Anthology speaker build

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

Goedenavond,

Zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben Harm, 39 jaar en ben al een aantal jaar geïnteresseerd in DIY audio. Heb ook vaak op dit forum rondgesnuffeld en nu besloten om me ook aan te melden. :D
Ben in het verleden met name bezig geweest met verstekers echter door tijdgebrek niets afgemaakt. Zo liggen er nog printjes voor een Pass F5 en nog 2 printjes voor stereo DX-Blame supercharged. Met die laatste ga ik weer verder zodra de speakers af zijn.

Wilde al een tijd zelf speakers bouwen die mijn Dali's moeten gaan vervangen. Heb veel op de site van oa Troels rondgekeken maar ben uiteindelijk bij http://www.speakerdesignworks.com uitgekomen. In eerste instantie wilde ik de Statement II gaan bouwen maar die zijn veel te groot.
Het zijn dus de Anthology's geworden. Waarom? Niet al te duur (om mee te beginnen) en wat ik zo lees klinken ze goed. Verder is het eigenlijk een sprong in het diepe.
Ik wilde echter kasten met gebogen zijwanden omdat ik dit mooier vind. Heb van een member van htguide cad files ontvangen van de statements II uitgevoerd in de curved variant.

FVoor de filters ga ik mundorf weerstanden, Audyn Caps en Erse Audio spoelen gaan gebruiken.

Hieronder wat foto's van de build tot nu toe
16-4-2018-1.jpg
16-4-2018-2.jpg
16-4-2018-4.jpg
DSC_0295.jpg
DSC_0302.jpg
DSC_0343.jpg

Ik zal dit topic verder aanvullen zodra er weer vorderingen gemaakt zijn. 8)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Anthology speaker build

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Harm. Mooie binnenkomer zo :goedzo:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Anthology speaker build

Bericht door RobertD »

Welkom!! Dat ziet allemaal netjes uit hoor!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Anthology speaker build

Bericht door Henkjan »

Ha die Harm, welkom hier!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Anthology speaker build

Bericht door Shadow »

Welkom, lekker bezig!
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Anthology speaker build

Bericht door meanman64 »

Welkom hier ! Mooie kasten trouwens .
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Anthology speaker build

Bericht door Douwe84 »

Een goed begin is het halve werk! welkom :)
Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Re: Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

Dank allen!

Beide kasten hebben nu 2 lagen buigtriplex aan 1 zijde van de kasten, vanwege droogtijd een tijdrovend klusje. Inmiddels ook de binnenkant van de kasten in de primer gezet.
Aan beide kanten komt 3x 7mm triplex, zodra de 3e er op zit zal ik draden moeten gaan trekken omdat het waarschijnlijk lastig gaat worden om de kabels er achteraf doorheen te trekken ivm de mid tunnels.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Anthology speaker build

Bericht door ray5150 »

Mooi werkstuk, en een mooie werkruimte. :goedzo:
Welkom op het forum bij deze.
Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Re: Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

Laatste tijd niet zoveel tijd gehad om verder te gaan met de luidsprekers.
Beide kasten zitten nu in elkaar en de eerste laag plamuur zit erop. :wink:

Ik zit erover te denken om de randen van een radius te gaan voorzien. Welke radius zou het beste zijn? :?:
Bijlagen
img_20180624_102826.jpg
img_20180705_185941.jpg
aspie3
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 19:06

Re: Anthology speaker build

Bericht door aspie3 »

Ziet er nu al goed uit! Laat staan als het straks afgewerkt is :)

Voor de radius aan de voorkant geld over het algemeen hoe groter de radius hoe beter het diffraction tegen gaat. Echter ben je vaak gelimiteerd door of je frees of door de WAF.
Ik heb zo helaas niet meer paraat vanaf welke radius diffraction minder begint te worden, maar één van de forum leden kan me er vast bij helpen.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Anthology speaker build

Bericht door Boemeltje »

Tof!

Ik zou indien nog mogelijk overwegen een dun plaatje over de voor en bovenkant te maken. Mijn luidsprekers heb ik een ronding gegeven door een ribben tegenaan te monteren, maar je blijft na veel plamuurwerk toch de naden gewoon zien. Ben bang dat je iets soortgelijks hier ook zult krijgen, wat zonde zou zijn! ;)
Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Re: Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

Boemeltje schreef:
Tof!

Ik zou indien nog mogelijk overwegen een dun plaatje over de voor en bovenkant te maken. Mijn luidsprekers heb ik een ronding gegeven door een ribben tegenaan te monteren, maar je blijft na veel plamuurwerk toch de naden gewoon zien. Ben bang dat je iets soortgelijks hier ook zult krijgen, wat zonde zou zijn! ;)
Ik heb er eigenlijk niet zo bij stil gestaan dat de naden te zien zullen zijn.

Voor de bovenkant zou er plaatje prima zijn echter de speakergaten zijn op diepte dus daar kan ik geen plaatje op maken.
Ik denk dat ik er sowieso van af zie omdat de hoek waar de radius moet komen niet haaks is. Ik heb een paar radius freesjes geprobeerd maar dat gaat er niet mooi uitzien denk ik omdat de frees niet op de goede afstand zit toch van de hoek. :think:
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Anthology speaker build

Bericht door Boemeltje »

Als je de voet van de frees over de baffle laat gaan is die hoek toch prima? Denk dat de ronding hooguit groter lijkt omdat er niet een volledig haakse kant op staat :)
Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Re: Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

Als ik dat doe dan raakt de frees de hoek niet, de afstand is te groot. Zal eens een grotere frees lenen om te kijken hoe dat gaat.
We te grote radius vind ik niet mooi..
Zal deze week even foto plaatsen met wat ik bedoel
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Anthology speaker build

Bericht door satefan »

Bij het meten aan mijn speakers tijdens de luisterdag in Hengelo (door Jeroen Olde Dubbelink) bleek dat ook afgeronde baffles nog steeds behoorlijke diffractie opleveren. Uiteraard minder dan met scherpe hoeken. Ik zal even kijken of ik dit plaatje nog naar boven kan halen ergens. Door de lengte van het hart van de tweeter te meten, naar de zijkant van de kast, kun je de golflengte ruwweg bepalen waarop diffractie plaatsvind. Dit was in de meting duidelijk te zien. Precies op die 'afstand' zag je een paar flinke 'zaagtanden' in de response. Jeroen gaf toen aan dat de radius echt groot moet zijn om difractie effectief tegen te gaan.
Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Re: Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

Hieronder de foto zoals beloofd; de baffle en de zijkant hebben geen hoek van 90 graden waardoor de kleinere frees de hoek niet genoeg raakte.
IMG_20180722_191414.jpg
Heb een frees besteld met een radius van ong. 16mm, grootste dat in mijn bovenfrees past. Hieronder het resultaat: (Kreeg het niet duidelijk op de foto)
Heb alleen de zijkanten van de baffle van een grotere radius voorzien, de boven en onderkanten hebben een kleinere radius.
IMG_20180722_192531.jpg
IMG_20180722_200112.jpg
Nu weer plamuren en schuren en hopelijk deze week de eerste laag primer.

Tevens gisteren alle onderdelen die ik nog niet had besteld waaronder spikes, condensatoren en de overige speaker units.
Hoop de komende weken een heel eind te komen. \:D/

Nog een vraag; Wie weet waar ik onderstaande soldeer tabs kan kopen? Ik kan ze online nergens vinden, iemand een idee?
Bedoel de tabs waar de speaker bekabeling op aangesloten moet worden;
image1%20005.jpg
Alvast bedankt en in de loop van de week volgen weer wat meer progressie foto's.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Anthology speaker build

Bericht door dre »

Gewoon gelijk aan de draad solderen is ook een prima oplossing.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Anthology speaker build

Bericht door Shadow »

+1 scheelt weer een overgang :beer:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Anthology speaker build

Bericht door ray5150 »

Bij EOO zijn deze dingen te krijgen, die lijken er enigszins op :
https://www.eoo-bv.nl/vlaksteker-faston ... on-07.html
Helaas is die zaak al een maand dicht wegens onbekende omstandigheden.
Dus in dit licht bezien, sluit ik mij aan bij mijn voorgangers hierboven, direct aan het draad solderen.
Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Re: Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

dre schreef:
Gewoon gelijk aan de draad solderen is ook een prima oplossing.
Klopt maar wil de filters voorlopig nog even eenvoudig demonteerdbaar te houden.
Inmiddels alles binnen muv het schuim voor in de mid-tunnels, dit moet ik nog uitzoeken.

Beide speakers inmiddels in de lak, nog 1 laag en dan nog een laag of wat blanke lak.
IMG_20180812_151141.jpg
IMG_20180812_151201.jpg
Dit weekend begonnen met de filters;
Filter voor de woofers is af en 1 filter voor het midden is ook gereed. :D
IMG_20180812_150846.jpg
IMG_20180812_150920.jpg
Helaas de verkeerde spoelen ontvangen voor het tweeter filter (3,9mH ipv 3,3mh) dus hiermee moet ik nog even wachten.


Hoop deze week het schilderen af te ronden, daarna ga ik bezig met de voeten. De bedoeling is om per speaker 2 strips aluminium (20 x 40mm) met daaronder spikes (http://www.soundcare.no/store-bilder/BIGSP1.jpg)
De strippen wil ik gaan frezen, hier moet ik eerst nog een freestafeltje voor in elkaar hobbyen. :D

Binnenkort meer!
Bijlagen
IMG_20180812_151141.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Anthology speaker build

Bericht door Shadow »

Lekker bezig, die spoel kun je gewoon afrollen naar de juiste waarde met een lcr meter erbij hoor. :goedzo:
Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Re: Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

Shadow schreef:
Lekker bezig, die spoel kun je gewoon afrollen naar de juiste waarde met een lcr meter erbij hoor. :goedzo:
Helaas heb ik geen LCR meter. :roll:

Neem aan dat ik gewoon de juiste toegestuurd krijg.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Anthology speaker build

Bericht door Shadow »

Zal toch wel? Waar komt het vandaan?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Anthology speaker build

Bericht door Douwe84 »

Oei die worden mooi zeg!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”