Oud speaker project afmaken...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Gevalletje filterporno! :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door pappaleo »

Je zou ze zo in een glazen kastje achter de speaker plaatsen.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Geenius schreef:
Volgende stap is alles inbouwen, controle metingen doen en de laatste tests. En dan kunnen ze naar Groningen. :)
Gaaf! Zie er naar uit... :sure:
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door FrancoB »

Komt er ook nog een Hypex Fusion versie? :)
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

FrancoB schreef:
Komt er ook nog een Hypex Fusion versie? :)
Neen, dat was ik niet van plan. Ht wordt een puur passieve set. Goed om versterkers of andere actieve electronica op te beluisteren. Met een actieve set wordt dat uitermate lastig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

Inderdaad prachtig opgebouwde filters. zeer netjes gedaan. :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

Welk type Mundorf zit er nu in, kan het niet goed lezen, ik denk de SGO?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Volgens mij had Tony ergens de gebruikte types genoemd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

Ik lees daar wat er getest is, maar niet wat er uiteindelijk gekozen is, subtiel verschil zeg maar.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door richard »

Walt schreef:
Ik lees daar wat er getest is, maar niet wat er uiteindelijk gekozen is, subtiel verschil zeg maar.

Gr. Walter
maar op een gegeven moment zat er Mundorf Supreme Classic Silver Gold Oil op C7, Mundorf Supreme Classic Silver Gold op C4a en Mundorf EVO Silver Gold Oil op C6. We waren het beide over eens dat dat te veel van het goeie was. Wel meer detail maar met Mundorf op drie plekken begonnen de "S" en "T" klanken bij bepaalde opnames iets te opvallend te worden. In plaats van de tweeter iets meer te dempen hebben we C4a vervangen door een koperfolie
Dus alleen merk en type van de koperfolie voor C4a ontbreekt.

Op de foto's staan ook wel wat meer componenten dan in het schema aangegeven; als alles 1 op 1 klopt zal er wel het een en ander parallel staan.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

Als alles 100% definitief is zal ik het uiteindelijke schema posten inclusief metingen. Er zijn inderdaad hier en daar wat verschillende condensatoren parallel gezet om de juiste waarde en de juiste "smaak" te krijgen. Maar even globaal: op het midden zit in de serie tak circa 2/3 de hele neutrale Jantzen Audio Superior Z-Cap en 1/3 de open en gedetailleerde Mundorf Supreme Silver Gold Oil. Parallel zit een Mundorf Supreme Silver Oil. De twee spoelen zijn 16AWG Jantzen Audio Wax Coils. In de serie tak van de tweeter zit een Mundorf Supreme Silver Gold Oil in combinatie met twee kleine Audyn Cap True Copper Max. De rode Jantzen is onderdeel van een correctie netwerk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

Tony, hoe bevestig jij nou dit soort (forse) filters in de kast ?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

ray5150 schreef:
Tony, hoe bevestig jij nou dit soort (forse) filters in de kast ?
Vastschroeven tegen de binnenkant met een stuk vilt tussen de printplaatjes en het hout om eventuele vibraties tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

De fijnafstemming is klaar. De filters voor het laag en het midden zijn op één bypass-je na onveranderd. Het filter voor de tweeter heeft een iets andere waarde voor de serie weerstand gekregen + een parallel weerstand erbij. Verder nog een paar bypass-jes waaronder een Duelund Silver Foil.
DSC_0931a.JPG
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

Hier volgen de frequentie metingen van de drivers zonder filter en met filter.
Eerst die van de woofer (de output van de poort is niet meegenomen, dit is zuiver de woofer):
SPL_woofer_met en zonder filter.jpg
Dan de middentoner:
SPL_mid_met en zonder filter.jpg
En die van de tweeter:
SPL_tweeter_met en zonder filter.jpg
En alle drie gefilterde curves naast elkaar. De akoestische kantelpunten liggen op 380Hz en 2700Hz.
SPL_system_met filter.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op za 26 mei 2018, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

Verder nog de corresponderende impedantie curve, ook van 20Hz to 20kHz:
IMP_system_20Hz-20kHz.jpg
En voor de duidelijkheid nog gemeten met een oktaaf erbij aan zowel de onderkant als aan de bovenkant:
IMP_system_10Hz-40kHz.jpg
Hierbij zie je nu de onderste van de twee basreflex pieken en dat het boven de 20kHz zo recht als een liniaal loopt.
De poort afstemfrequentie is te zien op 28Hz. Impedantie minimum 6,1 ohm.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

Als laatste nog de standaard meting met 2,83 volt op 1 meter. Ik zou het rendement van deze luidspreker gemiddeld 85dB willen noemen. Het lijkt alsof de tweeter te zacht speelt, maar dat is puur een gevolg van de schuine baffle. Deze staat onder een hoek van 10 graden schuin achterover. De tweeter straalt zijn meest energie af op de as. De meetmicrofoon staat recht op de luidspreker gericht. Het is dus alsof je 10 graden naast de as aan het meten bent. Als ik de meetmicrofoon hoger plaats en dan 10 graden naar beneden richt zodat hij loodrecht op de tweeter as staat gericht, dan komt er zo'n anderhalve decibel bij. Gehoormatig klinkt de luidspreker zeker niet donker of afgerond, het gaat er uiteindelijk om hoeveel hogetonen energie je waarneemt op de luisterplek.

De dip rond circa 4-5kHz wordt veroorzaakt door diffractie op de hoeken van de behuizing. Ja, ook een kast als deze met al zijn facetten heeft "last" van diffractie, alleen ligt het op een wat hogere frequentie dan gebruikelijk voor een 26cm brede kast. Ter plaatse van de tweeter zijn de facetten vrij groot en "ziet" de tweeter dus een smallere kast.
SPL_system_2018-05-25.jpg
Het aflopen van de tweeter boven circa 15kHz is een eigenschap van de diamant tweeter. Op de metingen van Accuton is te zien dat na het aflopen hij boven de 20kHz weer begint toe te nemen en zelfs nog tot circa 60kHz energie afstraalt. Rond 55kHz breekt hij wel op. :wink:
Mijn meetmicrofoon is slechts tot 20kHz gecalibreerd, dus frequenties daarboven laat ik aan de datasheets van de fabrikant over. :)
FRQ_BD20.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op za 26 mei 2018, 16:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Heel mooi =D>
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door hannesie »

:? Ik zou dat wel eens willen horen, maar ik vermoed dat ik dan naar Groningen moet. :(
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

Nog een laatste foto voordat ze ingepakt worden. :)
index_13.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

En voor de liefhebbers het uiteindelijke filterschema.
filter_definitief_web.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

Wat zijn die mooi zeg! Knap werk Tony!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Douwe84 »

Prachtig!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

Meubelstukken waar je de rest van je leven van kan genieten, prachtig design, de beste units en filtercomponenten. Erg indrukwekkend.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”