Ik heb in de jaren 70 ongeveer 10 versterkers gebouwd voor mezelf en vrienden: de 40W Edwin-versterker van -geloof ik- mei 1971, veel plezier aan gehad, alleen de voeding was geloof ik in die tijd een beetje probleem: een heel lichte brom bij afwezigheid van signaal. Maar dat namen we toen er maar bij
En de wrijfletters van "Mecanorma", massa's van gebruikt, ik heb er nog een dikke map van liggen maar ik krijg het niet over mijn hart om ze weg te gooien. Hetzelfde met de kleefrondjes in alle maten om op kalkpapier te doen bij het ontwerp van kalkpapier-printontwerpen.

Waar is de tijd...
Mijn printen nu Bert, die ontwerp ik met de hulp van
Sprint-Layout 6.0 van Abacom.
Die auto-routing werkt enkel maar bij eenvoudige ontwerpen dus werk ik eigenlijk nog steeds zoals in "de jaren stillekes": ik positioneer de hoofdonderdelen waarvan de plaatsligging vaststaat (buisvoeten, potentiometers e.d.) en begin dan te tekenen en de kleinere onderdelen te positioneren, voor 1 versterker kan dat wel een paar dagen duren. Maar al bij al ben ik vrij tevreden over dat programma. Er zijn ongetwijfeld betere programma's die wel beter kunnen auto-routen, maar ik heb geen zin om weer eens een nieuw programma aan te leren. Dat stadium is voor mij definitief voorbij

Als een print klaar en dubbel geverifieerd is druk ik die op 80gr kwaliteitspapier
gespiegeld af, op foto kwaliteit.
Belichten, daar heb ik een grote bak voor gemaakt met 6 TL-buizen van een 2de hands zonnelamp van Philips. Op het glas (waaronder de TL lampen zitten) leg ik de fotogevoelige print met het afgedrukte papier waarvan de afdruk naar onder op de print is geplakt, zodat er geen licht zijdelings tussen sporen en print kan doorkomen. 20 minuutjes belichten en daarna ontwikkelen en etsen.
Voor het tekenen van schema's en samenstellingstekeningen gebruik ik sPlan 7.0, van Abacom. Daar ben ik 100% tevreden over.
In bijlage heb ik een zip met mijn symbolen-BIB van sPlan (ook buizen):
standaard locatie = C:\ProgramData\sPlan70\BIBO
Ook een zip met de makro-directory van Sprint-Layout (waaronder ook buisvoeten):
standaard locatie = C:\Users\Public\Documents\Layout60\MAKROS
Nog iets anders Bert:
Willy ik heb de stand penthode zonder NFB geprobeerd
Maar dan vind ik het te schel gaan klinken of er dan te veel van 1-5 kHz is
Zal wel suggestie zijn
Wanneer je het zonder NFB hebt geprobeerd in de stand pentode, was dat wel nog met UL en CFB?
Want het is me wel bekend dat pentode zonder UL veel harder klinkt dan met UL.
Met UL+CFB zou ik verwachten dat je geen verschil hoort zonder de NFB.