DIY C1 met weinig karakter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Thomox »

Leobus schreef:
Waarom gebruik je rampamoeren of inslagmoeren als je er aan de achterkant gewoon bij kunt? Je kan toch gewoon boutjes gebruiken en er een gewone moer opdraaien. Inslagmoeren..... Pff, het zal niet de eerste zijn die mee gaat draaien en een gat in je houtwerk graaft. In een kast is dat een drama. Moet je de kop van de bout eraf boren. En die wil dan ook weer vrolijk mee draaien. Ik gebruik ze zelf helaas wel, maar heb ze goed vast gelijmd. Maar dan nog.....

Groet,
Leobus
Ik heb inderdaad besloten in ieder geval voor de mid gewoon met een bout/moer verbinding te gaan werken! De enige reden dat ik voor inslagmoeren had gekozen is dat het niet 'uitsteekt'.
jeroen_d schreef:
Hoe dik maak je de schotten nu? Ik heb geloof ik aangegeven dat het aan te bevelen is om ze dubbeldik te maken, tot maximaal 32mm. Dat maakt de baffle in een klap bijzonder veel steviger.
Ik heb ze 18mm dik genomen. Ik heb eigenlijk ook niet meegekregen dat ze tot 32 mm dik mogen zijn. Maar ze worden inclusief (metaal)snij/laserwerk ook 22 mm (18 + 4 plaatwerk).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Pjotr »

Thomox schreef:

Ik heb inderdaad besloten in ieder geval voor de mid gewoon met een bout/moer verbinding te gaan werken! De enige reden dat ik voor inslagmoeren had gekozen is dat het niet 'uitsteekt'.
Als je niet wilt at het uitsteekt dan zou ik zeker voor patentmoeren gaan:
DV_8_7750442_02_4c_DE_20120913151747.jpg
Zijn er ook in verzonken variant en zijn een stuk netter dan inslagmoeren.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door vastwelgoed »

jeroen_d schreef:
Als de breedte van de baffle 32cm is dan heb je ruimte om 32mm naar binnen te bouwen. Je houdt dan 32-3,2-3,2=25,6cm over voor filter en woofers.
Oke, lijkt mij een prima verbetering; het loont toch de moeite om niet meteen te willen beginnen...
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Thomox »

Hmm... ik ben ondertussen een paar dagen aan het luisteren, de boel staat in lijmklemmen geklemd zonder lijm.

Wel de achterkant wat beschadigd met de afschuinfrees, het lager lag te diep :boos: Heb het goed opgeschuurd, houtlijm ertussen en vervolgens MDF stof erop geblazen, nu bijna niks meer van te zien.. mooi spul dat mdf :bakkie:

sneak preview :)
IMG_20180526_133224_HDR.jpg
IMG_20180602_175304_HDR.jpg
IMG_20180602_175336_HDR.jpg
IMG_20180603_181839_HDR.jpg
En een zelfbouw interlinkje :)
IMG-20180527-WA0005.jpeg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Zweitse »

Mag ik vragen hoe je de bedrading van de AMT gaat aanleggen in de gelijmde baffle? Of ga je de baffle verlijmen met gemonteerde AMT?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Thomox »

Ja dat is een goede vraag :mrgreen: daar twijfel ik nog heel erg over... Na de verlijming is het wel erg permanent idd :think: Tips?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Zweitse »

Ik zit zelf te denken om aquarium luchtslang met een stuk touw erin in de baffle te verlijmen waardoor je later de kabel kan trekken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Leeuwarden »

En hoe vind je ze klinken na een aantal dagen?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Thomox »

Ik vind ze werkelijk fantastisch, echt niet te geloven \:D/

Op dit moment draaien ze op m'n Onkyo tx-sr508 receiver met als bron een pi3 met Hifiberry dac. Daarbij heb ik het kamercorrectie (audyssey) programma doorgelopen van de Onkyo. Werkelijk alle muziek opnieuw ontdekken, uren luisteren :bakkie:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Leeuwarden »

Cool!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Leeuwarden »

Hoe groot is de ruimte waar jij in speelt?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Thomox »

De huidige ruimte waarin ze spelen is 3.3m x 6.5m. Ze staan te spelen in de lengte van de ruimte, ongeveer 2 meter uit elkaar en 0.5 meter vanaf de achterkant van een glazen deur.

Ik heb dit weekend de speakers beter opgesteld, de bank verschoven, de speakers iets meer dan 2m uit elkaar gezet. Dat leverde een enorme verbetering op!

Wat dat betreft valt er in de ruimte nog veel te behalen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb ze gister naar de garage verbannen. Ik kreeg er in de woonkamer (4x9) geen goed geluid uit. Dan eerst maar in laten spelen. In de garage (3x5,5 en behoorlijk vol) klonk het heel anders. Het staat nu dik 24 uur te spelen en het klinkt alweer anders. Morgen gaan ze voor de tweede poging de woonkomer weer in...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Walt »

Check voor de zekerheid nog even of alles goed in fase staat.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Zweitse »

Leeuwarden schreef:
Ik heb ze gister naar de garage verbannen. Ik kreeg er in de woonkamer (4x9) geen goed geluid uit. Dan eerst maar in laten spelen. In de garage (3x5,5 en behoorlijk vol) klonk het heel anders. Het staat nu dik 24 uur te spelen en het klinkt alweer anders. Morgen gaan ze voor de tweede poging de woonkomer weer in...
Dat klinkt nog niet echt positief.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb meer speakers gehad die een beetje tijd nodig hadden. Komt vast goed...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Shadow »

Tuurlijk wel :rock:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Thomox »

Oei Jan, die indruk heb ik zelf helemaal niet... Wat mis je aan het geluidsbeeld?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Leeuwarden »

Even voor de volledigheid: Mijn C1's zijn nu (min of meer) volledig ingespeeld. In mijn woonkamer moet ik een opstelling maken waarbij mijn laag behoorlijk in het niets opgaat. Uiteraard heb ik er iets mee geschoven en, na een tip van Jeroen, nog veel meer mee geschoven. Dat hielp! Alleen jammer dat ik op die plek geen speakers kwijt kan. We (mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, en ik) moeten even kijken hoe we dit gaan oplossen. Hopelijk komen we eruit.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door anonamemouse »

Leeuwarden schreef:
We (mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, en ik) moeten even kijken hoe we dit gaan oplossen. Hopelijk komen we eruit.
Het is te hopen. Anders zal je haar moeten laten gaan... :|
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Zweitse »

Mag ik hier uit opmaken dat de luidsprekers wel van wat ruimte houden?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Leeuwarden »

Zweitse schreef:
Mag ik hier uit opmaken dat de luidsprekers wel van wat ruimte houden?

Je 'moet' ze op de goede plaats zetten...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Leeuwarden »

anonamemouse schreef:
Leeuwarden schreef:
We (mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, en ik) moeten even kijken hoe we dit gaan oplossen. Hopelijk komen we eruit.
Het is te hopen. Anders zal je haar moeten laten gaan... :|

Ik dreig gewoon met 24 uur (!!!) geen sex, dan draait ze wel bij.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Shadow »

Of dat je haar uiteindelijk moet verplaatsen naar de garage en je hobby in de woonkamer voortzet :rofl:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY C1 met eigen karakter

Bericht door Thomox »

Wat is de impedantie eigenlijk zonder correctie? En wat met correctie?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”