Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Mooi.

Komt het hier goed?
Bijlagen
1gr.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Nou als ik die foto zie niet Demo :oops:
Jij hebt en verrekte goede ogen en een gave om zulke details te zien :P
Straks printje uit de schuur pakken , moet de wacht houden voor pakketje met de rest van de onderdelen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Mooi.

Komt het hier goed?
Hier ook maar's naar kijken O:)
Anne
Bijlagen
1grr.jpg
1grr.jpg (24.16 KiB) 509 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Er lag een bolletje tin los tussen
Ik raakte met mn nagel dat bolletje en viel er tussen uit :D
39955FDA-0CE8-45E0-AB5D-E54E384FDC67.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Oke het ding op de testbank................. :mrgreen:

Voeding 5V
VREF ,600mV

Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V

Kathode aan de 0 (massa) -90V daalt naar -7,3V
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
1,5V batterijtje op Kathode,er veranderd niets blijft max. negatief aangeven :think:

Maar is 1,5V niet veel te veel, meestal toch 500/600mV bij 10/12 ohm kathode weerstand om op 50mA te komen? :?
Bijlagen
test1.jpg
test2.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Oke het ding op de testbank................. :mrgreen:

Voeding 5V
VREF ,600mV

Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V

Kathode aan de 0 (massa) -90V daalt naar -7,3V
Alles in orde tot hier toe :D
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
1,5V batterijtje op Kathode,er veranderd niets blijft max. negatief aangeven :think:

Maar is 1,5V niet veel te veel, meestal toch 500/600mV bij 10/12 ohm kathode weerstand om op 50mA te komen? :?
Dat langzaam veranderen is vanuit kathode-aansluiting aan massa naar +1,5V.Is voor de regelaar alsof er dan veel te veel stroom loopt en dus veel negatief toedienen !
Die 600mV is een streefwaarde voor de automaat, regelt dat via een terugkoppel lus.
Zonder die lus, iets minder in en de uitgang naar weinig negatief iets meer en floep naar max negatief.Door de vertraging verandert de uitgang langzaam, zit je, met de hand, steeds tever met de Vin.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Pakjes boer is geweest . :D

Ik heb ook nog steeds geen schema van dit printje :-s
Hoe heb jij dat uit gezocht Demo ?

Dit is voor morgen ochtend Voor vandaag stop ik er mee
Morgen printje aan de onderkant schoonmaken ziet er vieselijk uit :-&
Bijlagen
B977C3CB-4456-4517-804E-8568B1B0C97C.jpeg
8D50F852-D9F3-4675-B977-82FDF841F967.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Moet een weerstand zijn ( ~4k7 ), niet een diode !
Anne
Bijlagen
D-R.jpg
D-R.jpg (17.92 KiB) 489 keer bekeken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Schema,s

Bert twee fouten gevonden.

Een diode verkeerd om en waar een weerstand hoort van 4K7 heb jij een diode in gezet :?
B977C3CB-4456-4517-804E-8568B1B0C97C.jpeg
Bijlagen
voeding.jpg
autobias klaar.JPG
diodes vervangen.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Ah!buis schreef:
democles schreef:
Oke het ding op de testbank................. :mrgreen:

Voeding 5V
VREF ,600mV

Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V

Kathode aan de 0 (massa) -90V daalt naar -7,3V
Alles in orde tot hier toe :D
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
1,5V batterijtje op Kathode,er veranderd niets blijft max. negatief aangeven :think:

Maar is 1,5V niet veel te veel, meestal toch 500/600mV bij 10/12 ohm kathode weerstand om op 50mA te komen? :?
Dat langzaam veranderen is vanuit kathode-aansluiting aan massa naar +1,5V.Is voor de regelaar alsof er dan veel te veel stroom loopt en dus veel negatief toedienen !
Die 600mV is een streefwaarde voor de automaat, regelt dat via een terugkoppel lus.
Zonder die lus, iets minder in en de uitgang naar weinig negatief iets meer en floep naar max negatief.Door de vertraging verandert de uitgang langzaam, zit je, met de hand, steeds tever met de Vin.
Anne

Anne,moet ik nog wat anders testen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Oh diode verkeerd om gedaan stom :oops:
en die diode over de 7805 moet een weerstand zijn van 4K7 is voor morgen :D
Toen was er :bakkie:
Bedankt Peet, kijken jij hebt een en ander al onder test heb ik gezien
SUPER :!:
eff leze :P
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Is het schema voor deze print wat door een rechthoek in stippeltjes getekend is :?:
Links voeding en rechts onder de regeling :goedzo:
Nu snap ik het , dan is de rest allemaal in de versterker rond de buizen in de vesterker
Voor KT88 of PCL86
Duurt even bij mij Zag door alle bomen het bos niet meer
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Anne,moet ik nog wat anders testen?
Als ze alle vier hetzelfde doen moet 't wel goed zitten.
Voor de veilgheid de gloeilamp van Marcel tussen de HS, je weet nooit.
Nog even 't schema van het geheel voor de duidelijkeid :sure:
Anne
Bijlagen
PrSch.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Oke,morgen de test nog een keer herhalen.

En dan is de rest voor Bert :dank:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Bias automaat

Bericht door MarcelvdG »

democles schreef:
Oke het ding op de testbank................. :mrgreen:

Voeding 5V
VREF ,600mV

Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V

Kathode aan de 0 (massa) -90V daalt naar -7,3V
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
1,5V batterijtje op Kathode,er veranderd niets blijft max. negatief aangeven :think:
Dat is toch goed dan? Dat langzaam zakken naar de negatieve voedingsspanning kan natuurlijk alleen als de uitgang voor het aansluiten van de 1,5 V niet op de negatieve voedingsspanning zat, bijvoorbeeld omdat je net ervoor met 0 V getest had. Als de uitgangsspanning al maximaal negatief was, blijft dat gewoon zo.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Ja Marcel, in de test werkt het.

Had even tijd nodig voor ik begreep ,wat er hier gaande was en welke parameters wat regelen,maar nu valt de twintig Euro cent :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Printje aangepast
Vanmiddag tafel opruimen en eens nadenken over die 12 ohm kathode weerstanden
Ik heb nergens 4 gelijke van En ik heb een BERG van 1 watt 2 watt 3 watt 1/2 watt
Maar geen 4 gelijke binnen een of twee procent
Maandag bij AST maar gaan halen
Bijlagen
A1F01A76-579F-490A-B72F-4023670E14F1.jpeg
76AB1B4F-BB22-4827-86E1-059B434A1320.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Alleen hier nog even naar kijken Bert.
Bijlagen
A1F01A76-579F-490A-B72F-4023670E14F1.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Vanmiddag toch 2 paar weerstanden gevonden welke tot een cijfer achter de komma gelijk zijn
dat is 11.86 11.83 en 11.93 11.95
meet methode gewoon weerstand meten is onbetrouwbaar met mijn Brymen 869
2x dezelfde weerstand geeft zo 2-3 tienden verschil
dus heb ik mijn Delta voeding op 15Volt en de stroom begrenzing 100.5 mA ingesteld (100,0 Lukte niet ) en via een Fluke 79 de stoom gemeten in mA
over de 12 ohm weerstand de Brymen 869 en meet ik de spanning
12 ohm weerstand.JPG
De 2 kathode weerstanden van 1 paar zitten nu dus aan de pin 8 van de KT88 buisvoet en Gnd
Aardpunt is m3 Boutje met kartel ring en soldeeroog aan de aluminium bovenplaat
Ik heb dus 1 aardpunt per paar KT88 buizen
2AD5F2D6-3F9A-4DB2-9B8F-E0A866F019D8.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Das mooi Bert,maar had je de print nog verder na gesoldeerd en die mogelijke brug er uit gesneden/gekrast?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Nee nog niet Demo zal ik maandag ff doen , ik heb een te grote boor gebruikt waardoor je die eilandjes vol moet soppen
Jij hebt echt goeie ogen O:)
Edit toch ff de schuur ingegaan Demo
D1142790-82C2-47FD-A457-9894B0444A32.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

:goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Heb het printje weer getest.

VREF 596 mV

Kortgesloten diode (D1), schakeling geeft max. negatief op de G aansluiting.

Kathode aansluiting aan 0 (massa) en meten op de Gate aansluiting, het negatief loopt terug naar -7V
Massa weer los van de kathode
1,5V batterij op de kathode en de negatief loopt weer op naar max.

Werkt dus allemaal zoals het bedoeld is.
Bijlagen
diodes vervangen.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

vanmorgen weer in de schuur geweest
De bias automaat uit testen wil ik morgen proberen
De 5 uit 7805 is er
Nu de rest het is te lang geleden en vergeten hoe en wat 8-[
Ik weet niet eens meer waar dat kleine relaistje voor dient
De Vref is dat die diode onder de 4K7 Weerstand ?
Dat moet 600 mV zijn ?
Het kleine relaitje moet dat de V Ref Diode kortsluiten :?: :?:
Dan is de spanning over de kathode weerstand altijd meer ! en de regeling stelt dan alles op maximaal negatief :?:

Demo schreef dit erover

Re: Bias automaat
door democles » vr 22 jun 2018, 17:51

Oke het ding op de testbank................. :mrgreen:

Voeding 5V
VREF ,600mV

Kortgesloten diode (relais contacten) geeft max. negatief, -90V
Alvast bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Nu de rest het is te lang geleden en vergeten hoe en wat 8-[
Ik weet niet eens meer waar dat kleine relaistje voor dient
De Vref is dat die diode onder de 4K7 Weerstand ?
Dat moet 600 mV zijn ?
Het kleine relaitje moet dat de V Ref Diode kortsluiten :?: :?:
Dan is de spanning over de kathode weerstand altijd meer ! en de regeling stelt dan alles op maximaal negatief :?:
Alvast bedankt voor de hulp
Stel geen relaisje.Versterker schakelt vertraagd in, ondertussen "denkt" de automaat veel te weinig stroom (nul nml !) en regelt de roosterspanning naar zo min mogelijk negatief.
Na een tijdje wel HS en de eindbuizen worden wakker, gaan stroom trekken.
De heel trage automaat regelt de roosterspanning langzaam naar meer negatief.Ondertussen werken de eindbuizen een tijdje met veel te weinig negatief op de roosters en daardoor veel te grote stroom :shock: .
Met kortgesloten Vref (relais) begint de automaat niet op nul volt maar max negatief, wel zo gezond :D
Anne
Gesloten