Hypex Fusion Plate amps
Moderator: Beheerdersteam
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Hypex Fusion Plate amps
Dat is mijn vraagds23man schreef:Waarom zou daar verschil in zitten?
Als er qua dsp geen verschil zit in de aanpassing van de curve, dan laat ik de waveguide zitten en ga ik gewoon voor een vlakke baffle. Wel zo makkelijk.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Fusion Plate amps
Dat is het verkeerde uitgangspunt. Je moet kijken naar het verschil in afstraalgedrag van de tweeters en daar een keus uit maken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex Fusion Plate amps
waveguide zorgt er ook voor dat je lager kan crossen met de tweet
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Hypex Fusion Plate amps
Ik ben aan hetmailen met de russische ontwerper, maar die raad minimaal 1800Hz aan vanwege de steigende vervorming. Ook met een 4de orde LR filter.
In het originele ontwerp van de OBL-15 (andere tweeter) is het een L4R op 2000Hz. Ik kan straks luisteren wat mooi is. Ga 1800Hz zeker proberen.
De waveguide is voor de tweeter geen must, meer een goed verstopte optie in de usa site. Alle metingen zijn ook zonder waveguide. Afstraalgedrag met waveguide kan ik dus weinig over zeggen.
Hier is een implementatie zonder waveguide: http://www.troelsgravesen.dk/ATiRi.htm#MEASUREMENTS
Waveguide was voor mij een optie om de time alignement te regelen. Maar kan dat ook in de software regelen.
Voor nu een vlakke baffle, kijken/meten/horen hoe dat gaat.
Indien nodig (later) een waveguide.
Mocht de mid-tweeter integratie helemaal niet goed komen kan ik zelfs nog naar de originele tweeter met waveguide over zonder de boel helemaal opnieuw te moeten maken.
In het originele ontwerp van de OBL-15 (andere tweeter) is het een L4R op 2000Hz. Ik kan straks luisteren wat mooi is. Ga 1800Hz zeker proberen.
De waveguide is voor de tweeter geen must, meer een goed verstopte optie in de usa site. Alle metingen zijn ook zonder waveguide. Afstraalgedrag met waveguide kan ik dus weinig over zeggen.
Hier is een implementatie zonder waveguide: http://www.troelsgravesen.dk/ATiRi.htm#MEASUREMENTS
Waveguide was voor mij een optie om de time alignement te regelen. Maar kan dat ook in de software regelen.
Voor nu een vlakke baffle, kijken/meten/horen hoe dat gaat.
Indien nodig (later) een waveguide.
Mocht de mid-tweeter integratie helemaal niet goed komen kan ik zelfs nog naar de originele tweeter met waveguide over zonder de boel helemaal opnieuw te moeten maken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex Fusion Plate amps
een waveguide verandert ook de response van de tweeter, en de afstraling. ga je later van zonder naar met wg, dan begin je qua filtering weer opnieuw.
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Hypex Fusion Plate amps
Klopt, maar daar hebben we dan de dsp voorHenkjan schreef:een waveguide verandert ook de response van de tweeter, en de afstraling. ga je later van zonder naar met wg, dan begin je qua filtering weer opnieuw.
Re: Hypex Fusion Plate amps
Volgens mij maakt het niet uit, zo lang je niet heel extreem hoeft te filteren.
Re: Hypex Fusion Plate amps
Mijn persoonlijke ervaring met een lager crossoverpunt voor tweeters is dat het de natuurlijkheid van het geluid niet ten goede komt. dome, hoorn, waveguide icm dome, ribbon, (~<2000hz oid, beetje afhankelijk van het formaat van het membraam van de unit). Maar als je ernaar luistert klopt er in mijn oren domweg iets niet. (daar heb ik mijn verrekte handige filterkastjes voor gemaakt, om vlot een a/b stereo vergelijking te doen. Maar goed, iedereen zal zijn eigen voorkeur hebben).waveguide zorgt er ook voor dat je lager kan crossen met de tweet
Het is belangrijk dat het afstraalgedrag van het mid/hoog (en in zekere mate het laag) een gelijke afname in db's hebben onder een gegeven hoek.
Re: Hypex Fusion Plate amps
Dat maakt naar mijn idee ook dat het makkelijker "los" van de luidspreker komt met een wave guide.
Het afstraal gedrag is naar mijn idee iets anders als de fase lineariteit of frequentie curve.
Het zal eerder het karakter van de tweeter beïnvloeden heb ik zo het idee.
Het afstraal gedrag is naar mijn idee iets anders als de fase lineariteit of frequentie curve.
Het zal eerder het karakter van de tweeter beïnvloeden heb ik zo het idee.
Re: Hypex Fusion Plate amps
Ik zat ergens anders op het forum laatst te stoeien met een soortgelijke vraag over dat tweeters soms bewust uit fase aangesloten worden en soms zelf uit fase spelen. Toen kwam ik uiteindelijk op een artikel die wel degelijk pleite voor time alligned baffles omdat elke filter een bepaald (meestal ongewenst) effect heeft op de fase van het signaal. Maar goed, of dat allemaal hoorbaar is bij wat subtiele filters daar verschillen de meningen volgensmij over. Sommigen willen daarom alleen maar IIR FIR filters.
Edit: Oepsie.
Edit: Oepsie.
Laatst gewijzigd door dynamike op ma 14 mei 2018, 7:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex Fusion Plate amps
FIR bedoel je juist? Op zich kan ik mij goed vinden in de 6db/oct filtering voor een tweeter, wat in de praktijk toch al op een wat steilere filtering aankomt als je de natuurlijke afval van de tweeter meeneemt. Gevaar zit hem er dan weer in dat je ervoor zorgt dat het filterpunt dusdanig hoog ligt dat de tweeter niet teveel laag voor zijn kiezen krijgt.
Ik was er een tijd geleden mee bezig; had er contact over met een fransman die iets leuks had; rephase, Thomas heette de heer in kwestie, kwam hem tegen op een US forum, (handle POS) waarbij hij mij aanschoot of ik een paar aluminium versterkerplaten voor hem wilde maken. Heb het filter zelf nooit gehoord, maar de achterliggende gedachte sprak mij wel aan) dat je de fase-verdaaiingen in je filter weer bij de bron aanbood in tegenfase, om zo het eindresultaat weer in de pas te laten lopen. Rephase, zo heet het.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -tool.html
het is een samenhang tussen afstraalgedrag, fasereinheid en lineariteit in de frequentiecurve. Met een subtiele afloop van een db of 3 a 4 van het laag naar het hoog.
Ik was er een tijd geleden mee bezig; had er contact over met een fransman die iets leuks had; rephase, Thomas heette de heer in kwestie, kwam hem tegen op een US forum, (handle POS) waarbij hij mij aanschoot of ik een paar aluminium versterkerplaten voor hem wilde maken. Heb het filter zelf nooit gehoord, maar de achterliggende gedachte sprak mij wel aan) dat je de fase-verdaaiingen in je filter weer bij de bron aanbood in tegenfase, om zo het eindresultaat weer in de pas te laten lopen. Rephase, zo heet het.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -tool.html
het is een samenhang tussen afstraalgedrag, fasereinheid en lineariteit in de frequentiecurve. Met een subtiele afloop van een db of 3 a 4 van het laag naar het hoog.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Fusion Plate amps
Fir filters hebben niets te zoeken in een luidspreker qua crossovers en amplitudecorrectie. Een luidspreker is een minimum phase device ( fase is gerelateerd aan de frequentieverloop), een IIR is dat ook en corrigeert de fase weer.
Het mooist is om met 24db LR filters te werken, tellen mooi op mits je de time alignment goed hebt. Als je actieve speakers bekijkt ( pro en consumer), zie je dat er nooit met slappe hellingen wordt gewerkt. In de JBL M2 studio monitor wordt de woofer zelfs met 48db gefilterd en de hoorn 36db+6db ( zit een beveiligingscondensator in).
Het mooist is om met 24db LR filters te werken, tellen mooi op mits je de time alignment goed hebt. Als je actieve speakers bekijkt ( pro en consumer), zie je dat er nooit met slappe hellingen wordt gewerkt. In de JBL M2 studio monitor wordt de woofer zelfs met 48db gefilterd en de hoorn 36db+6db ( zit een beveiligingscondensator in).
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Hypex Fusion Plate amps
Mischien toch maar gewoon de waveguide doen.
Ik heb een CNC machine bestand gekregen ( .3dm bestand). De waveguide kan je van hout maken.
Doorsnede 110mm en dikte 15mm.
Is er op het forum wellicht iemand die beschikking heeft over een CNC machine?
Ik heb een CNC machine bestand gekregen ( .3dm bestand). De waveguide kan je van hout maken.
Doorsnede 110mm en dikte 15mm.
Is er op het forum wellicht iemand die beschikking heeft over een CNC machine?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex Fusion Plate amps
http://forum.zelfbouwaudio.nl/memberlis ... file&u=647ds23man schreef:Freeskees.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex Fusion Plate amps
ds23man schreef:...... ( zit een beveiligingscondensator in).
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Hypex Fusion Plate amps
Thnx.
Ga hem een pb sturen.
Ik ga ook een condensator voor beveiliging gebruiken.
Ga hem een pb sturen.
Ik ga ook een condensator voor beveiliging gebruiken.
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
