Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door MarcelvdG »

Bedankt voor de link! Ik heb dat evaluatiebordje dat op Circuits Online gebruikt wordt niet gevonden, maar wel dit:

http://nl.farnell.com/ftdi/um245r/dev-m ... s%2Fsearch
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door Pjotr »

Vergeet die FTDI kaartjes maar. Zijn parallel port naar USB converters. Hebben niets met I2S te maken.
Klopt, maar "Gratis" betekent wel dat je er een Korg DSD ADC of recorder bij moet kopen... :-"
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef:
Maar zoiets kan een beetje elektronicus toch wel in hardware in een FPGA of zelfs CPLD proppen die dan 24bits I2S uitpoept? Verder dan met standaard hardware via USB je computer in.
Hoi Peter, wat voor standaard hardware bedoel je hier nu?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door Pjotr »

E.o.a. prosumer USB PCM interface. Oftewel USB geluidskaart bij Bax etc. vandaan of zo. Of misschien iets van XMOS via Ebay. Al zie ik daar alleen USB --> I2S kaartjes te kust en te keur en niet andersom. Maar mag ik dan eens vragen uit wat voor HW jij een DSD 1 bit stream haalt? Neem aan dat zoiets niet bedoeld is om de bitstream in de lucht te laten verdampen.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door MarcelvdG »

Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1871338 en http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1871416

Ik had dus ook het probleem dat er kant-en-klare kaartjes van USB naar I2S of van USB naar ruwe DSD te krijgen zijn (Amanero COMBO384 bijvoorbeeld), maar ik heb er nog geen in omgekeerde richting gevonden. Vandaar dit draadje.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door MarcelvdG »

Ik heb eens bij Bax gekeken, maar daar zie ik eigenlijk ook alleen maar geluidskaarten met S/PDIF- of AES/EBU-ingangen, niet met I2S. Meestal gaan ze maar tot 192 kHz, dus met DoP is dat voldoende voor DSD64, niet voor DSD128.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door Henkjan »

i2s is ook niet bedoeld om extern mee te gaan, paar cm is al genoeg.

zou de minidsp ministreamer of usbstreamer kunnen wat je zoekt?
https://www.minidsp.nl/ministreamer.html
https://www.minidsp.nl/usb-streamer-kit.html
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door MarcelvdG »

De eerste is te traag, de tweede zou inderdaad kunnen (in ieder geval voor DSD64).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door Pjotr »

MarcelvdG schreef:
Ik heb eens bij Bax gekeken, maar daar zie ik eigenlijk ook alleen maar geluidskaarten met S/PDIF- of AES/EBU-ingangen, niet met I2S. Meestal gaan ze maar tot 192 kHz, dus met DoP is dat voldoende voor DSD64, niet voor DSD128.
Zoal Henkjan al aangeeft, I2S is voor intern gebruik. Je moet zo'n geluidskaart ook open schroeven en dan i.p.v. de interne AD converter. Maar dan nog moet je een beetje kaas gegeten hebben van het programmeren van een FPGA om van jouw knutsel DoP te maken.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door MarcelvdG »

Dat heb ik, dus dat is geen probleem. Overigens is DoP zo simpel dat het misschien ook nog wel met een stel 74HC* IC'tjes te doen is.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door MarcelvdG »

Ik heb de sigma-deltamodulatoren inmiddels in elkaar zitten (niet helemaal volgens het schema in dit draadje, wel volgens hetzelfde idee), de interface nog niet. Ik heb eerst eens via een ruwe DSD-uitgang gemeten wat voor dynamisch bereik ermee gehaald wordt. Dat blijkt ongeveer 80 dB(A) in de DSD64-stand te zijn met een steil laagdoorlaatfilter op 20 kHz en met A-weging. Dat valt me eigenlijk wat tegen, want ik had gehoopt ruim boven de 80 dB(A) uit te komen en ik haal nu maar net de 80 dB(A), maar goed.

Met A-weging maar zonder steil filter zakt het naar ongeveer 75 dB(A). Dat is niet zo gek vanwege de ultrasone kwantisatieruis van DSD. Ik heb niet gemeten in de DSD128-stand, maar zo op het gehoor wordt de ruis dan enkele decibellen zachter.
Voltooide sigma-deltamodulatoren en een half opgebouwde interface
Voltooide sigma-deltamodulatoren en een half opgebouwde interface
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door ray5150 »

Zozo, en dat zonder SMD is anno 2018 een hele prestatie. :goedzo:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Bericht door MarcelvdG »

Helaas is dat niet helemaal gelukt: als je heel goed kijkt (en de foto scherp genoeg is), zie je dat sommige integratiecondensatoren 0805 SMD's zijn. Ik wou gewone bedrade condensatoren gebruiken, maar keramische condensatoren in E12-waarden (die niet in de E3 zitten) blijken tegenwoordig moeilijk als bedrade uitvoering te krijgen te zijn. De footprint op de print is bedoeld voor bedrade onderdelen met 2,54 mm of 5,08 mm steek, maar een 0805 kun je er met wat gepruts ook wel op krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”