Even een kleine waarschuwing wat betreft USB geluidskaarten. Tot op heden gebruikte ik een simpele Behringer en dacht mij zelf eens te trakteren op een mooie Focusrite Scarlett 2i2.
Eerst kwam ik er achter dat de fabrieksdriver aan alle kanten rammelt qua latency, dus over gegaan op de ASIO4ALL driver.
Gaande weg kwam ik erachter dat de simulaties in HFD regelmatig afweken en ben toen op onderzoek gegaan.
Hier twee impulsmetingen van mijn systeem, zwart is laag rood mid:
Klopt redelijk gezien de offset van de drivers.
Gelijk nog een keer de mid gemeten:
WTF!
Opeens is mijn mid naar achteren verschoven.....
Nog een keer een meting:
Goed, wat gaat hier fout? Er zit geen verband qua timing tussen wat de DAC eruit poept en de ADC erin. Geen wonder dat het dan fout gaat in HFD!
Dus de Focusrite open geschroefd, wat zit erin? Een mooi DAC chip, ook een mooie ADC chip, een XMOS usb interface en een gezamenlijke klok. Je zou dan zeggen dat dan het in en uitgangsignaal qua timing rotsvast zou moeten zijn. Niet dus, dat gaat blijkbaar fout in de XMOS chip.
Waarom gaat het wel goed met de goedkope Behringer? Simpel, er zit gewoon een usb CODEC in met ingebouwde DAC en ADC.
Ergo: check de USB interface voordat je deze gaat gebruiken met HFD. Dit kan je simpel doen met een aantal loopback metingen in HFD, een Hypex product hoeft niet aangesloten zijn.