Wel over de elco van 2,2 uF, niet over de integratiecondensator van 4,7 uF. Die blijft onder de 5 V en had dus inderdaad wel wat kleiner gekund. Nou ja, zo werkt het ook.democles schreef:Er stond toch meer op de condensatoren bij KT88 ers.?
Bias automaat
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bias automaat
Re: Bias automaat
Misschien wat krap ja, optimist hèMarcelvdG schreef:Een regelaar met 1,7 V dropoutspanning lijkt me nog krap als je 6,3 V wisselspanning hebt en dubbelzijdig gelijkricht. 6,3 wortel(2) V is ongeveer 9 V, met -10 % netspanningsvariatie zit je op 8,1 V, dan verlies je nog minstens anderhalf volt over de dioden als het geen 2 V is en uiteindelijk wil je na aftrek van de piek-piek rimpel nog boven de 6,7 V zitten. Als je per se een klein regelaartje wilt, kun je beter een LP2950CZ-5.0 nemen.
Die 2950 is wel een mooie, ook minder kritisch, een elco van een paar µF op de uitgang.
Voor de 78L05 wordt gezegt,
* = Cin is required if regulator is located an appreciable
distance from power supply filter.
** = Co is not needed for stability; however, it does
improve transient response.
Zit met de IC en elco bij elkaar op het bord wel snor.
Anne
Re: Bias automaat
Als de +5V er is is Vref er ook.democles schreef:Nog een vraagje aan Anne?
Kan ik de VREF meten met aangesloten voeding zonder dat er wat anders aangesloten zit?
Bij 10mA een rimpel <1Vtt idd ook weer op 't randje (of eroverOke, de grote elco in de voeding is wel een beetje overkill,maar is de 100uF in jouw printje niet wat te klein?
Met die 2940 die zelf ook nogal wat stroom trekt is 470µF wel nodig (veronderstelt vanuit 6,3V~)
Anne
Re: Bias automaat
Bedankt,Anne.
Dus de dikke elco vervangen door 470uF.
Voeding wordt 6v wissel.
Dus de dikke elco vervangen door 470uF.
Voeding wordt 6v wissel.
Ja oke,maar ik wil graag weten wat de waarde van VREF dan is,voor de berekening van de K weerstand.Als de +5V er is is Vref er ook.
Re: Bias automaat
Oke, ALS VOORBEELD, de print aangepast voor de kleinere condensatoren van 4,7uF/63v................
In totaal hier mee 28 eurocent bespaard

Print is nu 90x85mm was 100x90mm
In totaal hier mee 28 eurocent bespaard
Print is nu 90x85mm was 100x90mm
Laatst gewijzigd door democles op do 21 jun 2018, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bias automaat
Met een 1N4150 is Vref nominaal 580 mV, met een 1N4448 ook zoiets.
Even een stommiteit opbiechten:
Ik heb niet voldoende nagedacht over de invloed van de RC-tijdconstante van de koppelcondensator-lekweerstand (R8 C3) op de stabiliteit van de lus...
In het simulatiemodel van Willy61 is die tijdconstante slechts 10 ms: 100 kohm maal 100 nF is 10 ms. Ik kan me echter voorstellen dat velen een wat grotere tijdconstante gebruiken willen.
Tot een milliseconde of twintig is het effect op de lusstabiliteit te verwaarlozen. Bij een milliseconde of100 slingert de lus vervaarlijk. Echt instabiel wordt ze niet snel, daar heb je een tijdconstante van een paar seconden voor nodig (volgens een simpel klein-signaalmodel waar ik net wat mee heb zitten spelen).
Ik denk dat het verstandig is om de som van de tijdconstantes R6 C1 en R8 C3 onder de 100 ms te houden, dan heb je een hele nette staprespons.
Even een stommiteit opbiechten:
Ik heb niet voldoende nagedacht over de invloed van de RC-tijdconstante van de koppelcondensator-lekweerstand (R8 C3) op de stabiliteit van de lus...
In het simulatiemodel van Willy61 is die tijdconstante slechts 10 ms: 100 kohm maal 100 nF is 10 ms. Ik kan me echter voorstellen dat velen een wat grotere tijdconstante gebruiken willen.
Tot een milliseconde of twintig is het effect op de lusstabiliteit te verwaarlozen. Bij een milliseconde of100 slingert de lus vervaarlijk. Echt instabiel wordt ze niet snel, daar heb je een tijdconstante van een paar seconden voor nodig (volgens een simpel klein-signaalmodel waar ik net wat mee heb zitten spelen).
Ik denk dat het verstandig is om de som van de tijdconstantes R6 C1 en R8 C3 onder de 100 ms te houden, dan heb je een hele nette staprespons.
Re: Bias automaat
Reichelt kent de ztx558 niet is er een alternatief bij reichelt verkrijgbaar ?
en hoe zit het nu met 4,7 uf folie condensator voor KT88 toepassing ? 63 of 100 volt
Uit de trafo komt 70 volt dus ik kom zelfs zonder serie weerstand boven 100 negatief
Moeten die elco,s 2,2 uF zijn of 4,7
De lm2940 is wel overkill maar elko erachter wel of niet ?
Ik raak steeds meer in de war
Ook het schema , welk schema moet ik nu aanhouden ,
ik denk dat we te snel een print hebben willen maken
Ik wacht wel even voor ik een en ander opblaas
De nieuwe Print past nu ook niet in mijn versterker
Demo en ik kan echt niet bij die computer zitten om zelf een poging te doen
en hoe zit het nu met 4,7 uf folie condensator voor KT88 toepassing ? 63 of 100 volt
Uit de trafo komt 70 volt dus ik kom zelfs zonder serie weerstand boven 100 negatief
Moeten die elco,s 2,2 uF zijn of 4,7
De lm2940 is wel overkill maar elko erachter wel of niet ?
Ik raak steeds meer in de war
Ook het schema , welk schema moet ik nu aanhouden ,
ik denk dat we te snel een print hebben willen maken
Ik wacht wel even voor ik een en ander opblaas
De nieuwe Print past nu ook niet in mijn versterker
Demo en ik kan echt niet bij die computer zitten om zelf een poging te doen
Re: Bias automaat
Zweetdruppels hier Pff paar stomme fouten eruit en een L78L05 er in gezet
En 10uF achter de L78L05 gezet voor de regelaar 220uF iets anders kon ik hier niet vinden wat er op past
LT1014 even in de verpakking laten zitten
De rest van de onderdelen heb ik nog niet
Maar ik heb 5 volt
En 10uF achter de L78L05 gezet voor de regelaar 220uF iets anders kon ik hier niet vinden wat er op past
LT1014 even in de verpakking laten zitten
De rest van de onderdelen heb ik nog niet
Maar ik heb 5 volt
Re: Bias automaat
4x 2N5401Reichelt kent de ztx558 niet is er een alternatief bij reichelt verkrijgbaar ?![]()
https://www.reichelt.de/?ACTION=3;ARTIC ... RCH=2N5401
voor jouw print 4x 4,7uF/100v gebruiken met een steek van 22,5mm lengte 26,5mmen hoe zit het nu met 4,7 uf folie condensator voor KT88 toepassing ? 63 of 100 volt
https://www.reichelt.de/?ACTION=3;ARTIC ... 7uF%20100v
Bij de laatste print is niets veranderd t.o.v. deze print,alleen de 4x 4,7uF condensatoren zijn kleiner ,maakt voor de werking niet uit.
Had deze alleen als voorbeeld gemaakt.
4x elco 2,2uF/100vMoeten die elco,s 2,2 uF zijn of 4,7
https://www.reichelt.de/Elkos-radial-85 ... tct=pol_15
Re: Bias automaat
Moet misschien verlaagd worden naar 1 uF, 100 V als de tijdconstante van de koppelcondensator en de roosterlekweerstand meer dan 27 ms is.
Re: Bias automaat
Dankje Demo
Ik heb gisteren de 4u7 besteld een de 2 u2 bij Conrad ook de 1N4448
Dus die zijn onderweg
De ztx558 komen ook vandaag binnen de LT1014 zijn er al
Verder is alles er meen ik
Ga nog eventjes wat doen , valt niet mee om geconcentreerd te blijven.
Bedankt nogmaals Demo
Ik heb gisteren de 4u7 besteld een de 2 u2 bij Conrad ook de 1N4448
Dus die zijn onderweg
De ztx558 komen ook vandaag binnen de LT1014 zijn er al
Verder is alles er meen ik
Ga nog eventjes wat doen , valt niet mee om geconcentreerd te blijven.
Bedankt nogmaals Demo
Re: Bias automaat
Wel even oppassen met aansluiten op de gloeispanning. Met een afzonderlijke trafo, of een losse wikkeling op de bestaande trafo is het gewoon aansluitenop de bruggelijkrichter.
Anne
Anne
Re: Bias automaat
Bedankt AnneAh!buis schreef:Wel even oppassen met aansluiten op de gloeispanning. 7391EE.jpg Met een afzonderlijke trafo, of een losse wikkeling op de bestaande trafo is het gewoon aansluitenop de bruggelijkrichter.
Anne
Anne ik heb de beschikking over twee trafo,s in de versterker
Een welke op het printjes zit van de inschakel vertraging van Barry
12Volt 233 mA Wissel spanning
De ander op de voedings print is specifiek bedoeld voor de stroom bron
ik kan daar kiezen de 15 Volt gestabiliseerd aan de print te bevestigen
Het koel lichaam is minimaal
Tweede foto rechts boven op de 7815
Edit de trafo is geen 15volt en 233 mA
Maar,
Of onder aan op de trafo 18volt 156mA Wissel spanning
Wat ik eigenlijk niet graag doe
Dan moet ik wel andere diodes gebruiken vermoed ik Nu zitten er 1N5399 (1,5 Kv 2 Amp )
Maar dat kan ik simpel uitproberen of er shottkey in moeten
En er zit nog een 6.3Volt wikkeling in met midden aftakking op de Voeding trafo
Moet dit eigenlijk niet naar het topic van de versterker
Ps
Wat voor stroom heb ik nodig voor die stroom bron schakeling
Re: Bias automaat
Het aansluiten hoort er wel bij.Bert61 schreef:De ander op de voedings print is specifiek bedoeld voor de stroom bron
ik kan daar kiezen de 15 Volt gestabiliseerd aan de print te bevestigen
Het koel lichaam is minimaal
Tweede foto rechts boven op de 7815![]()
Moet dit eigenlijk niet naar het topic van de versterker![]()
![]()
Ps
Wat voor stroom heb ik nodig voor die stroom bron schakeling
De stroombron heeft 12k vanaf de +15V naar de basis van een transistor op ong 1,2V.
Stroom is dan {(15-1,2)/12} mA ofwel 1,15mA.
Je kunt de regelaar daar ook op aansluiten.De bruggelijkrichter op demo's printje kan weg en de dikke elco verbinden naar plus en min 15V met evt 100 Ω ertussen (op de plaats van twee diodes), krijg je geen last met mogelijke verschillende aardpunten.
Anne
- Bijlagen
-
- 15aansl.jpg (10 KiB) 284 keer bekeken
Re: Bias automaat
Omdat ik ook enige effekt van die koppel-C lek-R op de lus vermoedde had ik al voorgesteld om er een serieweerstand met de signaalbron bij te zetten (zoiets als de uitgangsimpedantie fasedraaier) is de invloed van de C3 minder.MarcelvdG schreef:Ik heb niet voldoende nagedacht over de invloed van de RC-tijdconstante van de koppelcondensator-lekweerstand (R8 C3) op de stabiliteit van de lus...
Waarom je 90° fase voor de op-amp neemt is me niet duidelijk.
De helling van afnemende versterking bij stijgende fraquentie geeft idd ~90° verschuiving.
Maar hier met 4µ7 erover en 470k is zijn de veranderingen erg traag <0,1Hz, dan zit je toch voor de knik naar de berg-af die de faseverschuiving geeft ??
Anne
Re: Bias automaat
Ga ik zo uitvoeren AnneAh!buis schreef:Het aansluiten hoort er wel bij.Bert61 schreef:De ander op de voedings print is specifiek bedoeld voor de stroom bron
ik kan daar kiezen de 15 Volt gestabiliseerd aan de print te bevestigen
Het koel lichaam is minimaal
Tweede foto rechts boven op de 7815![]()
Moet dit eigenlijk niet naar het topic van de versterker![]()
![]()
Ps
Wat voor stroom heb ik nodig voor die stroom bron schakeling
De stroombron heeft 12k vanaf de +15V naar de basis van een transistor op ong 1,2V.
Stroom is dan {(15-1,2)/12} mA ofwel 1,15mA.
Je kunt de regelaar daar ook op aansluiten.De bruggelijkrichter op demo's printje kan weg en de dikke elco verbinden naar plus en min 15V met evt 100 Ω ertussen (op de plaats van twee diodes), krijg je geen last met mogelijke verschillende aardpunten.
Anne
Transistoren zijn ook binnen De ztx558 en Conrad.nl brengt morgen middag de rest voor de print
Als de print bestukt is maak ik er een paar goede foto,s van Willen jullie misschien mee kijken of weer ergens De fout ingaat
Ben soms minder helder als ik wens
Dan zou ik die schakeling willen testen zonder buizen er in. kan dat
Maar eest maar eens bestukken
Re: Bias automaat
Dat klopt, maar echt veel helpen doet het niet, want de uitgangsweerstand van de vorige trap is << lekweerstand en 1/(2 pi * waarde koppelcondensator * uitgangsweerstand vorige trap) >> lusbandbreedte.Ah!buis schreef:Omdat ik ook enige effekt van die koppel-C lek-R op de lus vermoedde had ik al voorgesteld om er een serieweerstand met de signaalbron bij te zetten (zoiets als de uitgangsimpedantie fasedraaier) is de invloed van de C3 minder.MarcelvdG schreef:Ik heb niet voldoende nagedacht over de invloed van de RC-tijdconstante van de koppelcondensator-lekweerstand (R8 C3) op de stabiliteit van de lus...
Het is me op mijn beurt niet helemaal duidelijk wat jij bedoelt, maar stel dat de op-amp een open-lusversterking van 100 000 en een oneindige open-lusbandbreedte heeft en beschouw even alleen de op-amp met 470 kohm ervoor en 4,7 uF erover, hierna de integrator te noemen.Ah!buis schreef:Waarom je 90° fase voor de op-amp neemt is me niet duidelijk.
De helling van afnemende versterking bij stijgende fraquentie geeft idd ~90° verschuiving.
Maar hier met 4µ7 erover en 470k is zijn de veranderingen erg traag <0,1Hz, dan zit je toch voor de knik naar de berg-af die de faseverschuiving geeft ??
Anne
Bij een frequentie van ongeveer 1/(2 pi 470 kohm 4,7 uF) ~= 0,072048 Hz is de reactantie van de condensator gelijk aan de waarde van de weerstand en is de versterking van de integrator dus 1. Het is dan gewoon een inverterende versterker met (in modulus) gelijke aankoppel- en terugkoppelimpedanties.
Bij een frequentie van 0 is de versterking van de integrator -100 000, gewoon de open-lusversterking van de op-amp.
Vanaf 0,072048 Hz/100 000 = 0,00000072048 Hz valt de versterking met 20 dB/decade af en heb je dus een fasedraaiing van ongeveer -90 graden.
Re: Bias automaat
De berekening is het eenvoudigste als je de op-amp ideaal veronderstelt, dus met een versterking van oneindig over een oneindige bandbreedte. De miningang gedraagt zich dan als een virtuele aarde (ik laat de instelspanning Vref even buiten beschouwing).
De weerstand van R = 470 kohm zet de ingangsspanning van de integrator dan om in een stroom van Vin/R.
De terugkoppelcondensator heeft een impedantie van 1/(j 2 pi f C), dus een modulus van 1/(2 pi f C) en een fase van -90 graden. De stroom van Vin/R geeft dus een spanningsval van Vin/(j 2 pi f R C) over de condensator.
De linkerkant van de condensator zit aan de virtuele aarde en de rechterkant aan de uitgang van de op-amp. Op de uitgang van de op-amp staat dus een spanning van 0 - Vin/(j 2 pi f R C) = -Vin/(j 2 pi f R C). De fase is dus -270 graden (inversie en nog -90 graden erbovenop) en de versterking is omgekeerd evenredig met de frequentie, ook al is de bandbreedte van de op-amp op zich oneindig.
De weerstand van R = 470 kohm zet de ingangsspanning van de integrator dan om in een stroom van Vin/R.
De terugkoppelcondensator heeft een impedantie van 1/(j 2 pi f C), dus een modulus van 1/(2 pi f C) en een fase van -90 graden. De stroom van Vin/R geeft dus een spanningsval van Vin/(j 2 pi f R C) over de condensator.
De linkerkant van de condensator zit aan de virtuele aarde en de rechterkant aan de uitgang van de op-amp. Op de uitgang van de op-amp staat dus een spanning van 0 - Vin/(j 2 pi f R C) = -Vin/(j 2 pi f R C). De fase is dus -270 graden (inversie en nog -90 graden erbovenop) en de versterking is omgekeerd evenredig met de frequentie, ook al is de bandbreedte van de op-amp op zich oneindig.
Re: Bias automaat
He, kunnen die diodes er weer uit en 2x100 ohm weerstanden er in,het is ook nooit goedBert61 schreef:Ga ik zo uitvoeren Anne
Transistoren zijn ook binnen De ztx558 en Conrad.nl brengt morgen middag de rest voor de print
Als de print bestukt is maak ik er een paar goede foto,s van Willen jullie misschien mee kijken of weer ergens De fout ingaat![]()
Ben soms minder helder als ik wens
Dan zou ik die schakeling willen testen zonder buizen er in. kan dat![]()
Maar eest maar eens bestukken
Ik zou de schakeling ook willen testen zonder buizen,kan dat?
Nee dat doen we nooit,wat denk je wel, we gaan er van uitAls de print bestukt is maak ik er een paar goede foto,s van Willen jullie misschien mee kijken of weer ergens De fout ingaat
Tuurlijk
Komt goed.
Laatst gewijzigd door democles op vr 22 jun 2018, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bias automaat
Je kunt natuurlijk een simpele open-lustest doen:
Meet alle voedingsspanningen na
Meet Vref na: ligt deze tussen 500 mV en 700 mV?
Voor kanaal 1 tot en met 4 (of 1 tot en met 2 voor de mono-uitvoering)
----Sluit 0 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar ongeveer 1/11 van de negatieve voedingsspanning gaat
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
Voor de eerste tests met buizen kun je misschien een paar gloeilampen in serie met de positieve voeding zetten als stroombegrenzing.
Meet alle voedingsspanningen na
Meet Vref na: ligt deze tussen 500 mV en 700 mV?
Voor kanaal 1 tot en met 4 (of 1 tot en met 2 voor de mono-uitvoering)
----Sluit 0 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar ongeveer 1/11 van de negatieve voedingsspanning gaat
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
Voor de eerste tests met buizen kun je misschien een paar gloeilampen in serie met de positieve voeding zetten als stroombegrenzing.
Re: Bias automaat
Dankje Anne Demo Marcel 
Re: Bias automaat
En de C erover, net als Miller, de ingang ziet C x versterking.MarcelvdG schreef:De berekening is het eenvoudigste als je de op-amp ideaal veronderstelt, dus met een versterking van oneindig over een oneindige bandbreedte. De miningang gedraagt zich dan als een virtuele aarde (ik laat de instelspanning Vref even buiten beschouwing).
Een integrator geeft idd 90° naijlen op de uitgang, integraal sin is per slot -cos
Zoals je et schreef leek het dat je de 90° van de opa (bij hogere frequenties) er nog 's bij wilde tellen.Mis begrepen
Anne
Re: Bias automaat
Ook even kijken of de uitgang naar max negatief gaat met de relais-aansluiting aan massa, zonder spanning op de kathode-in.MarcelvdG schreef:Je kunt natuurlijk een simpele open-lustest doen:
Meet alle voedingsspanningen na
Meet Vref na: ligt deze tussen 500 mV en 700 mV?
Voor kanaal 1 tot en met 4 (of 1 tot en met 2 voor de mono-uitvoering)
----Sluit 0 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar ongeveer 1/11 van de negatieve voedingsspanning gaat
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
Voor de eerste tests met buizen kun je misschien een paar gloeilampen in serie met de positieve voeding zetten als stroombegrenzing.
Anne
Re: Bias automaat
Ach ja, anders ziet 't er zo leeg uitdemocles schreef:He, kunnen die diodes er weer uit en 2x100 ohm weerstanden er in,het is ook nooit goed![]()
Met 15V kan er makkelijk wat weerstand in serie, bijft genoeg over.
Ook de 78L05 kan zonder bezwaar. Het is enkel bij voeden uit een 6,3V wikkeling dat de spanning wat laag uit kan vallen.Dan is de 2950 waar Marcel mee kwam zekerder.
Anne
