Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door pappaleo »

:goedzo:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door markbakk »

Ik blijf bij wat ik eerder schreef. TG lijkt wat minder 'eager' dan vroeger. Hoeveel moeite is het nu om een spoel te kantelen? En ik zou die zware spoelen en condensatoren niet met alleen een lik smeltlijm vastzetten in zo'n kostbaar ontwerp.
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Mark: een ieder heeft gelukkig recht op zijn eigen meningen. Ik weet niet wat wijs is en vooralsnog ga ik af op de mening van Troels. Hij waarschuwde mij wel om de spoel van het lage tonen filter en de middn/hoog sectie ver uit elkaar te plaatsen. Gelukkig is hiervoor ook de ruimte.

En de componenten zijn niet met smeltlijm vastgezet maar met Bostik Superfix. Met een oude spoel getest en na een dag niet meer los te breken met het handje. En het spul blijft licht elastisch. En mocht er onverhoopt iets loskomen, kan ik er altijd bij daar het filter in een open ruimte onder de feitelijke compartimenten wordt geplaatst.

Eric
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

He, he. Eindelijk het berkenmultiplex binnen. 4 aanvragen, nul reactie. Weer 4 aanvragen, een reactie die heel erg moeilijk deed. Uiteindelijk via International Plywood bij Houthal Mijdrecht terechtgekomen. Besteld en laten zagen bij Van Straalen in Utrecht. Remco is een toffe peer die meedenkt. Helaas kon hij het hout zelf niet op korte termijn leveren. Helaas heeft Mijdrecht 15 mm bb/bb ipv de bestelde b/bb geleverd. Slordig!

Als het morgen droog is, lekker aan de gang. Eindelijk!

Een vraag waarop 1001 antwoorden zijn te vinden, echter jullie mening en onderbouwing: reflexpoort aan de voor- of achterkant? Een speaker komt pal in een hoek te staan met ca. 30 cm naar de achterwand.

Eric
Bijlagen
5C19DF06-21DD-411B-9764-32B646D67EAA.jpeg
6D370791-3FF9-495D-AEBA-C1DEED0932CD.jpeg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Leeuwarden »

Reflexpoort aan de kant waar Troels hem heeft bedacht...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door markbakk »

+1

Een pijpje van 16cm resoneert op ongeveer 1kHz. Ik weet niet wat de output van de bas nog is bij die frequentie, maar 1k wil je niet ‘in your face’ als het niet hoeft.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

Ik zie nog aardig wat holle ruimtes in dat multiplex... :shock:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door beijert »

markbakk schreef:
+1
Ik weet niet wat de output van de bas nog is bij die frequentie,

Nog best wat.
Het crossoverpunt ligt bij 800Hz, bij 1000 zit ie er nog geen 10dB onder.
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Dank voor jullie opbouwende en onderbouwde reacties. Het wordt dus achter...

Vandaag eindelijk van start met de kasten! Sponningen en de gaten voor/van de braces gefreesd en het toppaneel onder 90 graden gelijmd. Ja, 90 graden. De foto geeft de illusie van niet, echter dit is het laatste randje fineer. Met 2 haken gecontroleerd. Morgen, als het droog is, lekker verder.

Eric
Bijlagen
3CAD0DE8-93ED-4114-A3D6-9CDF6CCB1DAC.jpeg
D677E38E-4145-4C2C-BC77-D1DD4D922115.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

Mooi mooi :goedzo:
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Goede avond,

Hier ga ik langzaam maar zeker verder. En met een beetje creativiteit....
Gelukkig waait het geen wk5... De zwarte blokjes zijn 100% haaks; heeft iemand ooit voor mij gefreest om de kasten van de Ref SE te kunnen klemmen. Nu wachten op een decoupeerzaag, die ik dus niet heb, om het bodempaneel pas te kunnen maken.

Eric
Bijlagen
3337A46D-A469-49B7-800C-A89211190B77.jpeg
4D9D4921-F43E-4215-A8A8-3C6178F27953.jpeg
94B80E9A-15F9-4C93-9D65-F4961D560BDF.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hannesie »

Het ziet er inmiddels wel uit of je er voor de eeuwigheid aan het bouwen bent, heeeuuul stevig. :mrgreen:

De aanpak is in ieder geval serieus degelijk, dat gaat vast goed klinken. :goeie:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door beijert »

Wauw, dat is een mooie oplossing met die blokjes.
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Euwigheid voor zelfbouwers??? Ik heb mijn liefste beloofd nu even rustig aan te doen... Als er ooit nog iets komt, moet het de holy grail toch aardig gaan benaderen. Het “nadeel” daarbij is dat de kosten (meer dan) exponentieel stijgen met de winst in geluidskwaliteit. Een 4-weg met aktief laag en een hoorn voor het hoog oid...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door ray5150 »

Ook gelijk nieuwe lijmklemmen gehaald ?
de stikkertjes zitten er nog op. :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

hunter17 schreef:
Euwigheid voor zelfbouwers??? Ik heb mijn liefste beloofd nu even rustig aan te doen... Als er ooit nog iets komt, moet het de holy grail toch aardig gaan benaderen. Het “nadeel” daarbij is dat de kosten (meer dan) exponentieel stijgen met de winst in geluidskwaliteit. Een 4-weg met aktief laag en een hoorn voor het hoog oid...
Jij moet eens naar de zelfbouwdag komen, dan kan dat idee zo overboord :rock:
Breda, Alphen, Hengelo, Beetsterzwaag, kies maar uit, Breda is 10 juni al :beer:
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Blokjes: denken in oplossingen... De baffle moet er pas op komen te liggen. Bruislijm op die vlakken voor de zeker. Ik probeer zo precies mogelijk te werken daar de afwijking aan het einde wordt bepaald door de som van de voorgaande afwijkingen
Lijmklemmen waren 5 eurie bij de gammel. Ik had alleen maar hele kleintjes en hele grote.
Luisterdag: wellicht een leuk idee. Kan ik op het forum ergens de planning vinden wanneer het waar is?

Fijne avond!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Marp »

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door richard »

hunter17 schreef:
... Ik probeer zo precies mogelijk te werken daar de afwijking aan het einde wordt bepaald door de som van de voorgaande afwijkingen...
Het eerste is een goed streven, het laatste is niet helemaal waar. De afwijking aan het eind is niet de som, maar het gemiddelde van de afwijkingen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door markbakk »

richard schreef:
hunter17 schreef:
... Ik probeer zo precies mogelijk te werken daar de afwijking aan het einde wordt bepaald door de som van de voorgaande afwijkingen...
Het eerste is een goed streven, het laatste is niet helemaal waar. De afwijking aan het eind is niet de som, maar het gemiddelde van de afwijkingen.
Wat ook weer niet helemaal waar is... (je hebt afwijkingen en afwijkingen)
Eigenlijk heeft Hunter helemaal gelijk, als je je afwijkingen maar goed definieert. :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hannesie »

Fysieke of geestelijke? :hide: :-$ :mrgreen:
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Heren (neem ik tenminste aan daar ik de kans dat dames deze hobby beoefenen uiterst klein acht...),
@Hannesie: geestelijke afwijkingen zijn er zeker. Welke gek geeft een maandsalaris of meer uit aan een paar “boxen”?
@Markbakk @Richard: Richard heeft helemaal gelijk als je mijn stelling puur wiskundig bekijkt. Ik bekijke het pragmatisch: als ik begin met een afwijking, moet ik corrigeren om de afwijking ongedaan te maken. En corrigeren is niet altijd mogelijk daar er variabelen zijn die wij niet in de hand hebben. Dus zodoende hanteer ik de som van de afwijkingen en als die binnen de gestelde tolerantie valt, is het voor mij goed.

En het heerlijk klusweer! Mijn allerliefste is een weekend naar de Ardennen dus ik heb de ruimte om lekker verder te bouwen onder het genot van een drankje en een rokertje...

Goed weekend gewenst!
Bijlagen
1C6F9DA5-6359-4D5D-9ED8-B2A579D495A1.jpeg
5E6E3E11-41DC-4CE8-8364-58E8D6FC582B.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

Lekker, Medan?
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Sigaren zijn van Hajenius en de witte wijn is een Sauvignon Blanc van Yealands.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Leeuwarden »

Anders wel een prima moment om te stoppen met roken :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”