Vreemde signaalverstoring microfoon
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ThijsHekman
Vreemde signaalverstoring microfoon
Hallo,
We hebben voor een meetopstelling zelf een microfooncircuit gesoldeerd (microfoontype: AOM-5024L-HD-R). Echter, als we de microfoon kalibreren door deze een 1kHz sinus van 94dB te laten ontvangen, zien we een hele rare afwijking bij de top (zie bijlage). We hebben het eerder bij een ander type microfoon ook gehad en ook als we andere meet hardware en software gebruiken ontvangen we hetzelfde signaal.
Heeft iemand enig idee waar deze afwijking door veroorzaakt kan worden? Ik begrijp dat deze omschrijving redelijk algemeen is. Mochten er meer details nodig zijn, dan hoor ik het graag.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Thijs
We hebben voor een meetopstelling zelf een microfooncircuit gesoldeerd (microfoontype: AOM-5024L-HD-R). Echter, als we de microfoon kalibreren door deze een 1kHz sinus van 94dB te laten ontvangen, zien we een hele rare afwijking bij de top (zie bijlage). We hebben het eerder bij een ander type microfoon ook gehad en ook als we andere meet hardware en software gebruiken ontvangen we hetzelfde signaal.
Heeft iemand enig idee waar deze afwijking door veroorzaakt kan worden? Ik begrijp dat deze omschrijving redelijk algemeen is. Mochten er meer details nodig zijn, dan hoor ik het graag.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Thijs
Re: Vreemde signaalverstoring microfoon
Wat gebruik je als calibrator? De meest simpele verklaring lijkt mij dat die geen sinus produceert. En kun je toelichten wat we zien op de verticale schaal in het meetvenster?
ThijsHekman schreef:Echter, als we de microfoon kalibreren door deze een 1kHz sinus van 94dB te laten ontvangen, zien we een hele rare afwijking bij de top (zie bijlage).
Wat zo vreemd is dat in het negatieve deel er geen vervorming is.
Is dit niet iets met balanced in wat fout gaat ?
Is dit niet iets met balanced in wat fout gaat ?
-
ThijsHekman
Hoi allemaal,
bedankt voor jullie input. Het lijkt erop dat ik het probleem ontdekt heb.
Ik gebruikte een B&K 4231 calibrator als bron. De groene sinus was van de microfoon, de andere lijnen waren van microfoons die niet in de calibrator hingen. Ik heb vandaag dezelfde meting gedaan door gewoon een speaker een halve meter van mijn microfoons te zetten en deze een 1kHz sinus te laten versturen. Als ik dit doe meet ik wel gewoon een normale sinus.
Er lijkt dus een soort resonantie in de calibrator plaats te vinden als je microfoon iets kleiner is dan de opening, waardoor het signaal vervuild wordt met hogere harmonischen. Het probleem lijkt dus gelukkig niet in mijn microfoons te zitten.
bedankt voor jullie input. Het lijkt erop dat ik het probleem ontdekt heb.
Ik gebruikte een B&K 4231 calibrator als bron. De groene sinus was van de microfoon, de andere lijnen waren van microfoons die niet in de calibrator hingen. Ik heb vandaag dezelfde meting gedaan door gewoon een speaker een halve meter van mijn microfoons te zetten en deze een 1kHz sinus te laten versturen. Als ik dit doe meet ik wel gewoon een normale sinus.
Er lijkt dus een soort resonantie in de calibrator plaats te vinden als je microfoon iets kleiner is dan de opening, waardoor het signaal vervuild wordt met hogere harmonischen. Het probleem lijkt dus gelukkig niet in mijn microfoons te zitten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Die calibrator is alleen maar bedoeld om de spl te eiken.
- pappaleo
- Contacteer:
Of te beuken.ds23man schreef:Die calibrator is alleen maar bedoeld om de spl te eiken.
Bij een calibrator horen volgens mij passtukken te zitten voor microfoons die niet de goede maat hebben. Anders is de calibrator sowieso niet te gebruiken als referentie.ThijsHekman schreef:Er lijkt dus een soort resonantie in de calibrator plaats te vinden als je microfoon iets kleiner is dan de opening, waardoor het signaal vervuild wordt met hogere harmonischen. Het probleem lijkt dus gelukkig niet in mijn microfoons te zitten.
Subtielpappaleo schreef:Of te beuken.ds23man schreef:Die calibrator is alleen maar bedoeld om de spl te eiken.
Lees ook hier:markbakk schreef:Bij een calibrator horen volgens mij passtukken te zitten voor microfoons die niet de goede maat hebben. Anders is de calibrator sowieso niet te gebruiken als referentie.ThijsHekman schreef:Er lijkt dus een soort resonantie in de calibrator plaats te vinden als je microfoon iets kleiner is dan de opening, waardoor het signaal vervuild wordt met hogere harmonischen. Het probleem lijkt dus gelukkig niet in mijn microfoons te zitten.
http://www.superbestaudiofriends.org/in ... ator.3420/
waarom een goeie passing belangrijk is.
Hangt ervan af of je lang moet ijken of kort moet eikenShadow schreef:Subtielpappaleo schreef:Of te beuken.ds23man schreef:Die calibrator is alleen maar bedoeld om de spl te eiken.
De reden is vrij simpel: een calibrator werkt volgens het drukkamerprincipe. En dus mag de ruimte tussen bron en microfoon niet lek zijn.SARK schreef:Lees ook hier:
http://www.superbestaudiofriends.org/in ... ator.3420/
waarom een goeie passing belangrijk is.