Oud speaker project afmaken...
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Je zou ze zo in een glazen kastje achter de speaker plaatsen.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Gaaf! Zie er naar uit...Geenius schreef:Volgende stap is alles inbouwen, controle metingen doen en de laatste tests. En dan kunnen ze naar Groningen.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Neen, dat was ik niet van plan. Ht wordt een puur passieve set. Goed om versterkers of andere actieve electronica op te beluisteren. Met een actieve set wordt dat uitermate lastig.FrancoB schreef:Komt er ook nog een Hypex Fusion versie?
Re: Oud speaker project afmaken...
Inderdaad prachtig opgebouwde filters. zeer netjes gedaan.

Re: Oud speaker project afmaken...
Welk type Mundorf zit er nu in, kan het niet goed lezen, ik denk de SGO?
Re: Oud speaker project afmaken...
Ik lees daar wat er getest is, maar niet wat er uiteindelijk gekozen is, subtiel verschil zeg maar.
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: Oud speaker project afmaken...
Walt schreef:Ik lees daar wat er getest is, maar niet wat er uiteindelijk gekozen is, subtiel verschil zeg maar.
Gr. Walter
Dus alleen merk en type van de koperfolie voor C4a ontbreekt.maar op een gegeven moment zat er Mundorf Supreme Classic Silver Gold Oil op C7, Mundorf Supreme Classic Silver Gold op C4a en Mundorf EVO Silver Gold Oil op C6. We waren het beide over eens dat dat te veel van het goeie was. Wel meer detail maar met Mundorf op drie plekken begonnen de "S" en "T" klanken bij bepaalde opnames iets te opvallend te worden. In plaats van de tweeter iets meer te dempen hebben we C4a vervangen door een koperfolie
Op de foto's staan ook wel wat meer componenten dan in het schema aangegeven; als alles 1 op 1 klopt zal er wel het een en ander parallel staan.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Als alles 100% definitief is zal ik het uiteindelijke schema posten inclusief metingen. Er zijn inderdaad hier en daar wat verschillende condensatoren parallel gezet om de juiste waarde en de juiste "smaak" te krijgen. Maar even globaal: op het midden zit in de serie tak circa 2/3 de hele neutrale Jantzen Audio Superior Z-Cap en 1/3 de open en gedetailleerde Mundorf Supreme Silver Gold Oil. Parallel zit een Mundorf Supreme Silver Oil. De twee spoelen zijn 16AWG Jantzen Audio Wax Coils. In de serie tak van de tweeter zit een Mundorf Supreme Silver Gold Oil in combinatie met twee kleine Audyn Cap True Copper Max. De rode Jantzen is onderdeel van een correctie netwerk.
Re: Oud speaker project afmaken...
Tony, hoe bevestig jij nou dit soort (forse) filters in de kast ?
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Vastschroeven tegen de binnenkant met een stuk vilt tussen de printplaatjes en het hout om eventuele vibraties tegen te gaan.ray5150 schreef:Tony, hoe bevestig jij nou dit soort (forse) filters in de kast ?
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
De fijnafstemming is klaar. De filters voor het laag en het midden zijn op één bypass-je na onveranderd. Het filter voor de tweeter heeft een iets andere waarde voor de serie weerstand gekregen + een parallel weerstand erbij. Verder nog een paar bypass-jes waaronder een Duelund Silver Foil.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Hier volgen de frequentie metingen van de drivers zonder filter en met filter.
Eerst die van de woofer (de output van de poort is niet meegenomen, dit is zuiver de woofer): Dan de middentoner: En die van de tweeter: En alle drie gefilterde curves naast elkaar. De akoestische kantelpunten liggen op 380Hz en 2700Hz.
Eerst die van de woofer (de output van de poort is niet meegenomen, dit is zuiver de woofer): Dan de middentoner: En die van de tweeter: En alle drie gefilterde curves naast elkaar. De akoestische kantelpunten liggen op 380Hz en 2700Hz.
Laatst gewijzigd door Geenius op za 26 mei 2018, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Verder nog de corresponderende impedantie curve, ook van 20Hz to 20kHz:
En voor de duidelijkheid nog gemeten met een oktaaf erbij aan zowel de onderkant als aan de bovenkant:
Hierbij zie je nu de onderste van de twee basreflex pieken en dat het boven de 20kHz zo recht als een liniaal loopt.
De poort afstemfrequentie is te zien op 28Hz. Impedantie minimum 6,1 ohm.
De poort afstemfrequentie is te zien op 28Hz. Impedantie minimum 6,1 ohm.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Als laatste nog de standaard meting met 2,83 volt op 1 meter. Ik zou het rendement van deze luidspreker gemiddeld 85dB willen noemen. Het lijkt alsof de tweeter te zacht speelt, maar dat is puur een gevolg van de schuine baffle. Deze staat onder een hoek van 10 graden schuin achterover. De tweeter straalt zijn meest energie af op de as. De meetmicrofoon staat recht op de luidspreker gericht. Het is dus alsof je 10 graden naast de as aan het meten bent. Als ik de meetmicrofoon hoger plaats en dan 10 graden naar beneden richt zodat hij loodrecht op de tweeter as staat gericht, dan komt er zo'n anderhalve decibel bij. Gehoormatig klinkt de luidspreker zeker niet donker of afgerond, het gaat er uiteindelijk om hoeveel hogetonen energie je waarneemt op de luisterplek.
De dip rond circa 4-5kHz wordt veroorzaakt door diffractie op de hoeken van de behuizing. Ja, ook een kast als deze met al zijn facetten heeft "last" van diffractie, alleen ligt het op een wat hogere frequentie dan gebruikelijk voor een 26cm brede kast. Ter plaatse van de tweeter zijn de facetten vrij groot en "ziet" de tweeter dus een smallere kast.
Het aflopen van de tweeter boven circa 15kHz is een eigenschap van de diamant tweeter. Op de metingen van Accuton is te zien dat na het aflopen hij boven de 20kHz weer begint toe te nemen en zelfs nog tot circa 60kHz energie afstraalt. Rond 55kHz breekt hij wel op.
Mijn meetmicrofoon is slechts tot 20kHz gecalibreerd, dus frequenties daarboven laat ik aan de datasheets van de fabrikant over.
De dip rond circa 4-5kHz wordt veroorzaakt door diffractie op de hoeken van de behuizing. Ja, ook een kast als deze met al zijn facetten heeft "last" van diffractie, alleen ligt het op een wat hogere frequentie dan gebruikelijk voor een 26cm brede kast. Ter plaatse van de tweeter zijn de facetten vrij groot en "ziet" de tweeter dus een smallere kast.
Het aflopen van de tweeter boven circa 15kHz is een eigenschap van de diamant tweeter. Op de metingen van Accuton is te zien dat na het aflopen hij boven de 20kHz weer begint toe te nemen en zelfs nog tot circa 60kHz energie afstraalt. Rond 55kHz breekt hij wel op.
Mijn meetmicrofoon is slechts tot 20kHz gecalibreerd, dus frequenties daarboven laat ik aan de datasheets van de fabrikant over.
Laatst gewijzigd door Geenius op za 26 mei 2018, 16:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Oud speaker project afmaken...
Re: Oud speaker project afmaken...
Meubelstukken waar je de rest van je leven van kan genieten, prachtig design, de beste units en filtercomponenten. Erg indrukwekkend.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
