Filter aanpassing nodig?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

De methode met een schuurmachine werkt niet naar mijn zin:
MMBE facet.jpg
Eens goed nadenken.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Minimonitor Berylium met 66400

Bericht door Rizzo »

Toch maar stug doorschuren. Niet helemaal perfect, maar gezien de methode ook niet geheel ontevreden.
MMBE facet af.jpg
Edit: de gebruikte methode is afplakken met tapijttape en schuren met een excenterschuurmachine (grof) en een vlakschuurmachine (fijn)
2018-02-11 09.13.41.jpg
Morgen nummer 2
Laatst gewijzigd door Rizzo op do 15 feb 2018, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Ouwebok »

Goed gelukt, toch? Succes met nr 2!
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Nummer 2 heeft ook facetten. Nummer 1 heeft vandaag ook een tijdelijk jasje gekregen:
MMBE folie (2).jpg
Op termijn echt fineer, maar zo mogen ze in de tenminste in de huiskamer staan :)
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Filterkastjes:
Filterkastje.jpg
Filterkastje2.jpg
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

De speakers zijn terug van de spuiter en hebben een zijdeglans zwart laklaagje gehad:
MMBE gespoten.jpg
Het plan is om de lak nog een paar dagen te laten uitharden an daarna de driver openingen mooi vlak te schuren. Dan een tijdelijke demping er in, een combinatie van pritex in de "v" en 6 gr/l twaron. Dan een periode inspelen en als er wat tijd is vrijgemaakt wat metingen te verrichten om de dempting te controlleren/optimaliseren.

Dre raadde aan om vilt tegen de wanden te plakken. Wat doet het vilt precies? Reflecties dempen misschien?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door dre »

vilt? 8-[

Felt mat is iets anders als vilt.....
https://www.rumoh.eu/nl/accessoires/dem ... n/felt-mat

Vilt dempt niet genoeg.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door hannesie »

Dat zit er al in toch?
ss.JPG
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Correctie: het is de felt mat van Rumoh, geen vilt. En i.v.m. het spuiten verwijdert. Ik vroeg me af wat en hoe dat felt dempte. Er zijn namelijk ook projecten waarbij enkel twaron is gebruikt om te dempen. Ruud van Speakerland raadde zowieso aan om op de achterwand wat pritex te doen voor het dempen van de backwave.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door richard »

dre schreef:
vilt? 8-[

Felt mat is iets anders als vilt.....
https://www.rumoh.eu/nl/accessoires/dem ... n/felt-mat

Vilt dempt niet genoeg.
Volgens mij is dat 'felt' hetzelfde als vilt alleen een engels naampje. Vergelijkbaar spul koop je ook bij de kwantum als ondertapijt.
Overigens doet het niet heel veel voor demping, daarvoor is de laagdikte gering.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Barry2001 »

Wordt een mooie speaker zo, complimenten! Vraag me iets af, de kasten gefineerd en daarna laten spuiten, waarom? Of eerst de fineer verwijderd, vond je toch niet mooi?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Begrijpelijke verwarring over de afwerking;) Nadat de kasten af waren, heb ik even gespeeld met plakfolie met een zwarte houtnerf erin (een van de foto's in dit draadje). Resultaat was niet naar tevredenheid, zelfs niet voor tijdelijk. Toen was het idee om te fineren, maar na overleg met mijn wederhelft toch gekozen om ze zijdeglans zwart te laten spuiten.

Ze zijn gespoten en nu is het tijd om ze af te bouwen. Dus wat schuurwerk in de speakeropeningen om de oneffenheden glad te maken, dan de bedrading en demping erin.

Ik laat het feit er nog even uit. Een stukje pritex in de in de "V" en verder twaron. Dan de midwoofer eens goed inspelen en luisteren. Na verloop van tijd de demping optimaliseren doormiddel van controle metingen en het testen van verschillende hoeveelheden demping.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Pjotr »

Dat feltmat van Rumoh is prima spul maar vrij ouderwets. Je moet er wel minstens 3 lagen van op elkaar van gebruiken. 'Tis een soort geperst poetskatoen en met vilt als zodanig heeft het niets van doen. 'Tis een kwestie van smaak. Zelf hou ik het op Technocell maar Pritex kan ook prima. Die tip van Ruud zou ik zeker ter harte nemen. Standaard voor dergelijke speakers is: achterkant en zijwanden bekleden met Pritex of vergelijkbaar om de harde reflecties te dempen. En dan verder opvullen met vulling naar smaak. Kan zijn BAF, slaapzakvulling, Baileys longhair wool,Twaron enz. Is ook weer een kwestie van smaak. Twaron is erg effectief, erg neutraal en je hebt er maar heel weinig van nodig.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Bedankt Peter. Pritex en twaron zijn in huis, dus daar maar eens mee beginnen. Mocht pritex op alleen de achterwand niet voldoende zijn, dan kan het later altijd nog op de zijwanden worden geplakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Pjotr »

Beetje zelf experimenteren kan nooit kwaad. Met dat Twaron wel oppassen, je doet er al snel teveel in. Maar dat hoor je vanzelf :mrgreen: Zou beginnen met 3 gr/l en steeds een beetje meer. Op een gegeven moment slaat het dood en gaat het suf klinken.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Voor degene die zich afvragen waarom het afmonteren zo lang duurt: de tweeters passen net niet. Tijdens het bouwen heb ik steeds het niet-berylium zusje gebruikt voor de maatvoering. Deze zouden dezelfde afmetingen moeten hebben, helaas is dit niet het geval. Ben er nog niet uit hoe dit op te lossen zonder de lak te beschadigen.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door CoenvanDongen »

De tweeter zachtjes langs de bandschuurmachine.. Heb ik ook wel eens gedaan :hide:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Shadow »

Dat wordt lastig, je kan de omgeving netjes aftapen ter bescherming?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Rizzo »

Na wat schuren, duwen etc:
MMBE SE 1.jpg
(Gelukkig zit er een dun laagje rubber op de faceplate, daar zit wat speling in).

Het staat nu in te spelen :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door hannesie »

Super mooie oplossing :o :kwijl:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door CoenvanDongen »

Wat een juweeltje zeg!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Pjotr »

Mooi geworden hoor =D> :proost:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door SARK »

Wat een schatje zeg!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door Shadow »

Mooi mooi =D>
Staan ze nou niet wat kort op de muur? Of zit er geen poort in :think:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Filter aanpassing nodig?

Bericht door VintageHarry »

Complimenten hoor, heel mooi gemaakt zo!
Plaats reactie