Bouw buizen versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Hallo mede forum leden ik ben nieuw hier en zal me voorstellen ik ben Henk 59 jaar en kom uit Helmond . Mijn hobby is muziek luisteren en dan wel met buizen versterkers dit al zo n jaar of 7 en ik hou van het geluid van buizen heb altijd op de bouw gewerkt en ben nu in de wao gekomen en tijd over en mijn wens is altijd geweest om een buizen versterker te bouwen Maar ik heb geen technische kennis hiervan nu moet ik het forum nog door spitten want er zal best wel genoeg over te lezen zijn ook heb ik het boek het ontwerpen van buizenversterkers van meneer Hellings gekocht moet het nog binnen krijgen voor de techneuten hier zijn er nog betere boeken voor een beginneling of is er iemand in de omstreken van Helmond die interesse of zin heeft om mij de basis kennis te leren ik moet vanaf het begin beginnen maar staat wel heel erg op mijn verlanglijstje om dit een keer te doen lijkt me een ontzettende mooie hobby en tijd verdrijf elke reactie is welkom bvd Henk
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Henkhifi,
Dan ben je op dit forum op het juiste adres, hier zijn veel mensen die buizenversterkers bouwen, er zijn er zeker die je op weg kunnen helpen.
Ben zelf meer van de Mosfets klasse A versterkers, maar buizen versterkers komen nog wel aan bod bij mij in de toekomst.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Hoi Henk van harte welkom
Richting Helmond zitten dacht ik eindhoven zitten veel hobbyisten in Audio
En in Belgie ook een paar
Zal best wel een buizen liefhebber zitten O:)
Oude voorraad Amroh weet ik zeker dat er een paar zitten welke zeer mooie oude spullen hebben :kwijl:
IK ben ook een buizen liefhebber ( te vaak ruzie met transistors gekregen ) terwijl ik zelf toch gemakkelijk in omgang ben :D
Maar als zo,n eigenwijs torretje 40 Amp wil dan krijgt hij dat :mrgreen:
Nu aan Twee projecten bezig met buizen
De CTA4 van Willy en MTB met 4xPCL86
En Deze afgeleid van Dick van de Merwe beter bekend als Triode Dick
Afgerond projecten
een Ultra Lin balans EL12 versterker

2 Monoblokken ontwerp Anne Buis 2xKT88 in balans en UL met Cathode Tegenkoppeling Fase draaier 6NP3 een 6J5 voor extra versterking

De Webpagina van Triode Dick staan ook veel bekende En met succes nagebouwde versterkers !
De Trafo zijn bij Dick allemaal nederlands fabrikaat Wel erg prijzig niet bepaald voor instap model maar wel goed :!:
Groet en veel bouw plezier O:)
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok zover bedankt voor de reactie ik heb wel op de site van triode Dick gekeken en staan inderdaad mooie op maar wil toch graag eerst wat basis kennis op doen en leren goed te solderen alvorens aan een project te beginnen want er staat veel volt op een buizenversterkers toch en wil toch graag ongeschonden mijn eerste project afmaken
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

En laten we eerst maar eens het boek van meneer Hellings door spitten om wat indrukken te krijgen
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Zag ook op het forum dat ze aanraden om bv met een Vellenman kit te beginnen iemand ervaring met deze kits
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Ja maar niet met een bouwkit met buizen van Velleman
Henk heb je wel een soldeerstation of moet je dat nog aanschaffen ?
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Heb een soldeer station wel geen Weller maar denk goed genoeg om te beginnen
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Zou het mischien verstandig zijn om wat oude printen te pakken en wat weerstanden etc en die daarop solderen om te beginnen met solderen ja leer je wel geen electronica van heb ik iets aan het boek electronica niet moeilijk of electronica voor dummies als ik een buizen versterker wil bouwen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Dan heb ik misschien een goed idee
Zoek een een voudig ont werpje bij voorbeeld een led aan en uit
Met een Trafo er tussen Gelijkricht brug elco
Kan je allemaal op een oude print vinden
Pak het schema lekker groot
Plak het op een plankje
Elke kruising waar draden bij elkaar komen een punaise
Op de punaise soldeer je de draden gaat goed komen dan :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkjan »

Hallo Henk, welkom hier
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Bedankt Henk jan en verder vast bedankt voor de tips ook met de punaise
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

Henkhifi schreef:
Zag ook op het forum dat ze aanraden om bv met een Vellenman kit te beginnen iemand ervaring met deze kits
Ja is gewoon goed, maar je bent daarmee ook aardig wat centjes kwijt, er zijn wel leukere basis ontwerpjes te bouwen.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Bedankt shadow zag op budgetronics ook een bouwdoos electronica staan voor absolute beginners deze is dan wel zonder solderen mast er staat dat je dan wel de onderdelen leert kennen enz weet niet of dit iets is
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

Ik zou een kitje van aliexpress nemen, pa4urk is met onderdelen van daar zelf een versterker aan het bouwen, maar je kan ook een kant en klaar kitje nemen en dat eens in elkaar zetten en af regelen, dan krijg je het al in de vingers zonder financieel schipbreuk te lijden.

Douk Audio store el34
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt shadow ik heb een gewoon 48watt soldeer station is dat genoeg om te solderen
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ik moet me ook eerst eens verdiepen wat de tekens op een schema betekenen voordat ik iets ga maken toch zodat ik weet wat ik aan doen ben
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
Ik zou een kitje van aliexpress nemen, pa4urk is met onderdelen van daar zelf een versterker aan het bouwen, maar je kan ook een kant en klaar kitje nemen en dat eens in elkaar zetten en af regelen, dan krijg je het al in de vingers zonder financieel schipbreuk te lijden.

Douk Audio store el34
Vergis ik me, of is deze al in elkaar gezet ?
De prijs is wel heel netjes, daar kun je bijna geen onderdelen voor bij elkaar scharrelen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Henkhifi schreef:
Ik moet me ook eerst eens verdiepen wat de tekens op een schema betekenen voordat ik iets ga maken toch zodat ik weet wat ik aan doen ben
Niet neerbuigend bedoeld, maar is een boek als dit geen idee ?
https://www.bol.com/nl/p/elektronica-vo ... ifications
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Nee is niet neer buigend had ik ook al naar gekeken dat boek is mischien wel wat
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ik denk dat die versterker al compleet gebouwd is als je ziet wat daar in zit moet het toch niet zo moeilijk zijn om zoiets te bouwen toch
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

En hoe kan het voor dat geld
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Is er geen bibliotheek bij je in de buurt ?
De wat grotere vestigingen hebben ook boeken van uitgeverij Elektuur, in diverse kennisniveau's.
En misschien ook het hierboven door mij genoemde boek. kun je in ieder geval kijken of het was is voor je.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Henkhifi schreef:
Ik denk dat die versterker al compleet gebouwd is als je ziet wat daar in zit moet het toch niet zo moeilijk zijn om zoiets te bouwen toch
Vergis je niet, er zijn tientallen manieren om op explosieve wijze de mist mee in te gaan. :lol:
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ja er is zeker een bibliotheek in Helmond Haha
Plaats reactie