DankWalt schreef:Wat zijn die mooi zeg! Knap werk Tony!
Oud speaker project afmaken...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Oud speaker project afmaken...
Wat zien ik nou, Tony is ook (weer) aan het cassettedeck ?

- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Nooit weggeweest.ray5150 schreef:Wat zien ik nou, Tony is ook (weer) aan het cassettedeck ?![]()
Ik maakte hiermee vroeger zelf opnames van een Roland Juno-106 en een Boss Dr.Rhythm DR-220A.
Tegenwoordig gebruik ik hem alleen nog voor nostaglische momenten.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Afgelopen woensdag keurig door Tony in Groningen op kantoor afgeleverd... 
Re: Oud speaker project afmaken...
Misschien zie ik het niet goed, maar die kamer lijkt me erg weinig dempende elementen te bevatten, of zijn verborgen akoestische maatregelen in verwerkt?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Helemaal correct. Is ook onze vergaderruimte beneden. Boven op de R&D (2e verdieping) hebben we een veel betere akoestische ruimte. Helaas zagen we het niet zitten om ze helemaal naar boven te tillen. Ze komen uiteindelijk op mijn 'thuis werkplek' te staan... 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Oud speaker project afmaken...
Ach, met wat strategische plaatsing van techneuten moet toch wel voldoende demping gerealiseerd kunnen worden. 
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Correct, de nieuwe B&W 803 D3. We gaan ze morgen ook even aanzetten. Even kijken wat een TG creatie doet tegen dit gerenomeerd merk...pappaleo schreef:Hoe klinkt het in vergelijk met die B&W?
Is dat de 803?
Re: Oud speaker project afmaken...
Staat ff meer als 50k aan speakers en er liggen 2 ucd’s los op de grond 
Re: Oud speaker project afmaken...
Maar ook een mooi stel Mola Mola versterkers.Shadow schreef:Staat ff meer als 50k aan speakers en er liggen 2 ucd’s los op de grond
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Ik heb de B&W's wel eens beluisterd.Jan-Peter schreef:Correct, de nieuwe B&W 803 D3. We gaan ze morgen ook even aanzetten. Even kijken wat een TG creatie doet tegen dit gerenomeerd merk...pappaleo schreef:Hoe klinkt het in vergelijk met die B&W?
Is dat de 803?
Ik ben heel benieuwd hoe jouw kasten het qua muzikaliteit doen.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Ja..er wordt gewerkt hoor. Andere type elco's beluisteren, dit gaat nog steeds erg goed met de UcDxxxHG modules.Shadow schreef:Staat ff meer als 50k aan speakers en er liggen 2 ucd’s los op de grond
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Achja, als de storing van de amps maar laag genoeg is. Dan heb je helemaal geen ' speciale' netkabels enzo nodig. Voorbeeldje van down to earth..ray5150 schreef:En een stekkerblokje uit de 5-euro bak...
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
We hebben de AES NL vereniging enige tijd geleden in Groningen gehad. Uitgevonden dat in de lengte richting van de kamer de 803 niet zo super mooi zijn. Ruimte is echt niet goed. Nadat we ze 90 graden gedraaid hadden, dus luisteren op de smalle kant, was het allemaal dik ok. Zelfs Hans Beekhuyzen was er van gecharmeerd (ook van de Mola Mola's...pappaleo schreef:Ik heb de B&W's wel eens beluisterd.Jan-Peter schreef:Correct, de nieuwe B&W 803 D3. We gaan ze morgen ook even aanzetten. Even kijken wat een TG creatie doet tegen dit gerenomeerd merk...pappaleo schreef:Hoe klinkt het in vergelijk met die B&W?
Is dat de 803?
Ik ben heel benieuwd hoe jouw kasten het qua muzikaliteit doen.
Tony luistert ook op de smalle kant. Begrijp dit nu goed
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Interessant. Ze stonden in mijn geval inderdaad in de lengterichting.
Re: Oud speaker project afmaken...
Waarschijnlijk (deels) toeval. Je kunt niet per definitie stellen dat een luidspreker in de breedte opgesteld beter klinkt dan in de lengterichting van een kamer. Wel is het n mij;ervaring vrijwel altijd goed om het niveau van vroege reflecties zo laag mogelijk te krijgen, dus in het eerste geval diffractie- en absorptiemaatregelen tegen de zijmuren en in het tweede geval, wanneer je met je hoofd redelijk dicht bij een achterwand zit, absorptie achter je hoofd.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Mijn ervaring ook, elke ruimte is anders en elke opstelling heeft zo zijn voor- en nadelen. De vroege reflecties (zijwanden, vloer en plafond) zijn inderdaad de grootste boosdoeners. In de lengte spelend staan speakers, in een gemiddelde (woon)kamer, al gauw niet meer dan ongeveer een meter van de zijwanden vandaan. Op de luisterplek zit je te luisteren naar een som van de speakers en hun (bijna even luide) spiegelbeelden.markbakk schreef:Waarschijnlijk (deels) toeval. Je kunt niet per definitie stellen dat een luidspreker in de breedte opgesteld beter klinkt dan in de lengterichting van een kamer. Wel is het n mij;ervaring vrijwel altijd goed om het niveau van vroege reflecties zo laag mogelijk te krijgen, dus in het eerste geval diffractie- en absorptiemaatregelen tegen de zijmuren en in het tweede geval, wanneer je met je hoofd redelijk dicht bij een achterwand zit, absorptie achter je hoofd.
In mijn ruimte heb ik de speakers in allerlei opstellingen gehad, in de lengte de ene kant en de andere kant, in de breedte de ene kant en de andere kant. Zelfs een keer alles schuin opgesteld. Momenteel staat alles dus in de breedte opgesteld en dat geeft in mijn ruimte het beste compromis. Veel rust en ruimte in het geluidsbeeld. Zo staan de speakers circa 3 meter uit elkaar, een kleine anderhalve meter van de achterwand en staan ze 2,5 meter van beide zijwanden af. Bij in de breedte luisteren bouw je wel snel druk op in het laag, het is dus noodzaak om ruimte te houden achter de luisterplek als je een neutrale laagweergave nastreeft.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Misschien te overvloede: de allerbelangrijkste component van elke audio installatie is de ruimte waarin deze staat!
Deze heeft een vele malen grotere invloed op de kwaliteit van het geluid dan welke luidspreker, versterker of bron dan ook.
Deze heeft een vele malen grotere invloed op de kwaliteit van het geluid dan welke luidspreker, versterker of bron dan ook.
Re: Oud speaker project afmaken...
Daar heb je naar mijn mening helemaal gelijk in. In een galmend hok klinkt zelfs de meest uitgewogen installatie waardeloos.Geenius schreef:Misschien te overvloede: de allerbelangrijkste component van elke audio installatie is de ruimte waarin deze staat!
Deze heeft een vele malen grotere invloed op de kwaliteit van het geluid dan welke luidspreker, versterker of bron dan ook.
Bijkomend voordeel is dat het optimaliseren van het akoestisch klimaat in de luisterruimte helemaal niet zo veel hoeft te kosten en meestal als bijkomend voordeel heeft dat het leefklimaat ook nog aanzienlijk wordt verbeterd.
