Bouw buizen versterker
Moderator: Beheerdersteam
Bouw buizen versterker
Hallo mede forum leden ik ben nieuw hier en zal me voorstellen ik ben Henk 59 jaar en kom uit Helmond . Mijn hobby is muziek luisteren en dan wel met buizen versterkers dit al zo n jaar of 7 en ik hou van het geluid van buizen heb altijd op de bouw gewerkt en ben nu in de wao gekomen en tijd over en mijn wens is altijd geweest om een buizen versterker te bouwen Maar ik heb geen technische kennis hiervan nu moet ik het forum nog door spitten want er zal best wel genoeg over te lezen zijn ook heb ik het boek het ontwerpen van buizenversterkers van meneer Hellings gekocht moet het nog binnen krijgen voor de techneuten hier zijn er nog betere boeken voor een beginneling of is er iemand in de omstreken van Helmond die interesse of zin heeft om mij de basis kennis te leren ik moet vanaf het begin beginnen maar staat wel heel erg op mijn verlanglijstje om dit een keer te doen lijkt me een ontzettende mooie hobby en tijd verdrijf elke reactie is welkom bvd Henk
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Bouw buizen versterker
Hoi Henkhifi,
Dan ben je op dit forum op het juiste adres, hier zijn veel mensen die buizenversterkers bouwen, er zijn er zeker die je op weg kunnen helpen.
Ben zelf meer van de Mosfets klasse A versterkers, maar buizen versterkers komen nog wel aan bod bij mij in de toekomst.
Groet,
Pim
Dan ben je op dit forum op het juiste adres, hier zijn veel mensen die buizenversterkers bouwen, er zijn er zeker die je op weg kunnen helpen.
Ben zelf meer van de Mosfets klasse A versterkers, maar buizen versterkers komen nog wel aan bod bij mij in de toekomst.
Groet,
Pim
Re: Bouw buizen versterker
Hoi Henk van harte welkom
Richting Helmond zitten dacht ik eindhoven zitten veel hobbyisten in Audio
En in Belgie ook een paar
Zal best wel een buizen liefhebber zitten
Oude voorraad Amroh weet ik zeker dat er een paar zitten welke zeer mooie oude spullen hebben
IK ben ook een buizen liefhebber ( te vaak ruzie met transistors gekregen ) terwijl ik zelf toch gemakkelijk in omgang ben
Maar als zo,n eigenwijs torretje 40 Amp wil dan krijgt hij dat
Nu aan Twee projecten bezig met buizen
De CTA4 van Willy en MTB met 4xPCL86
En Deze afgeleid van Dick van de Merwe beter bekend als Triode Dick
Afgerond projecten
een Ultra Lin balans EL12 versterker
2 Monoblokken ontwerp Anne Buis 2xKT88 in balans en UL met Cathode Tegenkoppeling Fase draaier 6NP3 een 6J5 voor extra versterking
De Webpagina van Triode Dick staan ook veel bekende En met succes nagebouwde versterkers !
De Trafo zijn bij Dick allemaal nederlands fabrikaat Wel erg prijzig niet bepaald voor instap model maar wel goed
Groet en veel bouw plezier
Richting Helmond zitten dacht ik eindhoven zitten veel hobbyisten in Audio
En in Belgie ook een paar
Zal best wel een buizen liefhebber zitten
Oude voorraad Amroh weet ik zeker dat er een paar zitten welke zeer mooie oude spullen hebben
IK ben ook een buizen liefhebber ( te vaak ruzie met transistors gekregen ) terwijl ik zelf toch gemakkelijk in omgang ben
Maar als zo,n eigenwijs torretje 40 Amp wil dan krijgt hij dat
Nu aan Twee projecten bezig met buizen
De CTA4 van Willy en MTB met 4xPCL86
En Deze afgeleid van Dick van de Merwe beter bekend als Triode Dick
Afgerond projecten
een Ultra Lin balans EL12 versterker
2 Monoblokken ontwerp Anne Buis 2xKT88 in balans en UL met Cathode Tegenkoppeling Fase draaier 6NP3 een 6J5 voor extra versterking
De Webpagina van Triode Dick staan ook veel bekende En met succes nagebouwde versterkers !
De Trafo zijn bij Dick allemaal nederlands fabrikaat Wel erg prijzig niet bepaald voor instap model maar wel goed
Groet en veel bouw plezier
Re: Bouw buizen versterker
Ok zover bedankt voor de reactie ik heb wel op de site van triode Dick gekeken en staan inderdaad mooie op maar wil toch graag eerst wat basis kennis op doen en leren goed te solderen alvorens aan een project te beginnen want er staat veel volt op een buizenversterkers toch en wil toch graag ongeschonden mijn eerste project afmaken
Re: Bouw buizen versterker
En laten we eerst maar eens het boek van meneer Hellings door spitten om wat indrukken te krijgen
Re: Bouw buizen versterker
Zag ook op het forum dat ze aanraden om bv met een Vellenman kit te beginnen iemand ervaring met deze kits
Re: Bouw buizen versterker
Ja maar niet met een bouwkit met buizen van Velleman
Henk heb je wel een soldeerstation of moet je dat nog aanschaffen ?
Henk heb je wel een soldeerstation of moet je dat nog aanschaffen ?
Re: Bouw buizen versterker
Heb een soldeer station wel geen Weller maar denk goed genoeg om te beginnen
Re: Bouw buizen versterker
Zou het mischien verstandig zijn om wat oude printen te pakken en wat weerstanden etc en die daarop solderen om te beginnen met solderen ja leer je wel geen electronica van heb ik iets aan het boek electronica niet moeilijk of electronica voor dummies als ik een buizen versterker wil bouwen
Re: Bouw buizen versterker
Dan heb ik misschien een goed idee
Zoek een een voudig ont werpje bij voorbeeld een led aan en uit
Met een Trafo er tussen Gelijkricht brug elco
Kan je allemaal op een oude print vinden
Pak het schema lekker groot
Plak het op een plankje
Elke kruising waar draden bij elkaar komen een punaise
Op de punaise soldeer je de draden gaat goed komen dan
Zoek een een voudig ont werpje bij voorbeeld een led aan en uit
Met een Trafo er tussen Gelijkricht brug elco
Kan je allemaal op een oude print vinden
Pak het schema lekker groot
Plak het op een plankje
Elke kruising waar draden bij elkaar komen een punaise
Op de punaise soldeer je de draden gaat goed komen dan
Re: Bouw buizen versterker
Bedankt Henk jan en verder vast bedankt voor de tips ook met de punaise
Re: Bouw buizen versterker
Ja is gewoon goed, maar je bent daarmee ook aardig wat centjes kwijt, er zijn wel leukere basis ontwerpjes te bouwen.Henkhifi schreef:Zag ook op het forum dat ze aanraden om bv met een Vellenman kit te beginnen iemand ervaring met deze kits
Re: Bouw buizen versterker
Bedankt shadow zag op budgetronics ook een bouwdoos electronica staan voor absolute beginners deze is dan wel zonder solderen mast er staat dat je dan wel de onderdelen leert kennen enz weet niet of dit iets is
Re: Bouw buizen versterker
Ik zou een kitje van aliexpress nemen, pa4urk is met onderdelen van daar zelf een versterker aan het bouwen, maar je kan ook een kant en klaar kitje nemen en dat eens in elkaar zetten en af regelen, dan krijg je het al in de vingers zonder financieel schipbreuk te lijden.
Douk Audio store el34
Douk Audio store el34
Re: Bouw buizen versterker
Ok bedankt shadow ik heb een gewoon 48watt soldeer station is dat genoeg om te solderen
Re: Bouw buizen versterker
Ik moet me ook eerst eens verdiepen wat de tekens op een schema betekenen voordat ik iets ga maken toch zodat ik weet wat ik aan doen ben
Re: Bouw buizen versterker
Vergis ik me, of is deze al in elkaar gezet ?Shadow schreef:Ik zou een kitje van aliexpress nemen, pa4urk is met onderdelen van daar zelf een versterker aan het bouwen, maar je kan ook een kant en klaar kitje nemen en dat eens in elkaar zetten en af regelen, dan krijg je het al in de vingers zonder financieel schipbreuk te lijden.
Douk Audio store el34
De prijs is wel heel netjes, daar kun je bijna geen onderdelen voor bij elkaar scharrelen.
Re: Bouw buizen versterker
Niet neerbuigend bedoeld, maar is een boek als dit geen idee ?Henkhifi schreef:Ik moet me ook eerst eens verdiepen wat de tekens op een schema betekenen voordat ik iets ga maken toch zodat ik weet wat ik aan doen ben
https://www.bol.com/nl/p/elektronica-vo ... ifications
Re: Bouw buizen versterker
Nee is niet neer buigend had ik ook al naar gekeken dat boek is mischien wel wat
Re: Bouw buizen versterker
Ik denk dat die versterker al compleet gebouwd is als je ziet wat daar in zit moet het toch niet zo moeilijk zijn om zoiets te bouwen toch
Re: Bouw buizen versterker
Is er geen bibliotheek bij je in de buurt ?
De wat grotere vestigingen hebben ook boeken van uitgeverij Elektuur, in diverse kennisniveau's.
En misschien ook het hierboven door mij genoemde boek. kun je in ieder geval kijken of het was is voor je.
De wat grotere vestigingen hebben ook boeken van uitgeverij Elektuur, in diverse kennisniveau's.
En misschien ook het hierboven door mij genoemde boek. kun je in ieder geval kijken of het was is voor je.
Re: Bouw buizen versterker
Vergis je niet, er zijn tientallen manieren om op explosieve wijze de mist mee in te gaan.Henkhifi schreef:Ik denk dat die versterker al compleet gebouwd is als je ziet wat daar in zit moet het toch niet zo moeilijk zijn om zoiets te bouwen toch
