Waarom is een bassreflex efficiënter dan een gesloten systeem?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jerry
Contacteer:

Waarom is een bassreflex efficiënter dan een gesloten systeem?

Bericht door Jerry »

Een principe-vraag, gewoon omdat ik het wil snappen. Ik worstel al een tijd met deze vraag, maar vind (nog) nergens een bevredigend antwoord. Wie kan mij helpen?

Ik lees op heel veel plekken (ook hier op het forum) dat een bassreflex efficiënter is dan een gesloten systeem. En vaak noemt men daarbij het cijfer van +3 dB. Maar nergens zie ik een behoorlijke verklaring waarom dat zo zou zijn...
En soms lees ik dan dat een bassreflex helemaal niet efficiënter is...

Mijn gedachten bij dit onderwerp, in zoverre ik het begrijp dan:
Een bassreflex bestaat uit twee subsystemen:
  1. Een driver in een box.
  2. Een poort in dezelfde box, samen fungerend als een Helmholtz-resonator.
Deze Helmholtz-resonator heeft een hoge Q. Dus een forse opslingering in een beperkte bandbreedte. De resonantiefrequentie en Q van de Helmholtz-resonator kiest men zodanig dat de frequentieresponse in het laag verder doorloopt. De resonantiefrequentie van de resonator c.q. poort ligt dan lager dan de resonantiefrequentie van de driver in de box.

Het cruciale punt hier is, volgens mij, dat de poort maar in een beperkt gebied effectief is! Het effect van de poort is dus afhankelijk van het frequentiegebied, van hoog naar laag:
  1. Ver boven de resonantiefrequentie van de driver in de box: Hier geeft alleen de driver output. De driver werkt hier net zoals in een gesloten systeem. Dus, in mijn ogen, net zo efficiënt.
  2. Op de resonantiefrequentie van de driver in de box: hier begint de output van de driver af te nemen en begint de poort een bijdrage te leveren. Bij een juiste poortafstemming is de totale bijdrage gelijk aan die van ver boven de resonantiefrequentie van de driver in de box (anders is er geen vlakke frequentieresponse).
  3. Ergens tussen de beide resonanties: de output van de poort is gelijk aan de output van de driver, en de totale output is weer gelijk aan de output bij hogere frequenties.
  4. Op de resonantiefrequentie van de poort: Hier is de output van de driver nihil en van de poort maximaal, en de totale output begint hier af te nemen ten opzichte van de output bij hogere frequenties.
  5. Onder de resonantiefrequentie van de poort: hier neemt ook de bijdrage van de poort af, zodat de totale output afneemt (met 24 dB per octaaf).
Maar dan is het toch zo, dat
  • of de efficiëntie van een bassreflex exact gelijk is aan die van een gesloten (met dezelfde driver),
  • of de afstemming van de poort van de bassreflex niet deugt, met een piek in de frequentieresponse tot gevolg en dus een hogere 'efficiëntie', oftewel een 'boombox' (en dat wil ook wel lukken met een gesloten systeem, prop een driver in een te kleine box en de bas slingert op -met een Q groter dan ½√2-).
Maar waarom komt iedereen op +3 dB? Maar, dat is dan op zijn minst afhankelijk van (de fout in) de afstemming?

Een andere verklaring zou kunnen zijn is dat met een bassreflex je toe kan met een driver met een hogere fs, dus met of een hogere stijfheid of met een lagere massa. Als je kiest voor een lagere massa heb je een hogere efficiëntie... Ook bij een gesloten systeem heb je de keuze tussen stijfheid en massa. De driver bepaalt dus, in mijn ogen althans, de efficiëntie, en, dus niet, het principe van de bassreflex (en, als je kiest voor hogere efficiëntie lever je weer basextensie in...). En ook hier geldt dan de vraag: waarom komt iedereen op de bewuste +3 dB?

Wie kan mijn behoefte aan 'fact checking' bevredigen?? Waar zit mijn denkfout?

Jerry
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Waarom is een bassreflex efficiënter dan een gesloten systeem?

Bericht door Marp »

Beide systemen even efficiënt tot waar een gesloten systeem begint af te vallen. Daaronder wordt bassreflex efficiënter, tótdat je een eindje onder zijn afstemfrequentie komt, waar gesloten het weer wint.

Dat een bassreflex systeem 3dB efficiënter zou zijn, komt volgens mij voort uit een misinterpretatie die een eigen leven is gaan leiden.
Jerry
Contacteer:

Bericht door Jerry »

Dat was een snelle reactie! Zoals jij het verwoord, zo begrijp ik het ook, inclusief de kantelpunten.

Maar waar komt die misinterpretatie dan vandaan? Twee geluidsbronnen, dus +3 dB. Zo iets?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat kan goed de redenatie zijn geweest. Ik zie niet zo snel een ander aanknopingspunt waar die waarde vandaan is getoverd.
Jerry
Contacteer:

Bericht door Jerry »

Gevalletje 'fake fact'?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is idd wat Marp aangeeft, een BR is niet mèèr efficiënt, hij loopt alleen een klein stukje verder door. Om daarna sneller af te vallen. Of dat een voordeel is de vraag. In kleine kamers heb je ook de "roomgain" van de kamer. D.w.z. dat de bassen wat luider klinken in een kleine kamer. Een BR kan dat waar de BR poort het meeste geluid uitstraalt wat boemerig worden en kan een CB juist prettiger klinken.

Wat wel zo is, is dat bij een goede BR in het gebied waar de poort het meeste geluid uitstraalt, de conus vrijwel stil staat. Dat is ook het gebied waarbij de conus het meest gaat vervormen. En juist een niet bewegende conus vervormt minder. Daardoor kun je met een BR meestal ook luider spelen zonder dat de bas ernstig vervormt. Misschien dat daar die ogenschijnlijk "meer efficiënt" vandaan komt? Een BR kan gewoon wat luider laag weergeven en ja handige marketing jongens laten dat natuurlijk niet liggen.... :D
Jerry
Contacteer:

Bericht door Jerry »

Hallo Peter!

Gaat dat ook op als je een bassreflex gebruikt zonder hoogdoorlaatfilter? Verstoort signaal onder de poortresonantie niet alles en ben je je lage vervorming kwijt?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt, onder de poort resonantie wil je geen signaal meer hebben. Maar over het algemeen zit daar ook weinig laag meer in de muziek. Of je moet een Yello fan zijn...
Jerry
Contacteer:

Bericht door Jerry »

Klopt. Ik ervaar ook geen problemen met het doortrekken van het laag naar 21 Hz (kantelpunt c.q. 18 Hz f3) met de 22W Scan-Speaks. Alhoewel ik nog zit te broeden op een 15" acoustic suspension, gesloten transmissielijn subwoofer. Dit om de 22W's wat lucht te geven en voor de 'party mode' op luisterdagen... Ik heb al wat drivers liggen (gescoord op marktplaats). Ik moet alleen nog op zoek c.q. wachten op een betaalbare 8-kanaals DSP oplossing om ook sub(s) en later mids aan te sturen.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Het rendement van een elektro-dynamische luidspreker is laag, om de volgende redenen:
1. De totale elektrische impedantie ( omgerekend naar het akoestische domein), is hoog. Bijna al het vermogen gaat als warmte verloren in de spreekspoel.
2. De beschikbare kracht om het systeem in beweging te brengen, moet voornamelijk worden gebruikt voor het versnellen van de relatief zware conus. Slechts heel weinig van de kracht dient voor het aandrijven van de stralingsweerstand.
Als je een methode kunt bedenken om de stralingsweerstand te verhogen, al is het maar in een beperkt frequentiegebied, dan stijgt het rendement.
De basreflexkast doet dat door de achterzijde van de conus te belasten met een (Helmholtz) resonator, die er voor zorgt dat de tegendruk op conus rond de resonantiefrequentie flink toeneemt. Effectief vergroot je daarmee de stralingsweerstand, en de extra straling treedt door de poort naar buiten. Omdat de straling van conus en poort op de resonantie 90 graden uit fase zijn, is de rendementsverbetering nogal beperkt.
Bovendien is de verbetering beperkt tot een bandbreedte rond de resonantiefrequentie.
vr groet,
Tom
richard

Bericht door richard »

Tom Magchielse schreef:
...
Als je een methode kunt bedenken om de stralingsweerstand te verhogen, al is het maar in een beperkt frequentiegebied, dan stijgt het rendement. De basreflexkast doet dat ...
De andere optie is een hoorn.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Toetertje kom er maar in! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”