Mobiele Bluetooth boombox.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Hoe ga je dat precies met die 18560 batterijen doen?
Ik heb namelijk nog een boombox staan maar als ik daar batterijen in stop loop ik erop leeg omdat er maar liefst 10 in gaan en de levensduur ook wat tegenvalt.
Zou mooi zijn als ik er een oplaadbaar accupack in kan zetten, vandaar mijn interesse.
gr Erik
Ik heb namelijk nog een boombox staan maar als ik daar batterijen in stop loop ik erop leeg omdat er maar liefst 10 in gaan en de levensduur ook wat tegenvalt.
Zou mooi zijn als ik er een oplaadbaar accupack in kan zetten, vandaar mijn interesse.
gr Erik
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Bij het sure bord zit ook een 18650 bordje met over en ontlaadt beveiliging en balansering ivm lithium.
19v er op en hij laad zelf bij.
19v er op en hij laad zelf bij.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Gisteren de frees over de kanten gehaald en de bandschuurmachine ter hand genomen, een aantal minder mooie plekjes moet ik even vullen en dan een eerste laklaag er overheen.
Ik wilde donkere parketlak gaan gebruiken maar toen ik de box met een vochtige doek afnamen en hij iets donkerder werd vond ik het eigenlijk ook wel mooi... op zoek naar een meubellak welk hem een iets warmere tint geeft dus, daarna met matte blanke lak afwerken.
Ik wilde donkere parketlak gaan gebruiken maar toen ik de box met een vochtige doek afnamen en hij iets donkerder werd vond ik het eigenlijk ook wel mooi... op zoek naar een meubellak welk hem een iets warmere tint geeft dus, daarna met matte blanke lak afwerken.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
thxShadow schreef:Netjes hoor!
Ik ook...sjons schreef:Nice, benieuwd naar het eindresultaat...
Vwb het lakken...
Heb ik een sealer nodig om kleurverschil tegen te gaan ? Of is het bij massief hout niet zo dat de kopse kanten meer "zuigen" dan de rest ?
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Je kan het hout ook kleuren met waterbeits en daarna aflakken.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Is het zuigen dan een minder groot probleem ?richard schreef:Je kan het hout ook kleuren met waterbeits en daarna aflakken.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Nee. Kleurverschil is dan een minder probleem. Door meer of minder lagen op te zetten bepaal je hoe donker een vlak wordt. Je hebt dus zelf (beter) in de hand hoe groot een optredend kleurverschil is, alvorens je definitief aflakt.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Goeie, toevallig is de Ceta Bever in de bonus bij de GammaMarp schreef:Nee. Kleurverschil is dan een minder probleem. Door meer of minder lagen op te zetten bepaal je hoe donker een vlak wordt. Je hebt dus zelf (beter) in de hand hoe groot een optredend kleurverschil is, alvorens je definitief aflakt.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Waterbeits is wat anders dan beits van Ceta Bever. Waterbeits is alleen opgelost kleurstof en heeft geen beschermende werking. Het wordt gebruikt door meubelmakers of in de restauratie om hout te kleuren voor het wordt afgewerkt.Nooby schreef:Goeie, toevallig is de Ceta Bever in de bonus bij de Gamma
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Ai, even wat beter kijken dan.richard schreef:Waterbeits is wat anders dan beits van Ceta Bever. Waterbeits is alleen opgelost kleurstof en heeft geen beschermende werking. Het wordt gebruikt door meubelmakers of in de restauratie om hout te kleuren voor het wordt afgewerkt.Nooby schreef:Goeie, toevallig is de Ceta Bever in de bonus bij de Gamma
Thx
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Heb zelf meerdere keren met Clou waterbeits gewerkt, in mijn geval mahonie kleur. Werkt erg goed, wel even oefenen op proefstukken hoe kopse kanten zich gedragen (zuigt soms meer) en heel goed opletten met water na beitsen: iedere druppel op het oppervlak laat sporen achter.
Als je dat in acht houdt werkt het perfect én heel natuurlijk: de nerf komt heel mooi naar voren
Is oa hier te koop: https://dullerenco.nl/clou-waterbeits
Voorbeeld van het beitsen op ruw vuren:

Resultaat (slechte foto, vis hem net uit archief) na aflakken met zijdeglans blanke lak:

Kan indien gewenst wel even wat foto's van berken multiplex luidsprekers plaatsen die dezelfde beits en blanke lak gekregen hebben
Als je dat in acht houdt werkt het perfect én heel natuurlijk: de nerf komt heel mooi naar voren
Is oa hier te koop: https://dullerenco.nl/clou-waterbeits
Voorbeeld van het beitsen op ruw vuren:

Resultaat (slechte foto, vis hem net uit archief) na aflakken met zijdeglans blanke lak:

Kan indien gewenst wel even wat foto's van berken multiplex luidsprekers plaatsen die dezelfde beits en blanke lak gekregen hebben
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Nooby schreef:18650 batterijen besteld.
Oef....had je er niet beter een accu in kunnen zetten, was je sneller klaar geweest....zijn er nogal wat
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Interessant, als je wil graagBoemeltje schreef:Heb zelf meerdere keren met Clou waterbeits gewerkt, in mijn geval mahonie kleur. Werkt erg goed, wel even oefenen op proefstukken hoe kopse kanten zich gedragen (zuigt soms meer) en heel goed opletten met water na beitsen: iedere druppel op het oppervlak laat sporen achter.
Als je dat in acht houdt werkt het perfect én heel natuurlijk: de nerf komt heel mooi naar voren
Is oa hier te koop: https://dullerenco.nl/clou-waterbeits
Kan indien gewenst wel even wat foto's van berken multiplex luidsprekers plaatsen die dezelfde beits en blanke lak gekregen hebben
3 stuks, moet genoeg zijn om op normaal niveau een tijd te kunnen spelen...Toxiq schreef:Nooby schreef:18650 batterijen besteld.
Oef....had je er niet beter een accu in kunnen zetten, was je sneller klaar geweest....zijn er nogal wat
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Je zult iderdaad op zoek moeten naar een beits als je de kleuring van het hout door een natte doek mooi vindt. Beits (bescherming) en olie (verzorging) zorgen voor opleving van de houtstructuur (meer contrast), lak heeft die eigenschap minder en zorgt echt voor een afdichtende beschermlaag.
Combinatie van beits en lak zou kunnen. Over het algemeen is het dan wel mooier om een matte lak te pakken, dat blijft natuurlijker ogen dan met een glanzende lak op beits. Let ook even op de basis waarop de beits en lak zijn (water/ alkyd) Bij voorkeur hebben die dezelfde basis om afblader-problemen te voorkomen.
Combinatie van beits en lak zou kunnen. Over het algemeen is het dan wel mooier om een matte lak te pakken, dat blijft natuurlijker ogen dan met een glanzende lak op beits. Let ook even op de basis waarop de beits en lak zijn (water/ alkyd) Bij voorkeur hebben die dezelfde basis om afblader-problemen te voorkomen.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Ik denk dat waterbeits prima met alkyd kan worden afgelakt, er zit immers geen bindmiddel in waterbeits wat kan reageren met alkyd. Ik denk dat watergedragen lakken bij waterbeits een groter risico is.
Maar hoe dan ook; proefstukjes maken kan nooit kwaad.
Maar hoe dan ook; proefstukjes maken kan nooit kwaad.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Dank voor de tips, ik heb een zakje 169 licht mahonie besteld.
Vwb het aflakken zegt de site: Aflakken doet men normaliter met een oliebasis (terpentine-verdunbare) of anderzins oplosmiddelhoudende lak.
Vwb het aflakken zegt de site: Aflakken doet men normaliter met een oliebasis (terpentine-verdunbare) of anderzins oplosmiddelhoudende lak.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Goed punt, want het kan dus wel (mijn aflak werk was met watergedragen lak) maar goed opletten met het plaatsen van de roller: te hard duwen en er komt kleurstof mee waardoor je een baan kunt krijgen...richard schreef:Ik denk dat waterbeits prima met alkyd kan worden afgelakt, er zit immers geen bindmiddel in waterbeits wat kan reageren met alkyd. Ik denk dat watergedragen lakken bij waterbeits een groter risico is.
Maar hoe dan ook; proefstukjes maken kan nooit kwaad.
De CHR-70 kasten die ik gemaakt heb van beuken multiplex, gebeitst met Clou 168 donker noten staan hieronder. Dus met zijdeglans afgelakt meen in, maar goed te zien dat de nerf erg mooi naar voren komt. Vond het zelf niet te zien dat het gebeitst was ipv de oorspronkelijke houtskleur. Pakt echt mooi!
Wel erg goed opletten met lijm en zo, want dat pakt dus geen ofinder kleurstof. Goed schuren is dus echt key!





Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Oh en voor kleurechtheid even die foto's van de bovenkant pakken, ze staan zoals te zien nog al te verstoffen: je kunt wel zien waar ik mijn band overheen gehaald heb 
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
THX!Boemeltje schreef:Oh en voor kleurechtheid even die foto's van de bovenkant pakken, ze staan zoals te zien nog al te verstoffen: je kunt wel zien waar ik mijn band overheen gehaald heb
Praktisch vraagje... Kan ik de beits een aantal dagen laten staan na het maken van een teststukje ? 2 keer precies de zelfde verhouding mengen lijkt me lastig namelijk.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Net nog wat gerommeld.
Gaten voor de aux en 19v aansluiting gemaakt. Het gat voor de aux moest echt heel dun ivm weinig schroefdraad, dit ging een beetje mis en heb ik hersteld met schuurstof/houtlijm.
De pootjes kwam en ook binnen, nu heb ik alles in huis dus kan hij afgemaakt worden, enkel nog sleuven frezen in het achterpaneel voor de bedrading welke tussen de bordjes komt anders sluit het niet netjes.
Gaten voor de aux en 19v aansluiting gemaakt. Het gat voor de aux moest echt heel dun ivm weinig schroefdraad, dit ging een beetje mis en heb ik hersteld met schuurstof/houtlijm.
De pootjes kwam en ook binnen, nu heb ik alles in huis dus kan hij afgemaakt worden, enkel nog sleuven frezen in het achterpaneel voor de bedrading welke tussen de bordjes komt anders sluit het niet netjes.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Nooby schreef:THX!Boemeltje schreef:Oh en voor kleurechtheid even die foto's van de bovenkant pakken, ze staan zoals te zien nog al te verstoffen: je kunt wel zien waar ik mijn band overheen gehaald heb
Praktisch vraagje... Kan ik de beits een aantal dagen laten staan na het maken van een teststukje ? 2 keer precies de zelfde verhouding mengen lijkt me lastig namelijk.
Als je het in een goede luchtdichte pot doet zeker. Heb zelf een Hak pot gebruikt en die kast na ruim een half of zelfs een heel jaar pas gedaan: ging prima!
