Dan moet je ze eigenlijk ook in het bijpassende metalen klikokorfje doen, die hoort er ook nog bij. Is ie aardbeving bestendig.democles schreef:Dank Knuisjeknuisje schreef:Als je de kapjes eraf haalt tonen de buizen een stuk beter. Mooi werk verder.![]()
Maar die hoed blijft,hoort bij de buis,en de rest van het Monoblokje
GU-50 Monoblokken
Moderator: Beheerdersteam
Re: GU-50 Monoblokken
Re: GU-50 Monoblokken
En dan maar even de puntjes op de I zetten....................
Met kortgesloten ingang had ik nog een klein brommertje.
Eerst maar even de 6N1P buis ook op DC gloeien,samen met de 6N2P moet de DC gloeivoeding dat kunnen hebben, aan stroom.
Klein brommetje is er nog
Dan maar even verder kijken.
De massa van de DC gloei voeding aan het kast plaatwerk gezet en er klinkt STILTE.............
,geen brommetje meer,zelfs met het oor in de speaker
Muisstil!
Maakt het nog wat uit of de min van de DC gloei rechtstreeks of via een condensator aan massa zit,beide geeft het zelfde effect
Met kortgesloten ingang had ik nog een klein brommertje.
Eerst maar even de 6N1P buis ook op DC gloeien,samen met de 6N2P moet de DC gloeivoeding dat kunnen hebben, aan stroom.
Klein brommetje is er nog
Dan maar even verder kijken.
De massa van de DC gloei voeding aan het kast plaatwerk gezet en er klinkt STILTE.............
Muisstil!
Maakt het nog wat uit of de min van de DC gloei rechtstreeks of via een condensator aan massa zit,beide geeft het zelfde effect
Laatst gewijzigd door democles op di 10 jul 2018, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Gloei, altijd 1 potentiaal aan gnd, dan gaat het goed.
Gefeliciteerd met het resultaat Demo. GU50 rules
Gefeliciteerd met het resultaat Demo. GU50 rules
Re: GU-50 Monoblokken
Een blij mens is er twee waarddemocles schreef:Ja,ben er blij mee![]()
Op naar nr.2
En de gloei nooit laten zweven, het schema heeft de min het aan de versterker-aarde en de plus aan de HS-min.Was om wat meer HS te krijgen dan enkel de trafowikkeling geeft.
Ik kan niet zien of je dat ook gedaan hebt, de HS is in ieder geval hoog genoeg.
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Gloei meet goed.
DC 6,3V , AC 12,75v
Op de voortrap meet ik vanmiddag 6v verschil tussen links en rechts 120v en 126v,maar dat meet ik nu even na.
De DC gloeivoeding wordt niet te warm met de twee voorbuizen .
De DC gloeivoeding staat los van de HV trafo,heeft een eigen trafo (2A),en is dus niet geschakeld om meer HS te krijgen,de HV levert genoeg.
DC 6,3V , AC 12,75v
Op de voortrap meet ik vanmiddag 6v verschil tussen links en rechts 120v en 126v,maar dat meet ik nu even na.
De DC gloeivoeding wordt niet te warm met de twee voorbuizen .
De DC gloeivoeding staat los van de HV trafo,heeft een eigen trafo (2A),en is dus niet geschakeld om meer HS te krijgen,de HV levert genoeg.
Re: GU-50 Monoblokken
Het zit dus een beetje anders, als 't maar werktdemocles schreef:Gloei meet goed.
DC 6,3V , AC 12,75v
Op de voortrap meet ik vanmiddag 6v verschil tussen links en rechts 120v en 126v,maar dat meet ik nu even na.
De DC gloeivoeding wordt niet te warm met de twee voorbuizen .
De DC gloeivoeding staat los van de HV trafo,heeft een eigen trafo (2A),en is dus niet geschakeld om meer HS te krijgen,de HV levert genoeg.
Die 120 en 126v zitten wel binnen de mogelijkheden, de twee triodes in een buis zijn blijkbaar wat verschillend.
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Dit meet ik.
Over de eindbuizen meet ik op de kathode weerstand 160mv (stel ik later weer af op 166mV = 50mA)
Over de eindbuizen meet ik op de kathode weerstand 160mv (stel ik later weer af op 166mV = 50mA)
Re: GU-50 Monoblokken
160 of 166mV maakt heel weinig verschil.Wel is 116V nog maar net te doen.Komt van de wat lagere voeding bij de anodeweerstanden (en g2 eindbuizen).democles schreef:Dit meet ik.
Over de eindbuizen meet ik op de kathode weerstand 160mv (stel ik later weer af op 166mV = 50mA)
Maar met minder Vg2 is de -Vg1 ook minder, iets minder sturing nodig wat goed uitkomt met de 116V.
Ook wel iets minder uitgangsvermogen zo
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Anne,zou ik die weerstanden van 100ohm en 220ohm in de voeding niet iets kunnen verlagen voor iets meer spanning?
Of is dat geen goede gedachten gang.
Er komt trouwens best wel wat geluid uit
En het ding is zelfs zonder kort gesloten in gang stil
Of is dat geen goede gedachten gang.
Er komt trouwens best wel wat geluid uit
En het ding is zelfs zonder kort gesloten in gang stil
Re: GU-50 Monoblokken
Levert maar een paar volt voor de eindtrap en nog minder voor de 215V + meer kans op wat brom door minder afvlakken (evt dikkere elco).Niet de moeite.
Anne
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Het zat me niet lekker ,wilde weten in hoeverre er brom is als ik de 100 ohm weerstand verlaag om meer spanning op de schakeling te krijgen.
Wat meet ik op HV en 2e rooster,met de huidige netspanning.
Dan de 100 ohm volledig bypasen en luisteren hoeveel brom er uit de speaker klinkt.
Ik hoor in de verte met het oor op de speaker een heel klein zoemertje,heel klein haast niet waarneembaar
Oke, hier valt wat te halen
Een 47 ohm weerstand parallel gezet aan de 100 ohm en luisteren met het oor op de speaker,zoemertje verdwenen
De spanning zit nu meer in spec en geen brom
Wat meet ik op HV en 2e rooster,met de huidige netspanning.
Dan de 100 ohm volledig bypasen en luisteren hoeveel brom er uit de speaker klinkt.
Ik hoor in de verte met het oor op de speaker een heel klein zoemertje,heel klein haast niet waarneembaar
Oke, hier valt wat te halen
Een 47 ohm weerstand parallel gezet aan de 100 ohm en luisteren met het oor op de speaker,zoemertje verdwenen
De spanning zit nu meer in spec en geen brom
Re: GU-50 Monoblokken
Hoera, je hebt 0,2dB aan vermogen gewonnendemocles schreef:Het zat me niet lekker ,
De spanning zit nu meer in spec en geen brom
Maar het ging om de spanning bij de anodes 6N2P die wat aan de lage kant zijn en die zijn nauwelijks verandert.
Door de wat hogere anodespanning is de schermroosterstroom een klein beetje minder, verlies over de 220Ω dan ook.Krijgen de triodes idd meer, maar niet noemenswaardig (oeps toch gedaan
Vermoedelijk vindt je ook minder negatief aan de katodes 6N1P dan -40V (door de lagere Vg2) en is er ook wat minder sturing nodig zodat de lagere anodes van de eerste triodes wel kunnen.
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Bedankt Anne,
0,2dB winst
Dan maar weer 100 Ohm,kwa geluid maakt het niks uit
0,2dB winst
Dan maar weer 100 Ohm,kwa geluid maakt het niks uit
Re: GU-50 Monoblokken
Als een GU-50Mooi hoor, hoe klinken ze nou ten opzichte van je vorige buizenbakken?
Nee beoordeel later wel als de tweede klaar is.
Mijn gehoor is er ook net weer (oren laten uitspuiten) en dan duurt het een paar dagen voordat je hersenen door hebben dat je weer hoort
In ieder geval is de typische GU-50 bas weer prominent aanwezig.
Gisteren klonk het nog een beetje schel op de zang,nu niet meer,gedult dus.
En het staat nu nog te spelen over low budget speaker met idem CD speler,nog geen dac aan geknoopt.
Re: GU-50 Monoblokken
Zou toch niet veel anders mogen klinken Demo . Ik bedoel de UGT en de schakeling erom heen Terugkoppeling e.d, bepalen toch de klank. Toch niet de buis
of je moet er mee gooien 
Of sla ik de plank mis
Of sla ik de plank mis
Re: GU-50 Monoblokken
Bij buizenversterkers is de openlus versterking niet zo erg groot.Zonder tegenkoppeling is er ong 0,4V nodig om de versterker vol uit te sturen, met tegenkoppeling 2V.Die twee volt is dan 1,6V van de tegenkoppeling en de rest (0,4V dus) om de versterker z'n werk te laten doen.Er blijft dan ook 1/5-de deel buis-invloed.Bert61 schreef:Zou toch niet veel anders mogen klinken Demo . Ik bedoel de UGT en de schakeling erom heen Terugkoppeling e.d, bepalen toch de klank. Toch niet de buisof je moet er mee gooien
Of sla ik de plank mis
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
ik sla de plank mis kennelijk
de Buis dient toch gewoon ( in zijn lineair gebied ) de sinus te volgen van de Rooster spanning omgezet in anode stroom
en het maakt dan toch niet uit met welke buis ik dat doet
de Buis dient toch gewoon ( in zijn lineair gebied ) de sinus te volgen van de Rooster spanning omgezet in anode stroom
en het maakt dan toch niet uit met welke buis ik dat doet
Re: GU-50 Monoblokken
Mooi neergezet, Anne
En ik maar denken dat ik niet spoor,met de verschillen die ik hoor
,MAAR NIET kan meten
(zou Bert zeggen
)
Ik heb iets bedacht
Dat veranderen van geluidsbeeld vanuit de buizen noemen we vanaf nu ,, one fifth sence,,
En ik maar denken dat ik niet spoor,met de verschillen die ik hoor
Ik heb iets bedacht
Dat veranderen van geluidsbeeld vanuit de buizen noemen we vanaf nu ,, one fifth sence,,
Re: GU-50 Monoblokken
Tja, als de buis niet vervormt waarom zou je moeilijk gaan doen met tegenkoppelenBert61 schreef:ik sla de plank mis kennelijk
de Buis dient toch gewoon ( in zijn lineair gebied ) de sinus te volgen van de Rooster spanning omgezet in anode stroom
en het maakt dan toch niet uit met welke buis ik dat doet
En democles,dat 1/5-de is wat er ongeveer bij deze versterker geldt.Andere versterker, andere versterking, andere tegenkoppeling niks 1/5
Anne
