DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Nog even een plaatje van het beoogde eindresultaat.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Zweitse schreef:Ik ga er vanuit dat de afwerking goed gaat komen, hoe ze klinken heb ik in Almelo kunnen ervaren.
Wat was daar?
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Oeps, ZBA dag in Hengelo.Shadow schreef:Zweitse schreef:Ik ga er vanuit dat de afwerking goed gaat komen, hoe ze klinken heb ik in Almelo kunnen ervaren.![]()
Wat was daar?
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
De baffle's zijn inmiddels klaar, volgende stap, het filter. Ik ben even bezig geweest met een gaatjesprint zoals aangegeven in een eerder bericht, maar krijg het allemaal niet mooi op de print, filter zal dus gewoon in de voet gelijmd worden.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Dan duurt het vast niet lang meer voordat er geluid uit komt. Hou rekening mee met een inspeel periode.
Ik heb zelf het spul in de garage gezet en 36 uur laten spelen. Niet hard maar ook niet zacht. Daarna klonk het in mijn optiek al een stuk beter. Maar, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, heb ik wat "probleempjes" met plaatsing in mijn kamer. Daar ben ik mee aan het stoeien geweest (en nog steeds wel) en het viel me op dat na nog meer uren draaien er nog steeds resultaat geboekt werd met inspelen. (Ik ervaarde plots dat het laag beter aansloot op mid/hoog).
Ik heb zelf het spul in de garage gezet en 36 uur laten spelen. Niet hard maar ook niet zacht. Daarna klonk het in mijn optiek al een stuk beter. Maar, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, heb ik wat "probleempjes" met plaatsing in mijn kamer. Daar ben ik mee aan het stoeien geweest (en nog steeds wel) en het viel me op dat na nog meer uren draaien er nog steeds resultaat geboekt werd met inspelen. (Ik ervaarde plots dat het laag beter aansloot op mid/hoog).
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Ik hoop dat ze eind volgende week spelen. Daarna nog even goed nadenken hoe ik de verdere afwerking/frontplaat ga aanpakken.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Vergis je inderdaad niet met het inspelen, vooral als je erg kritisch bent en hoge verwachtingen hebt.
Een open baffle luidspreker zoals de C1 met bijna geen baffle om de drivers heen is bijna geheel afhankelijk van het gedrag van de driver, er zit geen enkele demping vanuit behuizingen rond de drivers op. Dus ook geen stabiliserend effect op T/S parameters. Je hoort zuiver het gedrag van de driver. Het valt ons ook telkens op bij demo's dat na vervoer inspelen en op temperatuur komen belangrijk is.
Vaak kun je het inspeel effect niet goed meten over de gehele respons, maar het is bij zowel woofers als tweeters wel meetbaar is in het resonantiepunt dat na verloop van tijd ligt verschuift. Na inspelen blijft het overigens wel stabiel.
Op de show in Alkmaar, waar we rouleren met andere bedrijven, ontdekten we dat het voor de S1 zelfs zo is dat we telkens voor de demo de S1 alvast 5 minuten moesten aanzetten. Die hele grote woofers moeten telkens even opwarmen bij de spreekspoel.
Een open baffle luidspreker zoals de C1 met bijna geen baffle om de drivers heen is bijna geheel afhankelijk van het gedrag van de driver, er zit geen enkele demping vanuit behuizingen rond de drivers op. Dus ook geen stabiliserend effect op T/S parameters. Je hoort zuiver het gedrag van de driver. Het valt ons ook telkens op bij demo's dat na vervoer inspelen en op temperatuur komen belangrijk is.
Vaak kun je het inspeel effect niet goed meten over de gehele respons, maar het is bij zowel woofers als tweeters wel meetbaar is in het resonantiepunt dat na verloop van tijd ligt verschuift. Na inspelen blijft het overigens wel stabiel.
Op de show in Alkmaar, waar we rouleren met andere bedrijven, ontdekten we dat het voor de S1 zelfs zo is dat we telkens voor de demo de S1 alvast 5 minuten moesten aanzetten. Die hele grote woofers moeten telkens even opwarmen bij de spreekspoel.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
over welke tweeter hebben we het dan ? want als een amt in res verlaagd door inspelen , pomp je er misschien iets te veel in ? alle kapton en zelf mylar is niet echt onder de indruk van 50-60 C. het is mij in ieder geval niet eerder opgevallen.jeroen_d schreef:Vergis je inderdaad niet met het inspelen, vooral als je erg kritisch bent en hoge verwachtingen hebt.
Een open baffle luidspreker zoals de C1 met bijna geen baffle om de drivers heen is bijna geheel afhankelijk van het gedrag van de driver, er zit geen enkele demping vanuit behuizingen rond de drivers op. Dus ook geen stabiliserend effect op T/S parameters. Je hoort zuiver het gedrag van de driver. Het valt ons ook telkens op bij demo's dat na vervoer inspelen en op temperatuur komen belangrijk is.
Vaak kun je het inspeel effect niet goed meten over de gehele respons, maar het is bij zowel woofers als tweeters wel meetbaar is in het resonantiepunt dat na verloop van tijd ligt verschuift. Na inspelen blijft het overigens wel stabiel.
Op de show in Alkmaar, waar we rouleren met andere bedrijven, ontdekten we dat het voor de S1 zelfs zo is dat we telkens voor de demo de S1 alvast 5 minuten moesten aanzetten. Die hele grote woofers moeten telkens even opwarmen bij de spreekspoel.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Er komt sinds gisteren geluid uit, maar ik heb het idee dat alles nog wel een beetje moet inspelen. Ik heb het idee dat alles nog een beetje blijft plakken aan de speakers en nog niet echt lekker los komt in de ruimte.Leeuwarden schreef:Dan duurt het vast niet lang meer voordat er geluid uit komt. Hou rekening mee met een inspeel periode.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Ik zal ze de komende dagen even flink lang laten spelen.Leeuwarden schreef:24 uur per dag laten spelen en dat een paar dagen lang.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Voor de AMT gebeurt dit over langere tijd (weken tot maanden) en heeft niks te maken met te hoge temperatuur. Wel met een materiaal stijfheid die in de loop der tijd iets afneemt.WrineX schreef:over welke tweeter hebben we het dan ? want als een amt in res verlaagd door inspelen , pomp je er misschien iets te veel in ? alle kapton en zelf mylar is niet echt onder de indruk van 50-60 C. het is mij in ieder geval niet eerder opgevallen.jeroen_d schreef:Vergis je inderdaad niet met het inspelen, vooral als je erg kritisch bent en hoge verwachtingen hebt.
Een open baffle luidspreker zoals de C1 met bijna geen baffle om de drivers heen is bijna geheel afhankelijk van het gedrag van de driver, er zit geen enkele demping vanuit behuizingen rond de drivers op. Dus ook geen stabiliserend effect op T/S parameters. Je hoort zuiver het gedrag van de driver. Het valt ons ook telkens op bij demo's dat na vervoer inspelen en op temperatuur komen belangrijk is.
Vaak kun je het inspeel effect niet goed meten over de gehele respons, maar het is bij zowel woofers als tweeters wel meetbaar is in het resonantiepunt dat na verloop van tijd ligt verschuift. Na inspelen blijft het overigens wel stabiel.
Op de show in Alkmaar, waar we rouleren met andere bedrijven, ontdekten we dat het voor de S1 zelfs zo is dat we telkens voor de demo de S1 alvast 5 minuten moesten aanzetten. Die hele grote woofers moeten telkens even opwarmen bij de spreekspoel.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Alles moet inspelen. Ook de filteronderdelen, met name de condensators. En je mag de speakers flink op hun donder geven. De woofers zijn de beperking qua limiet op de mechanische uitslag, midhoog speelt op zijn sloffen mee.Zweitse schreef:Er komt sinds gisteren geluid uit, maar ik heb het idee dat alles nog wel een beetje moet inspelen. Ik heb het idee dat alles nog een beetje blijft plakken aan de speakers en nog niet echt lekker los komt in de ruimte.Leeuwarden schreef:Dan duurt het vast niet lang meer voordat er geluid uit komt. Hou rekening mee met een inspeel periode.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
heeft iemand metingen van het inspelen van caps en aanverwanten? ben wel benieuwd wat de verschillen zijn. bij woofers schijnen er wel wat parameters een fractie te veranderen. nog steeds geen wereld van verschil maar aantoonbaar voor zover ik weet. ik bedoel het gaat zover dat sommige denken hun kabels te moeten inspelen, of een weerstand of een zekering of een stekkerdoos. ben benieuwd tot hoever het nog aantoonbaar is en mogelijk zinvol en wat niet. maar waar het om gaat in dit draadje. Mooi project ziet er super netjes uit !!!! hopen dat ze snel meer klinken zoals je beoogd had !jeroen_d schreef:Alles moet inspelen. Ook de filteronderdelen, met name de condensators. En je mag de speakers flink op hun donder geven. De woofers zijn de beperking qua limiet op de mechanische uitslag, midhoog speelt op zijn sloffen mee.Zweitse schreef:Er komt sinds gisteren geluid uit, maar ik heb het idee dat alles nog wel een beetje moet inspelen. Ik heb het idee dat alles nog een beetje blijft plakken aan de speakers en nog niet echt lekker los komt in de ruimte.Leeuwarden schreef:Dan duurt het vast niet lang meer voordat er geluid uit komt. Hou rekening mee met een inspeel periode.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
@Jeroen, is het toegestaan een foto van mijn x-over te plaatsen als de waarden van de componenten niet zichtbaar zijn?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Netjes! Die van mij ziet er heel anders uit maar dat komt omdat ik laag en mid/hoog gescheiden heb om eventueel te kunnen bi-ampen en ik heb de impedantie correctie er niet in.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Ook nog even een foto van de huidige opstelling. Idee is om achter de speaker nog wat dempingspanelen te plaatsen en een plant om deze weer aan het zicht te onttrekken 
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Mooi!
Ik kan niet wachten tot de mijne terug zijn van de spuiter!
Ik kan niet wachten tot de mijne terug zijn van de spuiter!
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Volgende stap is de verdere afwerking. Ik twijfel nog tussen lijsten van R.V.S. of hardhout.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Ziet er goed uit! Mooi zo volledig zwart 
Dacht heel even dat die potten granaten of zo waren
Dacht heel even dat die potten granaten of zo waren
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Mooi hoor.
Ik zou ze wel minder indraaien. De C1 is geen diva wat betreft plaatsing in de meeste ruimtes, maar het beste is om ze altijd zo op te stellen dat ze niet naar een hoek wijzen. En als dat onvermijdelijk is, laat ze dan naar voren wijzen zodat ze loodrecht staan op de zijwand. Dan maak je gebruik van de akoestische kortsluiting aan de zijkant van de baffle.
Ik zou ze wel minder indraaien. De C1 is geen diva wat betreft plaatsing in de meeste ruimtes, maar het beste is om ze altijd zo op te stellen dat ze niet naar een hoek wijzen. En als dat onvermijdelijk is, laat ze dan naar voren wijzen zodat ze loodrecht staan op de zijwand. Dan maak je gebruik van de akoestische kortsluiting aan de zijkant van de baffle.
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Wat Jeroen zegt, maar dan zou ik ze eerst een aantal weken laten inspelen wat jou ook kans geeft het geluid beter te leren kennen, en daarna dan weer eens gaan schuiven. De meest logisch uitziende opstelling hoeft klankmatig niet perse de beste te zijn, zie ook de laatste pagina’s in mijn topic.
Gr. Walter
Gr. Walter
