DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Nog even een plaatje van het beoogde eindresultaat.
Bijlagen
Daudio-C1.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Zweitse schreef:
Ik ga er vanuit dat de afwerking goed gaat komen, hoe ze klinken heb ik in Almelo kunnen ervaren.
:think:

Wat was daar?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef:
Zweitse schreef:
Ik ga er vanuit dat de afwerking goed gaat komen, hoe ze klinken heb ik in Almelo kunnen ervaren.
:think:

Wat was daar?
Oeps, ZBA dag in Hengelo.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

De baffle's zijn inmiddels klaar, volgende stap, het filter. Ik ben even bezig geweest met een gaatjesprint zoals aangegeven in een eerder bericht, maar krijg het allemaal niet mooi op de print, filter zal dus gewoon in de voet gelijmd worden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Dan duurt het vast niet lang meer voordat er geluid uit komt. Hou rekening mee met een inspeel periode.
Ik heb zelf het spul in de garage gezet en 36 uur laten spelen. Niet hard maar ook niet zacht. Daarna klonk het in mijn optiek al een stuk beter. Maar, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, heb ik wat "probleempjes" met plaatsing in mijn kamer. Daar ben ik mee aan het stoeien geweest (en nog steeds wel) en het viel me op dat na nog meer uren draaien er nog steeds resultaat geboekt werd met inspelen. (Ik ervaarde plots dat het laag beter aansloot op mid/hoog).
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Ik hoop dat ze eind volgende week spelen. Daarna nog even goed nadenken hoe ik de verdere afwerking/frontplaat ga aanpakken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Vergis je inderdaad niet met het inspelen, vooral als je erg kritisch bent en hoge verwachtingen hebt.

Een open baffle luidspreker zoals de C1 met bijna geen baffle om de drivers heen is bijna geheel afhankelijk van het gedrag van de driver, er zit geen enkele demping vanuit behuizingen rond de drivers op. Dus ook geen stabiliserend effect op T/S parameters. Je hoort zuiver het gedrag van de driver. Het valt ons ook telkens op bij demo's dat na vervoer inspelen en op temperatuur komen belangrijk is.
Vaak kun je het inspeel effect niet goed meten over de gehele respons, maar het is bij zowel woofers als tweeters wel meetbaar is in het resonantiepunt dat na verloop van tijd ligt verschuift. Na inspelen blijft het overigens wel stabiel.

Op de show in Alkmaar, waar we rouleren met andere bedrijven, ontdekten we dat het voor de S1 zelfs zo is dat we telkens voor de demo de S1 alvast 5 minuten moesten aanzetten. Die hele grote woofers moeten telkens even opwarmen bij de spreekspoel.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door WrineX »

jeroen_d schreef:
Vergis je inderdaad niet met het inspelen, vooral als je erg kritisch bent en hoge verwachtingen hebt.

Een open baffle luidspreker zoals de C1 met bijna geen baffle om de drivers heen is bijna geheel afhankelijk van het gedrag van de driver, er zit geen enkele demping vanuit behuizingen rond de drivers op. Dus ook geen stabiliserend effect op T/S parameters. Je hoort zuiver het gedrag van de driver. Het valt ons ook telkens op bij demo's dat na vervoer inspelen en op temperatuur komen belangrijk is.
Vaak kun je het inspeel effect niet goed meten over de gehele respons, maar het is bij zowel woofers als tweeters wel meetbaar is in het resonantiepunt dat na verloop van tijd ligt verschuift. Na inspelen blijft het overigens wel stabiel.

Op de show in Alkmaar, waar we rouleren met andere bedrijven, ontdekten we dat het voor de S1 zelfs zo is dat we telkens voor de demo de S1 alvast 5 minuten moesten aanzetten. Die hele grote woofers moeten telkens even opwarmen bij de spreekspoel.
over welke tweeter hebben we het dan ? want als een amt in res verlaagd door inspelen , pomp je er misschien iets te veel in ? alle kapton en zelf mylar is niet echt onder de indruk van 50-60 C. het is mij in ieder geval niet eerder opgevallen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Leeuwarden schreef:
Dan duurt het vast niet lang meer voordat er geluid uit komt. Hou rekening mee met een inspeel periode.
Er komt sinds gisteren geluid uit, maar ik heb het idee dat alles nog wel een beetje moet inspelen. Ik heb het idee dat alles nog een beetje blijft plakken aan de speakers en nog niet echt lekker los komt in de ruimte.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

24 uur per dag laten spelen en dat een paar dagen lang.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Leeuwarden schreef:
24 uur per dag laten spelen en dat een paar dagen lang.
Ik zal ze de komende dagen even flink lang laten spelen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

WrineX schreef:
jeroen_d schreef:
Vergis je inderdaad niet met het inspelen, vooral als je erg kritisch bent en hoge verwachtingen hebt.

Een open baffle luidspreker zoals de C1 met bijna geen baffle om de drivers heen is bijna geheel afhankelijk van het gedrag van de driver, er zit geen enkele demping vanuit behuizingen rond de drivers op. Dus ook geen stabiliserend effect op T/S parameters. Je hoort zuiver het gedrag van de driver. Het valt ons ook telkens op bij demo's dat na vervoer inspelen en op temperatuur komen belangrijk is.
Vaak kun je het inspeel effect niet goed meten over de gehele respons, maar het is bij zowel woofers als tweeters wel meetbaar is in het resonantiepunt dat na verloop van tijd ligt verschuift. Na inspelen blijft het overigens wel stabiel.

Op de show in Alkmaar, waar we rouleren met andere bedrijven, ontdekten we dat het voor de S1 zelfs zo is dat we telkens voor de demo de S1 alvast 5 minuten moesten aanzetten. Die hele grote woofers moeten telkens even opwarmen bij de spreekspoel.
over welke tweeter hebben we het dan ? want als een amt in res verlaagd door inspelen , pomp je er misschien iets te veel in ? alle kapton en zelf mylar is niet echt onder de indruk van 50-60 C. het is mij in ieder geval niet eerder opgevallen.
Voor de AMT gebeurt dit over langere tijd (weken tot maanden) en heeft niks te maken met te hoge temperatuur. Wel met een materiaal stijfheid die in de loop der tijd iets afneemt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Zweitse schreef:
Leeuwarden schreef:
Dan duurt het vast niet lang meer voordat er geluid uit komt. Hou rekening mee met een inspeel periode.
Er komt sinds gisteren geluid uit, maar ik heb het idee dat alles nog wel een beetje moet inspelen. Ik heb het idee dat alles nog een beetje blijft plakken aan de speakers en nog niet echt lekker los komt in de ruimte.
Alles moet inspelen. Ook de filteronderdelen, met name de condensators. En je mag de speakers flink op hun donder geven. De woofers zijn de beperking qua limiet op de mechanische uitslag, midhoog speelt op zijn sloffen mee.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door WrineX »

jeroen_d schreef:
Zweitse schreef:
Leeuwarden schreef:
Dan duurt het vast niet lang meer voordat er geluid uit komt. Hou rekening mee met een inspeel periode.
Er komt sinds gisteren geluid uit, maar ik heb het idee dat alles nog wel een beetje moet inspelen. Ik heb het idee dat alles nog een beetje blijft plakken aan de speakers en nog niet echt lekker los komt in de ruimte.
Alles moet inspelen. Ook de filteronderdelen, met name de condensators. En je mag de speakers flink op hun donder geven. De woofers zijn de beperking qua limiet op de mechanische uitslag, midhoog speelt op zijn sloffen mee.
heeft iemand metingen van het inspelen van caps en aanverwanten? ben wel benieuwd wat de verschillen zijn. bij woofers schijnen er wel wat parameters een fractie te veranderen. nog steeds geen wereld van verschil maar aantoonbaar voor zover ik weet. ik bedoel het gaat zover dat sommige denken hun kabels te moeten inspelen, of een weerstand of een zekering of een stekkerdoos. ben benieuwd tot hoever het nog aantoonbaar is en mogelijk zinvol en wat niet. maar waar het om gaat in dit draadje. Mooi project ziet er super netjes uit !!!! hopen dat ze snel meer klinken zoals je beoogd had !
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

@Jeroen, is het toegestaan een foto van mijn x-over te plaatsen als de waarden van de componenten niet zichtbaar zijn?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Ja hoor, geen probleem!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Even een fotootje van het x-over.
Bijlagen
C1.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Netjes! Die van mij ziet er heel anders uit maar dat komt omdat ik laag en mid/hoog gescheiden heb om eventueel te kunnen bi-ampen en ik heb de impedantie correctie er niet in.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Ook nog even een foto van de huidige opstelling. Idee is om achter de speaker nog wat dempingspanelen te plaatsen en een plant om deze weer aan het zicht te onttrekken :mrgreen:
Bijlagen
B8.JPG
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door CoenvanDongen »

Mooi! =D>
Ik kan niet wachten tot de mijne terug zijn van de spuiter!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Volgende stap is de verdere afwerking. Ik twijfel nog tussen lijsten van R.V.S. of hardhout.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door rjmulder »

Dat ziet er allemaal goed uit.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Boemeltje »

Ziet er goed uit! Mooi zo volledig zwart :)

Dacht heel even dat die potten granaten of zo waren :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Mooi hoor.

Ik zou ze wel minder indraaien. De C1 is geen diva wat betreft plaatsing in de meeste ruimtes, maar het beste is om ze altijd zo op te stellen dat ze niet naar een hoek wijzen. En als dat onvermijdelijk is, laat ze dan naar voren wijzen zodat ze loodrecht staan op de zijwand. Dan maak je gebruik van de akoestische kortsluiting aan de zijkant van de baffle.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Walt »

Wat Jeroen zegt, maar dan zou ik ze eerst een aantal weken laten inspelen wat jou ook kans geeft het geluid beter te leren kennen, en daarna dan weer eens gaan schuiven. De meest logisch uitziende opstelling hoeft klankmatig niet perse de beste te zijn, zie ook de laatste pagina’s in mijn topic.

Gr. Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”