Oud speaker project afmaken...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

Walt schreef:
Wat zijn die mooi zeg! Knap werk Tony!
Dank :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

Wat zien ik nou, Tony is ook (weer) aan het cassettedeck ? :shock: :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

ray5150 schreef:
Wat zien ik nou, Tony is ook (weer) aan het cassettedeck ? :shock: :lol:
Nooit weggeweest. :D Een Akai GX-32, nieuw gekocht in 1988 en hij doet het nog steeds (made in Japan).
Ik maakte hiermee vroeger zelf opnames van een Roland Juno-106 en een Boss Dr.Rhythm DR-220A.
Tegenwoordig gebruik ik hem alleen nog voor nostaglische momenten. :wink:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Die modwright versterker ook :goeie:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Afgelopen woensdag keurig door Tony in Groningen op kantoor afgeleverd... :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

:foto: :foto: :mrgreen:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

IMG_3307.jpg
IMG_3308.jpg
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Sorry voor de 'rommelige' achtergrond..., techneuten...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

Misschien zie ik het niet goed, maar die kamer lijkt me erg weinig dempende elementen te bevatten, of zijn verborgen akoestische maatregelen in verwerkt?

Groetjes Walter
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Helemaal correct. Is ook onze vergaderruimte beneden. Boven op de R&D (2e verdieping) hebben we een veel betere akoestische ruimte. Helaas zagen we het niet zitten om ze helemaal naar boven te tillen. Ze komen uiteindelijk op mijn 'thuis werkplek' te staan... :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Ach, met wat strategische plaatsing van techneuten moet toch wel voldoende demping gerealiseerd kunnen worden. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door pappaleo »

Hoe klinkt het in vergelijk met die B&W?
Is dat de 803?
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

pappaleo schreef:
Hoe klinkt het in vergelijk met die B&W?
Is dat de 803?
Correct, de nieuwe B&W 803 D3. We gaan ze morgen ook even aanzetten. Even kijken wat een TG creatie doet tegen dit gerenomeerd merk... :roll:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Staat ff meer als 50k aan speakers en er liggen 2 ucd’s los op de grond :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

En een stekkerblokje uit de 5-euro bak... :lol:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef:
Staat ff meer als 50k aan speakers en er liggen 2 ucd’s los op de grond :rofl:
Maar ook een mooi stel Mola Mola versterkers.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door pappaleo »

Jan-Peter schreef:
pappaleo schreef:
Hoe klinkt het in vergelijk met die B&W?
Is dat de 803?
Correct, de nieuwe B&W 803 D3. We gaan ze morgen ook even aanzetten. Even kijken wat een TG creatie doet tegen dit gerenomeerd merk... :roll:
Ik heb de B&W's wel eens beluisterd.

Ik ben heel benieuwd hoe jouw kasten het qua muzikaliteit doen.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Shadow schreef:
Staat ff meer als 50k aan speakers en er liggen 2 ucd’s los op de grond :rofl:
Ja..er wordt gewerkt hoor. Andere type elco's beluisteren, dit gaat nog steeds erg goed met de UcDxxxHG modules.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

ray5150 schreef:
En een stekkerblokje uit de 5-euro bak... :lol:
Achja, als de storing van de amps maar laag genoeg is. Dan heb je helemaal geen ' speciale' netkabels enzo nodig. Voorbeeldje van down to earth.. :sure:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

pappaleo schreef:
Jan-Peter schreef:
pappaleo schreef:
Hoe klinkt het in vergelijk met die B&W?
Is dat de 803?
Correct, de nieuwe B&W 803 D3. We gaan ze morgen ook even aanzetten. Even kijken wat een TG creatie doet tegen dit gerenomeerd merk... :roll:
Ik heb de B&W's wel eens beluisterd.

Ik ben heel benieuwd hoe jouw kasten het qua muzikaliteit doen.
We hebben de AES NL vereniging enige tijd geleden in Groningen gehad. Uitgevonden dat in de lengte richting van de kamer de 803 niet zo super mooi zijn. Ruimte is echt niet goed. Nadat we ze 90 graden gedraaid hadden, dus luisteren op de smalle kant, was het allemaal dik ok. Zelfs Hans Beekhuyzen was er van gecharmeerd (ook van de Mola Mola's... :) )

Tony luistert ook op de smalle kant. Begrijp dit nu goed :goeie:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door pappaleo »

Interessant. Ze stonden in mijn geval inderdaad in de lengterichting.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door markbakk »

Waarschijnlijk (deels) toeval. Je kunt niet per definitie stellen dat een luidspreker in de breedte opgesteld beter klinkt dan in de lengterichting van een kamer. Wel is het n mij;ervaring vrijwel altijd goed om het niveau van vroege reflecties zo laag mogelijk te krijgen, dus in het eerste geval diffractie- en absorptiemaatregelen tegen de zijmuren en in het tweede geval, wanneer je met je hoofd redelijk dicht bij een achterwand zit, absorptie achter je hoofd.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

markbakk schreef:
Waarschijnlijk (deels) toeval. Je kunt niet per definitie stellen dat een luidspreker in de breedte opgesteld beter klinkt dan in de lengterichting van een kamer. Wel is het n mij;ervaring vrijwel altijd goed om het niveau van vroege reflecties zo laag mogelijk te krijgen, dus in het eerste geval diffractie- en absorptiemaatregelen tegen de zijmuren en in het tweede geval, wanneer je met je hoofd redelijk dicht bij een achterwand zit, absorptie achter je hoofd.
Mijn ervaring ook, elke ruimte is anders en elke opstelling heeft zo zijn voor- en nadelen. De vroege reflecties (zijwanden, vloer en plafond) zijn inderdaad de grootste boosdoeners. In de lengte spelend staan speakers, in een gemiddelde (woon)kamer, al gauw niet meer dan ongeveer een meter van de zijwanden vandaan. Op de luisterplek zit je te luisteren naar een som van de speakers en hun (bijna even luide) spiegelbeelden.

In mijn ruimte heb ik de speakers in allerlei opstellingen gehad, in de lengte de ene kant en de andere kant, in de breedte de ene kant en de andere kant. Zelfs een keer alles schuin opgesteld. Momenteel staat alles dus in de breedte opgesteld en dat geeft in mijn ruimte het beste compromis. Veel rust en ruimte in het geluidsbeeld. Zo staan de speakers circa 3 meter uit elkaar, een kleine anderhalve meter van de achterwand en staan ze 2,5 meter van beide zijwanden af. Bij in de breedte luisteren bouw je wel snel druk op in het laag, het is dus noodzaak om ruimte te houden achter de luisterplek als je een neutrale laagweergave nastreeft. :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

Misschien te overvloede: de allerbelangrijkste component van elke audio installatie is de ruimte waarin deze staat!
Deze heeft een vele malen grotere invloed op de kwaliteit van het geluid dan welke luidspreker, versterker of bron dan ook.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door richard »

Geenius schreef:
Misschien te overvloede: de allerbelangrijkste component van elke audio installatie is de ruimte waarin deze staat!
Deze heeft een vele malen grotere invloed op de kwaliteit van het geluid dan welke luidspreker, versterker of bron dan ook.
Daar heb je naar mijn mening helemaal gelijk in. In een galmend hok klinkt zelfs de meest uitgewogen installatie waardeloos.

Bijkomend voordeel is dat het optimaliseren van het akoestisch klimaat in de luisterruimte helemaal niet zo veel hoeft te kosten en meestal als bijkomend voordeel heeft dat het leefklimaat ook nog aanzienlijk wordt verbeterd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”