GU-50 Monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door knuisje »

\:D/
democles schreef:
knuisje schreef:
Als je de kapjes eraf haalt tonen de buizen een stuk beter. Mooi werk verder.
Dank Knuisje :goedzo:

Maar die hoed blijft,hoort bij de buis,en de rest van het Monoblokje
Dan moet je ze eigenlijk ook in het bijpassende metalen klikokorfje doen, die hoort er ook nog bij. Is ie aardbeving bestendig. :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Nee er zijn grenzen :lol:

Alhoewel ik dat ook een mooie vormgeving vindt :o
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

En dan maar even de puntjes op de I zetten.................... :mrgreen:

Met kortgesloten ingang had ik nog een klein brommertje. :think:

Eerst maar even de 6N1P buis ook op DC gloeien,samen met de 6N2P moet de DC gloeivoeding dat kunnen hebben, aan stroom.

Klein brommetje is er nog :?

Dan maar even verder kijken.

De massa van de DC gloei voeding aan het kast plaatwerk gezet en er klinkt STILTE............. :shock: ,geen brommetje meer,zelfs met het oor in de speaker :yeah:

Muisstil! :rock:

Maakt het nog wat uit of de min van de DC gloei rechtstreeks of via een condensator aan massa zit,beide geeft het zelfde effect :D
Bijlagen
laatste brom er uit.jpg
ard1.jpg
Laatst gewijzigd door democles op di 10 jul 2018, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Super Demo
En gelukkig geen vonken en brommers :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja,ben er blij mee :D

Op naar nr.2
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door gervenja »

toppertje
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Gloei, altijd 1 potentiaal aan gnd, dan gaat het goed.

Gefeliciteerd met het resultaat Demo. GU50 rules :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Ja,ben er blij mee :D

Op naar nr.2
Een blij mens is er twee waard :sure: maar hoe zit 't nou met de gloeistabilisatie en de instelling eerste trap :-s
En de gloei nooit laten zweven, het schema heeft de min het aan de versterker-aarde en de plus aan de HS-min.Was om wat meer HS te krijgen dan enkel de trafowikkeling geeft.
Ik kan niet zien of je dat ook gedaan hebt, de HS is in ieder geval hoog genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Gloei meet goed.

DC 6,3V , AC 12,75v

Op de voortrap meet ik vanmiddag 6v verschil tussen links en rechts 120v en 126v,maar dat meet ik nu even na.

De DC gloeivoeding wordt niet te warm met de twee voorbuizen .

De DC gloeivoeding staat los van de HV trafo,heeft een eigen trafo (2A),en is dus niet geschakeld om meer HS te krijgen,de HV levert genoeg.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Gloei meet goed.

DC 6,3V , AC 12,75v

Op de voortrap meet ik vanmiddag 6v verschil tussen links en rechts 120v en 126v,maar dat meet ik nu even na.

De DC gloeivoeding wordt niet te warm met de twee voorbuizen .

De DC gloeivoeding staat los van de HV trafo,heeft een eigen trafo (2A),en is dus niet geschakeld om meer HS te krijgen,de HV levert genoeg.
Het zit dus een beetje anders, als 't maar werkt :D
Die 120 en 126v zitten wel binnen de mogelijkheden, de twee triodes in een buis zijn blijkbaar wat verschillend.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Dit meet ik.

Over de eindbuizen meet ik op de kathode weerstand 160mv (stel ik later weer af op 166mV = 50mA)
Bijlagen
meting 2.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Dit meet ik.

Over de eindbuizen meet ik op de kathode weerstand 160mv (stel ik later weer af op 166mV = 50mA)
160 of 166mV maakt heel weinig verschil.Wel is 116V nog maar net te doen.Komt van de wat lagere voeding bij de anodeweerstanden (en g2 eindbuizen).
Maar met minder Vg2 is de -Vg1 ook minder, iets minder sturing nodig wat goed uitkomt met de 116V.
Ook wel iets minder uitgangsvermogen zo :-$
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Anne,zou ik die weerstanden van 100ohm en 220ohm in de voeding niet iets kunnen verlagen voor iets meer spanning?

Of is dat geen goede gedachten gang.

Er komt trouwens best wel wat geluid uit :D
En het ding is zelfs zonder kort gesloten in gang stil :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Levert maar een paar volt voor de eindtrap en nog minder voor de 215V + meer kans op wat brom door minder afvlakken (evt dikkere elco).Niet de moeite.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Goed dan laat ik het zo.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Het zat me niet lekker ,wilde weten in hoeverre er brom is als ik de 100 ohm weerstand verlaag om meer spanning op de schakeling te krijgen.
meting 3.jpg
Wat meet ik op HV en 2e rooster,met de huidige netspanning.
m32.jpg
net spanning.jpg
Dan de 100 ohm volledig bypasen en luisteren hoeveel brom er uit de speaker klinkt.
Ik hoor in de verte met het oor op de speaker een heel klein zoemertje,heel klein haast niet waarneembaar :D
m31.jpg
Oke, hier valt wat te halen :wink:

Een 47 ohm weerstand parallel gezet aan de 100 ohm en luisteren met het oor op de speaker,zoemertje verdwenen :shock:
m33.jpg
De spanning zit nu meer in spec en geen brom :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Het zat me niet lekker ,
De spanning zit nu meer in spec en geen brom :rock:
Hoera, je hebt 0,2dB aan vermogen gewonnen :rofl:
Maar het ging om de spanning bij de anodes 6N2P die wat aan de lage kant zijn en die zijn nauwelijks verandert.
Door de wat hogere anodespanning is de schermroosterstroom een klein beetje minder, verlies over de 220Ω dan ook.Krijgen de triodes idd meer, maar niet noemenswaardig (oeps toch gedaan :oops: :lol: )
Vermoedelijk vindt je ook minder negatief aan de katodes 6N1P dan -40V (door de lagere Vg2) en is er ook wat minder sturing nodig zodat de lagere anodes van de eerste triodes wel kunnen.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Bedankt Anne,

0,2dB winst :rofl:

Dan maar weer 100 Ohm,kwa geluid maakt het niks uit :wink:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door knuisje »

Mooi hoor, hoe klinken ze nou ten opzichte van je vorige buizenbakken?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Mooi hoor, hoe klinken ze nou ten opzichte van je vorige buizenbakken?
Als een GU-50 :lol:

Nee beoordeel later wel als de tweede klaar is.

Mijn gehoor is er ook net weer (oren laten uitspuiten) en dan duurt het een paar dagen voordat je hersenen door hebben dat je weer hoort :D

In ieder geval is de typische GU-50 bas weer prominent aanwezig.

Gisteren klonk het nog een beetje schel op de zang,nu niet meer,gedult dus.

En het staat nu nog te spelen over low budget speaker met idem CD speler,nog geen dac aan geknoopt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Zou toch niet veel anders mogen klinken Demo . Ik bedoel de UGT en de schakeling erom heen Terugkoppeling e.d, bepalen toch de klank. Toch niet de buis :?: of je moet er mee gooien :mrgreen:
Of sla ik de plank mis :?:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Zou toch niet veel anders mogen klinken Demo . Ik bedoel de UGT en de schakeling erom heen Terugkoppeling e.d, bepalen toch de klank. Toch niet de buis :?: of je moet er mee gooien :mrgreen:
Of sla ik de plank mis :?:
Bij buizenversterkers is de openlus versterking niet zo erg groot.Zonder tegenkoppeling is er ong 0,4V nodig om de versterker vol uit te sturen, met tegenkoppeling 2V.Die twee volt is dan 1,6V van de tegenkoppeling en de rest (0,4V dus) om de versterker z'n werk te laten doen.Er blijft dan ook 1/5-de deel buis-invloed.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

ik sla de plank mis kennelijk
de Buis dient toch gewoon ( in zijn lineair gebied ) de sinus te volgen van de Rooster spanning omgezet in anode stroom
en het maakt dan toch niet uit met welke buis ik dat doet :think:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Mooi neergezet, Anne :dank:

En ik maar denken dat ik niet spoor,met de verschillen die ik hoor :mrgreen: ,MAAR NIET kan meten :twisted: (zou Bert zeggen :lol: )

Ik heb iets bedacht :idea:

Dat veranderen van geluidsbeeld vanuit de buizen noemen we vanaf nu ,, one fifth sence,, :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
ik sla de plank mis kennelijk
de Buis dient toch gewoon ( in zijn lineair gebied ) de sinus te volgen van de Rooster spanning omgezet in anode stroom
en het maakt dan toch niet uit met welke buis ik dat doet :think:
Tja, als de buis niet vervormt waarom zou je moeilijk gaan doen met tegenkoppelen :? :lol:
En democles,dat 1/5-de is wat er ongeveer bij deze versterker geldt.Andere versterker, andere versterking, andere tegenkoppeling niks 1/5 :o
Anne
Plaats reactie