Ik had al een post gemaakt op tweakers maar wilde hier ook de vraag uitzetten, de post is schaamteloos gekopieerd en wat aangepast aan hetgeen ik nu voor mezelf "bepaald" heb.
Ik wil een draagbaar geluidsding maken welke ik kan gebruiken aan het water, in de tuin, op vakantie enz, niet mee naar festivals om loeihard te pompen maar om lekker muziek aan te kunnen hebben op de achtergrond en wat soms ook wat harder kan als ik daar zin in heb, geluidskwaliteit is belangrijk.
Eisen:
- 1 man portable
- Goed geluid
- lange adem, middag/avondje aan 't water moet hij wel kunnen halen.
- Bluetooth
- Jack aansluiting
- volume regelbaar
- aan/uit schakelaar
- indicatie led
Vorm
- Een draagbare "radio" maken ala retro boombox met een "chique" draagriem, vrij hoog breed en ondiep.
zoiets dan dus:
- Een wat meer typische speaker maken zoals je ze vaker ziet
Dit vind ik een mooi voorbeeld, poort niet maar dat kan altijd anders...
Deze vind ik wel erg mooi maar is wat lomp en de vorm lijkt me onhandig om als portable te gebruiken, hiervoor is de overnight sensation als basis gebruikt.
Ik neig naar een balk zeg maar gelijke hoogte en diepte en breed.
Driver keuze:
Ik denk al een tijdje na hier over en ergens jeukt het om een 2.1 box te maken met 2 fullrange drivers en een kleine laag driver.
Nu zijn er legio fullrange drivers te vinden en lees ik her en der goede dingen over verschillende modellen TB en HIVI in 3", welke drivers zou ik zeker moeten overwegen en waar zou ik dan op moeten letten ?
Welke driver kan ik als "sub" gebruiken ? Ik lees her en der wel wat over de Tangband W6-1139SIF en nog een aantal...
Jag (naam op dit forum weet ik niet) op tweakers gaf aan dat bij goed simuleren de fullrange en sub goed kunnen aansluiten, hoe doe ik dit ? kan ik beiden in Winisd ? en hoe zie ik dan dat 't op elkaar aansluit ?
Aansturen
De versterking word ook een "dingetje" ga ik voor een onbekend 2.1 bordje of ga ik voor wat bekender materiaal en moet en een crossover/lowpass gemaakt worden, aangezien ik volledig bleu ben op dit gebied word dat nog wat zeg maar...
Materiaal
Als materiaal leek ecoboard me wel leuk, dit is geperst agrarisch afval zoals tarwe.
Een speaker die hiermee gemaakt is is deze van thodio, ik zou hem dan donker willen lakken...
Ik wil de speaker zo clean mogelijk houden, volume, aan/uit en evt een ledje om aan te geven of hij aan staat.
Last but not least, budget... Ik had 150 euro in gedachten maar dit zal afhankelijk van keuzes 2.0/2.1 bestaand ontwerp monitor oid of fullrange ed best flexibel zijn...
Tijd heb ik ZAT, leuk om een en ander uit te zoeken en uiteindelijk een spelend geheel te hebben.
Benodigdheden
- versterker
- accu LiPo
- bluetooth module
- lader
- speakers
- hout
- pot meter
- aan uit schakelaar
- led
- aansluit grut
- evt filter materiaal
- ...?
Nog een aantal vragen:
- Wat vinden jullie van het id een bestaand 2 weg ontwerp te gebruiken ?
- Wat vinden jullie van het id 2.1 te willen spelen ?
- Welke drivers zouden jullie aanraden ?
- Ivm ontbrekende ts gegevens van auto speakers is een goede kist er omheen bouwen lastig denk ik ?
- Mis ik nog iets op mijn lijst ?
Alvast bedankt voor jullie input!