Bias automaat
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bias automaat
Nou als ik die foto zie niet Demo
Jij hebt en verrekte goede ogen en een gave om zulke details te zien
Straks printje uit de schuur pakken , moet de wacht houden voor pakketje met de rest van de onderdelen
Jij hebt en verrekte goede ogen en een gave om zulke details te zien
Straks printje uit de schuur pakken , moet de wacht houden voor pakketje met de rest van de onderdelen
Re: Bias automaat
Hier ook maar's naar kijkendemocles schreef:Mooi.
Komt het hier goed?
Anne
- Bijlagen
-
- 1grr.jpg (24.16 KiB) 507 keer bekeken
Re: Bias automaat
Er lag een bolletje tin los tussen
Ik raakte met mn nagel dat bolletje en viel er tussen uit
Ik raakte met mn nagel dat bolletje en viel er tussen uit
Re: Bias automaat
Oke het ding op de testbank.................
Voeding 5V
VREF ,600mV
Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V
Kathode aan de 0 (massa) -90V daalt naar -7,3V
Maar is 1,5V niet veel te veel, meestal toch 500/600mV bij 10/12 ohm kathode weerstand om op 50mA te komen?
Voeding 5V
VREF ,600mV
Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V
Kathode aan de 0 (massa) -90V daalt naar -7,3V
1,5V batterijtje op Kathode,er veranderd niets blijft max. negatief aangeven----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
Maar is 1,5V niet veel te veel, meestal toch 500/600mV bij 10/12 ohm kathode weerstand om op 50mA te komen?
Re: Bias automaat
Alles in orde tot hier toedemocles schreef:Oke het ding op de testbank.................![]()
Voeding 5V
VREF ,600mV
Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V
Kathode aan de 0 (massa) -90V daalt naar -7,3V
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
Dat langzaam veranderen is vanuit kathode-aansluiting aan massa naar +1,5V.Is voor de regelaar alsof er dan veel te veel stroom loopt en dus veel negatief toedienen !1,5V batterijtje op Kathode,er veranderd niets blijft max. negatief aangeven
Maar is 1,5V niet veel te veel, meestal toch 500/600mV bij 10/12 ohm kathode weerstand om op 50mA te komen?
Die 600mV is een streefwaarde voor de automaat, regelt dat via een terugkoppel lus.
Zonder die lus, iets minder in en de uitgang naar weinig negatief iets meer en floep naar max negatief.Door de vertraging verandert de uitgang langzaam, zit je, met de hand, steeds tever met de Vin.
Anne
Re: Bias automaat
Pakjes boer is geweest .
Ik heb ook nog steeds geen schema van dit printje
Hoe heb jij dat uit gezocht Demo ?
Dit is voor morgen ochtend Voor vandaag stop ik er mee
Morgen printje aan de onderkant schoonmaken ziet er vieselijk uit
Ik heb ook nog steeds geen schema van dit printje
Hoe heb jij dat uit gezocht Demo ?
Dit is voor morgen ochtend Voor vandaag stop ik er mee
Morgen printje aan de onderkant schoonmaken ziet er vieselijk uit
Re: Bias automaat
Moet een weerstand zijn ( ~4k7 ), niet een diode !
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- D-R.jpg (17.92 KiB) 487 keer bekeken
Re: Bias automaat
Schema,s
Bert twee fouten gevonden.
Een diode verkeerd om en waar een weerstand hoort van 4K7 heb jij een diode in gezet
Bert twee fouten gevonden.
Een diode verkeerd om en waar een weerstand hoort van 4K7 heb jij een diode in gezet
Re: Bias automaat
Ah!buis schreef:Alles in orde tot hier toedemocles schreef:Oke het ding op de testbank.................![]()
Voeding 5V
VREF ,600mV
Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V
Kathode aan de 0 (massa) -90V daalt naar -7,3V
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zaktDat langzaam veranderen is vanuit kathode-aansluiting aan massa naar +1,5V.Is voor de regelaar alsof er dan veel te veel stroom loopt en dus veel negatief toedienen !1,5V batterijtje op Kathode,er veranderd niets blijft max. negatief aangeven
Maar is 1,5V niet veel te veel, meestal toch 500/600mV bij 10/12 ohm kathode weerstand om op 50mA te komen?
Die 600mV is een streefwaarde voor de automaat, regelt dat via een terugkoppel lus.
Zonder die lus, iets minder in en de uitgang naar weinig negatief iets meer en floep naar max negatief.Door de vertraging verandert de uitgang langzaam, zit je, met de hand, steeds tever met de Vin.
Anne
Anne,moet ik nog wat anders testen?
Re: Bias automaat
Oh diode verkeerd om gedaan stom
en die diode over de 7805 moet een weerstand zijn van 4K7 is voor morgen
Toen was er
Bedankt Peet, kijken jij hebt een en ander al onder test heb ik gezien
SUPER
eff leze
en die diode over de 7805 moet een weerstand zijn van 4K7 is voor morgen
Toen was er
Bedankt Peet, kijken jij hebt een en ander al onder test heb ik gezien
SUPER
eff leze
Re: Bias automaat
Is het schema voor deze print wat door een rechthoek in stippeltjes getekend is
Links voeding en rechts onder de regeling
Nu snap ik het , dan is de rest allemaal in de versterker rond de buizen in de vesterker
Voor KT88 of PCL86
Duurt even bij mij Zag door alle bomen het bos niet meer
Links voeding en rechts onder de regeling
Nu snap ik het , dan is de rest allemaal in de versterker rond de buizen in de vesterker
Voor KT88 of PCL86
Duurt even bij mij Zag door alle bomen het bos niet meer
Re: Bias automaat
Als ze alle vier hetzelfde doen moet 't wel goed zitten.democles schreef:Anne,moet ik nog wat anders testen?
Voor de veilgheid de gloeilamp van Marcel tussen de HS, je weet nooit.
Nog even 't schema van het geheel voor de duidelijkeid
Anne
Re: Bias automaat
Oke,morgen de test nog een keer herhalen.
En dan is de rest voor Bert
En dan is de rest voor Bert
Re: Bias automaat
Dat is toch goed dan? Dat langzaam zakken naar de negatieve voedingsspanning kan natuurlijk alleen als de uitgang voor het aansluiten van de 1,5 V niet op de negatieve voedingsspanning zat, bijvoorbeeld omdat je net ervoor met 0 V getest had. Als de uitgangsspanning al maximaal negatief was, blijft dat gewoon zo.democles schreef:Oke het ding op de testbank.................![]()
Voeding 5V
VREF ,600mV
Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V
Kathode aan de 0 (massa) -90V daalt naar -7,3V1,5V batterijtje op Kathode,er veranderd niets blijft max. negatief aangeven----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
Re: Bias automaat
Ja Marcel, in de test werkt het.
Had even tijd nodig voor ik begreep ,wat er hier gaande was en welke parameters wat regelen,maar nu valt de twintig Euro cent
Had even tijd nodig voor ik begreep ,wat er hier gaande was en welke parameters wat regelen,maar nu valt de twintig Euro cent
Re: Bias automaat
Printje aangepast
Vanmiddag tafel opruimen en eens nadenken over die 12 ohm kathode weerstanden
Ik heb nergens 4 gelijke van En ik heb een BERG van 1 watt 2 watt 3 watt 1/2 watt
Maar geen 4 gelijke binnen een of twee procent
Maandag bij AST maar gaan halen
Vanmiddag tafel opruimen en eens nadenken over die 12 ohm kathode weerstanden
Ik heb nergens 4 gelijke van En ik heb een BERG van 1 watt 2 watt 3 watt 1/2 watt
Maar geen 4 gelijke binnen een of twee procent
Maandag bij AST maar gaan halen
Re: Bias automaat
Vanmiddag toch 2 paar weerstanden gevonden welke tot een cijfer achter de komma gelijk zijn
dat is 11.86 11.83 en 11.93 11.95
meet methode gewoon weerstand meten is onbetrouwbaar met mijn Brymen 869
2x dezelfde weerstand geeft zo 2-3 tienden verschil
dus heb ik mijn Delta voeding op 15Volt en de stroom begrenzing 100.5 mA ingesteld (100,0 Lukte niet ) en via een Fluke 79 de stoom gemeten in mA
over de 12 ohm weerstand de Brymen 869 en meet ik de spanning De 2 kathode weerstanden van 1 paar zitten nu dus aan de pin 8 van de KT88 buisvoet en Gnd
Aardpunt is m3 Boutje met kartel ring en soldeeroog aan de aluminium bovenplaat
Ik heb dus 1 aardpunt per paar KT88 buizen
dat is 11.86 11.83 en 11.93 11.95
meet methode gewoon weerstand meten is onbetrouwbaar met mijn Brymen 869
2x dezelfde weerstand geeft zo 2-3 tienden verschil
dus heb ik mijn Delta voeding op 15Volt en de stroom begrenzing 100.5 mA ingesteld (100,0 Lukte niet ) en via een Fluke 79 de stoom gemeten in mA
over de 12 ohm weerstand de Brymen 869 en meet ik de spanning De 2 kathode weerstanden van 1 paar zitten nu dus aan de pin 8 van de KT88 buisvoet en Gnd
Aardpunt is m3 Boutje met kartel ring en soldeeroog aan de aluminium bovenplaat
Ik heb dus 1 aardpunt per paar KT88 buizen
Re: Bias automaat
Das mooi Bert,maar had je de print nog verder na gesoldeerd en die mogelijke brug er uit gesneden/gekrast?
Re: Bias automaat
Nee nog niet Demo zal ik maandag ff doen , ik heb een te grote boor gebruikt waardoor je die eilandjes vol moet soppen
Jij hebt echt goeie ogen
Edit toch ff de schuur ingegaan Demo
Jij hebt echt goeie ogen
Edit toch ff de schuur ingegaan Demo
Re: Bias automaat
Heb het printje weer getest.
VREF 596 mV
Kortgesloten diode (D1), schakeling geeft max. negatief op de G aansluiting.
Kathode aansluiting aan 0 (massa) en meten op de Gate aansluiting, het negatief loopt terug naar -7V
Massa weer los van de kathode
1,5V batterij op de kathode en de negatief loopt weer op naar max.
Werkt dus allemaal zoals het bedoeld is.
VREF 596 mV
Kortgesloten diode (D1), schakeling geeft max. negatief op de G aansluiting.
Kathode aansluiting aan 0 (massa) en meten op de Gate aansluiting, het negatief loopt terug naar -7V
Massa weer los van de kathode
1,5V batterij op de kathode en de negatief loopt weer op naar max.
Werkt dus allemaal zoals het bedoeld is.
Re: Bias automaat
vanmorgen weer in de schuur geweest
De bias automaat uit testen wil ik morgen proberen
De 5 uit 7805 is er
Nu de rest het is te lang geleden en vergeten hoe en wat
Ik weet niet eens meer waar dat kleine relaistje voor dient
De Vref is dat die diode onder de 4K7 Weerstand ?
Dat moet 600 mV zijn ?
Het kleine relaitje moet dat de V Ref Diode kortsluiten
Dan is de spanning over de kathode weerstand altijd meer ! en de regeling stelt dan alles op maximaal negatief
Demo schreef dit erover
De bias automaat uit testen wil ik morgen proberen
De 5 uit 7805 is er
Nu de rest het is te lang geleden en vergeten hoe en wat
Ik weet niet eens meer waar dat kleine relaistje voor dient
De Vref is dat die diode onder de 4K7 Weerstand ?
Dat moet 600 mV zijn ?
Het kleine relaitje moet dat de V Ref Diode kortsluiten
Dan is de spanning over de kathode weerstand altijd meer ! en de regeling stelt dan alles op maximaal negatief
Demo schreef dit erover
Alvast bedankt voor de hulp
Re: Bias automaat
door democles » vr 22 jun 2018, 17:51
Oke het ding op de testbank.................![]()
Voeding 5V
VREF ,600mV
Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V
Re: Bias automaat
Stel geen relaisje.Versterker schakelt vertraagd in, ondertussen "denkt" de automaat veel te weinig stroom (nul nml !) en regelt de roosterspanning naar zo min mogelijk negatief.Bert61 schreef:Nu de rest het is te lang geleden en vergeten hoe en wat![]()
Ik weet niet eens meer waar dat kleine relaistje voor dient
De Vref is dat die diode onder de 4K7 Weerstand ?
Dat moet 600 mV zijn ?
Het kleine relaitje moet dat de V Ref Diode kortsluiten![]()
![]()
Dan is de spanning over de kathode weerstand altijd meer ! en de regeling stelt dan alles op maximaal negatief![]()
Alvast bedankt voor de hulp
Na een tijdje wel HS en de eindbuizen worden wakker, gaan stroom trekken.
De heel trage automaat regelt de roosterspanning langzaam naar meer negatief.Ondertussen werken de eindbuizen een tijdje met veel te weinig negatief op de roosters en daardoor veel te grote stroom
Met kortgesloten Vref (relais) begint de automaat niet op nul volt maar max negatief, wel zo gezond
Anne
