Oud speaker project afmaken...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door hannesie »

Shadow schreef:
Ik denk Jantzen bipolair voor een tweeter van dat geld :roll:
Schop nog es een open deur in Walter, zou JW er een Hypex product aan hangen?
Er zou, naar ik meen al eerder genoemd, een set Mola-Mola voor komen te staan, en dat is geen kattepis, om het zomaar even uit te drukken.
mola.JPG
https://www.mola-mola.nl/index.php
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Dat zijn Ncore gebaseerde versterkers toch?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

Volgens mij gaat dit nog een stapje verder...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

Walt schreef:
Heel erg mooi inderdaad!

Ik ben benieuwd hoe het filter eruit komt te zien, ik zou verwachten een luxe Duelund of Mundorf condensator voor de diamand tweeter.

Gr. Walter
Jan-Peter komt binnenkort luisteren. Het filter zal in eerste instantie niet met al te "exotische" componenten worden opgebouwd, het moet gewoon goed klinken met redelijk standaard spul. Zo zit er op dit moment o.a. een Mundorf BS140 kernspoel + Jantzen Audio Cross Cap op het laag. Mid en hoog hebben Jantzen Superior Z-Caps in de serie takken en gewone luchtspoelen en Cross Caps in de parallel takken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Volgens mij gaat dit nog een stapje verder...
De site van mola-mola noemt onomwonden de NCore als drijvende kracht, maar het zal idd nog mooier opgebouwd zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

Natuurlijk zit er een NCore in, is een bedrijf van Der Bruno. :lol:
Die Mola kastjes zijn ook loodzwaar. Gerhard had een keer een set bij zich in Breda.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Zit een aangepaste NC1200 in.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Ja..., het ziet er prachtig uit. Tony heeft goed werk afgeleverd, binnenkort gaan we ze in het echt zien en beluisteren. Het doel is om een geweldige passieve referentiespeaker te hebben. Op kantoor hebben we in de luisterruimte een setje Vivid Giya G3 staan, erg fraai. En ook nog setje B&W 802 D3. Daarop beluisteren we de Hypex producten. Dus wat in de ' andere luisterruimte' komt gaat ook gebruikt worden om versterkers te kunnen beoordelen. Vandaar dat ik de speakers volledig passief wil hebben. En uiteraard wordt Mola Mola daarvoor gebruikt.

Persoonlijk ben ik niet van de ' snake oil', verbeteringen moeten echt wel waarneembaar zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Jan-Peter schreef:
Persoonlijk ben ik niet van de ' snake oil', verbeteringen moeten echt wel waarneembaar zijn.
Het probleem met die ‘high end’ markt is dat een deel van je klanten daar wel in geloofd en dat je wel een beetje daarin mee moet gaan als je zaken wil doen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

Hallo Jan-Peter,

Juist met die mooie diamant tweeters kun je denk ik makkelijk de meerwaarde horen van een betere condensator! Tony zal ongetwijfeld al wel een idee hebben voor een goede match met het Accuton hoog. Zelf ben ik erg te spreken over de Duelund RS serie, deze geven een zeer natuurlijk geluid, ik heb daar nog een Duelund Silver bypass overstaan waardoor je ook dat mooie tophoog hebt zoals een Mundorf SGO maar dan neutraler.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Geenius »

We gaan lekker muziek luisteren en zien wel wat het wordt :)
De tweeter condensator komt wat betreft waarde toevallig overeen met één van de waardes die ik voor mijn Cap Test gebruik.
Daarvan heb ik dus in ieder geval tientallen opties zo klaar liggen om naar te luisteren. :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door dre »

Ik ben benieuwd wat ie daar van gaat vinden! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Hallo Jan-Peter,

Juist met die mooie diamant tweeters kun je denk ik makkelijk de meerwaarde horen van een betere condensator! Tony zal ongetwijfeld al wel een idee hebben voor een goede match met het Accuton hoog. Zelf ben ik erg te spreken over de Duelund RS serie, deze geven een zeer natuurlijk geluid, ik heb daar nog een Duelund Silver bypass overstaan waardoor je ook dat mooie tophoog hebt zoals een Mundorf SGO maar dan neutraler.

Groetjes Walter
Psies daar gaan we al :beer:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door markbakk »

Met Walter hier worden we allemaal high end experts. Voor gratis en niks. Houwen zo! Wel n hele mooie spiekerboks dit! Deze kastvorm blijft het (voor mij) wel doen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Absoluut!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door richard »

Shadow schreef:
Jan-Peter schreef:
Persoonlijk ben ik niet van de ' snake oil', verbeteringen moeten echt wel waarneembaar zijn.
Het probleem met die ‘high end’ markt is dat een deel van je klanten daar wel in geloofd en dat je wel een beetje daarin mee moet gaan als je zaken wil doen.
Een ander deel van de klanten neemt bedrijven die zich wel met 'snake oil' inlaten niet meer serieus.

Maar het zijn mooie porseleinkasten geworden, dus geen olifanten uitnodigen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Marp »

Hier wordt een probleem gemaakt van iets wat geen probleem is.

Wie meent dat Jan-Peter's demonstratieluidspreker niet optimaal klinkt, kan zich hooguit erop verheugen dat de gedemonstreerde versterker over zijn eigen luidsprekers nog beter kan klinken. Ik zie geen reden om hem van iets anders te overtuigen.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Shadow schreef:
Jan-Peter schreef:
Persoonlijk ben ik niet van de ' snake oil', verbeteringen moeten echt wel waarneembaar zijn.
Het probleem met die ‘high end’ markt is dat een deel van je klanten daar wel in geloofd en dat je wel een beetje daarin mee moet gaan als je zaken wil doen.
Met het woord ' moeten' heb ik persoonlijk altijd wat moeite :evil:. Zonder gekheid, wij gaan hier echt niet in mee, zaken moeten meetbaar of luisterbaar verbeteringen opleveren. Uiteindelijk vrijheid voor iedereen, DIY of fabrikant. Als men er in gelooft helemaal goed. Doel is ergens blij van worden... :sure:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Helemaal goed, zo sta ik er ook in! :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

Mee eens, alleen lijkt het erop dat sommige tweaks met name hoorbaar/luisterbaar een verbetering zijn, terwijl er meettechnisch weinig/niks verandert, denk aan een condensator. Nu kan het zijn dat we wellicht niet weten wat we zouden moeten meten, maar hier is dus altijd de discussie over. Sommige stellen, dat als er meettechnisch niets aan de frequentie curve veranderd, er geen verschillen zijn, en het slechts inbeelding betreft.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door meiborg »

Ik denk vooral, dat het feit dat bij ABX testen deze verschillen meestal ook niet naar voren komen markt dat velen dit onder inbeelding scharen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door FR_Aad »

Zullen we het 'on topic' houden?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door richard »

FR_Aad schreef:
Zullen we het 'on topic' houden?
Goed plan, het zou jammer zijn als tweaks hier een discussie wordt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Er zitten nog niet eens units in, dus waar gaat het over :shock: Maar moet zeggen, het BBG (Bling Bling Gehalte) is nu al zichtbaar erg hoog :D Ook niet onbelangrijk als het in de showroom komt te staan :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

units zitten erin en het speelt al op een testfilter, zie boven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”