Forum steeds onbereikbaar?

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Ja, dat zou relatief simpel zijn, maar het lastige is dat het hier geen consequente fout betreft. Af en toe is ZBA wel bereikbaar, en juist het "meestal niet maar soms wel" stelt me voor een raadsel.

Maar goed, ik kan er wel mee leven hoor, voor het voortdurend op het forum kijken heb ik daar geen tijd :lol: en incidenteel kijk ik dan wel op de foon.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door Marp »

Dat lastige zie ik niet. Juist omdat je ZBA meer niet dan wel kan bereiken, ben je erg vaak in de gelegenheid om een ping of trace uit te voeren. Binnen een paar tellen verschaft dat erg veel duidelijkheid.

Dus op een moment dat het dilemma zich voordoet, open je een opdrachtprompt en geef je een ping-opdracht:
  • ping -n 1 zelfbouwaudio.nl
Bij het aangegeven probleem kan dat 3 uitkomsten geven:
  • #1

    CODE: Selecteer alles

    Ping-aanvraag kan host zelfbouwaudio.nl niet vinden. Controleer de naam en probee
    r het
    opnieuw. 
    De DNS-server geeft geen IP-adres terug en is de veroorzaker, mits zich op dit moment geen verbindingsprobleem voordeed met het netwerk en internet.

    #2

    CODE: Selecteer alles

    Pingen naar zelfbouwaudio.nl [37.247.39.115] met 32 byte gegevens:
    
    Antwoord van 37.247.39.115: bytes=32 tijd=10 ms TTL=59
    
    Ping-statistieken voor 37.247.39.115:
        Pakketten: verzonden = 1, ontvangen = 1, verloren = 0
        (0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in mill
    iseconden:
        Minimum = 10ms, Maximum = 10ms, Gemiddelde = 10ms 
    De DNS-server verwijst naar bijbehorend IP-adres, en je computer ontvangt vlot antwoord van de ZBA-server. Als desondanks geen verbinding mogelijk is in je browser, wordt ZBA op poort 80 geblokkeerd.

    #3

    CODE: Selecteer alles

    Pingen naar zelfbouwaudio.nl [37.247.39.115] met 32 byte gegevens:
    
    Time-out bij opdracht.
    
    Ping-statistieken voor 37.247.39.225:
        Pakketten: verzonden = 1, ontvangen = 0, verloren = 1
        (100% verlies). 
    De DNS-server verwijst naar het juiste IP-adres, maar een verbinding komt niet tot stand. Als ZBA gewoon in de lucht is, verdwijnt de verzonden data al ergens onderweg. Zonder trace valt met geen zinnig woord te zeggen of dat ergens op internet gebeurt, of binnen het eigen netwerk.
De 3e uitkomst kan je dus vervolgen met een tweede opdracht:
  • tracert zelfbouwaudio.nl
Het resultaat ziet er ongeveer zo uit:
  • CODE: Selecteer alles

    Bezig met het traceren van de route naar zelfbouwaudio.nl [37.247.39.115]
    via maximaal 30 hops:
    
      1   <1 ms   <1 ms   <1 ms  192.168.2.254
      2     4 ms     4 ms     4 ms  static.kpn.net [195.190.228.13]
      3     8 ms     8 ms     8 ms  kpn-as1136.kpn-asd-dc2.nl-ix.net [193.239.117.66]
      4     8 ms     8 ms     8 ms  nedzone.nikhef.nl-ix.net [193.239.116.40]
      5    11 ms    10 ms    10 ms  vl4001.pcr1.asd-tc2.nedzone.net [94.103.144.126]
      6    10 ms    10 ms    10 ms  94.103.144.122
      7    10 ms    10 ms    10 ms  vl4013.per3.stb-ndz.nedzone.net [94.103.144.34]
      8    10 ms    11 ms    10 ms  zelfbouwaudio.nl [37.247.39.115]
    
    De trace is voltooid.
Dit voorbeeld toont een geslaagde verbinding. Bij een falende verbinding eindigt het overzicht nog voordat zelfbouwaudio.nl wordt bereikt. Gebeurt dat nog binnen het bedrijfsnetwerk, wat me niet onwaarschijnlijk lijkt, dan biedt dat wellicht mogelijkheden om de oorzaak aan te (laten) pakken. Maar enkel een opgelost raadsel moet ook prettig zijn. O:)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door Barry2001 »

Haha, leuk zo'n if-then-else flow chart :goedzo: Ik ga het vd week proberen als het probleem zicht voor doet Mario, laat nog horen wat eruit komt.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Ga ik ook proberen binnenkort, bedankt voor de uitleg!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door Barry2001 »

Hoe is het bij jou Harry, hier is het forum gewoon te bereiken vandaag.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Hier ook nog geen enkel probleem vandaag, zou er iemand meegelezen hebben :lol:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Op dit moment weer een probleem met ZBA, en volgens het beschreven schema zit het in de DNS server
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door Marp »

Ah, kijk eens aan! Daar valt wel eenvoudig omheen te werken. Als je dat wilt, dien je even ZBA aan het hosts-bestand van je systeem toe te voegen, zodat deze het IP-adres voortaan kent zonder de DNS-server te hoeven raadplegen. Dit werkt zolang de ZBA-server niet verhuist.

Het hosts-bestand is niet meer dan een tekstbestandje met de naam "hosts", dus zonder .txt erachter. Het bevindt zich doorgaans hier:
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc

Voorbeeld van zo'n bestand waaraan het IP-adres van ZBA op een nieuwe regel is toegevoegd:

CODE: Selecteer alles

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermelding
# moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom te worden
# geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam dienen 
# gescheiden te zijn door ten minste één spatie.
#
# Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra
# regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #.
#
# Bijvoorbeeld:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # bronserver
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x clienthost

127.0.0.1       localhost
82.161.148.190   zelfbouwaudio.nl
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Ok, daar ga ik binnenkort naar kijken, hartelijk dank! Al blijf ik het vreemd vinden dat het af en toe wel en dan weer een tijdje niet werkt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door Marp »

Een haperende DNS-server komt wel vaker voor. Met name als de cache flinkt gevuld is, en als de belasting dan hoog is. Maar het is ook niet onmogelijk dat er prioriteiten aan werden gekoppeld voor bepaalde datastromen of websites.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Mmm, gisteren en vanochtend was het niet al te druk op het werk, dat zou een punt kunnen zijn.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Zojuist het regeltje erbij gezet, eens kijken of de problemen nu weg blijven. In ieder geval bedankt, Mario, leerzaam forum dit :)
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Sinds de toevoeging van de regel aan de host file geen problemen meer gehad met de bereikbaarheid van het forum :D
Mario, nogmaals dank voor deze perfecte tip!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door Marp »

Goed om te horen Harry. Nu alleen niet vergeten dat je dit zelf eens hebt ingesteld, anders krijg je weer verbindingsproblemen als het IP-adres van ZBA in de toekomst wijzigt.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Inderdaad! Maar dan wordt die wijziging toch wel met grote letters vermeld op de site neem ik aan, en na dit topic vergeet ik het vast niet meer :)
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Laatst was het forum even uit de lucht omdat er naar een andere server werd verhuisd. Is er nu ook een nieuw IP-adres? Op m'n werk kan de pc (die volgens bovengenoemde methode is ingesteld) het forum niet meer vinden, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door wdd »

het IP adres van zelfbouwaudio.nl is nu 82.94.66.171
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Het werkt weer, dank!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door OWC »

Zijn er vandaag meerderen die last hebben dat het forum soms niet bereikbaar is?
(soms net wanneer je een bericht wilt posten....zoals deze ......)

De rest van alle websites ed doen het prima.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door MichaelB »

Ja, hier. Net nog.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door Arno »

ja
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door ray5150 »

Hier is het ook niet al te best vanavond.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door VintageHarry »

Hier idem, niet alleen bij schrijven maar ook al bij zoeken naar actieve onderwerpen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door Kappa7 »

Ja net ook even onbereikbaar en na een aantal keer de pagina vernieuwen was het er weer
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Forum steeds onbereikbaar?

Bericht door markbakk »

Dito. Vooral wanneer je net een post hebt ingeklopt :boos:
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”