Filter aanpassing nodig?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Filter aanpassing nodig?
De methode met een schuurmachine werkt niet naar mijn zin:
Eens goed nadenken.
Re: Minimonitor Berylium met 66400
Toch maar stug doorschuren. Niet helemaal perfect, maar gezien de methode ook niet geheel ontevreden.
Edit: de gebruikte methode is afplakken met tapijttape en schuren met een excenterschuurmachine (grof) en een vlakschuurmachine (fijn)
Morgen nummer 2
Morgen nummer 2
Laatst gewijzigd door Rizzo op do 15 feb 2018, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Filter aanpassing nodig?
Nummer 2 heeft ook facetten. Nummer 1 heeft vandaag ook een tijdelijk jasje gekregen:
Op termijn echt fineer, maar zo mogen ze in de tenminste in de huiskamer staan
Op termijn echt fineer, maar zo mogen ze in de tenminste in de huiskamer staan
Re: Filter aanpassing nodig?
De speakers zijn terug van de spuiter en hebben een zijdeglans zwart laklaagje gehad:
Het plan is om de lak nog een paar dagen te laten uitharden an daarna de driver openingen mooi vlak te schuren. Dan een tijdelijke demping er in, een combinatie van pritex in de "v" en 6 gr/l twaron. Dan een periode inspelen en als er wat tijd is vrijgemaakt wat metingen te verrichten om de dempting te controlleren/optimaliseren.
Dre raadde aan om vilt tegen de wanden te plakken. Wat doet het vilt precies? Reflecties dempen misschien?
Het plan is om de lak nog een paar dagen te laten uitharden an daarna de driver openingen mooi vlak te schuren. Dan een tijdelijke demping er in, een combinatie van pritex in de "v" en 6 gr/l twaron. Dan een periode inspelen en als er wat tijd is vrijgemaakt wat metingen te verrichten om de dempting te controlleren/optimaliseren.
Dre raadde aan om vilt tegen de wanden te plakken. Wat doet het vilt precies? Reflecties dempen misschien?
Re: Filter aanpassing nodig?
vilt?
Felt mat is iets anders als vilt.....
https://www.rumoh.eu/nl/accessoires/dem ... n/felt-mat
Vilt dempt niet genoeg.
Felt mat is iets anders als vilt.....
https://www.rumoh.eu/nl/accessoires/dem ... n/felt-mat
Vilt dempt niet genoeg.
Re: Filter aanpassing nodig?
Correctie: het is de felt mat van Rumoh, geen vilt. En i.v.m. het spuiten verwijdert. Ik vroeg me af wat en hoe dat felt dempte. Er zijn namelijk ook projecten waarbij enkel twaron is gebruikt om te dempen. Ruud van Speakerland raadde zowieso aan om op de achterwand wat pritex te doen voor het dempen van de backwave.
Re: Filter aanpassing nodig?
Volgens mij is dat 'felt' hetzelfde als vilt alleen een engels naampje. Vergelijkbaar spul koop je ook bij de kwantum als ondertapijt.dre schreef:vilt?![]()
Felt mat is iets anders als vilt.....
https://www.rumoh.eu/nl/accessoires/dem ... n/felt-mat
Vilt dempt niet genoeg.
Overigens doet het niet heel veel voor demping, daarvoor is de laagdikte gering.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Filter aanpassing nodig?
Wordt een mooie speaker zo, complimenten! Vraag me iets af, de kasten gefineerd en daarna laten spuiten, waarom? Of eerst de fineer verwijderd, vond je toch niet mooi?
Re: Filter aanpassing nodig?
Begrijpelijke verwarring over de afwerking;) Nadat de kasten af waren, heb ik even gespeeld met plakfolie met een zwarte houtnerf erin (een van de foto's in dit draadje). Resultaat was niet naar tevredenheid, zelfs niet voor tijdelijk. Toen was het idee om te fineren, maar na overleg met mijn wederhelft toch gekozen om ze zijdeglans zwart te laten spuiten.
Ze zijn gespoten en nu is het tijd om ze af te bouwen. Dus wat schuurwerk in de speakeropeningen om de oneffenheden glad te maken, dan de bedrading en demping erin.
Ik laat het feit er nog even uit. Een stukje pritex in de in de "V" en verder twaron. Dan de midwoofer eens goed inspelen en luisteren. Na verloop van tijd de demping optimaliseren doormiddel van controle metingen en het testen van verschillende hoeveelheden demping.
Ze zijn gespoten en nu is het tijd om ze af te bouwen. Dus wat schuurwerk in de speakeropeningen om de oneffenheden glad te maken, dan de bedrading en demping erin.
Ik laat het feit er nog even uit. Een stukje pritex in de in de "V" en verder twaron. Dan de midwoofer eens goed inspelen en luisteren. Na verloop van tijd de demping optimaliseren doormiddel van controle metingen en het testen van verschillende hoeveelheden demping.
Re: Filter aanpassing nodig?
Dat feltmat van Rumoh is prima spul maar vrij ouderwets. Je moet er wel minstens 3 lagen van op elkaar van gebruiken. 'Tis een soort geperst poetskatoen en met vilt als zodanig heeft het niets van doen. 'Tis een kwestie van smaak. Zelf hou ik het op Technocell maar Pritex kan ook prima. Die tip van Ruud zou ik zeker ter harte nemen. Standaard voor dergelijke speakers is: achterkant en zijwanden bekleden met Pritex of vergelijkbaar om de harde reflecties te dempen. En dan verder opvullen met vulling naar smaak. Kan zijn BAF, slaapzakvulling, Baileys longhair wool,Twaron enz. Is ook weer een kwestie van smaak. Twaron is erg effectief, erg neutraal en je hebt er maar heel weinig van nodig.
Re: Filter aanpassing nodig?
Bedankt Peter. Pritex en twaron zijn in huis, dus daar maar eens mee beginnen. Mocht pritex op alleen de achterwand niet voldoende zijn, dan kan het later altijd nog op de zijwanden worden geplakt.
Re: Filter aanpassing nodig?
Beetje zelf experimenteren kan nooit kwaad. Met dat Twaron wel oppassen, je doet er al snel teveel in. Maar dat hoor je vanzelf
Zou beginnen met 3 gr/l en steeds een beetje meer. Op een gegeven moment slaat het dood en gaat het suf klinken.
Re: Filter aanpassing nodig?
Voor degene die zich afvragen waarom het afmonteren zo lang duurt: de tweeters passen net niet. Tijdens het bouwen heb ik steeds het niet-berylium zusje gebruikt voor de maatvoering. Deze zouden dezelfde afmetingen moeten hebben, helaas is dit niet het geval. Ben er nog niet uit hoe dit op te lossen zonder de lak te beschadigen.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Filter aanpassing nodig?
De tweeter zachtjes langs de bandschuurmachine.. Heb ik ook wel eens gedaan 
Re: Filter aanpassing nodig?
Dat wordt lastig, je kan de omgeving netjes aftapen ter bescherming?
Re: Filter aanpassing nodig?
Na wat schuren, duwen etc:
(Gelukkig zit er een dun laagje rubber op de faceplate, daar zit wat speling in).
Het staat nu in te spelen
(Gelukkig zit er een dun laagje rubber op de faceplate, daar zit wat speling in).
Het staat nu in te spelen
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Filter aanpassing nodig?
Mooi mooi
Staan ze nou niet wat kort op de muur? Of zit er geen poort in
Staan ze nou niet wat kort op de muur? Of zit er geen poort in
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
