Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door markbakk »

En Sven zal t allemaal worst wezen, die is druk bezig om z’n volgende partijtje speakers te verpatsen voor heul veul Euries.

[edit] Oops sorry off-topic :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Walt »

Zolang zijn speakers zulke goede reviews krijgen...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Precies, er gaan 2 dingen ontzettend goed. Er wordt geld verdiend en die dingen maken echt muziek, als ik het zo mag samenvatten. Ik vind beide leuk ;-)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door bas focal m180 »

Shadow schreef:
Bypass spoeltje :-"
Mooi spoeltje :goeie:
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Loekie »

De plek van de tweeter op de W5 lijkt me niet optimaal als je de speaker in de buurt van een achterwand plaatst (tenzij met dempingsmateriaal), wat met zo'n W5 niet onlogisch is (misschien eerder op een kast dan op een stand).
Een tweeter bovenop de behuizing geplaatst, meer naar voren en dan schuin naar achter gericht lijkt dan een betere positie. Zoiets als met deze Dayton eenvoudig mogelijk is: http://www.daytonaudio.com/media/catalo ... 5_hr_0.jpg.
Of met een betere spreiding, zo'n opzet Focal auto tweeter.
Je zou de akoestische centra van tweeter en breedbander zelfs in hetzelfde verticale vlak kunnen plaatsen, maar vraag mij af of je juist niet eerder wat extra delay wilt voor de perceptie van ruimtelijkheid. Iemand een mening?
Laatst gewijzigd door Loekie op ma 23 okt 2017, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Mijn mening is dat Boenicke dusdanig goede reviews krijgt dat ik dit ontwerp wel klonen, ipv theoretisch te willen verbeteren. Dat kan uiteraard altijd daarna nog.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

Maar heeft iemand dat ding nou al eens ZELF gehoord? Bij voorkeur mensen die bekend zijn met moderne breedbanders
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door dre »

Heel lang geleden heb ik ze wel eens gehoord......
Positief was het zeker,maar exact zou ik het niet meer weten.......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Maar heeft iemand dat ding nou al eens ZELF gehoord? Bij voorkeur mensen die bekend zijn met moderne breedbanders
Ik heb 2x een poging gedaan om de Auris kloon op de X-Fi te beluisteren. 1x 's-morgens en toen stonden ze wat zacht. Verzoeken van belangstellenden om het wat harder te zetten kwamen toen helaas niet aan bij de Belgische vertegenwoordiging, leken stokdoof. Maar wat ik zo hoorde klonk "lekker" en mooi ruimtelijk. 's-Middags nog eens langs geweest samen met Hannesie en toen stond het uit en zaten de Belgen met hun hoofd in de versterker om buizen te rollen. Het leek mij een soort Yoko club, meer geïnteresseerd in de verkoop van snufjes en snuifjes. Maar wat ik in de ochtend hoorde was toch wel dat de Fountek breedbandertjes kwaliteiten hebben die nieuwsgierig maken en de kern van de zaak vormen. Mits de rest in, aan en om de kast het niet verprutst natuurlijk... :mrgreen:
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Loekie »

@ Wouter: ja, ik weet inmiddels wel dat je een speaker aan het klonen bent, maar dat het betekent dat je ondertussen niet wilt meedenken over theoretische verbeterpunten aan een dergelijk ontwerp was mij even ontgaan.
Mocht je overigens ter vergelijk later eens andere 3" breedbanders willen uitproberen, kun je me dat laten weten. Ik kan je een Tangband W3-1285, W3-1231 en W3-1364 (4 Ohm versies met wat extra koper in de motor) uitlenen.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door TH0M »

Zijn er al vorderingen met dit project? erg benieuwd!
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door matjans »

Net zoals de wc eend een tweejarig project :)

Voor mij tenminste.
shirokuma
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 23 feb 2018, 20:00

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door shirokuma »

Hallo,

Absolute beginner hier.
Ik ben nog maar net met speakerbouw bezig en het boeit me enorm.
Het totaal gebrek aan technische achtergrond remt me wel stevig af
Ik heb me speciaal op dit forum lid gemaakt voor deze build.
Ik heb intussen al een testspeaker gemaakt gebaseerd op de foto’s online.
En ik gebruikte de crossover van de OP. (met de gigantische 56µF cap)
Wat me opviel was het gebrek aan bas. Als je dichtbij komt hoor je ‘m wel, ook lekker laag,
maar veel stiller dan de fullrange. Aangezien die W5 sub rechtstreeks is
aangesloten (Sven zegt dit ook in een interview) en ik vond ze ook helemaal niet een lage spl hebben (worden de originelen van beticht).
Dus het lijkt het me dus dat de full te luid speelt. Helaas heb ik geen meetapparatuur en software.
Misschien wel iets waar ik ooit in moet investeren.

Om dit gebrek aan bas te onderzoeken ben ik de foto van de originele cross gaan bekijken.

Als je de linker spoel bekijkt (0,12mH) en opzoekt dan kom je op een diameter van 25mm.
Als ik de verhoudingen in ere houdt dan gok/bereken ik volgende waardes voor de caps.
(gebaseerd op de afmetingen van de site van Mundorf)
De cap erboven 2,2 µF van 28mm,
die vanonder lijkt me een van 4,7µF van 28mm
en die rechtse lijkt me 10µF van 33mm
De weerstanden kan ik niet achterhalen.
Misschien is het wel een parallel Notch filter op de full en een series op de tweeter?

Is hier iemand iets mee? Kunnen we hier mee voort of ben ik (weer) totaal de mist in gegaan.
Of heb ik ergens gemist dat de crossover al bekend is…?
Ik heb fotootjes bijgevoegd van mijn voorlopige ‘kassen’.

Ps: Als je in België bent kan je de originele horen in Gent (widescreenaudio), ben er zelf nog niet geraakt.
Bijlagen
voorlopige kast
voorlopige kast
multiplex, verlijmd, en met de figuurzaag
multiplex, verlijmd, en met de figuurzaag
ergens gevonden, denk zelfs op dit forum
ergens gevonden, denk zelfs op dit forum
foto originele w5 se cross
foto originele w5 se cross
filter W5 .png (193.9 KiB) 2746 keer bekeken
gebruikte cross
gebruikte cross
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

Welkom hier shirokuma!

Leuk detectivewerkvvoor t filter
shirokuma
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 23 feb 2018, 20:00

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door shirokuma »

Dank je,
Ik zie wel nu pas dat de OP dat eigenlijk ook al had gedaan, (schaam schaam) en dat het de cross zou zijn van de gewone Boenicke W5, en niet de Se versie.
Ik heb intussen wat verder liggen klooien en het blijkt dat ik de W5 verkeerd had aangesloten. Hij moet namelijk omgekeerd (+ - wisselen) aangesloten worden volgens deze crossover, zoals de tweeter. Geeft een danig verschil. Bas is nog niet spectaculair maar toch al een beter. Genoeg om me te overtuigen voor een nette kast te gaan.
Roger Waters: Ballad of Bill Hubbard klinkt fenomenaal. Die hond helemaal in het begin loopt echt gewoon buiten ergens rond: schitterend.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

Misschien kunnen we in Breda een paar klonen beluisteren?
blissard
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 17:17

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door blissard »

Bij de foto van het filter zijn de spoelen niet volgens de regelen der kunst gemonteerd.
https://goo.gl/images/h5kX58
shirokuma
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 23 feb 2018, 20:00

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door shirokuma »

Dat was mij ook al opgevallen. (had ergens zoiets gelezen bij Troels Gravesen). Het circuit dat ik gebouwd heb heeft echter maar 1 spoel. Dus da's al niet hetgene van de foto maar wel die van het schema. Ik denk dat de foto voor de peerless woofer is (met filter op de woofer) en datgene dat ik gebouwd heb is voor de Tangband W5. Iemand hier een idee over?
Arek
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 11:55

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Arek »

De versie heeft ook 2 luchtspoelen Ik geloof.
Bijlagen
20180504_120310.jpg
20180504_120310.jpg (19.1 KiB) 2102 keer bekeken
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Arek schreef:
De versie heeft ook 2 luchtspoelen Ik geloof.
Ik zie daar 1 mundorf luchtspoel, die in de hoogsectie zit. Die goudkleurige staaf is als ik het goed heb de condensator, een Obbligato.

De W5 SE+ heeft een Fountek fullrange met onbekende aanpassingen. De gevoeligheid kan inderdaad anders zijn, daarover had ik eerder al gespeculeerd.
Arek
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 11:55

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Arek »

Er zijn er twee op elkaar gelijmd.
na de foto is de fr85 luidspreker omgekeerd.
Bijlagen
Screenshot_20170511-141259.png
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Hallo forumleden ben helemaal nieuw op dit forum eigenlijk lid geworden vanwege dit topic heb veel zin om die W 5 se na te maken.
Tot nu toe redelijk wat luidsprekers gebouwd van groot tot klein Rogers tot desktop TL de laatste zijn nog in mijn bezit 5 cm breedband in TL behuizing klinkt met volume beperking erg goed.
Mijn grootste probleem op dit moment is de aanschaf van de componenten ik kan geen leverancier vinden die ze allemaal levert mogelijk dat iemand mij daarin behulpzaam kan zijn. Wouter veel succes met dit mooie project en dank ook alle anderen voor de vele tips en gedachtenoefeningen.
Met vriendelijke groet Smaudi :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Shadow »

Welkom hier!
Rumoh al geprobeerd?
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Sterker nog ik had er nog nooit van gehoord ik ga er zo eens snuffelen, dank je wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Hoi, welkom hier smaudi (audio smurf of Audi smurf? :D ). Zou er dan echt iemand zo'n kloon ook echt gaan bouwen? :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”