Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Erg Netjes Willy
Misschien ook nog de BOM erbij zetten hier ?
Misschien ook nog de BOM erbij zetten hier ?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Nog een beetje uitleg bij de schema's:
De versterker wordt uitgevoerd met een 4K UGT, niet 5K zoals besteld maar dus niet geleverd. We zullen zien wat de impact is op het uitgangsvermogen dat verwacht wordt op 15W tot max. 20W per kanaal. Ik ga ook nog een test uitvoeren van de T20 als UGT (100V LS-trafo's van Conrad) gewoon uit nieuwsgierigheid
De voedingsprint is de enige waar de netspanning op te terecht komt en vanwaar anderen zoals de ringkerntrafo van 200VA en de MeanWell module van 230V worden voorzien.
De voeding verzorgt een traag opkomende HS (C5) over een periode van 30 à 40 sec. Deze wordt in gang gezet door een relais op de -24V, dus zolang die er niet is of uitgevallen is, is er ook geen HS.
Verder zit er de -onafhankelijke- 5V voeding ingebouwd die de 2 BIAS printjes voedt.
De MeanWell module is in hoofdzaak de basis voor de gloei-stroomregeling op 300mA voor de buizen maar verzorgt ook de -24V.
Op de voedingsprint komt de net-aarde via 100 ohm aan de versterkeraarde te liggen.
De AutoBias (initieel een ontwerp van Anne) regelt de spanning naar de roosters (op basis van een referentiespanning, verkregen door diode D5 ~0,56V) naargelang het verkregen spanningsniveau over de kathodeweerstanden van de eindbuizen. Hier is voorzien voor een ca. 30mA instelling door toepassing van 18 ohm kathodeweerstanden in de versterker. Je kan de ingestelde stroom makkelijk berekenen door volgende deling: Vref/kathodeweerstand, in dit geval 0,56V/18 = 31 mA.
Deze regeling is uitgebreid besproken, berekend, getuned en gesimuleerd in het topic BiasAutomaat.
De APL (ontwerp van Michiel, alias mtb) meet het uitgangsvermogen van elk kanaal en geeft door een duo-Led weer van groen, geel naar rood hoe luid het staat.
Dezelfde print bevat ook een duo-Led die aangestuurd wordt door de ingangsprint en die dmv verschillende kleuren aangeeft welke ingang geselecteerd staat.
De ingangsprint laat 3 verschillende signaalbronnen toe die worden geselecteerd door een 3-standen tumbler op het front. De gekozen selectie wordt weergegeven door een kleur op de duo-Led op de APL-print.
Tenslotte het voorontwerp van de Compositie op het chassis: ik heb eerder al gezegd dat het U-vormig chassis op L-profielen steunt die tegen de houten zijpanelen zijn geschroefd. Eerst wou ik daarvoor 15 mm vrij laten aan elke kant omdat daar de bevestigingsschroeven door komen naar die profielen. Ik heb nu die gaten al hun plaats gegeven zodat ik de breedte 2 cm kleiner kon maken zonder in de weg te staan van die schroeven.
Dus "what next"?
- Onderdelenlijst maken en betellingen plaatsen
- detailtekening van het chassis maken en de rooster die er over heen komt
Bert wat is "de BOM"?
update: wss bedoel je "Bill Of Material" maar die komt dus nog in de vorm van een excel, misschien best eerst doen.
De versterker wordt uitgevoerd met een 4K UGT, niet 5K zoals besteld maar dus niet geleverd. We zullen zien wat de impact is op het uitgangsvermogen dat verwacht wordt op 15W tot max. 20W per kanaal. Ik ga ook nog een test uitvoeren van de T20 als UGT (100V LS-trafo's van Conrad) gewoon uit nieuwsgierigheid
De voedingsprint is de enige waar de netspanning op te terecht komt en vanwaar anderen zoals de ringkerntrafo van 200VA en de MeanWell module van 230V worden voorzien.
De voeding verzorgt een traag opkomende HS (C5) over een periode van 30 à 40 sec. Deze wordt in gang gezet door een relais op de -24V, dus zolang die er niet is of uitgevallen is, is er ook geen HS.
Verder zit er de -onafhankelijke- 5V voeding ingebouwd die de 2 BIAS printjes voedt.
De MeanWell module is in hoofdzaak de basis voor de gloei-stroomregeling op 300mA voor de buizen maar verzorgt ook de -24V.
Op de voedingsprint komt de net-aarde via 100 ohm aan de versterkeraarde te liggen.
De AutoBias (initieel een ontwerp van Anne) regelt de spanning naar de roosters (op basis van een referentiespanning, verkregen door diode D5 ~0,56V) naargelang het verkregen spanningsniveau over de kathodeweerstanden van de eindbuizen. Hier is voorzien voor een ca. 30mA instelling door toepassing van 18 ohm kathodeweerstanden in de versterker. Je kan de ingestelde stroom makkelijk berekenen door volgende deling: Vref/kathodeweerstand, in dit geval 0,56V/18 = 31 mA.
Deze regeling is uitgebreid besproken, berekend, getuned en gesimuleerd in het topic BiasAutomaat.
De APL (ontwerp van Michiel, alias mtb) meet het uitgangsvermogen van elk kanaal en geeft door een duo-Led weer van groen, geel naar rood hoe luid het staat.
Dezelfde print bevat ook een duo-Led die aangestuurd wordt door de ingangsprint en die dmv verschillende kleuren aangeeft welke ingang geselecteerd staat.
De ingangsprint laat 3 verschillende signaalbronnen toe die worden geselecteerd door een 3-standen tumbler op het front. De gekozen selectie wordt weergegeven door een kleur op de duo-Led op de APL-print.
Tenslotte het voorontwerp van de Compositie op het chassis: ik heb eerder al gezegd dat het U-vormig chassis op L-profielen steunt die tegen de houten zijpanelen zijn geschroefd. Eerst wou ik daarvoor 15 mm vrij laten aan elke kant omdat daar de bevestigingsschroeven door komen naar die profielen. Ik heb nu die gaten al hun plaats gegeven zodat ik de breedte 2 cm kleiner kon maken zonder in de weg te staan van die schroeven.
Dus "what next"?
- Onderdelenlijst maken en betellingen plaatsen
- detailtekening van het chassis maken en de rooster die er over heen komt
Bert wat is "de BOM"?
update: wss bedoel je "Bill Of Material" maar die komt dus nog in de vorm van een excel, misschien best eerst doen.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op za 04 aug 2018, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ja inderdaad Willy Bil of Materials ( heb ik hier geleerd ) 
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Kan ik in de versterker de BF245B vervangen door de BF256B ? Deze laatste is vlot verkrijgbaar de eerste niet meer...
Ik neem de BF256B alvast op in mijn onderdelenlijst, vermits de specs vd datasheets blijkbaar goed overeen komen.
Ik hoor het graag als er iets moet voor aangepast worden
Ik neem de BF256B alvast op in mijn onderdelenlijst, vermits de specs vd datasheets blijkbaar goed overeen komen.
Ik hoor het graag als er iets moet voor aangepast worden
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
De onderdelenlijst CTA4.2-BOM.xlsx is nu ook toegevoegd hier en bij het overzicht op de vorige pagina.
- Bijlagen
-
- CTA4.2-BOM.xlsx
- (41.83 KiB) 27 keer gedownload
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
De stroombron is toch instelbaar?Willy_61 schreef:Kan ik in de versterker de BF245B vervangen door de BF256B ? Deze laatste is vlot verkrijgbaar de eerste niet meer...
Ik neem de BF256B alvast op in mijn onderdelenlijst, vermits de specs vd datasheets blijkbaar goed overeen komen.
Ik hoor het graag als er iets moet voor aangepast worden
Elke fet die, met Vgs=0 is, meer stroom doorlaat dan nodig is bruikbaar.
Van de BF256 "A" dus niet en "C" wel.
Nog even over de toepassing van de automaat bij lage -V.
De 1k weerstand aan de emitter van de BSS68 (1N5401) was met -V van rond 75V.
Als je hier maar 25V gebruikt is het best om die 1k groter te nemen (spanningsval over de 33k is ook stuk minder).En je kunt er ook de gewone BC557 inzetten.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Bedankt Anne, de BF256B is dus ok.
In de biasautomaat heb ik de 1k gewijzigd naar 3k3 en een BC557 ipv 2N5401 > met de simulatie zelfde resultaat.
Ik neem de aanpassingen morgen op in de schemaverzameling van eind vorige pagina.
@Bert:
Mijn printen zouden woensdag geleverd worden en op het eerste zicht geen extra invoertaks!
In de biasautomaat heb ik de 1k gewijzigd naar 3k3 en een BC557 ipv 2N5401 > met de simulatie zelfde resultaat.
Ik neem de aanpassingen morgen op in de schemaverzameling van eind vorige pagina.
@Bert:
Mijn printen zouden woensdag geleverd worden en op het eerste zicht geen extra invoertaks!
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
In de materiaallijst ontbreken nog de UGT's, ik zorg dat ze aangevuld worden.Willy_61 schreef:De onderdelenlijst CTA4.2-BOM.xlsx is nu ook toegevoegd hier en bij het overzicht op de vorige pagina.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
@Anne:
Welke voedingstrafo zou jij aanraden voor deze versterker?
Ik denk dat bij een ruststroominstelling van max. 35mA + UL met 8 buizen een 100VA (230V x .43A) kan volstaan maar misschien toch te krap is om een stabiele +300V te behouden zodat ik zou overgaan op het 200VA-type. Het prijsverschil is 12,5€.
Wat is jouw mening hierover?
Welke voedingstrafo zou jij aanraden voor deze versterker?
Ik denk dat bij een ruststroominstelling van max. 35mA + UL met 8 buizen een 100VA (230V x .43A) kan volstaan maar misschien toch te krap is om een stabiele +300V te behouden zodat ik zou overgaan op het 200VA-type. Het prijsverschil is 12,5€.
Wat is jouw mening hierover?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik heb de 200VA type bij TME besteld een poosje geleden toen we er over spraken
Dus die ligt hier lekkerwarm op de plank
Met de 4K UGT heb je misschien meer stroom nodig , of hebben jullie dat al gesimuleerd ?

Edit
225 x1,4=315 x0,43 =135 Watt
Bij die 0.43 Ampere moet daar bij ook de laadstroom elco,s bij Willy ?
Dus die ligt hier lekkerwarm op de plank
Met de 4K UGT heb je misschien meer stroom nodig , of hebben jullie dat al gesimuleerd ?
Edit
225 x1,4=315 x0,43 =135 Watt
Bij die 0.43 Ampere moet daar bij ook de laadstroom elco,s bij Willy ?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Als je 40mA per buis neemt = 320mA.Die stroom gaat ook bij de 320V voor de mosfet.Is dan 320x0,32= 102W + verbruik rest versterker, wel wat veel.Willy_61 schreef:@Anne:
Welke voedingstrafo zou jij aanraden voor deze versterker?102W
Ik denk dat bij een ruststroominstelling van max. 35mA + UL met 8 buizen een 100VA (230V x .43A) kan volstaan maar misschien toch te krap is om een stabiele +300V te behouden zodat ik zou overgaan op het 200VA-type. Het prijsverschil is 12,5€.
Wat is jouw mening hierover?
Dus neem maar de 200VA met prijsverschil en 1Kg zwaarder
Die 4k of 5k van de UGT maakt voor het verbruik niet uit.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Jamaar, ik kan 'r ook niet aan doen dat 't ding een hele kilo meer weegtBert61 schreef:Bedankt Anne
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Prima Anne, ik vermoedde het al.
Ja, Bert ik ben e.e.a. aan het dubbelchecken terwijl ik de onderdelenlijst nakijk en dan ga je soms weer twijfelen, ik toch.
Mijn vroegere collega wees me er dikwijls op bij het gebruik van één van de eerste draagbare rekenmachientjes, dat ik de C en CE toetsen altijd 2x indrukte terwijl 1x genoeg is. Wel, ik doe dat nog altijd zo...
Ja, Bert ik ben e.e.a. aan het dubbelchecken terwijl ik de onderdelenlijst nakijk en dan ga je soms weer twijfelen, ik toch.
Mijn vroegere collega wees me er dikwijls op bij het gebruik van één van de eerste draagbare rekenmachientjes, dat ik de C en CE toetsen altijd 2x indrukte terwijl 1x genoeg is. Wel, ik doe dat nog altijd zo...
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ach dat zijn van die gewoontes Waarvan je dikwijls niets meer weet Waarom je het zo doetWilly_61 schreef:Prima Anne, ik vermoedde het al.
Ja, Bert ik ben e.e.a. aan het dubbelchecken terwijl ik de onderdelenlijst nakijk en dan ga je soms weer twijfelen, ik toch.
Mijn vroegere collega wees me er dikwijls op bij het gebruik van één van de eerste draagbare rekenmachientjes, dat ik de C en CE toetsen altijd 2x indrukte terwijl 1x genoeg is. Wel, ik doe dat nog altijd zo...
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ter info:
Alle wijzigingen en verbeteringen aan het totaaloverzicht van de versterker pas ik ook toe op het eind van de vorige pagina zodat daar alles bij mekaar en up-to-date staat.
Onderaan die pagina probeer ik de dagelijks gedane aanpassingen beknopt te omschrijven.
Alle wijzigingen en verbeteringen aan het totaaloverzicht van de versterker pas ik ook toe op het eind van de vorige pagina zodat daar alles bij mekaar en up-to-date staat.
Onderaan die pagina probeer ik de dagelijks gedane aanpassingen beknopt te omschrijven.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Waar blijven de foto,s Willy
Ben erg nieuwsgierig
naar de printen 
Ben erg nieuwsgierig
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Nogmaals, zoals Joost den Draaijer in de goeie ouwe tijd eindeloos herhaalde: "U vraagt, wij draaien"
Ziezo, snel enkele foto's genomen en de minst beverige hier geplaatst: ... net echt
Ziezo, snel enkele foto's genomen en de minst beverige hier geplaatst: ... net echt
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Woow
Dat is MOOI nee Super Mooi
JOOST WILLY dat is Mooi man 
Dat is MOOI nee Super Mooi
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
front- en back panelen zijn nog niet ver gevorderd, zal er nog een dagje werk aan hebben.
Het moet uiteraard perfect passen...
Nu slapen, zonder onweer en zware windstoten in een -eindelijk- frisse kamer!
Tot morgen
Het moet uiteraard perfect passen...
Nu slapen, zonder onweer en zware windstoten in een -eindelijk- frisse kamer!
Tot morgen
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Troost je 28 graden hier Demo
Deze betonnen blokken doos met vloer isolatie geeft zn warmte niet snel kwijt
we zitten als het ware in een speksteen kachel
Deze betonnen blokken doos met vloer isolatie geeft zn warmte niet snel kwijt
we zitten als het ware in een speksteen kachel
