Kef B200 loopt aan.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

In m'n nieuwe, ouwe aanwinst (een set IMF TLS50) loopt een van de bas units aan.

Het betreft een Kef B200 SP1039. Het lijkt erop dat deze ooit is ge-refoamed maar kan het niet met 100% zekerheid zeggen.

Nu de vraag, zou het kunnen zijn dat dat refoamen ooit niet goed gegaan is? In de zin van dat het geheel niet goed gecentreerd is?

Of vertoond een zogenaamde opgeblazen speaker hetzelfde gedrag? Ik meet ongeveer 7 ohm, dat lijkt in orde.

Thanks!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door SARK »

Heeft hij dit altijd al gedaan of is het sinds kort te horen/voelen?
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

Durf ik niet te zeggen, de speakers zijn net pas in mijn bezit.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door SARK »

Ah op die fiets .... als je de unit er uit haalt kun je iig even een betere blik werpen en ook ruiken, misschien kun je een schroeilucht ruiken. Als je 'm dan toch los hebt dan kun je ook de konus een beetje wiebelen om te voelen of hij helemaal rondom aanloopt of dat hij is uitgezakt. Dus de conus met twee handen tussen duim en wijzvingers houden, op en neer wiegen en een beetje scheefdrukken .... als je 'm voelt schrapen dan duw je 'm al wiegend de andere kant op. Als hij dan niet schraapt dan is het misschien een uitzakprobleem, als hij blijft schrapen dan is de kans idd aanwezig dat hij flink op z'n donder heeft gekregen en dat de spreekspoel is losgelaten of dat de drager krom is getrokken.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

Duidelijk! Heb ondertussen de vorige eigenaar even gecontracteerd en het was iets van de laatste tijd. Een hele goede blik op de rand laat ook zien dat die aan de ene kant iets boller staat dan aan de andere zijde. Het lijkt dus een zwaartekracht geval te zijn.

Ik laat de speaker een poosje 180 graden gedraaid staan. Misschien komt ie weer bij. Anders wordt het een nieuwe rand.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door SARK »

Foto's?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door OpaBert »

Die B200 zit die niet een Kef Chorale ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door pappaleo »

Bert61 schreef:
Die B200 zit die niet een Kef Chorale ?
Nee dat is de B200 SP-1022.

Dat is echt een andere unit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door OpaBert »

Ach ja natuurlijk
in de Kef104 refrence zit de B200 sp1039
Daar kan nog geen afstand van doen , dan zit ik zelf zonder
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

Heb al een rondje gemaild. Schijnt gefixt te kunnen worden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door OpaBert »

3kes schreef:
Heb al een rondje gemaild. Schijnt gefixt te kunnen worden.
:goedzo:
Dat was een opluchting zeker :D
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

Altijd lastig natuurlijk. Er is wel een vervanger in de vorm van de Monacor SPH-135AD (volgens Wilmslow Audio) maar of dan ook het filter aangepast dient te worden weet ik niet. Maar goed, dat zou dan x2 worden. En omdat er nog meer vervangen moet worden wordt het dan een aardig prijzig geheel.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

Heb sowieso 1 zogenaamde super tweeter die een vreemde waarde laat zien. Heb weliswaar geen impedantiemeter maar 46 ohm voor een tweeter lijkt mij aan de hoge kant. Volgens Falkon Acoustic geeft de 16 ohm versie een Rdc van 22 ohm.

Dat moet ik ook nog even uit zien te vinden, zit er van origine een 8 of 16 ohm type in. :think:
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

Herstel, de SPH-135D is de equivalent van de middentoner. Het moet zijn de Monacor SPH-210
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door SARK »

Lijkt me een beetje een miskoop ... kun je ze niet gewoon terugbrengen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door ray5150 »

Hier zijn nog nieuwe exemplaren te krijgen. (niet goedkoop.)
http://www.plsaudio.nl/Zelfbouw-en-unit ... ucten.html
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

SARK schreef:
Lijkt me een beetje een miskoop ... kun je ze niet gewoon terugbrengen?
Nee man haha, als ze straks gefixt zijn kunnen ze weer 35 jaar mee. Dus in die zin zijn de kosten geen punt.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door Jan Geert »

Groot gelijk, dit soort speakers moet zo veel mogelijk worden behouden!
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

100% mee eens. Goed beschouwd is het een top product, getuige de lange levensduur en de hoeveelheid eigenaren die deze exemplaren al hebben gehad.

Poosje terug bij de radiomarkt in Rosmalen stond in een hoek een setje Super Compact 2. Kostte iets van 25 euro. De staat was ook naar die prijs. Nu staan ze te stralen in de woonkamer, opgeknapt en al en klinken gewoon fantastisch.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

3kes schreef:
SARK schreef:
Lijkt me een beetje een miskoop ... kun je ze niet gewoon terugbrengen?
Nee man haha, als ze straks gefixt zijn kunnen ze weer 35 jaar mee. Dus in die zin zijn de kosten geen punt.
Dat is altijd ook nog een idee! Kost wat maar dan heb je ook wat.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

Het verhaal wordt nog ingewikkelder haha. In speaker 1 zat de B200 SP1039 waar ik het over had. In de ander zit een B200 SP1014.

De voorkant is identiek, achterzijde is een heel ander verhaal.

Weten een van jullie welke er origineel in hoort?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door OpaBert »

Als ik de eerdere reactie op mijn vraag zie moet er de b200 sp1039 in
Ze zitten ook in de KEF 104 AB 100 watt
De b200 sp1014 zit in de kef Chorale 50Watt
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door 3kes »

Jij had er toch eentje over? ;)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door OpaBert »

Ik heb geen b200 sp1039 Die zitten in mn twee kef104 ab Die hou ik in takt
Heb wel een set kef chorale welke beetje afgetrapt zijn die b200 sp2014 zijn te licht
Er staat nog een set KEF 104 ab te koop op mp voor prijzen de goed koopste 180€ de duurste 399€ :shock:
Dan zijn de mijn ook voor te koop :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Kef B200 loopt aan.

Bericht door OpaBert »

Ik heb geen b200 sp1039 Die zitten in mn twee kef104 ab Die hou ik in takt
Heb wel een set kef chorale welke beetje afgetrapt zijn die b200 sp2014 zijn te licht
Er staat nog een set KEF 104 ab te koop op mp voor prijzen de goed koopste 180€ de duurste 399€ :shock:
Dan zijn de mijn ook voor te koop :lol:
Plaats reactie