Vreemde signaalverstoring microfoon

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
ThijsHekman
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 14:34

Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door ThijsHekman »

Hallo,

We hebben voor een meetopstelling zelf een microfooncircuit gesoldeerd (microfoontype: AOM-5024L-HD-R). Echter, als we de microfoon kalibreren door deze een 1kHz sinus van 94dB te laten ontvangen, zien we een hele rare afwijking bij de top (zie bijlage). We hebben het eerder bij een ander type microfoon ook gehad en ook als we andere meet hardware en software gebruiken ontvangen we hetzelfde signaal.
Screenshot (8).png
Heeft iemand enig idee waar deze afwijking door veroorzaakt kan worden? Ik begrijp dat deze omschrijving redelijk algemeen is. Mochten er meer details nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Thijs
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door Henkjan »

zie je dat ook bij bv 85dB?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door markbakk »

Wat gebruik je als calibrator? De meest simpele verklaring lijkt mij dat die geen sinus produceert. En kun je toelichten wat we zien op de verticale schaal in het meetvenster?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door SARK »

ThijsHekman schreef:
Echter, als we de microfoon kalibreren door deze een 1kHz sinus van 94dB te laten ontvangen, zien we een hele rare afwijking bij de top (zie bijlage).
:think: De groene sinus is toch niet van de microfoon afkomstig maar van de bron :think: Ik begrijp de meetsetup niet zo goed, kun je niet een simpel schematje teken voor de duidelijkheid?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door OpaBert »

Wat zo vreemd is dat in het negatieve deel er geen vervorming is.
Is dit niet iets met balanced in wat fout gaat ?
ThijsHekman
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 14:34

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door ThijsHekman »

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie input. Het lijkt erop dat ik het probleem ontdekt heb.

Ik gebruikte een B&K 4231 calibrator als bron. De groene sinus was van de microfoon, de andere lijnen waren van microfoons die niet in de calibrator hingen. Ik heb vandaag dezelfde meting gedaan door gewoon een speaker een halve meter van mijn microfoons te zetten en deze een 1kHz sinus te laten versturen. Als ik dit doe meet ik wel gewoon een normale sinus.

Er lijkt dus een soort resonantie in de calibrator plaats te vinden als je microfoon iets kleiner is dan de opening, waardoor het signaal vervuild wordt met hogere harmonischen. Het probleem lijkt dus gelukkig niet in mijn microfoons te zitten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door ds23man »

Die calibrator is alleen maar bedoeld om de spl te eiken.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door SARK »

Idd wat Gerhard zegt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Die calibrator is alleen maar bedoeld om de spl te eiken.
Of te beuken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door markbakk »

ThijsHekman schreef:
Er lijkt dus een soort resonantie in de calibrator plaats te vinden als je microfoon iets kleiner is dan de opening, waardoor het signaal vervuild wordt met hogere harmonischen. Het probleem lijkt dus gelukkig niet in mijn microfoons te zitten.
Bij een calibrator horen volgens mij passtukken te zitten voor microfoons die niet de goede maat hebben. Anders is de calibrator sowieso niet te gebruiken als referentie.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Die calibrator is alleen maar bedoeld om de spl te eiken.
Of te beuken.
Subtiel :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door SARK »

markbakk schreef:
ThijsHekman schreef:
Er lijkt dus een soort resonantie in de calibrator plaats te vinden als je microfoon iets kleiner is dan de opening, waardoor het signaal vervuild wordt met hogere harmonischen. Het probleem lijkt dus gelukkig niet in mijn microfoons te zitten.
Bij een calibrator horen volgens mij passtukken te zitten voor microfoons die niet de goede maat hebben. Anders is de calibrator sowieso niet te gebruiken als referentie.
scal1356.gif
Lees ook hier:
http://www.superbestaudiofriends.org/in ... ator.3420/
waarom een goeie passing belangrijk is.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door Jan Geert »

Shadow schreef:
pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Die calibrator is alleen maar bedoeld om de spl te eiken.
Of te beuken.
Subtiel :lol:
Hangt ervan af of je lang moet ijken of kort moet eiken :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door OpaBert »

:lol:
Je kan ook beuken nemen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door ds23man »

Ik ga toch liever voor kersenhout. :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vreemde signaalverstoring microfoon

Bericht door markbakk »

SARK schreef:
Lees ook hier:
http://www.superbestaudiofriends.org/in ... ator.3420/
waarom een goeie passing belangrijk is.
De reden is vrij simpel: een calibrator werkt volgens het drukkamerprincipe. En dus mag de ruimte tussen bron en microfoon niet lek zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”