KEF B200 repair

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

KEF B200 repair

Bericht door 3kes »

Ondertussen een aardig voorraadje KEF B200 units vergaard. Mooi voor m’n IMF projecten ;)

Nu heb ik een aantal units waarbij het bolletje in het midden ingedrukt is. Het zal vast een naam hebben haha.

Het heeft geen enkele invloed op de klank, het is dus optisch. Heeft iemand een tip om dit weer goed te krijgen zonder de boel helemaal te slopen?
BE66FB6C-3166-415F-A352-17D0EC74B743.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KEF B200 repair

Bericht door OpaBert »

Slangetje in de stofzuiger slang en met vacuum er uit trekken
Zou het niet doen met de 50 mm slang maar met een stukje tuinslang er in
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: KEF B200 repair

Bericht door SARK »

Dat gaat denk ik niet lukken met een stofzuiger, deze dust caps zijn voorzien van een coating waardoor ze erg stevig zijn (ja, niet stevig genoeg voor de priemende vingertjes van irritante kindertjes :twisted: ). Je zou eens op Aliexpress kunnen kijken of je voordelige dust caps (papier) kunt kopen en de bestaande dust caps kunt verwijderen en ze vervolgens te vervangen. Je zou ze er ook gewoon overheen kunnen lijmen als ze een tikje groter zijn. Als laatste kun je ze coaten met verf of houtlijm.
Laatst gewijzigd door SARK op ma 16 jul 2018, 6:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: KEF B200 repair

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat dat wel meevalt. Ik zou het in ieder geval proberen.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: KEF B200 repair

Bericht door VintageHarry »

Proberen lijkt me ook een goed plan, en te beginnen op laag vermogen als de stofzuiger daarvoor een regeling heeft. Zuig je de kapjes er af (zelf tot nu toe niet meegemaakt) dan kun je altijd nog nieuwe plaatsen. Dustcaps zijn er trouwens ook in plastic, die hoef je dan niet meer te coaten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KEF B200 repair

Bericht door OpaBert »

Kost niks iig en met beleid gaat er niks kapot ( hoop ik ) dan krijg een ban voor een paar weken hier :(
Dus doe voorzichtig aan O:)
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KEF B200 repair

Bericht door 3kes »

Het zijn inderdaad vrij stevige kapjes, heb m’n vrouw aan het werk gezet met een rietje maar die zuigt niet hard genoeg ;).Vanmiddag de stofzuiger maar even en anders gaan ze naar Ernst.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: KEF B200 repair

Bericht door SARK »

3kes schreef:
... anders gaan ze naar Ernst.
:think:
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KEF B200 repair

Bericht door 3kes »

SARK schreef:
3kes schreef:
... anders gaan ze naar Ernst.
:think:
Total Speaker Repair ;)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: KEF B200 repair

Bericht door wouter »

Drupje hotglue erop, voor het uithard een platte schroevendraaier insteken, zo vlak als mogelijk. Tijdens het uitharden lift je met de schroevendraaier en lijm het deukje steeds verder op. Niet geschikt bij dunne papieren stofkappen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KEF B200 repair

Bericht door OpaBert »

Hoe krijg je die lijm er weer af Wouter :?:
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: KEF B200 repair

Bericht door Agent327 »

Is dit nog gaande?
Het is mij ooit gelukt met een wc rol en door met mijn eigen mond te zuigen.
Rol er omheen op de conus zetten en subtiel zuigen.
Helemaal niet moeilijk.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: KEF B200 repair

Bericht door SARK »

Volgens mij kun je hotglue met een beetje aceton los krijgen ... beetje aantippen met een wattip
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KEF B200 repair

Bericht door 3kes »

Agent327 schreef:
Is dit nog gaande?
Het is mij ooit gelukt met een wc rol en door met mijn eigen mond te zuigen.
Rol er omheen op de conus zetten en subtiel zuigen.
Helemaal niet moeilijk.
Het project is nog gaande. Maar goed idee, het zijn nogal stugge kapjes maar het proberen waard.
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: KEF B200 repair

Bericht door Agent327 »

Doen!
Hij plopte zo terug.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KEF B200 repair

Bericht door OpaBert »

SARK schreef:
Volgens mij kun je hotglue met een beetje aceton los krijgen ... beetje aantippen met een wattip
kan die lak op die speaker wel tegen :?: agressief spul aceton voor lak plastic enzo
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: KEF B200 repair

Bericht door arjank »

Vroeger gebruikte ik een (stevige) naald om zo'n stofkap weer naar voren te krijgen. Naald er in prikken, naald nagenoeg horizontaal houden en dan omhoog/naar voren trekken. je hebt dan een miniscull gaatje dat je dan met een druppelte lijm oid kunt dichtmaken.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KEF B200 repair

Bericht door 3kes »

arjank schreef:
Vroeger gebruikte ik een (stevige) naald om zo'n stofkap weer naar voren te krijgen. Naald er in prikken, naald nagenoeg horizontaal houden en dan omhoog/naar voren trekken. je hebt dan een miniscull gaatje dat je dan met een druppelte lijm oid kunt dichtmaken.
Dar had ik ook al aan zitten denken. Maar heb de methode met het het plee rolletje uitgevoerd. De kapjes zijn van de B200 echter behoorlijk taai dus de stofzuiger gepakt. Op minimale kracht net zolang de zuigkracht verhogen tot ie plop zegt. Gelukt dus! :yeah:

Heb een aardig voorraadje van die speakers en allen weer gefixt! Bedankt heren! :proost:
Voor
Voor
En na.
En na.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KEF B200 repair

Bericht door OpaBert »

Super beter resultaat kan je redelijker wijs niet verwachten :goedzo:
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KEF B200 repair

Bericht door 3kes »

En is ook prima zo, de zaak is immer al 35-40 jaar oud.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KEF B200 repair

Bericht door OpaBert »

3kes schreef:
En is ook prima zo, de zaak is immer al 35-40 jaar oud.
Ja precies ik had op mn 40ste meer kreukels :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: KEF B200 repair

Bericht door wouter »

Bert61 schreef:
Hoe krijg je die lijm er weer af Wouter :?:
Doordat je zachte plakkerige klompje voor uitharding meegetrokken wordt heb je een soort 3d vloeibare sticker. Het zit meer vast om de schroevendraaier en komt dus gewoon los. Vaak gedaan, afgekeken van uitdeuken zonder spuiten. Je komt er ook verder mee dan met de stofzuiger.

Mooi werk trouwens, ik zie dat het gelukt is!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KEF B200 repair

Bericht door OpaBert »

wouter schreef:
Bert61 schreef:
Hoe krijg je die lijm er weer af Wouter :?:
Doordat je zachte plakkerige klompje voor uitharding meegetrokken wordt heb je een soort 3d vloeibare sticker. Het zit meer vast om de schroevendraaier en komt dus gewoon los. Vaak gedaan, afgekeken van uitdeuken zonder spuiten. Je komt er ook verder mee dan met de stofzuiger.

Mooi werk trouwens, ik zie dat het gelukt is!
Die doen dat met een soort rubber zuignapje met die lijm erop
Zo heb ik het zien gebeuren Wouter Werkt niet altijd is wel een handigheid dat uitdeuken zonder spuiten
Knap wat ze presteren :goeie:
Plaats reactie