Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Anne, kan het dan zo doorgaan: vaste weerstand tussen FET en trimmer (R20) verhoogd naar 1k en dan trimmer afgeregeld op:
- 800 geeft: Va = 157V ... Vk = 1,53V
- 700 geeft: Va = 155V ... Vk = 1,49V
- 600 geeft: Va = 152V ... Vk = 1,45V
- 500 geeft: Va = 150V ... Vk = 1,41 V
- 400 geeft: Va = 147V ... Vk = 1,36 V
- 800 geeft: Va = 157V ... Vk = 1,53V
- 700 geeft: Va = 155V ... Vk = 1,49V
- 600 geeft: Va = 152V ... Vk = 1,45V
- 500 geeft: Va = 150V ... Vk = 1,41 V
- 400 geeft: Va = 147V ... Vk = 1,36 V
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Zo'n fet is al net zo onbetrouwbaar als de led, om goed te zijn moet je een afregelpunt voorzien.Willy_61 schreef:Anne, kan het dan zo doorgaan: vaste weerstand tussen FET en trimmer (R20) verhoogd naar 1k en dan trimmer afgeregeld op:
- 800 geeft: Va = 157V ... Vk = 1,53V
- 700 geeft: Va = 155V ... Vk = 1,49V
- 600 geeft: Va = 152V ... Vk = 1,45V
- 500 geeft: Va = 150V ... Vk = 1,41 V
- 400 geeft: Va = 147V ... Vk = 1,36 V
De weerstand mag nog wel wat lager om op rond 135V op de anode uit te komen.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
afgeregeld op 82 ohm heb ik Va = 135V en Vk = 1,17V
of terug naar het laatste stukje schema met R20 = 470 ohm en instelling trimmer op ca. 600 ohm (ongeveer middenstand) ~ Va = 135V en Vk = 1,16V
of terug naar het laatste stukje schema met R20 = 470 ohm en instelling trimmer op ca. 600 ohm (ongeveer middenstand) ~ Va = 135V en Vk = 1,16V
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 12 apr 2018, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Klopt mooi voor de buis, de fet is een nogal zwakke.Willy_61 schreef:afgeregeld op 82 ohm heb ik Va = 135V en Vk = 1,17V
Voor de BF245A geldt Idss tussen 2..6,5mA en de BF245B Idss= 6...15mA.
Je komt uit op rond Idss=7mA, is boven de A-versie, mag net B- heten.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
In de CTA5.1 werkten we met een identieke kathodesturing, en dezelfde -24V maar wel een BF245C en die heeft een Idss = 12...25mA, dat werkte daar blijkbaar ook goed.
In LtSpice gesimuleerd geeft dat met de trimmer op 2k5: Va = 146V ... Vk = 1,34V de overige waardes zoals het schemaatje hierboven.
Hoe kom jij aan die waarde Idss=7mA? Datasheet?
In LtSpice gesimuleerd geeft dat met de trimmer op 2k5: Va = 146V ... Vk = 1,34V de overige waardes zoals het schemaatje hierboven.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Gaat als volgt.Willy_61 schreef:Hoe kom jij aan die waarde Idss=7mA? Datasheet?
Va=135V en Vb=200V met 100k dus 0,65mA, ofwel 1,3mA voor de stroombron.
Weerstand naar 82Ω, totaal 1082Ω met 1,3mA geeft Vgs=-1,4V bij Id=1,3mA.
In een grafiek uit het datablad (Philips) en bijbehoorend verloop erin, komt op 7mA bij Vgs=0
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Anne bedankt voor de uitleg, de aanpassing aan het schema met R20=470 blijft goed afregelbaar naar Va=135V vermits de trimmer van 1k theoretisch met 600 ohm die instelling bereikt en er is dan nog voldoende ruimte links of rechts om bij te regelen.
En... de BF245B is hier dus de enige geschikte, niet de BF245C want die heeft een min. Idss van 12mA.
En... de BF245B is hier dus de enige geschikte, niet de BF245C want die heeft een min. Idss van 12mA.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Gebruik gewoon de BJT/LED-stroombron met een instelpotmeter op -12V!
En alvast voor de volgende versie of iemand anders: De LM2574HV-adj is handiger en beter verkrijgbaar, maar niet pin-compatibel!
Die is wel vrij duur (€4), maar je bespaart op een koellichaam en vermogen.
Bij het opstarten is de spoelstroom bijna 1Ap, zodat je deze nodig hebt.
Sluit wel je bias-pots voor de eindtrap aan via de 12V-zener om HF-storing te voorkomen!
En alvast voor de volgende versie of iemand anders: De LM2574HV-adj is handiger en beter verkrijgbaar, maar niet pin-compatibel!
Die is wel vrij duur (€4), maar je bespaart op een koellichaam en vermogen.
Bij het opstarten is de spoelstroom bijna 1Ap, zodat je deze nodig hebt.
Sluit wel je bias-pots voor de eindtrap aan via de 12V-zener om HF-storing te voorkomen!
- Bijlagen
-
- CTA4-24V.zip
- (858 Bytes) 26 keer gedownload
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Jawel hoorWilly_61 schreef:En... de BF245B is hier dus de enige geschikte, niet de BF245C want die heeft een min. Idss van 12mA.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Op het schema van de versterker staat dus 1 kanaal uitgewerkt.
De 300V is uiteraard voor de 2 kanalen, maar de 200V (via R1 van 18k + zener 3EZ200) zou die ook voor de 2 kanalen mogen dienen?
R18 voert nu 5,6mA (wel weinig voor zener + triodes) en die zou ik dan verlagen naar 12k, 8,3mA voerend, en kan dan 1W blijven. Neem ik 10k (10mA) dan moet het een 2 watter worden.
? suggestie ?
---> onderkant print, alles wat geel is komt dus gespiegeld op de topkant te staan.
Ik zit momenteel zover dat ik de het 1ste kanaal klaar heb voor controle en ondertussen hier en daar, indien nodig, nog wat aanpassingen doen aan spoorafstand en -diktes.
Als dat correct gereed is kan ik globaal kopiëren voor het andere kanaal en aanpassingen doen dat alles 1 geheel vormt.
Daarvoor zou het interessant zijn dat ik de voeding centraal kan aanvoeren boven in het midden van de print... en dat de 200V ook kan dienen voor het andere kanaal.
Het moeilijkste is nu achter de rug maar het was een hele klus om voor alles en nog wat te wippen van de eene buis naar de andere en terug, door gebruik te maken van 4 triode/pentodes.
Meestal werk je met onderaan 1 dubbeltriode voor toonregeling, daarboven 1 dubbeltriode als fazesplitter en daar dan boven de eindbuizen. En zo kan je alle stukken afwerken per niveau, van onder tot boven.
Dit heeft ervoor gezorgd dat de print absoluut niet kleiner kan dan (BxH) 25 x 21cm. Door een enkelzijdige print te behouden zijn hier nu voor 1 kanaal 13 draadbruggen nodig + 2 voor de voeding, zeker niet onoverkomelijk maar ik weet dat er gasten zijn die dat beschouwen als "vloeken in de kerk".
De 300V is uiteraard voor de 2 kanalen, maar de 200V (via R1 van 18k + zener 3EZ200) zou die ook voor de 2 kanalen mogen dienen?
R18 voert nu 5,6mA (wel weinig voor zener + triodes) en die zou ik dan verlagen naar 12k, 8,3mA voerend, en kan dan 1W blijven. Neem ik 10k (10mA) dan moet het een 2 watter worden.
? suggestie ?
---> onderkant print, alles wat geel is komt dus gespiegeld op de topkant te staan.
Ik zit momenteel zover dat ik de het 1ste kanaal klaar heb voor controle en ondertussen hier en daar, indien nodig, nog wat aanpassingen doen aan spoorafstand en -diktes.
Als dat correct gereed is kan ik globaal kopiëren voor het andere kanaal en aanpassingen doen dat alles 1 geheel vormt.
Daarvoor zou het interessant zijn dat ik de voeding centraal kan aanvoeren boven in het midden van de print... en dat de 200V ook kan dienen voor het andere kanaal.
Het moeilijkste is nu achter de rug maar het was een hele klus om voor alles en nog wat te wippen van de eene buis naar de andere en terug, door gebruik te maken van 4 triode/pentodes.
Meestal werk je met onderaan 1 dubbeltriode voor toonregeling, daarboven 1 dubbeltriode als fazesplitter en daar dan boven de eindbuizen. En zo kan je alle stukken afwerken per niveau, van onder tot boven.
Dit heeft ervoor gezorgd dat de print absoluut niet kleiner kan dan (BxH) 25 x 21cm. Door een enkelzijdige print te behouden zijn hier nu voor 1 kanaal 13 draadbruggen nodig + 2 voor de voeding, zeker niet onoverkomelijk maar ik weet dat er gasten zijn die dat beschouwen als "vloeken in de kerk".
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Draadbruggen kan je 0 ohm weerstanden voor plaatsen , dan lijkt het zonder
25x21 dat is meer dan ik etsen kan .
Heb ook nog geen printplaat gevonden met die afmetingen
Eerder had je al aangegeven dat het niet op 2 printen kan door gebruik van een buis door beide helften
Wat opzich jammer is
25x21 dat is meer dan ik etsen kan .
Heb ook nog geen printplaat gevonden met die afmetingen
Eerder had je al aangegeven dat het niet op 2 printen kan door gebruik van een buis door beide helften
Wat opzich jammer is
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik ben niet gek hoorBert61 schreef:Draadbruggen kan je 0 ohm weerstanden voor plaatsen , dan lijkt het zonder
25x21 dat is meer dan ik etsen kan .
Daar hebben we het al over gehad, maak je dus geen zorgen, daar wordt voor gezorgdBert61 schreef:Heb ook nog geen printplaat gevonden met die afmetingen
Niet een buis met 2 helften is de reden maar hoofdzakelijk de toonregeling, de potmeters worden door beide helften gebruikt en kunnen moeilijk gesplitst worden.Bert61 schreef:Eerder had je al aangegeven dat het niet op 2 printen kan door gebruik van een buis door beide helften
Wat opzich jammer is
Een andere mogelijkheid is de potmeters los van de print en dan kan je 2 losse printen maken.
Veel gedoe voor meer benodigde ruimte, nieuw ontwerp print en veel extra bedradingswerk.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Die 12k klinkt goed.Zou wel de weerstand en zener wat verder uit elkaar zetten, stookt de een de ander niet warm.En ook wat koperopp voor de koeling.Willy_61 schreef:De 300V is uiteraard voor de 2 kanalen, maar de 200V (via R1 van 18k + zener 3EZ200) zou die ook voor de 2 kanalen mogen dienen?
R18 voert nu 5,6mA (wel weinig voor zener + triodes) en die zou ik dan verlagen naar 12k, 8,3mA voerend, en kan dan 1W blijven. Neem ik 10k (10mA) dan moet het een 2 watter worden.
? suggestie ?
En de verbindingen van de gloei zijn wel erg dun uitgevallen !
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Klopt allemaal Anne, dat is het werk dat nu nog volgt:
- minutieus controleren en afvinken op het schema hoe het op de print is verbonden allemaal
- controle en aanpassing van spoordiktes en -afstanden (trouwens de gloei is maar 300mA, daar is 0.6mm meeeer dan voldoende voor)
- positionering van de onderdelen waar nodig aanpassen, zoals je terecht aangeeft: de weerstand en zener wat verder uit elkaar en ik kan er een koperzone onder voorzien, indien de groundplane dat al niet doet.
- de groundplane wordt zoals je kan zien niet meer gebruikt om de aarde rond te sturen, die heeft een eigen bedrading. De groundplane wordt wel terug ingeschakeld (spanningsloos) zodra al de rest klaar is en voor alle onderdelen wordt dan een spacing t.o.v. de groundplane ingesteld van ca. 2mm.
- minutieus controleren en afvinken op het schema hoe het op de print is verbonden allemaal
- controle en aanpassing van spoordiktes en -afstanden (trouwens de gloei is maar 300mA, daar is 0.6mm meeeer dan voldoende voor)
- positionering van de onderdelen waar nodig aanpassen, zoals je terecht aangeeft: de weerstand en zener wat verder uit elkaar en ik kan er een koperzone onder voorzien, indien de groundplane dat al niet doet.
- de groundplane wordt zoals je kan zien niet meer gebruikt om de aarde rond te sturen, die heeft een eigen bedrading. De groundplane wordt wel terug ingeschakeld (spanningsloos) zodra al de rest klaar is en voor alle onderdelen wordt dan een spacing t.o.v. de groundplane ingesteld van ca. 2mm.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ja, doorbranden zal 't niet zo vlug, maar de verliesweerstandWilly_61 schreef:- controle en aanpassing van spoordiktes en -afstanden (trouwens de gloei is maar 300mA, daar is 0.6mm meeeer dan voldoende voor)
En de spanning was al netaan genoeg
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
ok ik zal bekijken wat mogelijk is ivm tussenafstand vd sporen. Ik was wel al van plan van begin en einde (retour) van de gloeileiding te verdikken, die lopen niet meer tussen de buispoten door..
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Even de huidige stand van de amp-print weergeven, ze is volledig afgecheckt en zou dus in orde moeten zijn. Tijd voor meer uitleg heb ik nu nog niet, komt later.
Impressie:
Ik maak nog een nieuwe layout voor het chassis om alle mogelijkheden af te checken, mss morgen.
Impressie:
Ik maak nog een nieuwe layout voor het chassis om alle mogelijkheden af te checken, mss morgen.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Geniet maar van het mooie weer nu het nog kan
Btw nog nieuws van je trafo,s ?
Ik ben bezig met een dispuut ze willen bewijs
Op die trafo staat niets op vwb impedantie
Dus moet wat foto,s en een rekensom indienen ga ik ook vandaag doen iig
Vervelend gedoe .
Btw nog nieuws van je trafo,s ?
Ik ben bezig met een dispuut ze willen bewijs
Op die trafo staat niets op vwb impedantie
Dus moet wat foto,s en een rekensom indienen ga ik ook vandaag doen iig
Vervelend gedoe .
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
ja dat is het risico van online bestellen,je kan er niet rap even terug mee naar de winkel 
Mijn bestelling staat nog altijd op "Shipment ready for dispatch" duss nog niet vertrokken in china
Mijn bestelling staat nog altijd op "Shipment ready for dispatch" duss nog niet vertrokken in china
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Het lijkt er op dat hij wacht op meerdere orders en dan een bestelling doet en dan weer door verkoopt oa jou
Ik ben met een dispuut bezig laat je weten hoe dat afloopt
Ik heb 20€ refund gevraagd
Ik ben met een dispuut bezig laat je weten hoe dat afloopt
Ik heb 20€ refund gevraagd
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik heb nog enkele layout suggesties klaar.
Eerst enkele afmetingen om een inzicht te krijgen in de mogelijkheden:
- rinkern = dia 12 cm x H5 cm
- voedingsprint zonder afstandsbussen = 12 x 12 cm x H5 cm, voor vlakke montage komen er 1 cm afstandsbussen bij, voor montage over de ringkern komen er afstandsbussen van 7 cm onder. Dat betekent dat bij zulke montage de totale hoogte 12 cm wordt.
- de SMPS is L99 mm x B82 mm x H36 mm
- de UGT's meten L76 x B74 x H66 mm (30w)
- de versterkerprint is B25 cm x D21 cm
Ik probeer overal voldoende ruimte te houden voor een ordelijke bedrading. Verder zitten onder de linker en rechter zijde van het chassis L-profielen (15x15x2mm) die de verbinding verzorgen met de houten zijpanelen. De M3 getapte gaten zitten op 1 cm van de kant, daarom hou ik met de opstelling zoveel mogelijk een boord van 1 cm vrij.
Ook tracht ik minimaal 1 cm ruimte te laten tussen de verschillende blokken om ordelijk te kunnen bedraden.
Deze is nog acceptabel qua afmetingen en biedt tevens de mogelijkheid om het voorste deel met de buizen lager uit te voeren zodat ze zichtbaar zijn.
Het achterdeel wordt dan voorzien van een hoger rooster.
Deze heeft een heel goede ruimtelijke ordening en is daardoor ook handig en ordelijk te bedraden. Deze uitvoering vraagt een hoog rooster van begin tot einde, dus geen buizen boven het oppervlak. De versterker is met 40 cm mss wat breed maar dat wordt dan weer goed gemaakt door de beperkte diepte van 30 cm.
Deze laatste is vlak van voor tot achter en door te spelen met de hoogte van de versterkerprint kunnen de buizen boven het paneel uitkomen. de afmetingen vallen iets groter uit maar je krijgt dan wel een vlakke versterker van voor tot achter. Indien je de buizen naar buiten zou laten komen komt de hoogte toe met 7 cm.
Eerst enkele afmetingen om een inzicht te krijgen in de mogelijkheden:
- rinkern = dia 12 cm x H5 cm
- voedingsprint zonder afstandsbussen = 12 x 12 cm x H5 cm, voor vlakke montage komen er 1 cm afstandsbussen bij, voor montage over de ringkern komen er afstandsbussen van 7 cm onder. Dat betekent dat bij zulke montage de totale hoogte 12 cm wordt.
- de SMPS is L99 mm x B82 mm x H36 mm
- de UGT's meten L76 x B74 x H66 mm (30w)
- de versterkerprint is B25 cm x D21 cm
Ik probeer overal voldoende ruimte te houden voor een ordelijke bedrading. Verder zitten onder de linker en rechter zijde van het chassis L-profielen (15x15x2mm) die de verbinding verzorgen met de houten zijpanelen. De M3 getapte gaten zitten op 1 cm van de kant, daarom hou ik met de opstelling zoveel mogelijk een boord van 1 cm vrij.
Ook tracht ik minimaal 1 cm ruimte te laten tussen de verschillende blokken om ordelijk te kunnen bedraden.
Deze is nog acceptabel qua afmetingen en biedt tevens de mogelijkheid om het voorste deel met de buizen lager uit te voeren zodat ze zichtbaar zijn.
Het achterdeel wordt dan voorzien van een hoger rooster.
Deze heeft een heel goede ruimtelijke ordening en is daardoor ook handig en ordelijk te bedraden. Deze uitvoering vraagt een hoog rooster van begin tot einde, dus geen buizen boven het oppervlak. De versterker is met 40 cm mss wat breed maar dat wordt dan weer goed gemaakt door de beperkte diepte van 30 cm.
Deze laatste is vlak van voor tot achter en door te spelen met de hoogte van de versterkerprint kunnen de buizen boven het paneel uitkomen. de afmetingen vallen iets groter uit maar je krijgt dan wel een vlakke versterker van voor tot achter. Indien je de buizen naar buiten zou laten komen komt de hoogte toe met 7 cm.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dat is weer een heel gepuzzel
Ik vind je eerste het overzichtelijkst en wat gewicht verdeling ook het prettigst Willy
Het rooster niet een grote kap wel wat lastiger te maken
De Buizen Zichtbaar Dat zijn toch wel de juweeltjes in een buizenversterker
De voeding en 220 achter in
Afm ca 370x370mm komt er nog een paar planken bij links en rechts wordt het iets van 410 mm
Ik vind je eerste het overzichtelijkst en wat gewicht verdeling ook het prettigst Willy
Het rooster niet een grote kap wel wat lastiger te maken
De Buizen Zichtbaar Dat zijn toch wel de juweeltjes in een buizenversterker
De voeding en 220 achter in
Afm ca 370x370mm komt er nog een paar planken bij links en rechts wordt het iets van 410 mm
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
... om exact te zijn: de afmeting van de eerste is B36 en D35 cm
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
dat is lekker compactWilly_61 schreef:... om exact te zijn: de afmeting van de eerste is B36 en D35 cm
