Binnen!ray5150 schreef:Zou me dat effe leuk zijn als er een forumlid was die zei : hebben ?
Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
We spreken wel af dat je deze bewaard voor "het monster"
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Dat worden monoblokken
crap dan mis ik er nog 4
Nee daar komen trafo’s in van 800VA of meer, afhankelijk van hoeveel warmte we kwijt kunnen met koelblokken van 300x200mm en dan 2 stuks per kant (4 per behuizing dus) ik denk dat het met 100W vermogen al behoorlijk op het randje draait...qua gelijkrichters moet ik daar dan 8 dezelfde voor hebben, maar deze zijn momenteel slecht leverbaar via Mouser, dus hopelijk als ik aan die toe ben is dat beter. (Nu 31 weken levertijd
)
Nee daar komen trafo’s in van 800VA of meer, afhankelijk van hoeveel warmte we kwijt kunnen met koelblokken van 300x200mm en dan 2 stuks per kant (4 per behuizing dus) ik denk dat het met 100W vermogen al behoorlijk op het randje draait...qua gelijkrichters moet ik daar dan 8 dezelfde voor hebben, maar deze zijn momenteel slecht leverbaar via Mouser, dus hopelijk als ik aan die toe ben is dat beter. (Nu 31 weken levertijd
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik denk dat ik er wel zo'n beetje ben.
Als er verder geen inhoudelijke opmerkingen komen, zal ik morgen de eagle files plaatsen, dan kun je daarmee aan de slag.
Is het geen idee om zie iets te maken voor gelijkrichters, zoals de eerdere poging, maar dan met TO220's die je op het grote koelblok monteert ?
Zoals bovenstaand zeg maar.
(nu ik er nog een keer naar kijk, misschien een extra bevestigingsgat in het midden ?)
Als er verder geen inhoudelijke opmerkingen komen, zal ik morgen de eagle files plaatsen, dan kun je daarmee aan de slag.
Is het geen idee om zie iets te maken voor gelijkrichters, zoals de eerdere poging, maar dan met TO220's die je op het grote koelblok monteert ?
Zoals bovenstaand zeg maar.
(nu ik er nog een keer naar kijk, misschien een extra bevestigingsgat in het midden ?)
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Hoi Ray, zou de steek van de pootjes van de weerstanden zo groot mogelijk maken. Des te minder warmte pomp je dan van de weerstanden de print in. De draden van vermogensweerstanden zijn doorgaans ook bedoeld als warmte isolator. Maar dan moeten ze wel wat langer zijn. Kan ook makkelijk op die print. Ze zitten ook wel wat dichtbij de aansluiting van de fets. Weet niet hoe veel watt er in gaat zitten, maar als dat een paar watt per weerstand is worden ze nog best heet.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Op de originele print zitten er 4 gaten, 2 ver uit elkaar en 2 dichtbij elkaar zodat je ze horizontaal kan zetten als het bord verticaal op het koelblok ligt.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
De meest linkse weerstand zit wel dichter op het pootje van de fet, kan wel iets verder.
Vroeger legden we een asbest matje tussen hete weerstanden en de print
, zijn de aansluitdraden vanzelf ook iets langer
.
Is daar tegenwoordig geen vriedelijker alternatief voor ?
Anne
Vroeger legden we een asbest matje tussen hete weerstanden en de print
Is daar tegenwoordig geen vriedelijker alternatief voor ?
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Keramische buisjes om de draden of gewoon een slinger erin buigen, zodat de weerstanden wat boven de print uitkomen?Ah!buis schreef:De meest linkse weerstand zit wel dichter op het pootje van de fet, kan wel iets verder.
Vroeger legden we een asbest matje tussen hete weerstanden en de print, zijn de aansluitdraden vanzelf ook iets langer
.
Is daar tegenwoordig geen vriedelijker alternatief voor ?![]()
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik zet zelf bij dit soort weerstanden altijd 1 of 2 houten ijsstokjes ertussen voor het solderen.
(ja, en na het solderen haal ik ze er natuurlijk weer tussenuit.)
(ja, en na het solderen haal ik ze er natuurlijk weer tussenuit.)
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Euro 2ct of 5ct mag ook
Maarreh, hoeveel watt stoken ze nou?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
5 Watters komen erin, naar ik begrepen heb :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1892817
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1892817
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Gezien de steekmaat en de zeefdruk denk ik zelf dat dat (de kleine maat) voor dit soort weerstanden bedoeld is :Shadow schreef:Op de originele print zitten er 4 gaten, 2 ver uit elkaar en 2 dichtbij elkaar zodat je ze horizontaal kan zetten als het bord verticaal op het koelblok ligt.
https://www.ebay.com/itm/Cement-Resisto ... 1739903731
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
???ray5150 schreef:5 Watters komen erin, naar ik begrepen heb :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1892817
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
In de originele BOM spreken ze van 5 watters Peter.Pjotr schreef:???ray5150 schreef:5 Watters komen erin, naar ik begrepen heb :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1892817
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Jawel, kan zo zijn maar hoeveel watt stoken ze werkelijk? Niet de BOM maar de werkelijke dissipatie bepaalt hoe heet ze worden en bepaalt dus ook in hoeverre Ray daar rekening mee moet houden met zijn printontwerp.Shadow schreef:BOM screenshot.JPGPjotr schreef:???ray5150 schreef:5 Watters komen erin, naar ik begrepen heb :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1892817
In de originele BOM spreken ze van 5 watters Peter.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Als je nou 3 watt verstookt neem je toch 5 watters? je gaat toch niet helemaal op de rand van de belastbaarheid zitten?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Nee dat ga je nooit. Je gaat daar zitten naar welke temperatuur je toelaat op de print. Volgens de datasheet mogen ze 350 graden worden en dan stoken ze 5 watt. Bij die temperatuur branden ze echt de print wel af en gaat het erg stinken! Kijk je naar het grafiekje in de datasheet dan kun je afleiden dat ze bij 3 watt 220 graden worden in het ongunstige geval. Best wel iets om rekening mee te houden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 30 aug 2018, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Daarom pakken ze 5 watters, volgens m'n excel dissiperen ze minder dan 2W, de 0.22 ongeveer 1.2W in standaard trim, in de high power versie krijgt iedere fet en weerstand eigenlijk minder voor z'n kiezen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
2W is altijd nog over de 150 gr. Is echt wel op het randje maar kan wel. Dan zou ik de aansluitdraden toch wel wat langer laten en de weerstanden zeker een mm of 5 - 10 van de print houden. Voor de bepaling hoe heet het wordt heb je niet veel aan "ongeveer". Gewoon ff het max voorkomende vermogen uitrekenen P = I^2 x R
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 30 aug 2018, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Dat doet de excel automatisch als je een gewenste bias ingeeft, komt goed dus. Maar volgende vraag, monteer je ze dan verticaal net zoals de print op de koelblokken, of zet je horizontaal ivb dissipatie?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Als de convectiestroom van de lucht redelijk onbelemmerd blijft maakt het niet veel uit. Daarom ook best wel op afstand van de print houden. De draden zijn meestal wel stevig genoeg (ijzer) dat het stevig vast zit. Daarom moet Ray de soldeerpads ook voldoende groot houden, minimaal 3mm.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
De piekspanning over die dikke weerstanden wordt beperkt tot ong.1,8V.
Geeft een piekstroom van 1,8/0,22=~8A, moet ie wel tegen kunnen.
Stel (in het onwaarschijnlijke geval
) je gaat tot 't uiterste, volledig klasseA , dan instellen op 4A ruststroom.Dan verstook je 4x4x0,22= ~3,5W in de weerstand.
5W is dan ook voor redelijk gebruik
ruim voldoende.
Met meer fet's wordt de weerstand groter gekozen en is de stroom (per weerstand) kleiner, geeft hetzelfde vermogen.
En ander geval is R21. Er staat 3.0 5W
,die dient nergens voor.Als je 't niet laten kan zet er dan 3 0.5W in, kwestie van 't puntje een plaats opschuiven ( 3,3Ω ½W)
Anne
Geeft een piekstroom van 1,8/0,22=~8A, moet ie wel tegen kunnen.
Stel (in het onwaarschijnlijke geval
5W is dan ook voor redelijk gebruik
Met meer fet's wordt de weerstand groter gekozen en is de stroom (per weerstand) kleiner, geeft hetzelfde vermogen.
En ander geval is R21. Er staat 3.0 5W
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja zo zitten er wel meer op 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
????? Reken nou ook even uit hoe heet die weerstanden worden Anne. Bij 3,5 watt worden die 5 watters dik over de 200 graden. Met lood-tin soldeer komen die dan gewoon los als je geen passende maatregelen neemt: zoals schroeven b.v. Het is trouwens ook geen feest als je ze dan per ongeluk aanraaktAh!buis schreef:De piekspanning over die dikke weerstanden wordt beperkt tot ong.1,8V.
Geeft een piekstroom van 1,8/0,22=~8A, moet ie wel tegen kunnen.
Stel (in het onwaarschijnlijke geval) je gaat tot 't uiterste, volledig klasseA , dan instellen op 4A ruststroom.Dan verstook je 4x4x0,22= ~3,5W in de weerstand.
5W is dan ook voor redelijk gebruikruim voldoende.
Met meer fet's wordt de weerstand groter gekozen en is de stroom (per weerstand) kleiner, geeft hetzelfde vermogen.
En ander geval is R21. Er staat 3.0 5W,die dient nergens voor.Als je 't niet laten kan zet er dan 3 0.5W in, kwestie van 't puntje een plaats opschuiven ( 3,3Ω ½W)
![]()
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Meer gewone toestand 1 ... 1,5A ofwel 220mW ... ½W, of zelfs 2A -> ~0,9W, niks heetPjotr schreef:????? Reken nou ook even uit hoe heet die weerstanden worden Anne. Bij 3,5 watt worden die 5 watters dik over de 200 graden. Met lood-tin soldeer komen die dan gewoon los als je geen passende maatregelen neemt: zoals schroeven b.v. Het is trouwens ook geen feest als je ze dan per ongeluk aanraaktAh!buis schreef:De piekspanning over die dikke weerstanden wordt beperkt tot ong.1,8V.
Geeft een piekstroom van 1,8/0,22=~8A, moet ie wel tegen kunnen.
Stel (in het onwaarschijnlijke geval) je gaat tot 't uiterste, volledig klasseA , dan instellen op 4A ruststroom.Dan verstook je 4x4x0,22= ~3,5W in de weerstand.
Anne
