DIY C1 with a twist

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

Ik heb in het recente verleden ook al met OB's gespeeld en toen een parcours van 5 verschillende laag drivers (én vele FR units) doorlopen.
met die ervaring in het achterhoofd ben ik nu maar meteen voor het "best haalbare" passend binnen het gegeven concept (en mijn vooropgesteld budget) gegaan, na overleg met Jeroen btw :wink:

het feit dat Jeroen ze al eerder heeft gebouwd met dergelijke drivers en daar uiterst tevreden over is, hielp wel in de uiteindelijke beslissing.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Shadow »

Aha :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Walt »

Hallo Dynky,

Heb je een foto van jouw AT woofers? Weet je of deze ook een zogenaamde sandwich konus hebben?

@Joram: Jeroen speelt al een hele tijd met de F1, een vlakke baffle variant van de W1 met AT 10C77, maar dit model is nooit commercieel uitgebracht. Was de basis voor mijn speakers. Een keer met Dre erbij had Jeroen een setje F1 maar met dubbel laag dus 4 stuks 10C77 per kant. Dat was best indrukwekkend moet ik zeggen.

Het huidige topmodel de S1 gaat nog een stap verder met 2 bizarre 15 inchers per kant, dubbele reuze magneten en een enorm lange spoel.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Shadow »

Wordt de W1 niet meer verkocht dan?
(Ik vind het allemaal prachtig hoor, maar buiten budget)
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door hans_b »

De W1 verkopen we nog steeds. Die heeft trouwens Seas woofers. Maar nu speelt bij mij het prototype van een W1 met speciale AT’s. Laag is dan net weer strakker en met meer detail. Klinkt echt heel bijzonder.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door hans_b »

Ik ben ook heel benieuwd hoe de C1 met AT woofers gaat klinken. Zal wel heel mooi worden.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

Ik heb geen foto van de 10" AT's.

drivers en 't filtermateriaal liggen op m'n werk, waar ik in de vrije weekends gebruik maak vh atelier en aanwezig gereedschap om aan dit soort zaken te hobbyen...iets wat hier op mijn appartement niet echt haalbaar/werkbaar is.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

vandaag dus de pas gemaakte cirkelgeleider aan het werk gezet...en dat verliep prima.

wel is de opzet mbt de mid en AMT wat gewijzigd, die gaan nu in een apart gemaakte "insert" komen (Jeroen opperde dit al eens eerder in een post, dus nu heb ik z'n voorzet ook maar gevolgd), zo wordt eea naar mijn gevoel wat makkelijker (netter? :oops: ) te fabriceren, iig met mijn beperkte kennis & kunde :mrgreen: .

fwiw; alles is nog steeds (soms zelfs zeer ruim) overmaats gezaagd, zo ook deze plankjes die straks de insert worden waarin mid en tweeter zullen komen te zitten.

de "mainframe" is nu voor 75% klaar, op het gat vd tweeter na (de mal is wel al gemaakt) en het op maat maken van de "insert" zodat deze mooi in het grote gat valt...maar vandaag kwam ik tot de vaststelling dat er handenvol kopieerfrezen in de werkplaats liggen met onderlager, maar niet één met bovenlager, wat wel zo handig is als je de uitsparing voor de tweet wil frezen :-s
deze week dus maar even zo'n exemplaar met bovenlager bestellen, met wat geluk is die er nog tegen volgend weekend.

intussen dan maar aan de 6mm frontbaffle begonnen, waarvoor ik de mainframe als template gebruikte...waarna alles tot slot aan de voorzijde nog even een afronding kreeg.
Bijlagen
IMG_0275.JPG
IMG_0276.JPG
IMG_0277.JPG
IMG_0278.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Shadow »

Mooi werk =D>
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

hier in België is 1 mei een feestdag, dus niet aan het werk...wel op het werk, aan de hobby :)

gaten voor de AMT alvast gemaakt en hun afschuining gegeven.
hier ben ik wat afgeweken vh plan, bij mij is de afschuining aan alle kanten 4mm, dus ook onderaan...leek me niet zo'n probleem, toch?

verder me dan maar met figuurzaag & vijl uitgeleefd op het malletje wat straks moet zorgen voor een juiste AMT-kamer (60x60) op de achterkant.
kreeg vandaag trouwens mail van ecotools dat de frezen met bovenlager onderweg zijn, dus daar kan ik dan dit weekend mee aan de slag.
Bijlagen
IMG_0281.JPG
IMG_0282.JPG
IMG_0283.JPG
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

vanochtend verder gewerkt aan de "mainframe", meer bepaald de achterop verzonken kamer gefreesd voor de AMT tweeter.
de voorplaat van de tweeter ligt bij mij nu zo'n 6,5mm diep tov de baffle...al vraag ik me af of die paar mm werkelijk een probleem zouden vormen (fwiw: in het groupsbuy draadje en op de tekeningen van Jan staat 4mm vermeld)

daarna heb ik de "insert" waarin mid en tweeter komen te zitten op maat gemaakt, zodat die netjes past in de ronde opening...en wat verzonnen om het er in vast te maken.

ik heb de achterzijde van het commerciële model eerlijk gezegd nooit zo in detail bestudeerd, maar ik vraag me af hoe Jeroen & C° de bevestiging vd tweeter netjes hebben onttrokken aan het oog, want dit ga ik iig niet zo laten :)
't eerste wat nu bij me opkomt is een MDF laagje van 3mm om de bedrading en vooral die 4 lelijke "oren" van de tweeter te verbergen...maar wie weet kom ik nog wel op wat anders.

volgende wat nu gepland staat zijn wat experimentjes met magneten, want zo wil ik de 6mm frontbaffle aan het mainframe vastmaken, dan zie je (als het allemaal lukt) nergens meer schroeven of bouten zitten.
Bijlagen
IMG_0284.jpg
IMG_0285.jpg
IMG_0286.jpg
IMG_0287.jpg
IMG_0288.jpg
IMG_0289.jpg
IMG_0290.jpg
IMG_0291.jpg
IMG_0292.jpg
IMG_0293.jpg
IMG_0294.jpg
IMG_0295.jpg
IMG_0296.jpg
IMG_0297.jpg
IMG_0298.jpg
IMG_0299.jpg
IMG_0300.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door dre »

Dat gaat lekker zo! :goedzo:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door jeroen_d »

Netjes hoor!
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

thanks heren :wink: ik doe m'n best

@Jeroen: is de opgegeven diepte van 4mm (in mijn geval nu dus 6,5) van de tweeter tov de baffle erg kritisch?
en hoe hebben jullie bij het commerciële model de achterkant vd tweeter afgewerkt? heb je daar misschien een foto van?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door jeroen_d »

Nee is niet zo kritisch voor fase maar waarom niet 4mm voor een nettere aansluiting? Dit geeft wel extra diffractie.

Wij hebben gewoon zwarte schroefjes zichtbaar gebruikt. Als de midbaffle zwart is valt dit niet op.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

ok...dan bekijk ik de volgende keer toch even of ik die kamer alsnog een tikje dieper kan/ga maken :goedzo:
vwb de afwerking kijk ik het dan nog even aan, als alles zwart is (wat ik ook van plan ben, zeker voor de achterkant) ga je er idd wslk weinig van zien.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Walt »

Erg netjes, leuke twist met die recht gebogen metalen hoekstukken.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

ik had wslk ook 8 van dergelijke metalen plaatjes kunnen kopen, maar 't moet toch wat DIY blijven denk ik dan...en straks zie je er niets meer van, dus waarom ook niet :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Walt »

Ik zou wel die schroeven vastztten met 2 componenten lijm, om loslopen te voorkomen.

Gr. Walter
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

als ze zo zouden blijven snap ik je opmerking, maar als er straks wat boven/overheen zit (geen zichtbare schroeven, remember) kunnen ze ook niet los.
verder hou ik er niet zo van zaken dusdanig te bevestigen dat ze niet meer "normaal" kunnen gedemonteerd worden, dus daar streef ik iig wel naar.
als het ff kan komt er aan deze C1's geen druppel lijm te pas, zeker niet om schroeven te borgen :wink:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door CoenvanDongen »

Spelen deze al? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de AT Woofers.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door Dynky »

Ze spelen naar volle tevredenheid.
Plan is wel deze vorig jaar gemaakte baffles op termijn te gaan vervangen door andere exemplaren (wslk 100% CNC), omdat ik toch wat foutjes heb gemaakt bij de afwerking (vandaar dat ik ook geen verdere foto's had geplaatst), maar het genieten is er niet minder om :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door jeroen_d »

Ik heb vorige week de C1 met schotten nog nagemeten, nu met AT woofers erin. Ze kunnen worden toegepast zonder filterwijziging. Levering aan Dynky is gedaan met speciaal aangepaste woofers op dit model. Fijn dat het naar volle tevredenheid speelt!
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door CoenvanDongen »

jeroen_d schreef:
Ik heb vorige week de C1 met schotten nog nagemeten, nu met AT woofers erin. Ze kunnen worden toegepast zonder filterwijziging. Levering aan Dynky is gedaan met speciaal aangepaste woofers op dit model. Fijn dat het naar volle tevredenheid speelt!
Kan je iets vertellen over het geluid. Is er veel verschil met de scan speak woofers?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY C1 with a twist

Bericht door CoenvanDongen »

Dynky schreef:
Ze spelen naar volle tevredenheid.
Plan is wel deze vorig jaar gemaakte baffles op termijn te gaan vervangen door andere exemplaren (wslk 100% CNC), omdat ik toch wat foutjes heb gemaakt bij de afwerking (vandaar dat ik ook geen verdere foto's had geplaatst), maar het genieten is er niet minder om :wink:
:foto:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”