Kist-/kratradio voor bassist

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

Update:

Positief:
- Electronisch deel bijna klaar. Nog een 2e orde HP filter op 45Hz erbij "ontworpen" om de excursie onder de poortfrequentie te temmen, met de buffer uitgevoerd als optelversterker zodat ik er een lijnsignaal bij kan mengen. Eea gesimuleerd in LTSpice, lijkt er goed uit te zien. Ontwerp op gaatjesprint gemaakt in Excel, componenten zijn in huis, nu nog in elkaar bakken.
- Leuke ventilatorroostertjes gevonden die ik als speakergrill kan gebruiken
- Kastontwerp ook klaar
- Cirkelgeleider gemaakt om gaten kleiner dan de voet van de frees te kunnen frezen

Negatief:
- Mijn McGyver-truuk om te compenseren voor gebrek aan goed zaaggereedschap laat me in de steek. De truuk is het hout voorzagen met de decoupeerzaag op de juiste breedte, en dan een lange rechte lat op het hout klemmen op de juiste afstand en dan met de kopieerfrees er langs en het is aan de maat. Idem met haaks maken. Ik wilde echter 12.5mm betonplex gebruiken omdat ik daar nog wat platen van had staan (iesch gratiesch). Ik ben er achter gekomen dat dat spul zo glad is dat iedere keer als ik wilde frezen, al had ik er 4 lijmklemmen op staan, het toch zoveel aan de wandel ging dat ik al het hout aan het verklooien was. Ik had geen zin om de boel aan elkaar te schroeven want dan moet ik dat later weer fixen. En mijn geduld, wat ik normaal in overvloed heb, had inmiddels zover het niveau "nog even en ik ga letterlijk ruiten in gooien" bereikt dat ik zelfs met voorzagen fouten ging maken dus ik heb de handdoek in de ring gegooid. Ik ga kijken of ik nog iemand kan vinden aan wie ik het zaagwerk op korte termijn (woensdag vertrekken we) kan uitbesteden, maar anders wordt het uitwijken naar mijn 12"combo met een omvormer en een losse akku of evt op de 12/24V van de bus als er ergens een aansluiting zit.....

Gr Rody
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door indoubt »

Gamma een optie? Een plaatje 12 mm berken multiplex kost 14€ en met een gamma pas is het zagen gratis. Berken multiplex werkt ook veel eenvoudiger als betonplex. Berken kun je gewoon met sneldrogende houtlijm in elkaar zetten en dat is snel gebeurt.

Ik zou kunnen zagen maar met de afstand ben je dan al snel heel veel meer kwijt dan die 14€
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

indoubt schreef:
Gamma een optie? Een plaatje 12 mm berken multiplex kost 14€ en met een gamma pas is het zagen gratis. Berken multiplex werkt ook veel eenvoudiger als betonplex. Berken kun je gewoon met sneldrogende houtlijm in elkaar zetten en dat is snel gebeurt.

Ik zou kunnen zagen maar met de afstand ben je dan al snel heel veel meer kwijt dan die 14€
Ik hoor hier de hele tijd van die horrorverhalen over de zaagkwaliteiten van de bouwmarkten dus vandaar dat ik dat niet heb overwogen. Ik weet een toko die heel netjes kan zagen en in de buurt zit, die heeft alleen volgende week pas tijd...
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door indoubt »

valt best mee. even benadrukken dat het nauwkeurig moet en waarom dat belangrijk is. Meestal heb je dan wel iemand die dat snapt. Voor de meeste klanten is een halve cm nauwkeurig genoeg vandaar dat ze vaak laks zijn.

Ja, je kunt tegen een knuppel aanlopen die het niets interesseert maar de paar laatste keren dat ik wat heb laten zagen ging het eigenlijk prima als je uitlegt waarom het belangrijk is.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door FR_Aad »

Bij mij in de buurt is Hubo een goed alternatief.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door daniel »

Vogels Maatwerk in Best (voorheen de Hubo). Is een meubelmaker waar je ook kunt laten zagen.
En als het een bouwmarkt moet zijn, de Multimate in Woensel kan ook goed zagen. Je betaalt daar per oppervlak, dus als het net niet in een plaatje past kan dat voordelig zijn.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

Vogels is die toko die volgende week pas tijd heeft :-)

Iedereen bedankt voor de tips!
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

De electronica werkt. Nog een beetje te weinig gain dus vanavond nog even ander weerstandje insolderen. Morgen half dagje vrij pakken en kijken of ik om"vijf voor 12" nog een kassie in elkaar geflanst krijg (incl zagen...)
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door indoubt »

Ik heb nog een weerstandje over :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

smd resistor.jpg
Scheelt zo'n 16db in gain :lol: :lol
MuijsP
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 17:20

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door MuijsP »

Cirkelzaag/afkortzaag van iemand lenen?

Zou geen betonplex gebruiken.
Voor simpel populieren plus 3mm meranti gaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Pjotr »

Rody schreef:
- Mijn McGyver-truuk om te compenseren voor gebrek aan goed zaaggereedschap laat me in de steek. De truuk is het hout voorzagen met de decoupeerzaag op de juiste breedte, en dan een lange rechte lat op het hout klemmen op de juiste afstand en dan met de kopieerfrees er langs en het is aan de maat. Idem met haaks maken. Ik wilde echter 12.5mm betonplex gebruiken omdat ik daar nog wat platen van had staan (iesch gratiesch). Ik ben er achter gekomen dat dat spul zo glad is dat iedere keer als ik wilde frezen, al had ik er 4 lijmklemmen op staan, het toch zoveel aan de wandel ging dat ik al het hout aan het verklooien was.
Dubbelzijdig tape gebruiken! Je loopt wel het risico dat het muurvast zit na stevig klemmen met lijmklemmen. Dus niet te veel gebruiken, een paar stukjes.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door SARK »

Ik zag laatst een handigheidje op Youtube om geen dubbelzijdige tape te gebruiken maar schilderstape en super glue:
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

SARK schreef:
Ik zag laatst een handigheidje op Youtube om geen dubbelzijdige tape te gebruiken maar schilderstape en super glue:
Gebruikt om een freesmalletje voor een rechthoekig gat te maken:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1889523

Werkt geweldig. Nog bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door SARK »

:goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”