Led driver
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Led driver
Hoi Forum Leden,
Hier een afbeelding van een Led driver die in mijn buitenlamp zit, nu probeer ik er achter te komen zonder te hoeven te gaan meten wat het opgenomen vermogen is als de Led driver op half van het vermogen is ingesteld.
Beetje verwarrend al die info er staat 33 watt 37 watt en 17 watt bij half vermogen, maar de Led driver verstookt natuurlijk ook nog een aantal watt`s.
Groet,
Pim
Hier een afbeelding van een Led driver die in mijn buitenlamp zit, nu probeer ik er achter te komen zonder te hoeven te gaan meten wat het opgenomen vermogen is als de Led driver op half van het vermogen is ingesteld.
Beetje verwarrend al die info er staat 33 watt 37 watt en 17 watt bij half vermogen, maar de Led driver verstookt natuurlijk ook nog een aantal watt`s.
Groet,
Pim
Re: Led driver
37W in en 33W uit verondersteld 3300/37=89% rendement.
Nu is het rendement meestal maximaal bij de grootste belasting, zal wel slechter zijn bij 17W.
Hoeveel staat er niet bij.
Benaderend kun je stellen, eigen gebruik 37-33=4W. Zou dan bij 17W +4=21W zijn. En een rendement van 1700/21=81%.
Anne
Nu is het rendement meestal maximaal bij de grootste belasting, zal wel slechter zijn bij 17W.
Hoeveel staat er niet bij.
Benaderend kun je stellen, eigen gebruik 37-33=4W. Zou dan bij 17W +4=21W zijn. En een rendement van 1700/21=81%.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Led driver
Hoi Anne,
Bedankt, daar kan ik wat mee.
Is niet bepaalt zuinig, er was een spaarlamp van 9 watt aanwezig, die is vervangen voor deze 21 watt (in het gunstige geval) kan wat meer zijn.
Groet,
Pim
Bedankt, daar kan ik wat mee.
Is niet bepaalt zuinig, er was een spaarlamp van 9 watt aanwezig, die is vervangen voor deze 21 watt (in het gunstige geval) kan wat meer zijn.
Groet,
Pim
Re: Led driver
Neem aan dat dit een geschakelde voeding is, dus dan is het verbruikte vermogen ook afhankelijk van de belasting die er aan hangt. Weet je wat voor led er in de lamp zit?
Vergelijk je niet ook appels en peren als je een 9W spaarlamp vergelijkt met een 17W led? Lees: de led zal 'iets' meer lichtopbrengst hebben?
Vergelijk je niet ook appels en peren als je een 9W spaarlamp vergelijkt met een 17W led? Lees: de led zal 'iets' meer lichtopbrengst hebben?
Re: Led driver
Het is idd niet erg duidelijk wat er in 't echt gebeurt.De tekst waarschuwt de led's pas aan te sluiten nadat de voeding een tijdje uitstaat.Doet vermoeden dat een elco opgeladen wordt tot max spanning (48V?) zonder belasting.Met belasting stopt het stijgen van de spanning als de bedoelde stroom is bereikt.
Die 17W of 33W gelden dan voor een stel seriegeschakelde led's met een totaal van 48V.Dwz zo'n 12...14 led's in serie.
350mA is ~17W bij 48V en evenzo 700mA geeft ~33W.
Met minder led's komt je niet aan 48V en dan ook minder vermogen bij die 350mA of 700mA.Wat de weerslag op het gebruik is ???
Verhaal op de foto is, zo te zien, ook niet volledig.
Anne
Die 17W of 33W gelden dan voor een stel seriegeschakelde led's met een totaal van 48V.Dwz zo'n 12...14 led's in serie.
350mA is ~17W bij 48V en evenzo 700mA geeft ~33W.
Met minder led's komt je niet aan 48V en dan ook minder vermogen bij die 350mA of 700mA.Wat de weerslag op het gebruik is ???
Verhaal op de foto is, zo te zien, ook niet volledig.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Led driver
Hoi Anne/Bean,
Wat betreft de 9 watt spaarlamp bedoel ik dat het verbruik wel behoorlijk omhoog is gegaan, wat lichtopbrengst ook maar dat is nu net weer te veel,als de schakelaar voor half vermogen er niet had opgezeten hadden de meeste mensen de lamp nu uit gezet, terwijl op half vermogen er nog steeds te veel licht is.
Er zitten 3 led stripjes naast elkaar.
Hier nog wat info van de lampen.
Groet,
Pim
Wat betreft de 9 watt spaarlamp bedoel ik dat het verbruik wel behoorlijk omhoog is gegaan, wat lichtopbrengst ook maar dat is nu net weer te veel,als de schakelaar voor half vermogen er niet had opgezeten hadden de meeste mensen de lamp nu uit gezet, terwijl op half vermogen er nog steeds te veel licht is.
Er zitten 3 led stripjes naast elkaar.
Hier nog wat info van de lampen.
Groet,
Pim
Re: Led driver
Of je op vol vermogen mag zetten hangt van het soort led af.Stel dat er niet meer dan 350mA door mag dan gaan ze stuk bij 700mA.PimDriessen schreef:Hoi Anne/Bean,
Wat betreft de 9 watt spaarlamp bedoel ik dat het verbruik wel behoorlijk omhoog is gegaan, wat lichtopbrengst ook maar dat is nu net weer te veel,als de schakelaar voor half vermogen er niet had opgezeten hadden de meeste mensen de lamp nu uit gezet, terwijl op half vermogen er nog steeds te veel licht is.
Drie strips parallel is niet aan te raden, een nogal onzekere stroomverdeling.In serie is goed zolang er niet meer 12 led's in totaal zijn.Er zitten 3 led stripjes naast elkaar.
Voor minder licht mag je wel led's kortsluiten, zolang er minstens drie in serie blijven.Wat dat doet met het rendement ?? zal er niet beter op worden.
??? Zie enkel de voedingHier nog wat info van de lampen.
Anne
Re: Led driver
Het is niet erg duidelijk. Kan ook gewoon een reguliere constant current-out ledvoeding zijn die omschakelbaar is tussen de 350mA en 700mA. Max uitgangsspanning is dan 48V. Past zich automatisch aan de leds aan mits ze de stroom kunnen hebben.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Led driver
Hoi Anne/Pjotr,
Het is inderdaad een voeding die schakelbaar is tussen 350 en 700 mA, dat maakt een redelijk groot verschil, maar nog niet groot genoeg.
Ben met de fabrikant aan het mailen geweest, die had het over andere led drivers, maar toen hij om het aantal lampen vroeg en daar het aantal van 70 op terug kreeg, heb ik geen reactie meer gehad, we wachten het rustig af.
Hier nog iets over de lamp.
Groet,
Pim
Het is inderdaad een voeding die schakelbaar is tussen 350 en 700 mA, dat maakt een redelijk groot verschil, maar nog niet groot genoeg.
Ben met de fabrikant aan het mailen geweest, die had het over andere led drivers, maar toen hij om het aantal lampen vroeg en daar het aantal van 70 op terug kreeg, heb ik geen reactie meer gehad, we wachten het rustig af.
Hier nog iets over de lamp.
Groet,
Pim
Re: Led driver
Met dat cobalt gedoe schiet ik niks op.
Gaat om hoeveel led's in serie, de max toelaatbare stroom en de spanningsval.
Je zou dus drie strippen parallel zetten op de voeding? Kan misschien anders (twee in serie bijv.)maar hoe dat zit met 70 stuks ? Niet deelbaar door drie !
Anne
Gaat om hoeveel led's in serie, de max toelaatbare stroom en de spanningsval.
Je zou dus drie strippen parallel zetten op de voeding? Kan misschien anders (twee in serie bijv.)maar hoe dat zit met 70 stuks ? Niet deelbaar door drie !
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Led driver
Hoi Anne,
Dat heb ik niet duidelijk genoeg gemaakt, het gaat om 70 armaturen die in mijn straat hangen, zal vanavond even mijn lamp open`schroeven om een paar goede foto s te maken van de led strips.
Groet,
Pim
Dat heb ik niet duidelijk genoeg gemaakt, het gaat om 70 armaturen die in mijn straat hangen, zal vanavond even mijn lamp open`schroeven om een paar goede foto s te maken van de led strips.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Led driver
Hoi Anne,
Hier een paar foto`s van de 3 led stripjes, heb ook maar even de spanning die staat aan de uitgang van de voeding gemeten.
Op vol vermogen meet ik 26 volt en op half vermogen staat er 25 volt, dat is minder dan verwacht.
Kan ik zonder problemen er een energiemeter aan hangen, hierbij de manier waarop ik het in gedachte heb.
Groet,
Pim
Hier een paar foto`s van de 3 led stripjes, heb ook maar even de spanning die staat aan de uitgang van de voeding gemeten.
Op vol vermogen meet ik 26 volt en op half vermogen staat er 25 volt, dat is minder dan verwacht.
Kan ik zonder problemen er een energiemeter aan hangen, hierbij de manier waarop ik het in gedachte heb.
Groet,
Pim
Re: Led driver
Zouden dan 7 led's in serie kunnen zijn.Met drie strippen een total van 21.
Als je er bijv twee overbrugt (kortsluit) blijven er vijf over voor zo'n 18,5V en minder licht.
Wel bij alle drie dan, anders gaat de stroom enkel door de kortste.
Staat er op de led zelf nog een typenr.? Daar is misschien wel iets zinnigs van te vinden.
Anne
Als je er bijv twee overbrugt (kortsluit) blijven er vijf over voor zo'n 18,5V en minder licht.
Wel bij alle drie dan, anders gaat de stroom enkel door de kortste.
Staat er op de led zelf nog een typenr.? Daar is misschien wel iets zinnigs van te vinden.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Led driver
Hoi Anne,
Je bedoelt per strip 7 leds × 3 strips = 21 leds.
Maar een led werkt toch op ongeveer 2,3 volt dat zou dan ongeveer 48 Volt moeten zijn, maar hoe kan er dan 26 Volt en
25 Volt staan.
Jij bedoelt om een strip met een draad te overbruggen zodat er nog 2 strips blijven branden, bedoel je dat?.
Groet,
Pim
Je bedoelt per strip 7 leds × 3 strips = 21 leds.
Maar een led werkt toch op ongeveer 2,3 volt dat zou dan ongeveer 48 Volt moeten zijn, maar hoe kan er dan 26 Volt en
25 Volt staan.
Jij bedoelt om een strip met een draad te overbruggen zodat er nog 2 strips blijven branden, bedoel je dat?.
Groet,
Pim
Re: Led driver
Witte led's hebben meestal iets van 3,5 ... 3,8V nodig.Daarom 7 verondersteld voor 25 ... 26V.
Omdat je zegt drie strips te gebruiken, zullen er wel van elk twee aansluitingen naar de voeding lopen.
Overbruggen van één strip zou dan voeding kortsluiten betekenen.
Met overbruggen van led's van een strip is de strip inkorten.
Anne
Omdat je zegt drie strips te gebruiken, zullen er wel van elk twee aansluitingen naar de voeding lopen.
Overbruggen van één strip zou dan voeding kortsluiten betekenen.
Met overbruggen van led's van een strip is de strip inkorten.
Anne
Re: Led driver
Volgens mij is dit de betreffende driver: http://nl.farnell.com/harvard/cl700s-24 ... dp/1761445
Is inderdaad een constant current driver met 88% efficiëntie.
Dus in de lage stand loopt er 350mA en wordt de spanning teruggeregeld naar de door jou gemeten 25V, dus 8,75W bij 88% efficiënte dus 10W verbruik.
Is inderdaad een constant current driver met 88% efficiëntie.
Dus in de lage stand loopt er 350mA en wordt de spanning teruggeregeld naar de door jou gemeten 25V, dus 8,75W bij 88% efficiënte dus 10W verbruik.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Led driver
Hoi Anne,
De 3 strips staan in serie, zoals in dit schema, elke led is hier dan een strip.
Groet,
Pim
De 3 strips staan in serie, zoals in dit schema, elke led is hier dan een strip.
Groet,
Pim
Re: Led driver
Is dit dan de hele strip, of staan er zo meer op ?PimDriessen schreef:Hoi Anne,
De 3 strips staan in serie, zoals in dit schema, elke led is hier dan een strip.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Led driver
Hoi Anne,
Er zitten 3 van die strips naast elkaar in serie, aan de linkerkant zwarte - draad en aan de rechterkant de rode + draad.
Vraag me niet waarom ze aan de linkerkant de led strip doorverbinden met een rode draad, en aan de rechterkant de led strip met een zwarte draad.
Groet
Pim
Er zitten 3 van die strips naast elkaar in serie, aan de linkerkant zwarte - draad en aan de rechterkant de rode + draad.
Vraag me niet waarom ze aan de linkerkant de led strip doorverbinden met een rode draad, en aan de rechterkant de led strip met een zwarte draad.
Groet
Pim
Re: Led driver
Drie maal drie dus negen van die blokjes op 25V (bij 350mA).Geeft 25/9 = 2,8V.
In zo'n blokje zou dan één led zitten, wel een bijzonder lage spanning voor wit.
Je kunt dan blokjes kortsluiten voor minder licht.Gaat de spanning uit de voeding omlaag.
Mag zakken tot 9V staat er, dan mag je er niet meer kortsluiten dan vijf om er vier over te houden (4x2,8 = 11,2V want 3x2,8 = 8,4V is te weinig) voor minder licht.
Rendement zal er niet beter op worden al neemt het verbruik vermoedelijk wel af.
Anne
In zo'n blokje zou dan één led zitten, wel een bijzonder lage spanning voor wit.
Je kunt dan blokjes kortsluiten voor minder licht.Gaat de spanning uit de voeding omlaag.
Mag zakken tot 9V staat er, dan mag je er niet meer kortsluiten dan vijf om er vier over te houden (4x2,8 = 11,2V want 3x2,8 = 8,4V is te weinig) voor minder licht.
Rendement zal er niet beter op worden al neemt het verbruik vermoedelijk wel af.
Anne
Re: Led driver
Strips zijn standaard 12V of 24V, 12V komt het meeste voor. Maar 5V komt ook wel eens voor. Er zitten altijd verdeel weerstanden in serie met de LED's op de strip. Je kunt er dus 1 - 4 van 12V in serie op aansluiten of 1 - 2 van 24V.
Re: Led driver
Hij heeft er drie in serie staan met 25V bij 350mA en 26V bij 700mA, geeft een Ri van 1/3 Ω.
Ofwel 1/9 Ω per strip, lijkt niet veel op een serieweerstand.
Anne
Ofwel 1/9 Ω per strip, lijkt niet veel op een serieweerstand.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Led driver
Hoi Anne/Pjotr/ Bean,
Om er achter te komen wat het vermogen van de ledlamp is, dacht ik om hem te meten met de PeakTech Energie meter, type 9024.
Daar heeft de Led Driver schakeling toch geen moeite mee?.
Groet,
Pim
Om er achter te komen wat het vermogen van de ledlamp is, dacht ik om hem te meten met de PeakTech Energie meter, type 9024.
Daar heeft de Led Driver schakeling toch geen moeite mee?.
Groet,
Pim
Re: Led driver
Als die "16" het verbruik is dan is het rendement maar 50% zo. (25V x 350mA = ~8W)
Anne
Anne
Re: Led driver
Is meestal zo bij gedeeltelijke belasting. Maarreh, wat is nou eigenlijk de bedoeling van dit alles?
