Nee die heb ik nog niet besteld.ray5150 schreef:Joram, heb je al Source weerstanden, die 3 Watters dus (of meer) ?
Jup, 9 stuksray5150 schreef:En zijn al jouw PCB's volgens dit schema ?
Moderator: Beheerdersteam
Nee die heb ik nog niet besteld.ray5150 schreef:Joram, heb je al Source weerstanden, die 3 Watters dus (of meer) ?
Jup, 9 stuksray5150 schreef:En zijn al jouw PCB's volgens dit schema ?
Die is er bij full klasse-A ook niet. Ding zet je op zoveel bias als nodig voor een bepaald vermogen in een gegeven speaker impedantie. Maarreh voorlopig zal het er niet op aankomen.....Ah!buis schreef:Van die optimale instelling verwacht ik niet veel,nogal onzeker.
Ik lees dit nog eens na en met de gegevens van de commerciele XA van Pass Labs erbij kan ik ook nou niet zeggen dat die ook op het randje staan; 20 fets per kanaal voor de XA30.5 en een AC current gain van slechts 20%. Blijft de boel lekker lang heelPjotr schreef:Het is een redenatie maar meer ook niet. Het wordt niet gestaafd door de werkelijkheid. Kennelijk vinden mensen die versterkers bouwen het belangrijk anders hebben ze het er niet overShadow schreef:Volgens mij is de redenatie erachter dat de Fets op hogere temperatuur meer in hun lineaire werkingsgebied komen en de Bias stromen mooi constant blijven, dat je dan de levensduur van de boel wat inkort - och ja - daar zit meneer Pass niet mee en de mensen die de Fets maken al helemaal nietFets worden heet omdat je ze zelf heet stookt. Logisch dat je ze dan op hun uiteindelijke werktemperatuur optimaal instelt en ze op een lagere temperatuur dan minder optimaal ingesteld kunnen staan.
Dat de levensduur wat inkort door steeds heet stoken komt meer door PCV isolatie en elco's wat minder lang mee gaan op hoge temperatuur. Die Fets maakt het niks uit mits je maar niet per fet over 1/4 van hun maximale watts heen gaat in versterkers. Daarbij voldoende koelen zodat de chip (Tj) niet meer dan 150gr kan worden.
Daar moet je nog een beetje mee uitkijken: moderne MOSFET's die eigenlijk bedoeld zijn voor schakeltoepassingen lijden vaak juist aan Spirito-instabiliteit. Dat is precies hetzelfde als thermische second breakdown, alleen noemen ze het bij MOSFET's anders.Ah!buis schreef:De Vbe van Q3 en Q8 zijn de referentie voor de ingestelde stroom.En ook geen kompensatie van het verloop, stijgende temp doet de stroom afnemen door een kleinere Vbe en de tegenwoordige fet's hebben toch ook een negatieve tempcoëficient dacht ik (beschermen zichzelf).
Resultaat, de stroom is afhankelijk van de omgeving. Zomers minder, in de winter meer, komt goed uit![]()
Anne
Die FET's gaan ook minder lang mee als ze heet worden, hoor.Pjotr schreef:Dat de levensduur wat inkort door steeds heet stoken komt meer door PCV isolatie en elco's wat minder lang mee gaan op hoge temperatuur. Die Fets maakt het niks uit mits je maar niet per fet over 1/4 van hun maximale watts heen gaat in versterkers. Daarbij voldoende koelen zodat de chip (Tj) niet meer dan 150gr kan worden.
Dat klopt, het was meer als een algemene waarschuwing bedoeld. De IRFP240 heeft ook een keurige SOAR-grafiek, ook al is de datasheet van deze eeuw.Shadow schreef:Ik weet het niet, maar de IRFP240 is rated op 200V source;
BC81EC77-E582-4E94-8AD1-EDA8EA0A5DF8.png
Als we die op +/- 22V laten draaien loopt dat wel los lijkt me...
Ja die ookray5150 schreef:Niet de 9610 ?
Voor die MPSA tor weet Anne wel een BC vervanger.
Die is Bert al aan het bouwenMarcelvdG schreef:Zoals gezegd, het was een reactie op Annes opmerking dat moderne MOSFET's een negatieve temperatuurcoëfficiënt van de drainstroom zouden hebben en dat er daardoor geen thermische stabiliteitsproblemen mee zouden zijn. In het algemeen kun je dat niet zo stellen, al zijn er zeker MOSFET's te vinden waarvoor het waar is. Uiteraard heeft Nelson Pass MOSFET's uitgezocht die niet of nauwelijks last van Spirito-instabiliteit hebben.
De IRF6898 en de IRL3713 zijn overigens op voorraad bij Farnell en over een paar weken krijgen ze weer nieuwe geleverd, dus kennelijk zijn ze in productie. Mocht er iemand masochistisch genoeg zijn om een zelfopblazende versterker te willen bouwen, dan kan dat dus.
Zekers, als het goed is gaan ze morgen op de post.Shadow schreef:Centjes binnen gehad voor de Schottky’s?
Niet zomaar een vervanger voor.De 9610 is een nogal steile fet met een, in verhouding, kleine ingangscapaciteit.Zou zo geen ander weten.ray5150 schreef:Niet de 9610 ?
Voor die MPSA tor weet Anne wel een BC vervanger.