Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Bedankt voor de link! Ik heb dat evaluatiebordje dat op Circuits Online gebruikt wordt niet gevonden, maar wel dit:
http://nl.farnell.com/ftdi/um245r/dev-m ... s%2Fsearch
http://nl.farnell.com/ftdi/um245r/dev-m ... s%2Fsearch
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Vergeet die FTDI kaartjes maar. Zijn parallel port naar USB converters. Hebben niets met I2S te maken.

Klopt, maar "Gratis" betekent wel dat je er een Korg DSD ADC of recorder bij moet kopen...ronnydepony schreef:
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Hoi Peter, wat voor standaard hardware bedoel je hier nu?Pjotr schreef:Maar zoiets kan een beetje elektronicus toch wel in hardware in een FPGA of zelfs CPLD proppen die dan 24bits I2S uitpoept? Verder dan met standaard hardware via USB je computer in.
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
E.o.a. prosumer USB PCM interface. Oftewel USB geluidskaart bij Bax etc. vandaan of zo. Of misschien iets van XMOS via Ebay. Al zie ik daar alleen USB --> I2S kaartjes te kust en te keur en niet andersom. Maar mag ik dan eens vragen uit wat voor HW jij een DSD 1 bit stream haalt? Neem aan dat zoiets niet bedoeld is om de bitstream in de lucht te laten verdampen.
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1871338 en http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1871416
Ik had dus ook het probleem dat er kant-en-klare kaartjes van USB naar I2S of van USB naar ruwe DSD te krijgen zijn (Amanero COMBO384 bijvoorbeeld), maar ik heb er nog geen in omgekeerde richting gevonden. Vandaar dit draadje.
Ik had dus ook het probleem dat er kant-en-klare kaartjes van USB naar I2S of van USB naar ruwe DSD te krijgen zijn (Amanero COMBO384 bijvoorbeeld), maar ik heb er nog geen in omgekeerde richting gevonden. Vandaar dit draadje.
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Ik heb eens bij Bax gekeken, maar daar zie ik eigenlijk ook alleen maar geluidskaarten met S/PDIF- of AES/EBU-ingangen, niet met I2S. Meestal gaan ze maar tot 192 kHz, dus met DoP is dat voldoende voor DSD64, niet voor DSD128.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
i2s is ook niet bedoeld om extern mee te gaan, paar cm is al genoeg.
zou de minidsp ministreamer of usbstreamer kunnen wat je zoekt?
https://www.minidsp.nl/ministreamer.html
https://www.minidsp.nl/usb-streamer-kit.html
zou de minidsp ministreamer of usbstreamer kunnen wat je zoekt?
https://www.minidsp.nl/ministreamer.html
https://www.minidsp.nl/usb-streamer-kit.html
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
De eerste is te traag, de tweede zou inderdaad kunnen (in ieder geval voor DSD64).
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Zoal Henkjan al aangeeft, I2S is voor intern gebruik. Je moet zo'n geluidskaart ook open schroeven en dan i.p.v. de interne AD converter. Maar dan nog moet je een beetje kaas gegeten hebben van het programmeren van een FPGA om van jouw knutsel DoP te maken.MarcelvdG schreef:Ik heb eens bij Bax gekeken, maar daar zie ik eigenlijk ook alleen maar geluidskaarten met S/PDIF- of AES/EBU-ingangen, niet met I2S. Meestal gaan ze maar tot 192 kHz, dus met DoP is dat voldoende voor DSD64, niet voor DSD128.
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Dat heb ik, dus dat is geen probleem. Overigens is DoP zo simpel dat het misschien ook nog wel met een stel 74HC* IC'tjes te doen is.
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Ik heb de sigma-deltamodulatoren inmiddels in elkaar zitten (niet helemaal volgens het schema in dit draadje, wel volgens hetzelfde idee), de interface nog niet. Ik heb eerst eens via een ruwe DSD-uitgang gemeten wat voor dynamisch bereik ermee gehaald wordt. Dat blijkt ongeveer 80 dB(A) in de DSD64-stand te zijn met een steil laagdoorlaatfilter op 20 kHz en met A-weging. Dat valt me eigenlijk wat tegen, want ik had gehoopt ruim boven de 80 dB(A) uit te komen en ik haal nu maar net de 80 dB(A), maar goed.
Met A-weging maar zonder steil filter zakt het naar ongeveer 75 dB(A). Dat is niet zo gek vanwege de ultrasone kwantisatieruis van DSD. Ik heb niet gemeten in de DSD128-stand, maar zo op het gehoor wordt de ruis dan enkele decibellen zachter.
Met A-weging maar zonder steil filter zakt het naar ongeveer 75 dB(A). Dat is niet zo gek vanwege de ultrasone kwantisatieruis van DSD. Ik heb niet gemeten in de DSD128-stand, maar zo op het gehoor wordt de ruis dan enkele decibellen zachter.
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Zozo, en dat zonder SMD is anno 2018 een hele prestatie. 
Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?
Helaas is dat niet helemaal gelukt: als je heel goed kijkt (en de foto scherp genoeg is), zie je dat sommige integratiecondensatoren 0805 SMD's zijn. Ik wou gewone bedrade condensatoren gebruiken, maar keramische condensatoren in E12-waarden (die niet in de E3 zitten) blijken tegenwoordig moeilijk als bedrade uitvoering te krijgen te zijn. De footprint op de print is bedoeld voor bedrade onderdelen met 2,54 mm of 5,08 mm steek, maar een 0805 kun je er met wat gepruts ook wel op krijgen.
