waarin een eerste aanzet gegeven wordt tot uitleg van de loop en hoe deze te configureren. Ik zeg met nadruk eerste aanzet omdat MFB voor mijzelf - gelukkig - nog steeds een ontdekkings tocht is met bij tijd en wijlen nieuwe inzichten, vandaar ook de DRAFT vermelding
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: StarBass VI test drivers
Ik heb inmiddels een en ander doorgelezen, maar er wordt voornamelijk gesproken over de module zelf, en niet over op welke manier het in de keten geimplementeerd wordt.
Moet de luidspreker actief zijn of kan het ook in een passieve luidspreker? Naar welk punt gaat de loop terug? Hoe zit het met signaaldegradatie? Snr?
Moet de luidspreker actief zijn of kan het ook in een passieve luidspreker? Naar welk punt gaat de loop terug? Hoe zit het met signaaldegradatie? Snr?
Re: StarBass VI test drivers
Nu de SDX klaar is is de tijd aangebroken om naar het kastontwerp te kijken waarbij voor een groot gedeelte dezelfde regels gelden als bij ontwerp van normale passieve behuizingen met echter een aantal belangrijke extra punten door toepassing van een MFB correctie. De belangrijkste zijn dat MFB

Met een Qbox van 0.7 schuift F3box op naar 40hz, wordt de afval iets stijler en zijn er nog maar 26 liter nodig:

Als laatste een Q van 0.9, F3box van 42hz, een flink stijlere afval en 15 benodigde liters:

Uit de grafiekjes wordt duidelijk dat de afval naar beneden scherper wordt naarmate je de Q van de behuizing hoger kiest, daar komt ook het verhaal achter de maximaal haalbare geluidsdruk vandaan. Als je voor een max SPL afstemming gaat dan ga je voor de grote kast, als je voor ieniemini gaat - zoals ik gedaan heb bij mijn little/one's - dan ga je voor een Q van 0.9.
Hetgeen nergens in de documentatie genoemd wordt is het volume wat de driver zelf in beslag neemt wanneer deze ingebouwd wordt, als schatting gebruik ik deze online calculator voor het berekenen van de inhoud van een cylinder die mij vertelt rekening te houden met een volume van ongeveer 9 liter, opgeteld bij een benodigde Vbox van 26 liter voor een Q van 0.7 kom ik dan uit op een kast van 35 liter oftewel iets van 40 x 40 x 34 cm bij een wanddikte van 25mm. Hoger dan een Q van 0.9 gaat niet omdat de driver dan niet meer fysiek in het kastje past.
- een gesloten kast vereist (of een open baffle maar daarover later meer) zonder afstem pijpen of passieve membramen.
- bij een loopgain van 12dB het natuurlijke -3dB punt van de kast kan halveren tot maximaal de F3 van de driver zelf.
- geen free lunch is en het extra fundament ten koste gaat van het rendement.
- het lekkerste werkt (vraag mij niet om meetresultaten, dit is wat mijn oren mij vertellen) bij een kast Q tussen de 0.7 en 1.
Serieuze diepgang betekent denk ik gewoon het onderste uit de kan, 21hz dus en gewoon woonkamergebruik dat er niet getuned hoeft te worden op maximale SPL en er gewoon voor een Qbox van 0.7 gekozen zou kunnen worden. Als ik de TS parameters van de SDX12 invoer in WINISD kom ik op de volgende maten uit, als eerste een afstemming met een Qbox van 0.5 bij een Fbox 44hz die 86 liter benodigd:HenkJan schreef:Het doel is een sub voor muziek met serieuze diepgang, gewoon woonkamergebruik. Wat voor soort eq kan je toepassen? een gecorrigeerde afstemming met een fb onder de 25Hz met een qb van 0.5 lijkt me wel mooi.

Met een Qbox van 0.7 schuift F3box op naar 40hz, wordt de afval iets stijler en zijn er nog maar 26 liter nodig:

Als laatste een Q van 0.9, F3box van 42hz, een flink stijlere afval en 15 benodigde liters:

Uit de grafiekjes wordt duidelijk dat de afval naar beneden scherper wordt naarmate je de Q van de behuizing hoger kiest, daar komt ook het verhaal achter de maximaal haalbare geluidsdruk vandaan. Als je voor een max SPL afstemming gaat dan ga je voor de grote kast, als je voor ieniemini gaat - zoals ik gedaan heb bij mijn little/one's - dan ga je voor een Q van 0.9.
Hetgeen nergens in de documentatie genoemd wordt is het volume wat de driver zelf in beslag neemt wanneer deze ingebouwd wordt, als schatting gebruik ik deze online calculator voor het berekenen van de inhoud van een cylinder die mij vertelt rekening te houden met een volume van ongeveer 9 liter, opgeteld bij een benodigde Vbox van 26 liter voor een Q van 0.7 kom ik dan uit op een kast van 35 liter oftewel iets van 40 x 40 x 34 cm bij een wanddikte van 25mm. Hoger dan een Q van 0.9 gaat niet omdat de driver dan niet meer fysiek in het kastje past.
Laatst gewijzigd door motoindo op do 06 sep 2018, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: StarBass VI test drivers
Check deze draad op labs, daar wordt veel informatie gedeeld over waar op te letten bij selectie van geschikte MFB woofers.Thomox schreef:is mijn eigen driver daarvoor geschikt?
Weet je zeker dat je de laatste versie hebt gedownload, timestamp 04/09/2018@19:28:50 ? Probeer anders deze link even.anonamemouse schreef:Ik heb inmiddels een en ander doorgelezen, maar er wordt voornamelijk gesproken over de module zelf, en niet over op welke manier het in de keten geimplementeerd wordt.
Moet de luidspreker actief zijn of kan het ook in een passieve luidspreker? Naar welk punt gaat de loop terug? Hoe zit het met signaaldegradatie? Snr?
Re: StarBass VI test drivers
Als goedkope opzet zou den deze ook mogelijk kunnen?
BL is dan 9,89, en dan kost het ook nog niet teveel, heb wat een oudere liggen en is deels beschadigd. Opent nieuwe perspectieven.
https://www.soundimports.eu/nl/ds215-8.html
BL is dan 9,89, en dan kost het ook nog niet teveel, heb wat een oudere liggen en is deels beschadigd. Opent nieuwe perspectieven.
https://www.soundimports.eu/nl/ds215-8.html
Re: StarBass VI test drivers
gewoon proberen !hannesie schreef:Als goedkope opzet zou den deze ook mogelijk kunnen?
BL is dan 9,89, en dan kost het ook nog niet teveel, heb wat een oudere liggen en is deels beschadigd.
Binnenkort in de EVE manual : een hoofdstukje rond het fenomeen MFB loopgain, hierbij alvast een plaatje.

Re: StarBass VI test drivers
En wat als je een Dual voice coil hebt, 2x 8 Ohm?
Geeft dan dat een ander probleem, dan is het natuurlijk net als een 4 Ohm te behandelen?
Geeft dan dat een ander probleem, dan is het natuurlijk net als een 4 Ohm te behandelen?
Re: StarBass VI test drivers
Dual voicecoil is geen probleem zolang er rekening mee wordt gehouden in de openloop versterking - een 8 ohm driver vereist een hogere versterkingsfactor om tot eenzelfde uitslag te komen als een 4 ohm driver ....hannesie schreef:En wat als je een Dual voice coil hebt, 2x 8 Ohm?
Geeft dan dat een ander probleem, dan is het natuurlijk net als een 4 Ohm te behandelen?
Waar ik zelf mee aan het experimenteren ben is twee keer 4 ohm parallel aan een tpa3116 in PBTL, wel even zelf de filters nalopen maar verder ongelooflijk wat die dingen voor nog geen 5 euro aan druk opwekken.
